Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: christophe op ma, 17 mrt 2003, 19:32:36

Titel: kleppen stellen
Bericht door: christophe op ma, 17 mrt 2003, 19:32:36
ik heb de kleppen koud gesteld om het geklop van de uitlaatgassen weg te krijgen.
als ik de motor start is er de eerste paar min geen geklop dan komt het weer op.
dus als de motor warm wordt :geklop.
kleppen warm eens stellen??
Titel: kleppen stellen
Bericht door: Paul op di, 18 mrt 2003, 15:36:06
Citaat
ik heb de kleppen koud gesteld om het geklop van de uitlaatgassen weg te krijgen.
als ik de motor start is er de eerste paar min geen geklop dan komt het weer op.
dus als de motor warm wordt :geklop.

Vergeef mij: mijn kennis van het Vlaams is niet toereikend. Geklop=getik? (Dus: het geluid wat de kleppen maken bij een motor met sleeptuimelaars, bijv. GL of GK)?

Volgens mij tikken of kloppen de in- en uitlaatkleppen altijd bij voorgenoemde soort motoren. Het is in ieder geval gezond als ze 'gewoon' tikken: Niet te hard. 'Ratelen' ('Klepperen' in het Vlaams?): dan moet je in ieder geval alles even afstellen. Koud of warm afstellen maakt dan niet erg veel uit.

Bij motoren met hydraulische komstoters is tikken, kloppen of ratelen wat minder gezond.... Nog opmerkingen van iemand meer expertise (deskundigheid in goed Nederlands) op dit gebied?

Groet, Paul.
(De grilligheid van het Vlaams blijft mij intrigeren en verassen...  :) )
Titel: kleppen stellen
Bericht door: Serge op wo, 19 mrt 2003, 20:18:55
mischien last van doorgeslagen bougie kabels
Titel: kleppen stellen
Bericht door: Markopolo op do, 20 mrt 2003, 00:19:44
En dat kun je redelijk simpel controleren.
FF bougiekabels beetje nat maken (niet meteen een emmer water opgooien dus !) en vervolgens een schroevendraaier aan handvatzijde op een kabel leggen en de andere zijde op een paar mm afstand bij het blok houden, als de kabels doorslaan springen er vanzelf vonken over tussen schroevendraaier en blok. Zoniet ligt het daar dus niet aan.  ;)  ;)