BESCHRIJVING VAN VERSCHIJNSELEN:
Vanochtend vanuit Groessen een eind richting Autobahn Duitsland gereden.
Vooraf KVS-peil en oliepeil gechecked en OK bevonden.
Bij voor NL normale snelheden tot 120-130 km/uur géén problemen.
KVS temp 95-100º C, olietemp 110-115ºC, oliedruk ± 2 bar.
Terug wat harder gereden: 140-150 km/uur. KVS -> 110ºC, olie -> 120ºC.
Tijdens eindspurt bij ± 170 km/uur gingen plotseling oliedrukpieper , KVS-peillampje en oliedruklampje aan; KVS temp was ruim boven 110ºC, olietemp 125ºC en oliedruk nog maar amper 1,5 bar.
Direct motor uitgezet (en stuurslot snel weer ontgrendeld :-) ) en laten uitrollen naar afrit.
Rondom expansievat was nat van KVS, en er klonken pruttelende geluiden vanuit een plek die ik alleen maar kan aanduiden als "ergens in de diepte, tussen expansievat en motorblok". KVS-peil stond enkele centimeters onder MIN. Op wegdek onder expansievat druppelde nog KVS na.
Motor wat laten afkoelen, koelvinmotorstekker met draadje doorverbonden op max. snelheid, en rustig naar tankstation gereden (± 2 km). KVS bijgevuld en met draaiende motor en open kachelkraantje ontlucht, koelvin weer op thermoschakelaar aangesloten. Laatste stuk terug naar Groessen (± 5 km probleemloos).
Toen eerst ff een bakkie koffie. ;-)
Daarna bij auto gekeken: géén KVS-verlies, maar wel een plasje olie onder de auto. Blijkt bij nader inspectie via peilstokopening naar buiten te zijn gekomen en via schuine kant van distributieriemkast naar beneden gelopen.
MOGELIJKE OORZAKEN:
KVS-verlies: d'r is denk ik toch nog steeds een koelingsprobleem. Bijvoorbeeld de KVS wordt te snel te heet, gaat koken, bouwt te hoge druk op en wordt naar buiten geblazen??
Olieverlies verlies via peilstok: (daar is meen ik recent een topic over geweest, dat ik maar eens ga opzoeken als ik weer een snelle internetverbinding heb - zit opdit moment met een inbel-lijntje…)
EDIT: dit topic
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9191.0.html