Auteur Topic: Knok knok  (gelezen 6826 keer)

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Knok knok
« Gepost op: ma, 17 okt 2005, 00:24:24 »
Ik weet het, 't is een 6n. Maar omdat ik me hier zo thuis voel en de 6n mijn daily is naast mijn 86c wil ik graag toch het probleem hier even voorleggen.

Sinds kort komt er uit het vooronder van mijn knikkerbak (1.9d, motorcode AEF) een tikkend/ratelend geluid. Geluid is voornamelijk hoorbaar bij stationair toerental.

Daarnaast is het olieverbruik de laatste tijd gestegen. Kan op het oog geen lekkage vinden, ook geen olie sporen op de parkeerplaats. Wel heb ik de "luchtinlaatkast" wat olie(?)-sporen gevonden.

Blok heeft 228.000 km gelopen, zou meer kunnen hebben maar van de geluiden die hoor wordt ik niet erg vrolijk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Knok knok
« Reactie #1 Gepost op: ma, 17 okt 2005, 08:20:29 »
-uitlachen- Tja,. in het hol van de leeuw he..

Nee, serieus: Hoe zit de carterventilatie aangesloten bij die diesel van jou?  Als 't zo zit zoals bij 86c'ertjes met benzine motor, dan zou dat de olie kunnen verklaren: ontluchting eindigd in het luchtfilterhuis.
Ik kan het zo 123 niet vinden bij jouw blok.

Je hebt geen turbo, dus die kan niet naar je inlaat traject lekken.

Als het daadwerkelijk je carterontluchting is, dan kan dat 2 dingen betekenen:
1) je ontluchting is langzaam aan het verstoppen, waardoor de snelheid in de ontluchting toeneemt (zelfde lucht, kleiner gaatje, en dan neemt ie meer olie mee omhoog)

2) je carterdruk is hoger aan het worden: (meer lucht, zelfde gaatje, en dan neemt ie meer olie mee omhoog). En dat is dan minder: -zuigerveren, kantelende zuiger(s), groven in de cylinderwand: kan van alles zijn.

Pluimen doet die bak van jou natuurlijk standaard: 't is een diesel he?!, EGR klep afgedopt? maar de kleur verraad wel een hoop: zwart/grijs = diesel. wit = water,.. en blauw is onmiskenbaar olie.    Zie je ook blauwe rook? (of iemand die je achter je laat rijden?)
Ga eens een stukkie rijden: Bij overschakelen blauw? klepseals, bij 'afremmen op de motor' blauw: zuigerveren.

Maar als er gerammel klinkt... zouden het maar zo kantelende zuigers kunnen zijn... vooral ook omdat 't bij stationair (lage zuiger snelheid) duidelijk hoorbaar is.. maar goed: d'r zijn andere specialisten op dat gebied..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Knok knok
« Reactie #2 Gepost op: ma, 17 okt 2005, 08:29:14 »
Ik zou de compressie eens (laten) meten, dan heb je een beetje een idee hoe de motor er aan toe is.

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Knok knok
« Reactie #3 Gepost op: di, 18 okt 2005, 00:27:38 »
Na een extra paar luisterende oren tot de conclusie gekomen dat de ratel niet uit het blok komt. Maar dan waar wel vandaan?

Spanrol misschien? Distributieriem en multiriem zijn bij 180.000 vernieuwd.

@ Sjon; Bedankt, kan nu een klein beetje beter slapen vannacht.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Knok knok
« Reactie #4 Gepost op: di, 18 okt 2005, 00:30:54 »
Geluisterd: ben dan wel slecht in 't lokaliseren van geluidjes, maar tis iig geen tikken.
Meer een soort van piepen/knarsen.
Zelf denk ik aan spanrol/meelooprol/waterpomp enz.
Helaas is dat geen verklaring voor olieverbruik...........

Nog ff ritje gedaan: versnellingsbak laat inmiddels goed weten dat ie met pensioen wil -boehoe-

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Knok knok
« Reactie #5 Gepost op: di, 18 okt 2005, 00:34:02 »
Nog ff ritje gedaan: versnellingsbak laat inmiddels goed weten dat ie met pensioen wil -boehoe-

Dat ook, maar dat wist ik al.

Toch maar eens op zoek naar iets anders...

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Knok knok
« Reactie #6 Gepost op: wo, 19 okt 2005, 19:58:18 »
Nog ff ritje gedaan: versnellingsbak laat inmiddels goed weten dat ie met pensioen wil -boehoe-

Dat ook, maar dat wist ik al.

Toch maar eens op zoek naar iets anders...

heb nog een 2f in de aanbieding!!!!
maar helaas is wel een benzine!!!!

greez maikel,

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Knok knok
« Reactie #7 Gepost op: wo, 19 okt 2005, 20:34:46 »
heb nog een 2f in de aanbieding!!!!
maar helaas is wel een benzine!!!!

greez maikel,

Grapjas  -uitlachen-


Benzine; met 30 dkm per jaar niet echt goed voor de portemonee gezien de huidige brandstofprijzen.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Knok knok
« Reactie #8 Gepost op: wo, 19 okt 2005, 23:33:26 »
maar laten we maar eff ontopic blijven
is bij het vervangen van je db-riem ook je meelooprollen vervangen
ik hoorde vandaag dat met een interval van elke 90.000 minimaal bij de 2e keer vervnagen dus bij 180.000 de omlooprollen van diesels mee vervangen moeten worden!!!!!!

als ik jou klacht zo hoor zou dat het wel eens kunnen zijn!?

greez maikel

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Knok knok
« Reactie #9 Gepost op: do, 20 okt 2005, 00:06:09 »
Is even de rekening erbij gezocht;

Vervangen bij 172.000 km (auto was toen toe aan een beurt, dus is het toen meteen gedaan);

- Multiriem
- Distributieriem
- Spanrol

Zitten er verder nog voor (meeloop-) rollen dan?

P.s. Werkzaamheden bij VW-dealer uitgevoerd. Zou mogen aannemen volgens de voorschriften wat betreft km-stand.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Knok knok
« Reactie #10 Gepost op: do, 20 okt 2005, 09:35:08 »
vw dealer is zeker geen garantie voor een goed verloop van de service/onderhoudsbeurten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Knok knok
« Reactie #11 Gepost op: do, 20 okt 2005, 13:24:03 »
@ Thomas: in je haynesboek/edgar kun je kijken of jouw diesel nog een meelooprol heeft.
Zou dus zomaar kunnen dat deze eventuele meelooprol er al ruim 2 ton op zit......

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Knok knok
« Reactie #12 Gepost op: do, 20 okt 2005, 18:36:39 »
vw dealer is zeker geen garantie voor een goed verloop van de service/onderhoudsbeurten.

De "service" bij VW-dealers heb ik het ook niet over. Meer het onderhoud volgens de voorschriften, dus zoals Maikel zei.

@ Sjon; idd eens oom edgar raadplegen over rolletjes.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Knok knok
« Reactie #13 Gepost op: do, 20 okt 2005, 18:37:21 »
ja weet het ook  ie zeker
weet alleen dat de tdi-tjes het wel heeft en de sdi weet ik het voor 50% zeker dat ze die wel hebben

enne ik zeg alleen wat ik gehoord heb!!
(ps bij ons oficieel skoda dealer word zo nu en dan om tijd te sparen of omdat men het gewoon nie weet (wist) ook wel eens iets nie gedaan dus)

greez maikel

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Knok knok
« Reactie #14 Gepost op: do, 20 okt 2005, 18:41:38 »
(ps bij ons oficieel skoda dealer word zo nu en dan om tijd te sparen of omdat men het gewoon nie weet (wist) ook wel eens iets nie gedaan dus)

En dan wel op de rekening zetten zeker.   -wanker-


Maar goed, VW-dealer kom ik niet meer.