Auteur Topic: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980  (gelezen 211104 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #345 Gepost op: do, 12 feb 2009, 10:43:48 »
Fertan  :D :D

Heb al een tijd niet meer op de verpakking gekeken.
Zal het morgen eens doen. Als er Vertan staat laat ik het jullie weten  :)

Het er af halen is inderdaad een behoorlijke klus.
Maar goed. wil het wel goed doen.

ik heb mijn wagen helemaal blank gemaakt met een staalborstel(op slijptol) en veeel geduld -gert-

shoot. En ik maar hopen dat er een makkelijkere manier was........ -boehoe-

ik heb een 2f en daar komen al verrassingen onder vandaan, en jij hebt een 1!! -klus-

Aangezien iedereen over Vertan zift.... ik heb een 1f  :D :D  -nana-

@ richard:
Wat voor laag heb je dan aangebracht in plaats van die witte kauwgum?

@ gigi
Owatrol hè. ja daar had je het laatst idd ook al over.
Ben wel te spreken van Vertan / Fertan dus heb niet direct de neiging over te stappen.

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #346 Gepost op: do, 12 feb 2009, 10:58:41 »
ik heb hem nou tijdelijk in de epoxy staan tegen vliegroest ma het gaat alsnog hard met de roest!!! -gert-(vochtige garage)
voor naden en dergelijke af te dichten gebruik ik gewoon strijk-kit! want ik lak zoveel mogelijk in kleur..

oow ja en ik weet dat jij een 1f hebt ma mij boeit da allemaal niks die f erachter -marcel- (je snapt wat ik bedoel en daar gaat het om)
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #347 Gepost op: do, 12 feb 2009, 12:50:37 »
oow ja en ik weet dat jij een 1f hebt ma mij boeit da allemaal niks die f erachter -marcel- (je snapt wat ik bedoel en daar gaat het om)

Weet ik toch wel. Was maar een geintje  -hug-

ik heb hem nou tijdelijk in de epoxy staan tegen vliegroest ma het gaat alsnog hard met de roest!!! -gert-(vochtige garage)
voor naden en dergelijke af te dichten gebruik ik gewoon strijk-kit! want ik lak zoveel mogelijk in kleur..

Heb even gezocht, maar welke stijk-kit gebruik jij hiervoor?
Is dit ook wat speciaals?


Heb me tussendoor zitten inlezen over Owatrol.
Zo ver ik begrijp pakt het de roest aan. Net zoals Fertan.
Mar dan blijft het een laag die je er niet af hoeft te spoelen en waar je meteen de epoxy overheen kan zetten.
(@ gigi: correct me if i'm wrong)
Ben namelijk zelf niet zo happy met dat water NA het omvormen van roest bij Fertan.

Heb inmiddels een leverancier gevonden in Vlaardingen.
Denk dat ik toch maar eens een potje ga halen.
Kost trouwens wel een vermogen zeg.


Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #348 Gepost op: do, 12 feb 2009, 15:57:15 »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #349 Gepost op: do, 12 feb 2009, 16:02:58 »
@ martijn: Jij maakt het er ook lekker makkelijk op  :D :D :D

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #350 Gepost op: do, 12 feb 2009, 16:17:03 »
Tja, Fertan market op de (klassieke) automarkt, Owatrol op de scheepvaart...

@Roel: kwaliteit kost geld? :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #351 Gepost op: do, 12 feb 2009, 17:17:17 »
@Roel: kwaliteit kost geld? :D

 :D :D Heb helaas minder geld dan dat ik kwaliteit wil  :D :D

Maar goed. Voel toch meer voor de ouwe trol vanwege de gebruiksvriendelijkheid.

Hoop dat ik met een half litertje uitkom. kost bijna 30 euro geloof ik.


Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #352 Gepost op: do, 12 feb 2009, 19:49:25 »
Zeker waard Roel, binnenschippers gebruiken dit op kaal ijzer en doen er vaak dan verder niks aan. Ook al gaan ze soms buitengaats (Zee. zout roest) om zand te halen.


Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #353 Gepost op: do, 12 feb 2009, 19:58:53 »
:D :D Heb helaas minder geld dan dat ik kwaliteit wil  :D :D

Maar goed. Voel toch meer voor de ouwe trol vanwege de gebruiksvriendelijkheid.

Hoop dat ik met een half litertje uitkom. kost bijna 30 euro geloof ik.

Meng het door een klein beetje (grond)verf: verwerkt makkelijker en is zuiniger?

Halve liter (CIP) voor € 23,90 volgens/via de webshop.

Zeker waar Roel, binnenschippers gebruiken dit op kaal ijzer en doen er vaak dan verder niks aan. Ook al gaan ze soms buitengaats (Zee. zout roest) om zand te halen.

Volgens Owachem zelf kan het ook over roest heen (omvormend) en kun je het met (nagenoeg) alles overschilderen. Ik maak het toch blank, en ik meng het met een klein beetje verf, omdat mijn ervaring is dat de volgende laag toch wel eens moeilijk hecht...
« Laatst bewerkt op: do, 12 feb 2009, 20:08:02 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #354 Gepost op: do, 12 feb 2009, 20:24:17 »
http://www.vanderlindenwatersport.nl/index.php?item=artikel&paginaID=198&artikelID=742

halve liter voor 16,25.
Kan er morgen na het werk langs rijden.
Kan er 7,5 vierkante meter mee doen.

Prijs valt me dus uiteindelijk alles mee nu ik zie hoe veel je er mee kunt doen.

Ja die van de (grond)lak had ik ook al eens gelezen.
Na alle adviezen op internet doorgespit te hebben besloten voor het volgende te gaan

-Owatrol CIP puur
-Owatrol CIP vermengt met grondlak
-EpoxyPrimer
-Daarna eventueel plamuur
-grondlak
-marsrood

Zoals je merkt. Het overzichtje is in ontwikkeling  :)

Voor de stukken waar de tectiel laag komt (binnenkant wielkasten):

-Owatrol CIP puur
-Owatrol CIP vermengt met grondlak
-EpoxyPrimer
-tectiel uit een pot (bij gebrek aan die witte troep)
-overschilderbare tectiel
-grondlak
-marsrood

En als het dan nog niet 'geseald' is dan geef ik het op.
Auto is daarna 2 kilo zwaarder alleen door de lak  :D :D :D

Maar Gigi. voor het geld ga ik het niet laten.

Heb er vandaag nog eens over nagedacht en ben gewoon niet zeker van mijn zaak dus de binnenkant van de wielkasten gaat helemaal kaal.

Enige probleem met deze grondige manier van aanpakken is dat ik straks doorsla.

Wilde oorspronkelijk zaken als de veerpoten enz er niet af halen.
Zit wel wat vliegroest op maar stelt niet zo veel voor.
Maar ja. Als je de wielkasten van binnen netjes rood spuit (zoals het origineel was zo ver ik kan herleiden)
Dan moet je eigenlijk ook de veerpoten schuren, behandelen en weer netjes zwart maken.

dikke kans dat dat dus ook gaat gebeuren  :)
 
« Laatst bewerkt op: do, 12 feb 2009, 20:26:06 door RoelG »

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #355 Gepost op: vr, 13 feb 2009, 00:18:53 »
Klinkt heftig allemaal.. En is het misschien niet iets te veel van het goede  -dunno-

Een goede 2k epoxy met een grondlak lijkt mij eigenlijk voor de body meer dan voldoende.. En voor de wielkasten ook een 2k epoxy + een goede overspuitbare bodyschutz lijkt mij ook meer dan voldoende..

Maar kan er ook naast zitten natuurlijk..

Wel tof dat het echte werk nu wel een beetje begonnen is!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #356 Gepost op: vr, 13 feb 2009, 06:06:39 »
Alleen epoxy lijkt me niet al er al roest aanwezig is.
Die krijg ik, ook met de staalborstel, nooit 100% weg.
Dus zit onder de epoxy dan op zijn minst vliegroest.
Dan kan ik het beter zo laten zitten.......

Een overspuitbare bodyschutz is voor de wielkasten niet afdoende.
Een polo 1(f) heeft geen plastic wielkuipen dus het metaal krijgt alles te verduren.
Daarom plaatst VW daar een dikke beschermlaag.
Ook daar geldt de eerdere opmerking over epoxy.
Mijn basis is helaas geen roestvrije carrosserie.

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #357 Gepost op: vr, 13 feb 2009, 09:59:53 »
En voor de wielkasten ook een 2k epoxy + een goede overspuitbare bodyschutz lijkt mij ook meer dan voldoende..
@mark  ga jij eens voor de gein in je wielkast zitten9bij wijze van spreken natuurlijk he) tijdens een regenbui over de snelweg -gert- paar keer en je wielkast is gezandstraald :(  weg bodyschutz  vandaar dus die dikke troep die vw erop doet a fabriek!!

@roel  ik heb niet een speciale strijkkit!! gewoon een goedkoop goedje om de naden goed af te kitten zodat daar geen water of vocht meer tussen kan komen, want door dat geschuur met die staalborstel is echt alle metaal blank!!
de kit is lekker sappig en blijft redelijke tijd zacht voor een mooie afwerking..

vliegroest is ook roest he -marcel- en die gaat daaronder gewoon door.. ken je straks weer overnieuwd beginnen.
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #358 Gepost op: vr, 13 feb 2009, 10:43:14 »
@roel  ik heb niet een speciale strijkkit!! gewoon een goedkoop goedje om de naden goed af te kitten zodat daar geen water of vocht meer tussen kan komen, want door dat geschuur met die staalborstel is echt alle metaal blank!!
de kit is lekker sappig en blijft redelijke tijd zacht voor een mooie afwerking..
Ok. Voor de bovenrand heb ik al een kit.
In die wielkast komt weer een dikke beschermlaag (vergelijkbaar met de witte troep van VW) dus daar heeft die kit geen meerwaarde.
Dacht dat je nog wat aanvullends had.

vliegroest is ook roest he -marcel- en die gaat daaronder gewoon door.. ken je straks weer overnieuwd beginnen.
Als je alleen epoxy gebruikt wel ja.
Maar na een behandeling met ouwe trol is de vliegroest als het goed is wel stilgelegd.
Fertan of Owatrol je haalt de roest er niet mee weg maar behandeld het zodat het niet verder gaat (nu ja, niets is eeuwig)
Was niet van plan de vliegroest gewoon te laten zitten en er overheen te spuiten.  ;)

Probleem is dat je door die staalborstel alle roest zelfs in een soort nevel door de ruimte strooit.
Vliegroestvrij kun je naar mijn idee dan ook alleen realiseren door de auto in een bad te stoppen zodat alleen het staal overblijft.
Als je het niet ziet wil dat nog niet zeggen dat het er niet is  :D :D :D


 

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ FT-83-HR ] Polo 1f GT 1980
« Reactie #359 Gepost op: vr, 13 feb 2009, 11:27:54 »
Probleem is dat je door die staalborstel alle roest zelfs in een soort nevel door de ruimte strooit.

-ja-

Werken aan een roestige auto in een loods maakte de overige auto's (en overige metalen in de loods) in no-time ook flink aan het roesten... -ja- :(
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!