Auteur Topic: auto spuiten  (gelezen 7873 keer)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Gepost op: ma, 08 mei 2006, 21:31:31 »
Aangezien de laklaag op mijn polo nogal verweerd is, en er honderden kleinere en grotere roestplekken in zitten vind ik het tijd om mijn auto opnieuw te spuiten, en ik wil dit zelf doen.

Ik heb veel op internet gezocht naar wat ik het beste kan doen en wat te gebruiken, maar nergens heb ik goede, complete en betrouwbare informatie kunnen vinden.

Ik heb veel TV-progamma's gezien over autorestauraties (velen van jullie zullen die progamma's wel kennen) en daar heb tot nu toe toch de beste informatie gekregen. Maar ik moet toch echt meer informatie hebben.

Mijn belangrijkste vraag is welke anti-roest-middeltjes, primers, plamuur, lak enzovoort het beste kan gebruiken. Er zijn zoveel verschillende typen en merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en informatie over het gebruik van deze dingen kan ik nergens vinden, alleen over waar ik het kan bestellen  -wanker-

Ik heb veel dingen voorbij zien komen, etsprimer, hechtprimer, vulprimer, grondverf, acrylaatlak, 2-componenten-lak, enzovoort, maar ik ben er nog niet achter gekomen wat ik in mijn geval het beste kan gebruiken.

Ik zou dus graag van jullie willen horen wat jullie ervaringen zijn met spuiten en wat voor adviezen jullie erover kunnen geven.
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #1 Gepost op: ma, 08 mei 2006, 21:46:22 »
mijn dingen die ik denk te moeten gebruiken zijn:

-anti-roest-middel (weet iemand hier meer over?)
-etsprimer (heb ik dan nog andere primers nodig?)
-plamuur (is alebastine autoplamuur goed, en zal die nog verharder nodig hebben?)
-autolak (welk type kan ik het beste gebruiken?)
-blanke lak (is dit nodig of aan te bevelen?)

ik ga niet de hele auto tot op het kale metaal schuren, alleen de roestplekken zoveel mogelijk, dus het zal over de oude lak heen moeten kunnen, en de kleurlak en blanke lak zal ik met spuitpistool doen,  de primers met spuitbus en het anti roest middel met een kwastje.

Het schuurpapier dat ik ga gebruiken is watervast met korrelgrootte 800 (dat heb ik al, met schuurblok en dergelijken)

oh, en de kleur word gewoon de standaard witte kleur, geen metallic of wat dan ook.

Ik zou dus graag adviezen willen over wat ik het beste kan gebruiken en ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met spuiten.
Pimp my Polo

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
auto spuiten
« Reactie #2 Gepost op: di, 09 mei 2006, 11:42:02 »
Op een forum van de concurent (http://www.oldtimeropelforum.nl/) stond hier over een groot topic. Bij interesse kan ik hem wel mailen.

Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
auto spuiten
« Reactie #3 Gepost op: di, 09 mei 2006, 12:16:32 »
fertan is wel goed dat vormt de roest om in een spuitbare grondlaag, die niet snel meer zal verder roesten..

verder kun je spuitwaxen kopen voor de kokerbalken endergelijke te beschermen..

plamuur, is altijd 2 componenten dus krijg je altijd kleine tube verharder bij...

als je t perfect wiil hebben kun je het t beste laten doen, ben je wel meer geld kwijt, maar is het effect ook beter, maja kan me indenken dat je geen izn hebt om zoveel geld erin te steken...

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #4 Gepost op: di, 09 mei 2006, 12:59:33 »
Op een forum van de concurent (http://www.oldtimeropelforum.nl/) stond hier over een groot topic. Bij interesse kan ik hem wel mailen.

Martin

dat is wel interressant, ik kan er allicht wat meer informatie uithalen dan ik nu al heb, alvast bedankt
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #5 Gepost op: di, 09 mei 2006, 13:14:20 »
fertan is wel goed dat vormt de roest om in een spuitbare grondlaag, die niet snel meer zal verder roesten..

verder kun je spuitwaxen kopen voor de kokerbalken endergelijke te beschermen..

plamuur, is altijd 2 componenten dus krijg je altijd kleine tube verharder bij...

als je t perfect wiil hebben kun je het t beste laten doen, ben je wel meer geld kwijt, maar is het effect ook beter, maja kan me indenken dat je geen izn hebt om zoveel geld erin te steken...

fertan heb ik al wat over gelezen, maar dat was op de site van een of ander bedrijf dat het verkocht, dus dat ze dat de hemel inprezen heb ik niet zo serieus genomen. Maar dat is dus een optie als anti-roest middeltje, er zijn ook andere merken, maar als dit een goede is kan ik daar wel mee werken.

spuitwaxen is dus voor in de kokerbalkjes, dat zal ik dus niet gebruiken aangezien alleen de buitenkant van de auto gedaan word.

plamuur moet dus altijd verharder bij, ik had het kunnen verwachten, anders zou het nooit in 45 minuten schuurbaar kunnen zijn.

En natuurlijk wil ik het perfect hebben, maarja, zoveel geld heb ik niet, en ik ben niet graag afhankelijk van anderen, en er is ook geen manier waarop ik mijn auto al gestript bij een spuiter zou kunnen krijgen. Ook wil ik het graag zelf doen, alleen al om het idee dat ik het zelf gedaan heb. Spuitcabine kan ik improviseren, of ik doe zonder, en spuitpistool en compressor kan ik lenen.

Ik dacht erover om 2 or 3 laklagen aan te brengen, die weer op te schuren en dan 2 or 3 lagen 2 componenten blanke lak erover en die te polijsten. Ik verwacht eigenlijk dat dat de meeste ongeregeldheden in het spuitwerk er wel uithalen, een voor een goede finish zorgen. Maar hoe meer informatie ik kan inwinnen, hoe meer kans dat ik een goede keus maak.
Pimp my Polo

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
auto spuiten
« Reactie #6 Gepost op: di, 09 mei 2006, 14:26:46 »
ook een truc is om te schuren met Jif, dit matteert de lak en ontvet ook meteen  -thumbsup-

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #7 Gepost op: di, 09 mei 2006, 14:43:28 »
ook een truc is om te schuren met Jif, dit matteert de lak en ontvet ook meteen  -thumbsup-

da's een goed advies, was ik zelf niet opgekomen, ik neem aan dat dit goed werkt in combinatie met nat schuren met 800 korrelgrootte watervast schuurpapier op een schuurblok toch?

en als ik de blanke lak over de kleurlaag spuit, komt de glans dan weer mooi terug, ik heb geen zin in een matwitte auto, hoe verblindender hoe beter  -naughty-
Pimp my Polo

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
auto spuiten
« Reactie #8 Gepost op: wo, 10 mei 2006, 00:24:38 »
hier zijn een aantal topics :

Spuiten
Plamure


Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #9 Gepost op: wo, 10 mei 2006, 07:26:30 »
hier zijn een aantal topics :

Spuiten
Plamure


Martin

bedankt voor de links, ze zijn zeker handig
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #10 Gepost op: wo, 10 mei 2006, 18:42:34 »
de roestbehandeling zal ik dus met Fertan doen.

Welke primer(s) moet/kan ik hierna gebruiken epoxyprimer, etsprimer, hechtprimer?

Moet hierna nog een grondverf aangebracht worden of kan de kleurlak hier direct overheen en wat voor kleurlak kan ik het beste gebruiken?

Zijn er problemen te verwachten met 2 componenten blanke lak, ik heb ergens gelezen dat de verhoudingen tussen de componenten heel erg precies nageleefd moeten worden om geen problemen met matte lak en verkleuringen te krijgen.

Moet de kleurlak eerst volledig drogen en uitharden om daarna geschuurt te worden en daarna blanke lak erover te spuiten, of kan deze op dezelfde manier erop gespoten worden als je met meerdere lagen van dezelfde lak zou doen?
Pimp my Polo

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
auto spuiten
« Reactie #11 Gepost op: wo, 10 mei 2006, 18:48:54 »
Ik heb begrepen dat met 2 componenten kleurlak er in principe geen blanke laklaag meer overheen hoeft. Het kan wel ter extra bescherming.
Je kan bij een goed verfbedrijf 2 componentenlak kopen waarbij de 2 componenten al gemengd zijn. Je moet de verf dan in de vriezer bewaren tegen het uitharden.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #12 Gepost op: wo, 10 mei 2006, 19:11:00 »
Ik heb begrepen dat met 2 componenten kleurlak er in principe geen blanke laklaag meer overheen hoeft. Het kan wel ter extra bescherming.
Je kan bij een goed verfbedrijf 2 componentenlak kopen waarbij de 2 componenten al gemengd zijn. Je moet de verf dan in de vriezer bewaren tegen het uitharden.

tja, ik wil die extra bescherming eigenlijk wel hebben, maar ik ben toch aan het twijfelen. Om hem mooi te laten glanzen zou ik waarschijnlijk de kleurlak mooi glad moeten schuren en daarna een paar lagen blanke lak erover moeten spuiten, en die daarna te polijsten.

Die voorgemenge 2 componentenlak in de vriezer bewaren is een goede tip, ik vraag me alleen af hoe lang hij dan houdbaar is.
Pimp my Polo

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
auto spuiten
« Reactie #13 Gepost op: wo, 10 mei 2006, 20:06:47 »
Niet geheel oneindig maar wel erg lang. De chemische reactie die ontstaat als de 2 componenten worden samengevoegd staat praktisch stil bij zo'n temperatuur.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
auto spuiten
« Reactie #14 Gepost op: wo, 10 mei 2006, 20:21:00 »
Niet geheel oneindig maar wel erg lang. De chemische reactie die ontstaat als de 2 componenten worden samengevoegd staat praktisch stil bij zo'n temperatuur.

het is wel fijn dat het lang houdbaar is, want wanneer ik kan spuiten is afhankelijk van de tijd die ik heb (minstens een week niks ingeplanned) en het weer.

Of ik kan eerst de roestplekken aanpakken, primen, en plamuren, en de auto weer opbouwen om een andere keer te spuiten, maar dan doe ik het stippen en opbouwen dubbel, en mijn rit naar mijn klusplek.

Het demonteren en opbouwen van de auto kijk ik nog tegenop, bij de bumpers zal ik wat met de kabels moeten doen, en de ruiten eruit en er weer in doen lijkt me niet makkelijk, net zoals de deurruiten. De stootranden zullen er niet meer opkunnen, en er is 1 zowiezo al gescheurt en van binnen vochtig als een spons  :(

De badges op de achterklep zal ik eraf halen en de gaten dichtmaken, maar ik weet nog niet wat ik met de plasticrandjes voor de achterspatborden ga doen, de auto zal wel heel erg wit zijn als ik die er ook nog afhaal  -dunno-

Ook heb ik een beetje gedacht over een beetje kleur toe te voegen, zoals striping of iets dergelijks, maar dan look ik het risico het heel kitcherig eruit te laten zien, dus ik denk dat ik daar maar vanaf zie. Dus de zwarte plasicjes er maar weer op en misschien later een keer nieuwe stootranden erop zetten.
Pimp my Polo