Auteur Topic: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht  (gelezen 6399 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #30 Gepost op: wo, 21 apr 2010, 17:36:46 »
Je hebt PM!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #31 Gepost op: ma, 03 mei 2010, 16:52:01 »
 
Zondag 27 april naar sleutelloods van Dennis in Leek geweest.
Doel: uitzoeken van de oorzaak van de telkens terugkerende foutmeding in de digifant:'MAP-sensor geen signaal'

Dennis, bedankt  -thumbsup- voor het vele geduld waarmee je allerhande mogelijke oorzaken hebt bekeken en 'doorgemeten'.
O.a. alle voor ontsteking e.d. van belang zijnde massaverbindingen doorgemeten, onderdruktraject van inlaatspruitstuk naar Digifant gecontroleerd op eventuele verstopping of lekkage, vervanging van complete Digifant door een beslist goed exemplaar.

Resultaat is dat diverse mogelijke oorzaken zijn uitgesloten:
1. originele Digifant en Mapsensor zijn hoogstwaarschijnlijk NIET defect;
2. de 'Unterdrückslauge' van spruitstuk naar Digifant is niet verstopt of lek;
3. alle massaverbindingen met blok, versnellingsbak en inlaatspruitstuk zijn in orde.

Twee nog verder te onderzoeken mogelijke oorzaken:
4. aanzuigen valse lucht in traject tussen CO-potentiometer en inlaatspruitstuk (met name gasklephuispakkingen)
5. slechte stuk in massadraad van verlichtingsboom nabij bobine, achter de linker koplamp; draad is deels groe geoxideerd em isolatie is op twee plekken deels weggesmolten.

De punten 4 en 5 worden dinsdag 4/5 gecontroleerd en verholpen..




Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #32 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 18:04:26 »
De slechte (massa)draden linksvoor zijn gerepareerd (door Garageman). Zie plaatjes.

Hij heeft ook de contacten op de bobine onder handen genomen, want die zijn nu 'afgewerkt' met iets dat er uit ziet als zuurvrije vaseline.

Ik weet (nog) niet of hij bij controle op- 'valse lucht' nog iets heeft gevonden - zal dat binnenkort 'ns aan hem vragen.

Anyway, koud of warm, motortje start goed, slaat niet meer af en presteert prima.
't Enige wat me opvalt is dat ie nu warm iets hoger stationair (± 1000 rpm) loopt dan voorheen (± 850-900 rpm).
Maar ja, liever dát dan dat ie langzaam afslaat.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #33 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 23:31:56 »
De stekkerverbinding is er zo te zien tussenuit gehaald?
Mooi dat ie nu niet meer afslaat  -thumbsup-
Ben ook wel benieuwd of garageman nog iets op het gebied van valse lucht heeft gevonden...

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #34 Gepost op: do, 06 mei 2010, 10:49:12 »
De stekkerverbinding is er zo te zien tussenuit gehaald?
Mooi dat ie nu niet meer afslaat  -thumbsup-
Ben ook wel benieuwd of garageman nog iets op het gebied van valse lucht heeft gevonden...

Heb het net even nagevraagd. Hij heeft idd drie stekkertjes (allen drie-polig) afgeknipt:
* 2 grote met beugeltje 357 973 763, waarvan inwendig de massaklemmetjes zijn gesmolten,
* 1 kleinere 357 972 763, waarvan het massapennetje naar binnen is gezakt.

Hij heeft nieuwe verbindingen gemaakt door de draden met plastic krimpkousen, inwendig voorzien van tin, weer aan elkaar te maken.
Na verhitting met hete lucht krijg je dan een hechte, vocht- en corrosie bestendige weerstandloze verbinding, zegt ie.

Hij heeft ook hele luchtinlaattraject gecontroleerd, maar geen 'lek' gevonden.

Komende tien dagen gaan we een kleine 2500 km rijden  -sturen-  (naar een uithoek van Bretagne en terug).
Na 16/5 meld ik nog wel even hoe het autootje zich gehouden heeft

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #35 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 13:06:34 »
Goede reis!   -thumbsup- -sturen-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #36 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 14:24:55 »
 -sturen-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #37 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 14:43:18 »
 -sturen-  Prettige vakantie!

Ik heb diep respect voor de aandacht en zorg die jij je Polootje geeft!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #38 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 17:30:37 »
Ik heb diep respect voor de aandacht en zorg die jij je Polootje geeft!
withstupid
Heeft waarschijnlijk veel bijgedragen aan 't feit dat ie al zoveel km's heeft gereden -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #39 Gepost op: wo, 19 mei 2010, 17:31:44 »
Dank, we hebben een heel fijne vakantie gehad - veel zon, lekker fris en vrijwel geen regen.

Goede zorg voor het autootje natuurlijk ook tijdens de vakantie  :) zie plaatjes.

Temperatuurprobleem is definitief opgelost - KVS netjes 90-93º bij hele stukken 110-130 km/u, olie ± 100-110º, oliedruk ± 2 bar.

Probleem van het 'afslaan' is tijdelijk verholpen door een iets hoger dan normaal ingesteld stationair RPM.
Verder bij het rijden geen klacht. Loopt op vlakke weg mooi door en trekt goed, ook tegen hellingen op; laaddruk max 0,8 - 0,9 bar

MAAR:
* bij snel intrappen van gaspedaal bij wat lagere toerentallen 'hikt' motor vaak 1 of 2 keer alvorens goed door te trekken;
* op lange flauwe hellingen naar beneden (dalingspercentages 3 - 4 %) - waarbij iets gas geven moet om minimaal 110 te blijven rijden, 'hikt' de motor ook een beetje, zo'n 4 tot 10 keer per minuut (dan gaf ik maar wat gas bij tot 130 km/u en liet 'm dan maar weer een heel stuk 'ontkoppeld' uitrollen).

Opvallend is dat die 'hik'-storing - net als het (nu provisorisch verholpen) absterben bij stationair - uitsluitend optreedt bij een onderdruk in het spruitstuk lager dan ± 1,4 bar, dus zegmaar in de range van minus 1,4 tot minus 2,0 bar.

DIT, in combinatie met de terugkerende foutmelding in de digifant "MAP-sensor geen signaal" lijkt mij te wijzen in de richting van een niet goed werkende MAP-sensor, in die zin dat het ding niet meer goed overweg kan met MAP-waarden in voornoemde range.

Heb daarom 200 kPa Mapsensor besteld bij Jan Böse






« Laatst bewerkt op: wo, 19 mei 2010, 22:41:29 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #40 Gepost op: wo, 19 mei 2010, 22:33:31 »
haha,.. vorige keer dat ik een hikje tijdens constant rijden waarnam,. was het veertje van de contactpuntjes kapot..  dat zal het bij jou in iedergeval niet zijn.

In afwachting van het effect van een nieuwe map sensor verblijven wij.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #41 Gepost op: wo, 19 mei 2010, 23:50:43 »
Welkom terug  -thumbsup-

Het enige wat ik nog verder kan verzinnen is dat de klopsensor misschien niet helemaal lekker meer werkt.
In de Polo 2 G40 werkplaatsinformatie staat dat bij een defecte klopsensor vanaf een bepaalde motorbelasting de brandstoftoevoer elke 5 secodnen wordt onderbroken.
De motor gaat dan stotteren.

Misschien iets om na te kijken. Sensor hoeft niet stuk te zijn. Kan ook roest in het aanligvlak zijn of ook heel belangrijk: niet meer met het juiste aanhaalmoment vast.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #42 Gepost op: do, 20 mei 2010, 21:41:00 »
KLOPSENSOR
Da's een interessante gedachte!  -thumbsup-
Zo'n klopsensor schakelt toch de ontsteking uit en/of injectoren uit als de motor dreigt te gaan pingelen? Zou het idd kunnen dat een klopsensor door ouderdom of zo zodanig van slag raakt dat ie op heel verkeerde momenten heel even de ontsteking en/of injectoren 'uitzet' en zo het inhouden/hikken veroorzaakt? 'k Zal het ding iig (laten) nakijken.

En nog wat anders: KOELVLOEISTOFVERLIES
Maandagavond na terugreis uit Frankrijk auto geparkeerd. Vanochtend vroeg wilde ik er mee weg, bleef het KVS-peillampje branden!  Na ± 1 km toch maar ff gestopt en onder de kap gekeken: KVS-peil ver onder minimum, moest er 0,5 liter bijgooien om weer op peil te krijgen. Daarna 25 km probleemloos naar werk gereden 80-100 km/uur. Na werk KVS gecontroleerd - stond even hoog als na bijvullen.

Een wilde veronderstelling: zou het kunnen dat er 'ergens' een verborgen lek in motor zit die oorzaak is van zowel geleidelijk KVS-verlies (0,5 liter over ± 2700 km) als van de stotter-hik en Absterb-klachten? -dunno-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #43 Gepost op: vr, 21 mei 2010, 09:49:21 »
nee, dat denk ik niet.  0,5ltr. over 2700km is zo weinig, daar zou je niet veel (of niets) van mogen merken. Dat zou ik eerder zoeken in een lekje in je koelsysteem naar buiten toe.

Bij mijn golfje verbruikte ik 0,5ltr. koelvloeistof in 500km, rook het uitlaatgas erg zoet, maar het blok liep nog als een zonnetje. Daarbij was uiteindelijk de koppakking de boosdoener. Een beetje koelvloeistof wordt netjes verbrand, het wordt een ander verhaal als het lek zo groot zou zijn waardoor je compressieverlies krijgt. Dat is bij 0,5ltr. op 2700km nog niet aan de hand (denk ik).

Zou het eerder zoeken in de electronica.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #44 Gepost op: vr, 21 mei 2010, 09:52:33 »
Zou het eerder zoeken in de electronica.

Electronica laat geen koelvloeistof verdwijnen hoor  -nana-

Misschien het koelsysteem een keer afpersen?