Al diegenen die met een opvoergasfabriek rijden hebben er wel over lopen nadenken.
Hoe krijg je voldoende koude lucht bij je gasfabriek?
Vele probeersels zijn er reeds geweest en afgezien van de vrij prijzige door tuners ontwikkelde oplossingen zoals de gegoten aluminium Sorg luchtkast voor de dubbele weber setup ken ik er niet veel die stand houden.
Problemen zijn vaak gerelateerd aan plaatsgebrek, ongunstige aanstroming van de carburateurkelken, materiaalbeperkingen en kosten.
Onlangs heb ik met een aantal mensen gesproken over dit probleem en met de vele scherfjes aan info en de pareltjes aan goede "deel" ideetjes heb ik nu een verzinsel dat potentieel lijkt te hebben.
Ik zal het even in stappen brengen voor mijn idee om koude lucht toevoer te maken naar je carbs die zo mogelijk alle 4 de carbs gelijkmatig aanstroomt en nog redelijk eenvoudig en kostengunstig te bouwen is ook.
1. Stel je de gebruikelijke ronde koude lucht aanvoer buis voor met voldoende doorsnede.
2. Stel je voor dat je deze vervangt door een vierkante buis met hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak.
3. Stel je voor dat je deze vervangt door een rechthoekige buis met hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak.
4. Stel je nou voor dat je deze rechthoekige buis extreem breed en extreem plat maakt waarbij je hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak houdt.
5. Stel je nou voor dat de bovenste zijde van deze extreem brede en platte koude lucht aanvoerbuis je motorkap is....
Kijk even naar bijgevoegde foto van de "Sjon shot" genomen toen we met mijn Polo bezig waren.
Stel je nu voor dat je de "V" ribben in het midden van de motorkap netjes doorsnijdt en verwijderd (ze zitten namelijk gewoon tegen je motorkap plaat aan gekit en zijn dus met beleid zonder beschadigingen te verwijderen).
De hogere randen langs de buitenkanten en langs de firewall laat je staan want die ga je gebruiken.
Daarna neem je een plaat van welk materiaal je ook fijn vindt zolang het maar makkelijk te verwerken is, licht is, enigzins brandveilig is en liefst nog warmte isolerend is ook.
Die plaat kit je met een paar afstandsribben tegen de onderkant van de motorkap aan waarbij je de buitenranden als de buitengrenzen gebruikt.
Aan de voorkant van je motorkap: boven je slotplaat dus laat je een brievenbus open.
Desnoods doe je dat met een lip om alle lucht die bij snelheden door de kier tussen slotplaat en motorkap door wordt geperst in de ruimte tussen motorkap en afdekplaat te leiden hetgeen mogelijk een eenvoudige vorm van drukvulling zou kunnen geven bij hogere snelheden.
Exact boven de vier aanzuigkelken van je carburateurs maak je een rechthoekig gat in de afdekplaat en je zorgt dat je de airbox van je carbs met bijvoorbeeld een rand van schuimplastic ertussen (de motor kantelt en de motorkap niet) laat aansluiten.
Dit geeft je meteen een goede afdichting tussen carb airbox die aan je motor vast zit en airbox die je motorkap met de plaat vormt.
Wanneer je wilt, kun je dus ook nog bijvoorbeeld een rechthoekig K&N filter in die rechthoek plaatsen.
Je zou nu dus een koude lucht toevoer hebben gemaakt die:
- niet te duur is,
- niet te complex te maken is,
- voldoende luchtvolume kan leveren,
- gefilterde lucht kan leveren,
- alle 4 je carbs evenveel lucht tegelijk kan bieden,
- onzichtbaar is van buitenaf zodat je suffe boodschappenautootje de sleeper blijft die je wilt dat deze is.
Dit idee heb ik al met een aantal veteranen binnen onze club besproken en tot nu toe lijkt het nog steeds haalbaar.
Mogelijk dat je aggregaten of motorruimte onderdelen die tegen de afdekplaat komen een uitsparing moet geven.
Het materiaal dat ik denk dat uitermate geschikt zou zijn is watervast verlijmd triplex en houten schrootjes als afstandhouders of vervangers van de verwijderde ribben.
Zodra dit is aangebracht (je kunt dit kitten en / of schroeven ofwel allebei) kun je dan de zijde die naar de motor toe staat beplakken met zilverpapier van een keukenrol waarbij je ervoor zorgt dat de glanzende zijde van het zilverpapier naar de motor toe is gekeerd.
Dit zou enigszins brandvertragend werken EN het reflecteert de motorwarmte.
Voordelen van dit materiaal:
A. Goedkoop,
B. Eenvoudig te verwerken,
C. Warmte isolator,
D. Indien beplakt met zilverpapier enigszins brandvertragend.
Anyhow: ik wilde dit idee met jullie als medeforummers delen want velen weten meer dan een.
Ook zou het de ontwikkeling van deze mogelijke benadering bespoedigen want iedereen die met hetzelfde probleem kampt kan het zelf gaan uitproberen en zijn / haar ervaringen hier delen (met foto's graag).
Op deze wijze zouden we er uiteindelijk allemaal beter van kunnen worden.
Kijk uit naar jullie reacties.
Succes ermee, Jan.
PS: aan iedereen die direct of indirect bijgedragen heeft aan mijn idee hierboven vriendelijk dank!