Auteur Topic: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht  (gelezen 6406 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht

Mijn Polo heeft al langere tijd een hinderlijk probleempje: als motor warm is slaat ie vaak (maar soms niet) af zodra de motor stationair moet blijven draaien.

Ben met dit probleempje diverse keren bij zowel Garageman als bij Rica in Enkhuizen geweest. Maar als ik daar dan was deed het probleem zich NIET voor. Omdat het probleem toch regelmatig de kop op bleef steken heb ik inmiddels van alles (laten) vernieuwen (benzinefilter- en pomp, injectoren, bougies, kabels, verdeler, rotor, accu, dynamo). Een laatste hypothese was nog dat het iets met de brandstofdrukregelaar zou kunnen zijn...

Maar nu: door toeval heb ik gisteren ontdekt in welke situatie de warme stationair draaiende motor lekker mooi glad rond blijft lopen en in welke situaties de motor na 5 tot 12 seconden langzaam in toerental terugvalt en afslaat.

Let op:
1. als ik dim- of groot licht aan heb, dan slaat de motor geheid na ± 12  seconden langzaam af;
2. als ik daarbij ook nog andere stroomverbruikers aan heb (blower, achterrruitverwarming, radio) dan slaat ie sneller af naarmate ik meer extra stroomverbruikers aan heb staan  - als alles aanstaat slaat ie na ± 5 seconden al af.
3. als ik WEL andere stroomverbruikers aan heb maar NIET dim/grootlicht, dan daalt het toerental wel iets, maar slaat ie net niet af.

ter info:
* dim/grootlicht is een Pilot Xenon-set
* met het teruglopen van het toerental zakt de laadspanning van 14,3 naar 12 (en floep naar nul zodra de motor echt afslaat)

Iemand een idee hoe dit is te verklaren en  - vooral - te verhelpen (anders dan 'licht uit' en 'neem weer H4 ipv Xenon')?
« Laatst bewerkt op: do, 01 apr 2010, 17:56:36 door KoenG40 »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #1 Gepost op: do, 01 apr 2010, 18:23:50 »
ben niet zo heel deskundig, maar ik denk dat er ergens een massa te weinig is. Waarschijnlijk in je xenon. Iets daarin is niet goed (behalve als je de problemen voor de xenon ook al had natuurlijk)

Ik zeg niet doe het weg of licht uit, maar kijk je massa eens goed na van de xenon.
Je hebt je accu en je dynamo al vervangen, dus daar kan het niet in zitten. Bobine eventueel nakijken, Maar ik zou het echt zoeken in de xenon. Meet de bekabeling eens door.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #2 Gepost op: do, 01 apr 2010, 19:51:05 »
Als ik het zo lees zou ik zeggen een slechte accu icm met ee kapotte dynamo, maar deze zijn nieuw dus dat kan niet. Massa punten ook ok? Spanningsregelaar van de dynamo ook nieuw?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #3 Gepost op: do, 01 apr 2010, 21:02:41 »
@ Han en Rutger
Dank voor het meedenken  -thumbsup-

1. Accu is pas een paar maanden oud;

2. Dynamo is een 'als nieuw' ruildynamo, zit er ± 10 maanden in;

3. Spanningsregelaar: geen idee; weet wel dat Garageman iets heeft aangepast (met een diode) waardoor de dynamo doorlaadt tot ± 14,5 volt accuspaning (standaard stopt Polo-dynamo met bijladen bij 13,8 Volt accuspanning). Dat is omdat de originele dynamo/spanningsregelaar is afgestemd op het oudejaren' 90 type accu die een wat lagere eindspanning hebben dan de moderne accu's (dat is althans wat ik destijds begreep van zijn uitleg).

4. Xenon: kan het zo gauw niet terugvinden, maar het is goed mogelijk dat dit probleem is ontstaan (kort?) na de inbouw van de Xenon-set. Eerste weken deed zich toen nog een ander probleem voor, nl. dat nu en dan maar één van de twee koplampen op volle sterkte ging branden. Als ik dan de lichtschakelaar een paar keer snel uit-aan-uit-aan-uit-aan deed, dan brandden ze wel allebei. Dát probleem is toen opgelost door een ander 'kabelset' te gebruiken, volgens mij een setje met (andere?) condensators erin. 'k Zal dat morgen eens aan Garageman vragen (tenminste, als ie werkt op Goede Vrijdag).

Kunnen jullie uitleggen hoe en waarom een slechte massa van de Xenon-set het de oorzaak van probleem zou kunnen zijn?
Ik neem het zondermeer van jullie aan hoor, maar ben gewon benieuwd hoe dat dan werkt  :)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #4 Gepost op: do, 01 apr 2010, 21:10:20 »
Wellicht door een slechte min dat de stroming van de stroom slecht is en ie dat probeert te compenseren door meer plus ter trekken......

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #5 Gepost op: do, 01 apr 2010, 23:08:34 »
Ik heb bij mijn G40 ook problemen gehad met slechter lopen bij ingeschakelde verlichting. Dat zorgde niet voor uitvallen.

Massa van het motormanagment komt vanuit de kabelboom van de verlichting.
Daar zitten een aantal knooppunten in.
Dat kun je hier zien.
Knooppunten 119, 120 en 125 zitten in de verlichtingskabelboom (zie 1e pagina van schema, en bijbehorende omschrijvingen op de laatste pagina).

Ik kon de motor beter laten draaien door met bijv. een startkabel de massa na deze knooppunten (dus op T3c/1) rechtstreeks te verbinden met de accu-minpool.
Knooppunten blootgelegd, maar was weinig aan te zien.
Andere verlichtingskabelboom gehaald en het probleem met de slechte massa was opgelost.
Had ook een nieuwe kabelboom kunnen maken, maar dit was sneller.
Hoeft bij jou niet de oorzaak te zijn, maar het is de moeite van de controleren waard..

Het is zowieso erg belangrijk dat alle elektrische verbindingen goed contact maken.
Extra massakabeltje rechtsreeks van inlaatspruitstuk naar accu-minpool kan ook zeker geen kwaad.
Dat moet normaal via: minpool->kabeltje->carroserie->kabeltje->g-lader->g-ladersteun->motorsteun->onderblok->cylinderkop->inlaatspruitstuk  -naughty-
Onder andere de lambda krijgt zijn massa van het inlaatspruitstuk (aan de bestuurderskant).

De beide massapunten in de verlichtingskabelboom:
De eerste zit ongeveer daar waar de kabelboom bij de zekeringkast over het schutbord heen gaat.
De tweede zit in de buurt van de bobine.

Heb er toen foto's van gemaakt, komen nu mooi van pas.  :)






Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #6 Gepost op: do, 01 apr 2010, 23:44:05 »
 -thumbsup- -thumbsup- Bijzonder dank voor deze tip(s), schema's en foto's.

Herrinner me dat Garageman al eens ergens een extra massaverbinding heeft gemaakt i.v.m. een of ander probleem - heb ik volgens mij ergens op het forum ook gemeld.

Destijds kort na het inbouwen van al die meterjes gaven met name de Volt en de A/F meterjes rare waarden. Dat heeft hij toe ook opgelost door goede massaverbindingen te maken. Hij deed o.a. cadmium ringentjes tussen koper-op-ijzer verbinding; volgens hem geeft koper op ijzer nl. een kleine overgangsweerstand, terwijl koper op cadmium én cadmium op ijzer beiden géén overgangsweerstand geven.

Ga na de paasdagen 'ns ff kijken en meten in zijn garage...

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #7 Gepost op: ma, 12 apr 2010, 19:10:58 »
Vanmiddag even bij Garageman langs geweest.

Heeft gechecked:
Foutcodes uitgelezen (was lang lang geleden voor het laatst gebeurd): 1 fout, nl. MAP sensor: geen signaal
=> foutcode gewist.
Verbinding massa lambdasonde op inlaatspruitstuk: geoxideerd, overgangsweerstand 2,2 Ohm
=> doorgesoldeerd en opnieuw gemeten: nu 0,1 Ohm.

Massaverbinding  via originele gevlochten 'kabel' via binnenscherm: 2,3 Ohm
Extra massaverbinding van minpool direct naar blok: 2,2 Ohm
Waarden zijn volgens hem te hoog.
Deze massakabels als test overbrugd met een startkabel: restweerstand 0,1 Ohm.

Toen motor gestart: mooi rondlopen, maar na 20 - 30 seconden terugval in toeren en afslaan.
Diverse malen geprobeerd, blijft steeds zo.
Benzinedruk is ± 3 bar, en viel pas terug naar nul NADAT motor afsloeg.

Toen met remmenreiniger de luchttemperatuursensor gereinigd en intake-valve-cleaner (geloof ik) aan motor toegevoegd.

Motor loopt nu weer mooi stationair en slaat niet af.

Maarrr: met wat meer toeren draaien (gasgeven) blijft de motor prima lopen, maar valt nu op dat er dan om de 5 tot tien seconden 'plofjes' in de uitlaat te horen zijn. Bovendien blijft bij warme stationair draaiende motor de A/F dik in het groen (= rijk) staan.

Na proefdraaisessies in garage nogmaals storingsgeheugen itgelezen: geen foutcodes.




« Laatst bewerkt op: di, 13 apr 2010, 10:12:33 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #8 Gepost op: di, 13 apr 2010, 12:38:24 »
 -thumbsup-

Loopt ie nu stationair niet te rijk door te hoge benzinedruk?

Uit Haynes:
1.9 bar (2.5 bar with regulator vac hose disconnected)


Ik loop nu even naar de auto voor de VW documentatie.

Uit de VW Reparaturleitfaden: 2,5 bar met onderdrukslang en 3,0 bar zonder onderdrukslang.

Lambdaregeling (pendelen) werkt bij hogere toeren wel?
« Laatst bewerkt op: di, 13 apr 2010, 12:46:36 door Dennis »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #9 Gepost op: di, 13 apr 2010, 13:15:31 »
Ja, dat zie ik nu; staat op pag. 4B.1 van Haynes:

Regulated Fuel Pressure:
Enginecode 3F: 2,5 bar (3.0 bar with regualator vac hose disconnected)
Enginecode PY: 1,9 bar (2,5 bar with regulator vac hose disconnected)

In JHIMS staan op pag. 266 deels andere waarden:
Kraftstofdruck im Leerlauf voor zowel NZ, 3F én PY:
- unterdruckslauch aufgesteckt: 2,5
- unterdruckslauch abgezogen: 3,0

Wat zijn nou de juiste waarden voor een PY: 1,9 en 2,5? Of 2,5 en 3,0?

Overigens realiseer ik me nu:
Paar maanden geleden had ik last van nu en dan beetje 'inhouden' op bij constante snelheid tussen ± 2800 en 3500 rpm.
Ben met dat probleem toen ff bij andere garage langsgegaan.
Daar hebben ze toen als 'noodoplossing' (1 dag voor vakantie) het onderdrukslangetje van inlaatspruitstuk naar drukregelaar losgenomen (bij de regelaar) en het slangetje afgedopt. Dat slangetje hangt er nog steeds afgedopt bij...  -gert-

Maar goed, donderdag gaat Garageman
* de massakabels van accu naar binnenscherm en van accu naar spruitstuk vernieuwen.
* de distributieriem en waterpomp vernieuwen (regulier onderhoud)
* het CO en stationair toerental opnieuw afstellen

Wellicht kan hij dan ook nog even naar die brandstofdruk en dat vacuumslangetje kijken...

(Heb nog niet verder gereden dan de 110 meter van Garageman naar mijn huis...)
« Laatst bewerkt op: di, 13 apr 2010, 13:20:34 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #10 Gepost op: di, 13 apr 2010, 16:46:36 »
Citaat
Daar hebben ze toen als 'noodoplossing' (1 dag voor vakantie) het onderdrukslangetje van inlaatspruitstuk naar drukregelaar losgenomen (bij de regelaar) en het slangetje afgedopt. Dat slangetje hangt er nog steeds afgedopt bij...  gert
Dat zal de oorzaak zijn voor het stationair te rijk lopen...
Met het slangetje niet aangesloten heb je stationair een te hoge benzinedruk.

Die 2,5 / 3,0bar staat ook in de de VW reperaturleitfaden, dat zijn de juiste waarden.


Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #11 Gepost op: di, 13 apr 2010, 17:24:43 »
Die 'noodoplossing' was toen ik nog met m'n oude (versleten) injectoren reed. Die zijn een week of wat geleden vervangen door nieuw.

Ben vanmidddag stukje gaan rijden, met het slangetje nog LOSgekoppeld. Met de motor warm (>70º) sloeg ie bij stationair idd weer na zo'n 20 seconden langzaam af - waarbij de A/F steeds verder in het groen en rook ik weer benzinelucht bij de motorkap.

Naar wasbox gereden, lekker op m'n gemak de auto met hogedrukspuit afgespoeld, met de hand gewassen en in de wax gezet.
Inmiddels was motor weer afgekoeld. Onderdrukslangetje 'ontdopt' en weer aangesloten op brandstofdrukregelaar.

Starten en  -sturen- . NIET meer afgeslagen, ook niet toen ie warm was - vele minuten lang probleemloos stationair.  -klappen-

Vervolgens ook nog even dimlicht + achterruitverwarming + ventilator aan; toen sloeg ie na 30 seconden toch nog af.
Dus: toch ook die door jou aangegeven kabelboom maar eens (laten) doormeten en (laten) vervangen.

Dank voor je meedenken en tips zover  -thumbsup-  
Wordt vervolgd.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #12 Gepost op: di, 13 apr 2010, 21:57:39 »
 -thumbsup-

Hoe oud is trouwens de lambdasonde? Ik lees nergens dat die vervangen is.
Misschien dat die ook nog wat roet in het eten gooit? (misschien zelfs letterlijk volgeroet is?  :) )

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #13 Gepost op: di, 13 apr 2010, 22:26:02 »
-thumbsup
Hoe oud is trouwens de lambdasonde? Ik lees nergens dat die vervangen is.
Misschien dat die ook nog wat roet in het eten gooit? (misschien zelfs letterlijk volgeroet is?  :) )

Is van 25/07/2008, dus nog geen twee jaar oud.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #14 Gepost op: di, 13 apr 2010, 22:39:58 »
Oke, die zal nog wel goed zijn dan.

Ik had trouwens laatst ook last met de rode van de uitvallen bij steenkoude motor na een paar honderd meter rijden.
Uiteindelijk de bougies, die behoorlijk zwart waren, schoongemaakt en geen problemen meer met uitvallen.
Misschien dat die bij jou ook flink verroet zijn door het te rijk lopen?