Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: KoenG40 op ma, 07 feb 2011, 16:54:33

Titel: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 07 feb 2011, 16:54:33
Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?

Polo G40 (7/94, 386.000 km, PY-motor)

Verschijnselen:
1. Sinds enige maanden na (middel)lange ritten geregeld oliedruppels onder de auto, onder rechter zijde van de motor.
2. Telkens olieresten in tuitje van oliepeilstokbuis.
3. Bij draaiende motor stationair licht pulsende luchtbeweging bij olievulopening in klepdeksel; bij verhogen van toerental naar 2000 rpm lijkt pulseren minder te worden.
4. Oliesporen op de schuin naar achter aflopende smalle kant van de kap van de distributieriem.
5. Olielekkage door andere oorzaak (bv. via pakkingen) lijkt uitgesloten (na uitwendige reiniging motorblok aan die kant lijkt de enige bron van olieverlies de peilstokopening te zijn).
6. Garageman vermoedde een verstopte carterontluchting en heeft daarom enkele weken geleden het carterontluchtingszeefje in motorblok van bovenaf "schoon geblazen" en een (de?) klep in het carteronluchtingstraject vervangen door een nieuwe.
7. Daarna: verschijnselen 1 t/m 5 zijn gebleven; verlies na rit van ± 1.600 km was ca. 300 cc.

Diagnose volgens Garageman:
Garageman zegt 'motor versleten': door slijtage van zuigers/zuigerveren/cilinderwand. Bij de arbeidsslag wordt dan volgens hem een deel van de druk in de cilinder tussen zuiger en cilinderwand het carter ingeperst, waardoor de olie via de peilstokbuis naar boven komt.

Remedie volgens Garageman:
Motorrevisie, in elk geval van de zuigers/cilinders, en als ze dan toch bezig zijn ook de kleppen en wat daar bij hoort.

Na enig zoeken op het forum en op internet ben ik geneigd zijn diagnose te accepteren. Nu ik dit zit te typen vraag ik me wel af waarom die door hem beschreven hoger druk in het carter een uitweg zoekt via de peilstokbuis en niet via de carterontluchting (die na zijn schoonmaak en vervangwerk volgens hem nu goed functioneert).

Drie vragen:
1. Is de diagnose van Garageman de enig juiste?
2. Zo nee, wat moet ik verder (laten) uitzoeken om tot een goede diagnose te komen?
3. Als een revisie aan de orde is: zijn er bedrijven aan  te bevelen om zo'n revisie te laten doen?


P.S.:
Alle ander plannen gaan even op de lange baan totdat dit motorprobleem is opgelost, zoals daar zijn:
* preventieve revisie G-lader
* preventie/herstellen roest:
   - motorkap (tgv steenslag)
   - dorpelrand rechts
   - enkele plekjes in motorruimte
   - dwarsbalk achter radiateur
   - ruitenwisserarmen voor en achter
* wielkastrand links achter vervangen
* zwart kunststof buiten duurzaam opfrissen
* veerpootbrug achter monteren
* dagrijlicht in mistlampen
* Genesis subwoofer proberen aan te sluiten op VDO-radio
* Parrot handfree telefoonsetje inbouwen
* verwarmbare ruitensproeierkopjes scoren
* geluiddempend materiaal in kofferruimte aanbrengen
* gasveren motorkap in blanke lak en dan monteren
* door Serge bewerkt gasklephuis monteren

Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: richard-polo op ma, 07 feb 2011, 16:58:49
compressie test uitgevoerd?

klinkt indd als een motor die aan zijn eind is -klus- heeft ook al heeel wat gedraait dus het mag en kan wel!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 07 feb 2011, 17:04:04
compressie test uitgevoerd?
Niet recent, wel vorig jaar door Dennis (in de sleutelloods in Leek).
Weet niet meer de exacte waarden, maar wel dat die waarden toen (nog?) binnen de normen lagen.
(dwz. per cilinder voldoende compressie, en niet te veel verschil tussen de cilinders).
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Sjon op ma, 07 feb 2011, 17:24:05
Ook mijn eerste gedachte: compressietest uitvoeren => kan zomaar bevestigen dat ie nou echt op z'n eind loopt.

Klinkt heel bekend trouwens: op 't moment lust mijn classic ook een aardige slok
en met name op hoog toerental gooit ie 't uit de carterontluchting => catchtankje zit regelmatig vol.
Wel ooit nieuwe zuigerveren gemonteerd en een hoonsteentje door de cilinders gehaald,
maar eigenlijk waren de cilinders & zuigers al zowat aan de slijtagegrens: waarschijnlijk nu erover..... -klus-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op di, 08 feb 2011, 09:57:03
Niet recent, wel vorig jaar door Dennis (in de sleutelloods in Leek).
Weet niet meer de exacte waarden, maar wel dat die waarden toen (nog?) binnen de normen lagen.
(dwz. per cilinder voldoende compressie, en niet te veel verschil tussen de cilinders).

Weet de waarden ook niet meer, maar staat me bij dat 1 cylinder (de 3e) wat minder compressie had als de rest.
Wel allemaal binnen de norm idd.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op di, 08 feb 2011, 10:03:44
Het zou nog een poging waard zijn om het zeefje te vernieuwen.
Ik heb met de Polo 2 G40 ook een verstopte ontluchting gehad. Die drukte de peilstok tegen de motorkap.
Zeef (halve bol) vervangen + klepje: probleem opgelost.

Voorheen had je nooit last van de ontluchting?

Het is wel een bekend probleem:
Citaat
Vapour produced by hot oil and combustion gases that get past the piston rings cause the pressure in the crankcase to build up. The crankcase breather system allows this excess vapour to escape. This consists of a dome shaped oil separator at the back of the block followed by a one way valve from where the vapour is fed into the supercharger intake (into the pipe between the throttle bypass valve and cam cover). Rather than being released directly into the atmosphere the vapour is therefore first burnt in the engine so reducing emissions. Note that this breather system commonly blocks up on the G40 resulting in leaking oil seals and oil being forced out of the dipstick tube.
Van: http://www.polog40.co.uk/article_g40engine.php (http://www.polog40.co.uk/article_g40engine.php)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 10:23:49
Weet de waarden ook niet meer, maar staat me bij dat 1 cylinder (de 3e) wat minder compressie had als de rest.
Wel allemaal binnen de norm idd.

In m'n dashboardkastje vond ik een oude  enveloppe met poststempel 17.01.08 met daarop de aantekening:



      |    11,3   |
      |    11,3   |
  V   |    10,0   |  A
      |    10,0   |
      |           |



Herinner me vaag dat ik de gemeten waarden snel ff ergens opgeschreven had.
(Maar ik meen ook - net als jij - dat één van de cylinders minder was dan de andere drie...)

Afijn om de diagnose verder compleet te maken zal ik binnenkort bij Garageman de compressie (laten) nameten.
Al even op het forum wezen zoeken naar de juiste methode. Is dat ZO?:

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5293.msg184486.html#msg184486
Compressiemeting: Warme motor, alle bougies d'r uit, gasklep open

En ik lees in http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5794.msg194987.html#msg194987
mocht de carterdruk heel erg hoog zijn en de compressiemeting lage waarden geven, dan weet je zelf ook genoeg
Is de carterdruk te meten, zo ja hoe en zijn er normwaarden voor?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 10:47:47
Het zou nog een poging waard zijn om het zeefje te vernieuwen.
Ik heb met de Polo 2 G40 ook een verstopte ontluchting gehad. Die drukte de peilstok tegen de motorkap.
Zeef (halve bol) vervangen + klepje: probleem opgelost.
Voorheen had je nooit last van de ontluchting?
Het is wel een bekend probleem:Van: http://www.polog40.co.uk/article_g40engine.php (http://www.polog40.co.uk/article_g40engine.php)

Die "Zeef (halve bol) + klepje" - is dat een ding achter op het motorblok waar je eigenlijk alleen maar bij kan komen als je de motor uit de auto tilt (of laat zakken)?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op di, 08 feb 2011, 10:59:52
Als je de hele inlaat + koelleiding loshaalt kan je er sowieso bij, maar misschien ook wel van onderaf.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Steilheck op di, 08 feb 2011, 11:00:40
Of op een brug?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap op di, 08 feb 2011, 11:10:26
In ieder geval uitsluiten dat het toch een verstopte ontluchting zou kunnen zijn. Nieuwe zuigers zijn daarvoor te kostbaar.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op di, 08 feb 2011, 11:14:16
Of op een brug?

dat is een vereiste ben ik bang  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 13:25:29
Uit voorafgaande maak ik op dat ik nog twee zaken moet (laten) testen: compressie en werking carterontluchting

1. Compressie testen.
In Haynes Manual pag. 2A.3 staat mooi beschreven hoe dat moet, incl de referentiewaarden voor o.a. de PY-motor.
Verder vond ik een vergelijkbare 'handleiding' voor het testen van de compressie met een Hella Compressietester (http://www.decrxgarage.nl/index.php/handleidingen/motorisch/139-compressie-test)
Zo'n Hella of vergelijkbare tester kost een paar tientjes (bv. bij de Brezan).
Die compressietest gaat Koen dus lekker zelf doen  :)

2. Uitsluiten dat carterontluchting (deels) verstopt is.
Heb het nog even precies nagevraagd: Garageman zegt dat ie de one-way-valve heeft vervangen door een nieuwe (stond ook op de rekening (paar tientjes)). De zeef achter op/in het blok heeft hij NIET vervangen. Hij kon daar niet goed bij en had geen tijd/zin om de motor uit te bouwen. (Hij is sinds 1 december jl. met pensioen en werkt nog maar af en toe).
Heeft de zeef wel 'van boven af' met druk schoongeblazen. De eventuele smurrie is daarbij terug het carter in geblazen en lost daar volgens hem vanzelf wel weer op in de olie (?)

Vraag: hoe kan ik definitief (dmv een test?) vaststellen dat de carterontuchting goed functioneert danwel geheel of gedeeltelijk verstop is?


Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: The_Maxx op di, 08 feb 2011, 13:35:01
ja die smurrie lost zichzelf op in de olie, maar als het weer via de carterontluchting omhoog geduwd wordt, zit dat filter binnen no time weer vol natuurlijk.
zelfde als je een vol oliefilter schoonmaakt, maar alles gewoon het carter in laat vallen. en vervolgens het daar in laat zitten, komt het toch weer in het filter.

baat t niet dan schaad t niet, op die manier geredeneerd.

Zou t bolletje maar vervangen, als dat nog nooit is gebeurt, zal ie aardig vol zitten en ik denk zelfs met dat blazen er nog niet alles uit is gegaan.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 15:32:03
ja die smurrie lost zichzelf op in de olie, maar als het weer via de carterontluchting omhoog geduwd wordt, zit dat filter binnen no time weer vol natuurlijk.
zelfde als je een vol oliefilter schoonmaakt, maar alles gewoon het carter in laat vallen. en vervolgens het daar in laat zitten, komt het toch weer in het filter. baat t niet dan schaad t niet, op die manier geredeneerd. Zou t bolletje maar vervangen, als dat nog nooit is gebeurt, zal ie aardig vol zitten en ik denk zelfs met dat blazen er nog niet alles uit is gegaan.

Dank voor het meedenken en de hint  -thumbsup-
Dat bolletje is idd nog nooit vervangen. Ik kan dat helaas niet zelf (o.a. vanwege het moeten 'uitbouwen' van de motor) en Garageman heeft er geen zin meer in  :( 'k Ga dus maar een ander zoeken die het wel kan én wil doen...

Voor mezelf noteer ik:
bolletje = onderdeelnr. 030 103 129 breather assy / PY (nr. (15) op het plaatje in VAG-CAT)
Let op het juiste nummer, want 036 103 129 is hetzelfde ding, maar dan voor NZ, 3F en vele andere motoren.
Garageman heeft wel die klep (one-way-valve) vervangen:
klep = onderdeelnr. 030 115 327 D oil pressure regulating valve / PY (nr. (9) op het plaatje in VAG-CAT)

Maar eerst maar eens de compressie controleren. Als die echt beneden de maat is, dan moet de motor toch z.s.m. eruit voor revisie  :)
Btw: dan moet ik ook nog ff een bougiesleutel kopen => is dat universeel, of moet ik een speciale hebben?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: RoelG op di, 08 feb 2011, 15:38:22
bougiesleutels liggen op dit moment voor 2,80 bij de lidl als ik het goed had gezien  :)

succes met de compressiemeting. hopen dat het bolletje de boosdoener is  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 08 feb 2011, 15:39:51
Oeh, een G40-bougiesleutel... Ga je beurs maar vast spekken...!



:D
Nee hoor, bougiesleutel is universeel, al heb je wel kwaliteitsverschil onderling. Je kunt ook een bougiedop kopen voor op je doppenset, voor zover je die bezit? Misschien zit-ie er zelfs al wel bij...!


EDIT: op één of andere manier heb ik het idee dat de compressie wel goed gaat komen, gezien de zorg en aandacht die jij aan je auto besteedt...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: RoelG op di, 08 feb 2011, 15:41:42
Oeh, een G40-bougiesleutel...
een bougiesleutel MET G-lader?  Dat wordt een custom apparaatje.

Maar nuttig en handzaam. betwijfel het....  -nana-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 15:56:15
Dank voor de tips!

Ga nu ff lekker op de fiets in de zon langs Amstel en Kalfjeslaan naar Brezan Amstelveen,
om zo'n Hella cmpressiemeter en een bougieuitdraaiding te halen... 

Wordt vervolgd
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Steilheck op di, 08 feb 2011, 16:56:47
Zie dat Koen uitgelogd is: ik heb nog wel een bougiesleutel over of te leen. Kan altijd nog  :) Breng je die andere maar weer terug!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Bas op di, 08 feb 2011, 17:52:56
Ik heb laatst ook het bolletje vervangen. Het doorblazen en uitspoelen met benzine haalde niets uit.
Je hoeft het blok er niet uit te halen, het werkt wel makkelijker natuurlijk, maar mij is het ook gelukt met ingebouwd blok.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 18:32:17
Dank voor de tips! Ga nu ff lekker op de fiets in de zon langs Amstel en Kalfjeslaan naar Brezan Amstelveen,
om zo'n Hella cmpressiemeter en een bougieuitdraaiding te halen...   Wordt vervolgd

Tada...
Hella Compressiemeter + Sonic 3/8" bougie- en andere doppen set

Zie dat Koen uitgelogd is: ik heb nog wel een bougiesleutel over of te leen. Kan altijd nog  :) Breng je die andere maar weer terug!

Luc dank voor het aanbod
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Pieter op di, 08 feb 2011, 19:36:19
Nou hup meten Koen,  -thumbsup-  -klus-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 08 feb 2011, 19:51:47
Sonic is prima klusmateriaal!  -thumbsup-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Steilheck op di, 08 feb 2011, 20:20:34
Mooie fiets, mooie molen!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 22:06:02
Mooie fiets, mooie molen!
en mooi weer  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: WickyTheViking op di, 08 feb 2011, 22:07:01
even af wachten wat de oorzaak gaat worden :D ... heb zelf t zelfde probleempje ... en vond het tot nu zonde om mn fris gespoten bolletje uit het onder blok te knutselen... hihi

>>volgt dit topic met spanning <<

o @ GG heb zelf n uber volle SONIC jumbo topbox :D zelfs semi prof. nog wel te gebruiken :D
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op di, 08 feb 2011, 22:33:29
 -thumbsup-
Is prima te vervangen met ingebouwd blok.
Maar inderdaad zoals Martijn al zei: inlaatspruitstuk zal er af moeten (niet heel veel werk).

Wil het wel voor je doen, maar dat is voor jou niet echt naast de deur...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op di, 08 feb 2011, 22:44:15
Met dank aan Bas:
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9688.msg301041.html#msg301041 (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9688.msg301041.html#msg301041)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 23:06:33
-thumbsup-
Is prima te vervangen met ingebouwd blok.
Maar inderdaad zoals Martijn al zei: inlaatspruitstuk zal er af moeten (niet heel veel werk).

Wil het wel voor je doen, maar dat is voor jou niet echt naast de deur...

 -thumbsup- Dat aanbod neem ik graag aan!

Maar eerst ga ik deze week de compressie meten; wordt do of zo (afhankelijk van mijn werk).



Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Marcel86c op di, 08 feb 2011, 23:34:05
Bij een G40 zou ik de ladeluchtslang loshalen van het gasklephuis, voor een betrouwbare compressiemeting.   -klus-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op wo, 09 feb 2011, 08:56:40
Bij een G40 zou ik de ladeluchtslang loshalen van het gasklephuis, voor een betrouwbare compressiemeting.   -klus-

Want?

[denk modus aan]
Verplichte voorzorg: driepootstekker van Hallgever losnemen en zekering van brandstofpomp verwijderen.
Contact aan en startmotor laten draaien.
Dan draait de krukas en bouwt G-lader druk op. Als gaspedaal volledig is ingetrapt, staat gasklep geheel open en komt die druk via de 'Ladeluftschlauge' en het inlaatspruitstuk in de verbrandingskamers. Bij een goed werkende G-lader wordt zo al gauw een kleine 0,5 bar druk in de cilinders gebracht. Deze druk zou door de compressiemeter ten onrechte als compressiedruk worden gemeten. De gemeten compressiedruk is dan hoger dan de feitelijke compressiedruk. Om de zuivere compressie te meten moet je de G-laderdruk elimineren, bijv. door die inlaatluchtslang los te nemen van het gasklephuis.
[denkmodus uit]

Klopt mijn gedachtengang of zit ik er naast?
(Heb al wat gelezen in Haynes en JHIMS, maar dit niet gezien - maar ja , de schrijvers van die handleidingen weten wellicht ook niet ALLE handige tips)

Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: The_Maxx op wo, 09 feb 2011, 09:21:47
lijkt me trouwens verstandiger om gewoon de boegiekabels van de verdelerkap los te trekken, zonder hallgever geeft je ontsteking nog steeds schokken.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Marcel86c op wo, 09 feb 2011, 09:46:41
Want?

[denk modus aan]
Verplichte voorzorg: driepootstekker van Hallgever losnemen en zekering van brandstofpomp verwijderen.
Contact aan en startmotor laten draaien.
Dan draait de krukas en bouwt G-lader druk op. Als gaspedaal volledig is ingetrapt, staat gasklep geheel open en komt die druk via de 'Ladeluftschlauge' en het inlaatspruitstuk in de verbrandingskamers. Bij een goed werkende G-lader wordt zo al gauw een kleine 0,5 bar druk in de cilinders gebracht. Deze druk zou door de compressiemeter ten onrechte als compressiedruk worden gemeten. De gemeten compressiedruk is dan hoger dan de feitelijke compressiedruk. Om de zuivere compressie te meten moet je de G-laderdruk elimineren, bijv. door die inlaatluchtslang los te nemen van het gasklephuis.
[denkmodus uit]

Klopt mijn gedachtengang of zit ik er naast?
(Heb al wat gelezen in Haynes en JHIMS, maar dit niet gezien - maar ja , de schrijvers van die handleidingen weten wellicht ook niet ALLE handige tips)

KLopt bijna helemaal. Alleen de zekering hoeft er niet uit, de brandstofpomp word door de halgever aangestuurd.

Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Sieperman op wo, 09 feb 2011, 09:50:23
Als je de stekker van de hallgever aftrekt doet de bobine alleen bij contact uit een pets uitdelen, dus in principe is dat goed genoeg.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op wo, 09 feb 2011, 21:36:39
Zondag kan ik er mee aan de slag. Heb op basis van commentaren en boeken onderstaand werklijstje gemaakt:


How To Compressiemeting volgens:
* Gebruiksaanwijzing Hella compressiemeter blz. 12;
* Haynes paragraaf 2A.3;
* JetztHelfeIchMirSelbst blz. 33-35 en 190.
Ik geef de algemene Hella-werkwijze weer, met tussen haken […] aanvullende of afwijkende aanwijzingen uit Haynes en JHIMS.

Mijn idee is hieronder een goede en veilige manier van compressiemeting weer te geven.

Corrigerend en opbouwend commentaar is uiteraard welkom.  :)

1. ALGEMEEN
1.1    Meet bij (bedrijfs)warme motor.

1.2   Met goed geladen accu.

1.3   Luchtfilter schoon OF gedemonteerd.
   [staat NIET in Haynes NOCH in JHIMS. Daarin staat overigens ook niet de tip van Marcel (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg305669.html#msg305669) dat bij een G40 motor de luchtslang naar het gasklephuis losgenomen kan worden. Zie ook de uitleg daarbij (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg305694.html#msg305694)].

2. ONTSTEKING UITSCHAKELEN
2.1 Bougiekabels markeren en afnemen,
   + omgeving van bougies schoonmaken,
   + bougies uit cilinderkop schroeven.

2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afnemen en tegen massa leggen (bv. motorblok).
   [Haynes zegt hier nog bij (3): "use a jumper leak or similar wire to make a good connection"].
   [In JHIMS staat dat bij inspuitmotoren (A) de zekering van de elektrische benzinepomp uitgenomen MOET worden, "Anderfalls wird der Motor bei der Druckprüfung mit Kraftstoff überflutet" en (B) dat je de Zündanlage moet 'lamlegen' (blz. 35 en 190)] door de driepootstekker van de Hallgever af te nemen.]

Hella geeft hier een waarschuwing: N.B. bij elektronische ontsteking ALTIJD de centrale stekker (voeding) van de schakelkast afnemen!!
   [Haynes en JHIMS zeggen hier niks over]

2.3 Slang van compressiemeter met de hand in bougiegat eerste cilinder schroeven.

[JHIMS meldt dat je nu nog even moet checken dat de handrem aangetrokken en de versnellingsbak in vrij staat.]

2.4 Met gaspedaal geheel ingetrapt de motor net zo lang doorstarten totdat de meter niet meer stijgt (± 10 sec). Gemeten waarde en cilindernummer noteren!
   [Volgens Haynes (5) al "after one or two revolutions", volgens JHIMS na "mindestens 5 Sekunden".]


3 TESTRESULTAAT
Gemeten waarden vergelijken met gegevens fabrikant.

Volgens Haynes 2A.1 (Tabel): tussen 12 en 8 bar, minimum is 6 bar. Maximaal toegestane verschil tussen 'aanpalende' cilinders  is 3 bar. In de tekst onder punt (3) zegt Haynes echter dat een verschil van meer dan 2 bar tussen willekeurig welke cilinders al foute boel is. Volgens Haynes moet je ook letten op het verloop van de drukopbouw: lage druk bij de eerste slag gevolgd door geleidelijk opbouwende druk duidt op versleten zuigerveren / -wand. Blijvend lage druk: lekkage via kleppen of koppakking.
Bij cilinder(s) met te lage compressie test herhalen. Eerst via bougiegat  theelepel schone olie in cilinder doen en dan opnieuw testen. Is er een tijdelijke hogere compressie, dan is zuigerveer en/of cilinderwand versleten. Blijft druk vanaf eerst slag nog steeds laag, dan zijn het de kleppen.
ALS één cilinder een compressie heeft die ± 20% lager is dan de anderen, EN de motor loopt niet mooi stationair, DAN  is er een nok van de nokkenas versleten.
In JHIMS p. 35 staat soortgelijke tekst. Zij adviseren om in zulke gevallen naar de VAG-dealer te gaan die met een "Zweikammern Testgerät" een precieze diagnose kunnen stellen.


4 NA HET TESTEN
4.1   Bougies weer in cilinder draaien (evt. met tipje kopervet).
4.2 Bougiekabels in juiste volgorde aanbrengen + hoogspanningskabel weer op verdelerkap aansluiten.
4.3 Luchtfilter weer monteren
4.4 Stekker Halgever terugplaatsen, Centrale stekker van elektronische ontsteking weer aanbrengen, zekering van brandstofpomp terugplaatsen.
Dan motor starten met volgas.

En zoals boven al aangegeven: corrigerend en opbouwend commentaar is uiteraard welkom.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Serge op do, 10 feb 2011, 07:10:57
bij3 ton + op een g40 , iseen motor revisie niet eens zo gek , een benzine motor mag versleten zijn dan bij 3 ton , zou wel dan de cylinders meten  zuigers kosten nieuw non ebay een 90 euro per stuk inclusief zuigerveren (dat dan weer wel ), de rst zal bij elkaar een220euro zijn (pakkingen en lagerschalen en keeringen )
boren en honen weet ik zo de prijs niet meer van ,misschien dat sjon dat nog weet .
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op do, 10 feb 2011, 18:39:29
bij3 ton + op een g40 , is een motor revisie niet eens zo gek , een benzine motor mag versleten zijn dan bij 3 ton

Daar zeg je zo wat.
In  JHIMS schrijven ze over de Motor-Lebensdauer:
"Je nach Fahrweise werden Sie den unteren oder oberen Wert erreichen:
* Schleppbhebelmotor: 90.000 - 120.000
* Hydrostößelmotor: 100.000- 130.000
Der Fahrer entscheidet durch den Ungang mit der Maschine, ob der Exitus schon früh erfolgt oder ob 150.000 km oder mehr auf den ersten Motor kommen"

Volgens mij ben ik met mijn eerste motor al iets over die 150.000 heen  -sturen-  :)


Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Sieperman op do, 10 feb 2011, 18:45:03
Ik zou de compressietest, als ie `t niet goed haalt, ook uitvoeren met olie dan kun je kijken of `t echt bij de zuigerveren vandaan komt, je hebt `t al over carterdruk dus `t kan overbodig zijn, maar als je toch bezig bent.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op do, 10 feb 2011, 18:51:26
Naar aanleiding van onderstaande quote heb ik nog twee vragen:

1. WAAROM moet je de van de verdelerkap losgenomen hoogspanningskabel 'aan de massa leggen' en HOE moet je dat doen?

2. Hella schrijft voor dat bijj electronische ontsteking de centrale stekker van de schakelkast moet worden losgenomen. Ik neem aan dat dat in het G40-geval de stekker op de digifant is. Is dat correct?

Zondag kan ik er mee aan de slag. Heb op basis van commentaren en boeken onderstaand werklijstje gemaakt:
(...)
2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afnemen en tegen massa leggen (bv. motorblok).
   [Haynes zegt hier nog bij (3): "use a jumper leak or similar wire to make a good connection"].
   [In JHIMS staat dat bij inspuitmotoren (A) de zekering van de elektrische benzinepomp uitgenomen MOET worden, "Anderfalls wird der Motor bei der Druckprüfung mit Kraftstoff überflutet" en (B) dat je de Zündanlage moet 'lamlegen' (blz. 35 en 190)] door de driepootstekker van de Hallgever af te nemen.]

Hella geeft hier een waarschuwing: N.B. bij elektronische ontsteking ALTIJD de centrale stekker (voeding) van de schakelkast afnemen!!
   [Haynes en JHIMS zeggen hier niks over]
(...)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op do, 10 feb 2011, 18:54:02
Ik zou de compressietest, als ie `t niet goed haalt, ook uitvoeren met olie dan kun je kijken of `t echt bij de zuigerveren vandaan komt, je hebt `t al over carterdruk dus `t kan overbodig zijn, maar als je toch bezig bent.

 -thumbsup-


Als ik het goed lees is dat het stukje tekst onder punt 3 TETSTRESULTAAT:
"Bij cilinder(s) met te lage compressie test herhalen. Eerst via bougiegat  theelepel schone olie in cilinder doen en dan opnieuw testen. Is er een tijdelijke hogere compressie, dan is zuigerveer en/of cilinderwand versleten. Blijft druk vanaf eerst slag nog steeds laag, dan zijn het de kleppen.
ALS één cilinder een compressie heeft die ± 20% lager is dan de anderen, EN de motor loopt niet mooi stationair, DAN  is er een nok van de nokkenas versleten.
In JHIMS p. 35 staat soortgelijke tekst. Zij adviseren om in zulke gevallen naar de VAG-dealer te gaan die met een "Zweikammern Testgerät" een precieze diagnose kunnen stellen."
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op vr, 11 feb 2011, 13:06:53
Voor compressietest alleen de hallsensor-stekker loshalen.
Dan worden er geen omwentelingen meer gemeten, en dus ook niet meer ingespoten/gevonkt.

Je kunt bij afwijkende compressiewaarden ook nog een lektest doen.
Daarbij wordt er luchtdruk op een bougiegat gezet (nokkenas zo zetten dat beide kleppen van betreffende cylinder dicht zijn).
Lekt er dan lucht:
- naar het carter => zuigerveren/cylinderwand versleten
- naar de inlaat => inlaatklep lekt
- naar de uitlaat => uitlaatklep lekt

Met een goede test-set kunnen geloof ik zelf de lek-percentages gemeten worden.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op vr, 11 feb 2011, 17:57:36
Voor compressietest alleen de hallsensor-stekker loshalen. Dan worden er geen omwentelingen meer gemeten, en dus ook niet meer ingespoten/gevonkt.

Je kunt bij afwijkende compressiewaarden ook nog een lektest doen. Daarbij wordt er luchtdruk op een bougiegat gezet (nokkenas zo zetten dat beide kleppen van betreffende cylinder dicht zijn). Lekt er dan lucht:
- naar het carter => zuigerveren/cylinderwand versleten
- naar de inlaat => inlaatklep lekt
- naar de uitlaat => uitlaatklep lekt
Met een goede test-set kunnen geloof ik zelf de lek-percentages gemeten worden.

 -thumbsup-
OK, zo ga ik het dan doen - met alleen de Hallsensor-stekker losgekoppeld.
(losnemen van de bobine-hoogspanningskabel en de brandstofpompzekering is wellicht meer van toepassing bij ntraditionele contactpuntjesontsteking  -dunno-)

Afhankelijk van de uitslag van mijn eigen metingen (zondag) laat ik evt. nog een test doen met zo'n Zweikammer Testgerät.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap op vr, 11 feb 2011, 20:25:32
En over de levensduur:

Een gemiddelde benzinemotor mag & kan bij 150.000km versleten zijn. VW haalt (bij de Polo) gemiddeld waarschijnlijk een hogere waarde ( op de slijtage punten waar we het nu over hebben: zuigers + cilinderwanden + zuigerveren ), maar als je netjes met de motor omgaat (olie op tijd verversen, rustig warm rijden, rustig laten afkoelen, groter langere afstanden ipv zeer veel korte afstandjes) kan je het gemiddelde gemakkelijk verdubbelen. Dan is 300.000km weer helemaal niet zo'n gekke kilometerstand. Het is dan waarschijnlijker dat je zelf 'saai' wordt van het zitten in dezelfde auto, al die tijd/afstand :)   Voor de gemiddelde boodschappen polo is 2 ton al veel, voor een lange afstands G40 een haalbare kaart. 3 ton wordt al wat gekker.. zeker als ie gechipt en getuned is.

Maar toch: Ik hoop dat het NIET de zuigers zijn.. want een motor die met de originele G-lader en de originele zuigers de 5 ton haalt is toch wat 'bijzonderder' dan een waarbij de G-lader al 4 keer is gewisseld en de zuigers idem.

Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gerard op za, 12 feb 2011, 02:40:22
 withstupid

Zou echt gaaf zijn als je ongereviseerd de half miljoen met de G40 maakt!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Steilheck op za, 12 feb 2011, 09:42:51
withstupid

Zou echt gaaf zijn als je ongereviseerd de half miljoen met de G40 maakt!
Dat nieuws dan naar VW en bonussen regelen!  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op za, 12 feb 2011, 15:57:15
Dat nieuws dan naar VW en bonussen regelen!  :)

 -thumbsup-

Had ook al een idee voor op kortere termijn:

Bel naar VW-dealer Lexpoint in Hoofddorp:
"Goedemorgen, ik heb een aantal jaren geleden bij uw bedrijf een Polo gekocht.
Mogelijk heeft de motor wat compressieverlies.
Zou u dat eens voor mij willen testen?
De garantie is weliswaar verlopen, maar misschien kan het nog onder de coulanceregeling?"



Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Steilheck op za, 12 feb 2011, 21:56:29
 -uitlachen- Ik zeg: doen!

Wacht eens even, ik ken iemand die dealt in VW dealers. Klinkt raar maar is wel zo.  :) Hem eens iets voorleggen ....
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op za, 12 feb 2011, 22:16:16
-uitlachen- Ik zeg: doen!

Wacht eens even, ik ken iemand die dealt in VW dealers. Klinkt raar maar is wel zo.  :) Hem eens iets voorleggen ....

Ok, ik wacht wel even  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Serge op zo, 13 feb 2011, 09:38:59
5 dagen gezever en nog geen resultaat  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op zo, 13 feb 2011, 10:43:04
5 dagen gezever en nog geen resultaat  :)

Dat lag ook de planning  :)
Zondag kan ik er mee aan de slag.
En de zondag duurt nog een kleine 13 uur, dus ff geduld nog...
(ik ben net wakker en moet eesrt nog van A'dam naar Groessen tuffen)  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op zo, 13 feb 2011, 21:24:02
Resultaten van Compressiemeting:
(wijze van meting staat uitgelegd NA de resultaten)
(cilinder 1 - Distributiekant, cilinder 4 = Verdelerkant)

#1 = 11,9 bar
#2 = 11,9 bar
#3 =  9,1 bar
#4 = 11,8 bar


Resultaten:
1. Druk in álle cilinders is > 6 bar EN drukverschil tussen 'aanpalende' cilinders is ≤ 3bar. Volgens Hayens en JHIMS is de motor dan nog 'gezond'.

2. Cilinder #3 met duidelijk lagere waarden dan de rest zou compressieverlies kunnen lijden via koppakking, kleppen of zuigerwand/-veren. Na toevoeging van een theelepel olie in de verbrandingsruimte van cilinder 3 was de druk 10,3 ipv de eerder gemeten 9,1. Dit duidt op gering compressieverlies via de zuigerwand/-veren van deze cilinder.

3. De druk in cilinder 3 is minder dan 80% dan de druk in elke ander cilinder. In combinatie met een niet altijd mooi stationair lopende motor kan dat  - volgens Haynes - duiden op een versleten nok bij die betreffende cilinder.

Mijn voorlopige conclusies:
1. motor is nog NIET 'versleten';
2. oliesporen uit oliepeilbuis wordt NIET veroorzaakt verhoogde carterdruk ten gevolge van compressieverlies in cilinder(s);
3. olieverlies via peilstokbuisje wordt waarschijnlijk toch veroorzaakt door verstopte 'zeef in bolletje';
4. nader onderzoek naar compressieverlies cilinder 3 is gewenst.


De test is op film vastgelegd. In navolging van Uitlijnman (http://www.youtube.com/watch?v=S-rwYepmf_A) , Ruitensproeierman (http://www.youtube.com/watch?v=b8SU2O9da6E) zal binnenkort ook Compressiemeterman te zien zijn.

Compressie is als volgt gemeten:

Eerst: oliepeil gecontroleerd en in orde bevonden. Daarna:

1.1    Motor rustig rijdend op bedrijfstemperatuur gebracht (KVS 90º, olie 95º)

1.2   Laadspanning accu > 14,5 Volt, accuspanning 12,6 Volt, capaciteit niet gemeten.

1.3   Luchtfilter NIET gedemonteerd, maar conform tip van Marcel (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg305694.html#msg305694) de luchtslang naar het gasklephuis losgenomen.

2. Ontsteking uitgeschakeld
2.1 Bougiekabels met genummerde wasknijpers gemarkeerd en afgenomen.
2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afgenomen en tegen massa gelegd
     + driepootstekker van de Hallgeversensor losgenomen.
     + vastgesteld dat omgeving van bougies vrij was van los vuil,
   + bougies uit cilinderkop geschroefd.
2.3 Slang van compressiemeter met de hand in bougiegat eerste cilinder geschroefd (aan Distributiekant)

Gechecked dat de handrem aangetrokken en de versnellingsbak in vrij stond.

2.4 Helper met gaspedaal geheel ingetrapt motor zo lang laten doorstarten tot meter niet meer steeg (± 10 sec). Gemeten waarde genoteerd en meter weer op nul gezet.

2.5 Op gelijke wijze de andere cilinders getest.

2.6 Cilinder 3 opnieuw getest NA toevoeging van theelepel olie (zie hierboven bij Resultaten (2))
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Serge op zo, 13 feb 2011, 22:09:29
met deze waardes en de olie op de zuiger ,ging hij bij mij echt wel in de revisie ,echt wel dat daar je carterdruk vandaan komt . en dus niet via koppakking 1 bar verschil met olie is juist niet minimaal ,maar ernstig aanwezig .
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 13 feb 2011, 22:13:15
Ik vind het verschil van cilinder 3 ook juist zorgwekkend, heb altijd max 2 bar verschil aangehouden...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Sjon op zo, 13 feb 2011, 22:21:33
Oh gelukkig: ben ik niet de enige.....dacht: hou wijselijk me mond even.
Hanteer zelf ook max 2 bar verschil.

Maar ik zou ook wel een soort van sport vinden om toch door te rijden naar die goddelijke km-stand.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op zo, 13 feb 2011, 22:59:08
Dank voor het meedenken  -thumbsup-

Als ik jullie goed begrijp:
* lijken cilinders 1, 2 en 4 nog wel in orde;
* is de compressie van #3 aan de lage kant (hoewel nog boven de door Haynes genoemde 'wear limit' van 6 bar) en waarschijnlijk (mede?) de reden van de verhoogde carterdruk;
* is met name het VERSCHIL tussen cilinder #3 en de anderen  reden voor revisie.

Right?

En dan nog iets:
De waarde 11,9 bij cilinder #1 was de waarde gemeten bij een TWEEDE keer meten (nadat ik 1, 2, 3 en 4 allemaal 1x had gedaan). Ik vertrouwde mijn allereerste meting (dat was dus aan #1) niet, omdat ik een waarde van 12,4 (!) had genoteerd.
Ik dacht daarom aan een afleesfout. Uit de filmopnamen die ik vanavond bekeek blijkt dat de eerste meting aan #1 inderdaad 12,4 aangaf!. Uit de tekst in Haynes par. 2A.3 onderdeel 14 begrijp ik dat "if  the compression is unusually high, the combustion chambers are probably coated with carbon deposits", in welk geval de cilinderkop gereinigd  moet worden.

Zo bekeken zit er dus toch wel een revisie van cilinders/zuigers en kop/kleppen aan te komen, vermoed ik...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 13 feb 2011, 23:10:02
Tja, better safe than sorry, toch? Maareh, als je meting 1 van cilinder 1 reden was voor een hernieuwde meting, had je dan cilinder 3 niet ook beter opnieuw kunnen meten? -dunno-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op zo, 13 feb 2011, 23:48:41
Tja, better safe than sorry, toch? Maareh, als je meting 1 van cilinder 1 reden was voor een hernieuwde meting, had je dan cilinder 3 niet ook beter opnieuw kunnen meten? -dunno-

Die eerste waarde van #1 (12,4 bar) was hoger dan de (volgens Haynes) hoogst mogelijke waarde voor een nieuwe PY-motor (zou volgens dat boek tussen 8 en 12 bar zijn).

De relatief (t.o.v. de andere cilinders) lage eerste waarde bij #3 (9,1 bar) leek me géén ONmogelijke waarde;
heb #3 overigens ook een tweede keer gemeten, maar dan na toevoeging van wat olie:

quote:
"Na toevoeging van een theelepel olie in de verbrandingsruimte van cilinder 3 was de druk 10,3 ipv de eerder gemeten 9,1"
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 13 feb 2011, 23:53:32
Sorry  -oops-, niet goed gelezen...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op ma, 14 feb 2011, 08:34:27
lastige keus..

9.1bar is niet alarmerend laag, maar het verschil tov de andere cilinders wel enigzins. Je bent van plan om er nog een tijdje mee rond te toeren, dan is het ws. slimmer om ernstige slijtage voor te zijn en een (deel)revisie uit te voeren.
Misschien kom je er nu nog met nieuwe zuigerveren + koprevisie vanaf? Klepjes Dat de rest van de cilinders nog een bijzonder goede compressiewaarde geven is wel een hoopgevend resultaat! 
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap op ma, 14 feb 2011, 09:00:49
mompelt iets over stuurlui en aan de wal staan.

Ik durf d'r wel een paar euro op in te zetten dat 80% van de polo's hier op 't forum op cilinder 3 een minimaal verlies heeft. Ik heb de compressie van mijn motoren nog niet zo vaak getest, maar als, dan toch verlies op cilinder 3.

Anyway: Als je d'r toch (qua zuigers) wat aan wilt gaan doen, dan is er maar 1 goede manier: volledig. Zuigers (overmaat?), zuigerveren, + lagerschalen. De cilinderkop ongemoeid laten als je daar geen verdenkingen naar hebt.

`
 
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op ma, 14 feb 2011, 09:55:47

Ik heb nooit beweerd dat ik een goede stuurman zou zijn Jaap  :)  Bijna 3 bar verschil tov de andere 3 cilinders zou ik niet als minimaal verlies omschrijven.  -dunno-
Dat er een drukverschil bestaat tussen 1,2,4  &3  moet een oorzaak hebben?! Is er bij cil. 3 een slechtere warmtehuishouding zodat er eerder slijtage optreedt??


Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap op ma, 14 feb 2011, 11:42:38
Ik heb nooit beweerd dat ik een goede stuurman zou zijn Jaap  :)  Bijna 3 bar verschil tov de andere 3 cilinders zou ik niet als minimaal verlies omschrijven.  -dunno-
Dat er een drukverschil bestaat tussen 1,2,4  &3  moet een oorzaak hebben?! Is er bij cil. 3 een slechtere warmtehuishouding zodat er eerder slijtage optreedt??

Was ook niet alleen aan jou bedoelt: enkel dat zo op afstand het wel erg makkelijk is te melden wat 'jezelf' zou doen. Ik zou mijzelf nog eens achter de oren krabben, checken of de staatsloterij perongeluk verkeerd had uitgekeerd en zolang dat het geval niet was, niet naar de winkel rennen om een setje nieuwe zuigers te kopen. Mind you: ik heb zelf nog een auto staan met een rammeltje; nieuwe zuigerveren + koppakking + hoop klein grut waren een erg jammere investering: rammelt nog steeds als een diesel. D'r komt ook een keer een eind an, maar nieuwe zuigers alleen zitten (voor mijn GK) op circa 125 eu 't stuk.  Dan mag ie van mij nog een heel stukje voor rammelen :)

Ochja: Inderdaad: cilinder 3 heeft bij de Polo de slechtste warmte afvoer.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op ma, 14 feb 2011, 11:46:59
bezint eer ge begint  -thumbsup-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 14 feb 2011, 19:33:21
Met alle respect, Jaap, jij (be)rijdt jouw Polo's ook met een andere instelling dan Koen doet, in mijn beleving althans. Als er bij jou tijdelijk één niet rijdt, pak je tijdelijk een andere en ga je weer aan de klus. Bij Koen gaat het er volgens mij vooral om om een betrouwbare bijzondere daily te hebben, en die zo lang mogelijk te kunnen rijden in een zo mooi mogelijke staat?

Ik kán uiteindelijk alleen vanuit mijzelf (en mijn eigen portemonnee) redeneren, en zou bij bijna 3 bar drukverschil op een enkele cilinder minder lekker achter het stuur zitten, en eerder nu investeren in een deelrevisie dan bij ieder geluidje twijfelen of dat misschien verband houdt met...

Ik zou overigens zelf eerst nog een keer een nieuwe meting uitvoeren, om er zeker van te zijn of dat drukverschil niet aan mijn meetmethode ligt. Ik zou overigens met een compressiemeting van 11,zoveel over 3 cilinders niet meteen nieuwe zuigers aanschaffen...

Maar nogmaals, stuurlui aan wal is absoluut aan de orde. Voorlopig heb ik nog vooral Polo's in stilstaande status in de garage staan... :D
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 14 feb 2011, 22:17:02
Op basis van de info uit de boeken en van de ervaringsdeskundigen  -thumbsup- :


is mijn PLAN op dit moment:

1. aanschaf nieuwe 'halve bol' - kosten: enkele tientjes (schat ik);

2. aanschaf ± 5 liter goede synthetische olie, bv. Kroon Emperol 10W40: enkele tientjes;

3. aanschaf nieuw oliefilter: ook enkele tientjes;

4. aanschaf Wynn's motorreinigingsmiddelen: 27,-- euro
   OilSystem Cleaner (http://wynnsnl.1click.be/index.php/nl/x/30?cId=2&bId=472)
   • Maakt vastzittende zuigerveren en hydraulische klepstoters los.
   SuperCharge (http://wynnsnl.1click.be/index.php/nl/x/30?cId=2&bId=749)
   • Vermindert overmatig olieverbruik via de zuigerveren en de klepsteeldichtingen.
   • Regenereert rubberen dichtingen en O-ringen.
   • Herstelt de compressie en de oliedruk
   • Stopt en voorkomt olielekken zonder demontage.
   Hydraulic Valve Lifter Concentrate (http://wynnsnl.1click.be/index.php/nl/x/30?cId=2&bId=768)
   • Maakt door vervuiling vastzittende onderdelen van de hydraulische klepstoters los.
   • Lost vervuiling, gomaanslag en lak in de oliekanalen op.

5. Motor inwendig reinigen met OilSystemCleaner in de oude olie, oude olie eruit, halve bol vernieuwen, oliefilter vernieuwen, nieuwe olie + SuperCharge en Hydraulic Valve Lifter Concentrate toevoegen (let op: die zijn bij elkaar 650 ml, dus iets minder olie dan 'normaal' toevoegen): kosten = ritje naar Leek v.v. en passende vergoeding voor Dennis :-)

6. Flink stuk rijden en dan nog eens de compressie meten.

7. Besluit nemen over revisie op kortere of langere termijn.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op di, 15 feb 2011, 09:23:53
Vergeet dan ook het zeefje, dat voor de aanzuigmond van de oliepomp zit, niet te inspecteren. Als je toch aan de slag gaat met het reinigen van het systeem, dan is dat ook een plekje waar zich sludge wil vormen.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 15 feb 2011, 19:17:11
Vergeet dan ook het zeefje, dat voor de aanzuigmond van de oliepomp zit, niet te inspecteren. Als je toch aan de slag gaat met het reinigen van het systeem, dan is dat ook een plekje waar zich sludge wil vormen.

Ok, gaan we doen. Dank voor de tip!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 15 feb 2011, 20:55:49
(...) Bij Koen gaat het er volgens mij vooral om om een betrouwbare bijzondere daily te hebben, en die zo lang mogelijk te kunnen rijden in een zo mooi mogelijke staat (...)

 Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden  -thumbsup-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op za, 19 feb 2011, 10:32:03
Ok, gaan we doen. Dank voor de tip!

Weet je wellicht het onderdeelnummer van dat zeefje?
... op http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428 gezocht naar het onderdeelnummer van dat zeefje, maar ik kan nch het zeefje noch het onderdeelnummer vinden... (of heb ik er over heen gekeken  -dunno-)

EDIT: of maakt dat "zeefje in de aanzuigmond van de oliepomp" gewoon deel uit van de oliepomp zelve?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Pieter op za, 19 feb 2011, 13:52:26
Weet je wellicht het onderdeelnummer van dat zeefje?
... op http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428 gezocht naar het onderdeelnummer van dat zeefje, maar ik kan nch het zeefje noch het onderdeelnummer vinden... (of heb ik er over heen gekeken  -dunno-)

EDIT: of maakt dat "zeefje in de aanzuigmond van de oliepomp" gewoon deel uit van de oliepomp zelve?

of je kijkt niet goed,  -nana-  binnen 5 min had ik hem.

(15)    030 103 129    breather assy.       1    PY

http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-2-00 (http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-2-00)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Pieter op za, 19 feb 2011, 13:53:56
ho niet alles gelezen  -dunno-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: richard-polo op za, 19 feb 2011, 13:56:43
7. Besluit nemen over revisie op kortere of langere termijn.

Heb ik nog een goed adresje voor -thumbsup-
is mijn 16v motor& de 16vturbo ook gereviseerd voor een normale prijs...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap op za, 19 feb 2011, 17:33:15
EDIT: of maakt dat "zeefje in de aanzuigmond van de oliepomp" gewoon deel uit van de oliepomp zelve?

(http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-7-10)

Onderdeel van.  Is met een paar boutjes te lossen van de oliepomp en dan te reinigen (met het carter onder het blok uit natuurlijk).

Voor de duidelijkheid: Dat zeefje heeft niets van doen met ontluchting of wat dan ook. Het is puur een zeef vóór de oliepomp. Na de oliepomp gaat de olie nog door het normale oliefilter. Het zeefje kan in de loop der jaren/kilometers vervuilen, wat zich o.a. via een lagere oliedruk openbaart ( de oliepomp krijgt niet genoeg olie door het verstopte zeefje getrokken.   Als je het carter alleen hiervoor onder de motor vandaan gaat trekken, zou ik vooral eerst bezien of het olie-lucht-afscheidertje achterop het blok wisselen niet voldoende soelaas biedt voor de huidige problemen.

Heb je voldoende oliedruk? Dan niet direct te veel drukte om maken.
Moet het carter er toch onderuit,. dan zeker even schoonmaken :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 28 feb 2011, 09:39:54
(...)
Heb je voldoende oliedruk? Dan niet direct te veel drukte om maken.
(...)

Oliedruk is nog altijd prima (zowel koud en warm als bij stationair, rond 2000 en bij hogere toeren)

(...)
Moet het carter er toch onderuit,. dan zeker even schoonmaken :)
Dat zal nu dus niet nodig zijn.
'k Bedenk me wel opeens dat iemand op het forum een tijd geleden een "carterpan met slingerschotje" voor mij heeft gemaakt.
[zoekt en vindt niks] -> kan alleen zo snel niet terugvinden wie ook...

Afspraak met Dennis om e.e.a. te fixen is inmiddels gemaakt.
-thumbsup- Dennis bedankt!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op ma, 28 feb 2011, 12:36:42
Was dat Martijn niet?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op ma, 28 feb 2011, 13:08:37
Dennis heeft opgelet  dit weekend  :) Carterpan (schaam) ligt nog steeds achterin de polo  -oops-

PM sent  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op do, 17 mrt 2011, 16:08:20
Inmiddels bij A-Point A'dam ZO besteld en betaald (bedragen ex btw):

1. "Halve bol" / "Zeefpotje" / "Ontluchter"
= 030 103 129    breather assy   |   EUR 38,15

2. Pakking tussen inlaatspruitstuk en kop
= 030 129 717 D gasket    |   EUR  7,32

3. Pakking tussen inlaatspruitstuk en gasklephuis
= 030 133 073 A gasket    |   EUR 2,54

4. Oliefilter
= 030 115 561 AN    |   EUR  7,50


Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op do, 17 mrt 2011, 16:09:02
Las net het topic over Flushen (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6669.msg216697.html#msg216697) nog eens door.

Vraag me nu af of ik wel of niet die drie blikjes Wynn's (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg306468.html#msg306468) wel of niet zal gebruiken….
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Serge op do, 17 mrt 2011, 22:51:47
weet je wat die goedjes doen voor je motor

(http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIWdayGLvpBCkNn2wH6xBLpuXFmVJEBW0_o_pkmpXfgKEtCskGvQ&t=1)

het verbergt je probleem ,maar verhelpt niet de oorzaak .

engine flush is dermate agressief dat keeringen en pakkingen het kunnen begeven .
beter is om aan de olie 0,5l diesel toe te voegen en je motor hier een minuutje hooguit op te laten draaien op stationair , daarna olie aftappen en je olie beurt doen .
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: The_Maxx op do, 17 mrt 2011, 23:46:57
heb pas geleden nog iets gehoord: bepaalde versnellingsbakolie 1000km voor je olie ververst erin gooien (half litertje ofzo) dan dus 1000km rijden en vervolgens compleet olie verversen met nieuw filter.
Advies kwam van iemand die al meer dan 35 jaar in het vak zit. Zal nog eens even navragen wat voor olie dat precies is.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 18 mrt 2011, 00:06:07
Da's ATF (automatische transmissiebak vloeistof), heeft inderdaad net zoals diesel een reinigende werking...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: The_Maxx op vr, 18 mrt 2011, 00:11:18
@geert, heb t even opgezocht, idd die bedoelde ik!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op vr, 18 mrt 2011, 08:50:57
@Serge, Rutger en Geert: dank voor deze tips  -thumbsup-

ATF: 1.000 km rijden ga ik voor ik in Leek ben (volgende week zondag) bij lange na niet redden.

Diesel: neem wel een halve liter mee naar Leek, kan dat daar mooi ff gedaan worden als we toch bezig zijn  -klus-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Steilheck op vr, 18 mrt 2011, 08:53:07
Is Leek geen 100 km van hier? Het leek wel zo  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: JJ op vr, 18 mrt 2011, 12:44:44
Is Leek geen 100 km van hier? Het leek wel zo  :)

dan moet tie 5x op EN neer :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 21 mrt 2011, 17:41:35
Inmiddels bij A-Point A'dam ZO besteld en betaald (bedragen ex btw):
1. "Halve bol" / "Zeefpotje" / "Ontluchter"
= 030 103 129    breather assy   |   EUR 38,15
2. Pakking tussen inlaatspruitstuk en kop
= 030 129 717 D gasket    |   EUR  7,32
3. Pakking tussen inlaatspruitstuk en gasklephuis
= 030 133 073 A gasket    |   EUR 2,54
4. Oliefilter
= 030 115 561 AN    |   EUR  7,50

Vanmiddag deze onderdeeltjes opgehaald.

Wel een apart ding trouwens, die nr. 1 "Halve bol" / "Zeefpotje" / "Ontluchter"
Niet goed te zien wat voor soort 'zeefwerking' het biedt.
Maar kan me wel goed voorstellen dat ie na verloop van jaren veerstopt/dichtgeslibt raakt.

Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: JJ op ma, 21 mrt 2011, 18:28:44
Vind m ook nogal duur... voor zo'n ding -dunno-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 21 mrt 2011, 20:58:11
Vind m ook nogal duur... voor zo'n ding -dunno-

Dat vond ik nou net niet. Ik dacht meer: dat ze het er voor kunnen doen: bedenken, produceren, op voorraad houden, bestelling verwerken, toesturen etc...... en dat voor nog geen 4 tientjes  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: JJ op ma, 21 mrt 2011, 21:12:10
Dat vond ik nou net niet. Ik dacht meer: dat ze het er voor kunnen doen: bedenken, produceren, op voorraad houden, bestelling verwerken, toesturen etc...... en dat voor nog geen 4 tientjes  :)

Ja, maar wat stelt het ding nou eigenlijk voor?
Oliefilter lijkt me nog ingewikkelder :)
En als je naar die kosten kijkt..
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 21 mrt 2011, 22:20:16
Ja, maar wat stelt het ding nou eigenlijk voor?
Oliefilter lijkt me nog ingewikkelder :)
En als je naar die kosten kijkt..

Ja, daar heb je wel een punt: bij een oliefilter heb je voor 20% van de prijs van zo'n zeefding minstens 3x zoveel materiaal  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Sieperman op di, 22 mrt 2011, 19:41:04
En een 1.000.000 keer grotere afzet.  -nana-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: The_Maxx op di, 22 mrt 2011, 19:42:28
plus ontwikkelkosten die niet bij vw liggen, omdat oliefilters vaak op meerdere autos bruikbaar zijn
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Der Ghopmeister op di, 22 mrt 2011, 19:48:14
ik vond t ook wel redelijk geld maar jah maak t zelf maar een voor dat geld  :) wil er ook nog ff een 2 ofzo bestellen
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op di, 22 mrt 2011, 20:59:35
plus ontwikkelkosten die niet bij vw liggen, omdat oliefilters vaak op meerdere autos bruikbaar zijn

wat wil je nog ontwikkelen aan een oliefilter??
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Martin op di, 22 mrt 2011, 21:07:11
Oei Martijn, je bent al vastgeroest... -nana-

Ook die worden doorontwikkeld, zo kom je steeds vaker filters tegen met losse filterelementen die apart te vervangen zijn.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap op di, 22 mrt 2011, 21:17:02
Ik ben al eens bij een bedrijf binnen geweest waar (olie)filter gemaakt worden: die oliefilterjes van ons zijn nog redelijk simpel,.. valt in de klasse 'lage druk' :)
best wel 'hightech', maar die hightech wordt vooral gebruikt om de product(ie)kosten zover mogelijk te drukken: inzet patronen bijvoorbeeld, maar ook vol automatische productielijnen, diverse soorten lijmen etc etc. best indrukwekkend.. 


Maar anyway: soms valt er geen pijl op te trekken bij VW: Ene onderdeel kost een veelvoud van wat je zou verwachten,. andere onderdeel is bijna onmogelijk voor die prijs te produceren.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 28 mrt 2011, 10:33:40
(...) Afspraak met Dennis om e.e.a. te fixen is inmiddels gemaakt (...)

-thumbsup- Dennis & Jaap bedankt voor alle tijd en werk! Uitgebreid verslag + wat foto's volgen later.

Vast even kort in SMS-formaat:
"Vlotte rit naar huis gehad met 110 km/uur en een keer of vijf doortrekken naar 140+. Thuis onder de kap gekeken: oliepeilstok opening en omgeving helemaal schoon, vrij van olie.  Olie temp en druk ook OK. Details morgen op forum."

Dennis heeft opgelet  dit weekend  :) Carterpan (schaam) ligt nog steeds achterin de polo  -oops- PM sent  :)

Martijn bedankt! Carterpan ligt nu achter in MIJN auto  :),  naast de BBS-velg voor Luc.


Verslag en foto's vanavond laat of morgen, want moet eerst weer even werken.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op ma, 28 mrt 2011, 13:03:52
 -klus- -thumbsup-

Laat het verslag maar komen...
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op ma, 28 mrt 2011, 21:51:43
-klus- -thumbsup- Laat het verslag maar komen...

[aanvullingen en correcties welkom]


Verslagje vervanging carterontluchtingszeefje ('Halve Bol') bij Polo 2F G40

[ morgen hopelijk tijd om foto's te plaatsen ]

1. Heenreis
Gisteren (zo 27/3/2011)rond 9:00 met Polo van A'dam naar Leek gereden (via A10-A1-A6-A7 = ± 166 km). Voor vertrek oliepeil gechecked: net boven minimum. Precies goed, want dan kon er in Leek voor het aftappen nog een halve liter dieselolie bij om de motor te reinigen.

2. Aankomst
Bij de loods ontvangen door de loodsbeheerder. Even later arriveerde Dennis.

[Alle hierna beschreven werkzaamheden zijn  - tenzij anders vermeld - door Dennis gedaan - beredeneerd, systematisch, schoon, inventief - petje af!. Mijn bijdrage bestond slechts uit af en toe aanpakken en aangeven van onderdelen en gereedschap, bijlichten met werklamp, beetje poetsen en vooral goed meekijken.]

3. Voorbereiding
Om het ontluchtingszeefje knoeivrij te kunnen vervangen moet de olie uit het blok. Hebben dat gecombineerd met reiniging en oliewissel: in de nog warme motor via olievuldop ± 450 cc dieselolie gegegoten en motor ruim drie minuten stationair laten draaien. Direct daarna alle olie eruit via olieaftapplug.

4. Demontage
Het bewuste ontluchtingszeefje zit in de achterzijde van het onderblok geperst. Daar kan je o.a. bijkomen door het gasklephuis te demonteren (samen met de daaraan bevestigde buizen van de G-laderlucht) evenals het  inlaatspruitstuk (samen met de brandstofrail + injectoren). Nadat die zaken stuk voor stuk verwijderd waren - en de daarbij onstane openingen in buizen, slangen en motorblok met schoon papier waren afgedicht,  was 'in de diepte' de carterontluchtingsklep (one-way-valve) te zien: een rond, zwart potje, bevestigd op het pijpje van het carterontluchtingszeefje. Potje wegnemen en voilà: het carterontluchtingszeefje  (halve bol met pijpje) is zichtbaar en bereikbaar!
Dennis wist een eenvoudige doch doeltreffende manier om het zeefje te verwijderen: van bovenaf met een hamer een schroevendraaier van boven naar beneden door de halve bol te slaan (dat ding is van blik). Vervolgens even wrikken en het ding is los.

5. Hulpgereedschap maken (special tool)
Naar ik begreep heeft VW een 'special tool' waarmee de 'halve bol' in het blok geplast moet worden. Dat hulpgereedschap is in de sleutelloods niet aanwezig. Geen nood - Dennis scharrelt her en der in de loods wat stukken metaal en een oud lager (?) op. En samen met Jaap zaagt, buigt en last hij gewoon in de speciale ruimte van het Syndycat d'Initiative * zijn eigen special tool. Toen ik ze daar zo aan het knutslen construeren zag - een soort A-team met bijdragen van Q uit de oudere JamesBond films.


6. Schoonmaken
Alvorens de onderdelen terug te plaatsen heeft Dennis al die delen  - en de plekken waar ze teruggeplaatst moesten worden - schoon gemaakt met remmenreiniger en/of schoon geblazen met perslucht.

7. Montage
Met het 'special stool' heeft Dennis de nieuwe halve bol voorzichtig op (in) zijn plek 'getikt' met een hamer. Daarna alle onderdelen weer gemonteerd (met nieuwe pakkingen voor inlaatspruitstuk en gasklephuis en hier en daar een nieuw klemmetje) en uiteraard NA verwijderen van de proppen papier :-). Hij heeft een goed oog voor 'orde onder de kap' want met enkele tierips zitten alle slangetjes, kabeltjes en snoertjes veel netter dan voorheen.

8. Oliefilter vervangen, carteraftapschroef vast draaien en motor vullen met nieuwe olie
Het is bijna klaar! Dennis vervangt het oude Frama oliefilter door een vers VW-exemplaar en voorziet de bout van de carteraftapopening van een verse koperen afdichtring. 'k had zes x 1 liter Castrol Edge 10W60 meegenomen (eerder deze week bij Jorp gehaald). ± 3.5 liter in het blok gegoten, effe wachten en peilen, klein beetje afgetapt  en toen was het peil goed.

9. Starten zonder ontsteking
Eerst even (een minuut of zo) starten met losgekomen hallgeverstekker om de olie goed rond te pompen.

10. Starten, stationair en rijden
Daarna motor echt gestart en tijdje stationair (en iets hogere rpm) laten draaien. Vervolgens proefritje en rit terug naar Amsterdam. ± 110 km/uur, 5x 'plank' naar 140+. Oliedruk ± 3,8 bar bij olietemp net onder 100ºC. Bij thuiskomst direct 'onder de kap' gekeken: geen enkel spoortje olie meer bij de peilstokbuis!

11. Resultaat
Het carterdrukprobleem lijkt nu dus wel opgelost.

Opmerking
Waarschijnlijk is de afstelling van de motor nog niet helemaal jofel - bij lage belasting 'hapert' de motor af en toe licht. Dit komt waarschijnlijk door de leen-digifant (die niet op de 'set-up' van mijn Polo is afgestemd) en/of door niet optimale brandstofdruk en/of onjuist ontstekingstijdstip. Daar moet nog naar gekeken worden. Overigens is met de auto prima te rijden in het dagelijks gebruik.

En @ Martijn: nog bedankt voor de mooie carterpan!



Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Serge op ma, 28 mrt 2011, 22:09:51
mooi en gelijk de tip van diesel  -thumbsup- toegepast .

duidelijk verhaal ,maar nu nog dedruk verschillen in je cylinders oplossen .

btw na de diesel spoeling ,was je peil stok nog schoon toen je in amsterdam aan kwam ?
9 van de 10 x is de olie dan al donkerbruin aan het worden omdat deze het oude vuil los weekt .
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: WickyTheViking op di, 29 mrt 2011, 00:29:57
@ dennis .... fotootje mailen van je special tool ... ben wel benieuwd...  ik zit er ook nog over na te denken om die bol dr uit te halen ...

tot die tijd een "nood oplossing gemaakt die perfect werkt ;) (catch can en verbouwde peilstok pijp)

@ koen leuk goei verslag !   -thumbsup-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Pieter op di, 29 mrt 2011, 07:42:39
Olie filter ook vervangen  -dunno-, lees dat nergens, niet geheel slim om die dan niet te vervangen met die diesel er nog in.

Maar net als Serge zegt nu nog die druk verschillen.

maar verder  -thumbsup- bezig heren
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: martijn op di, 29 mrt 2011, 09:31:28
drukverschil valt te wijten aan slijtage die binnen de norm valt? Met zo'n km-stand moet dat toch acceptabel zijn?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op di, 29 mrt 2011, 09:32:37
 withstupid

@Pieter: oliefilter is uiteraard ook vervangen.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 29 mrt 2011, 10:10:46
@ Allen: dank voor de reacties

@ Serge: ik bedoel de peilstokbuisopening, dat rode tuitje waar de peilstok in gaat. DIE was nog steeds helemaal schoon toen ik thuis kwam. Voor de vervanging van de 'halve bol' zat dat ding na schoonmaken al na een korte rit weer onder de olie. Nu niet meer - denk dus dat er nu geen olie meer via de peilstokbuis omhoog komt. Heb de auto zondagavond geperkeerd en sindsdien niet gestart/gereden. Zal vanavond eens peilen.

@Taco: foto's komen nog - van mijn camera :-)

@Pieter: Dennis heeft idd nieuw VW oliefilter gemonteerd - zal dat nog aanpassen in tekst.

@Serge + Pieter + Martijn: drukmeting misschien donderdag en anders volgende week. Plus daarbij dan nog eens op een rijtje zetten wat de fabrikant, de handboeken en de andere deskundigen er van vinden.

EDIT: drie foto's toegevoegd
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap van der Vegte op di, 29 mrt 2011, 11:59:40
@ dennis .... fotootje mailen van je special tool ... ben wel benieuwd...  ik zit er ook nog over na te denken om die bol dr uit te halen ...


Verwacht er niet te veel van hoor :D Maar het is wel functioneel -thumbsup-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: JJ op di, 29 mrt 2011, 19:03:20
Mooi verslag Koen -thumbsup-
Hopelijk is tie vanavond ook nog in orde!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op di, 29 mrt 2011, 22:26:00
Verwacht er niet te veel van hoor :D Maar het is wel functioneel -thumbsup-

Niet zo bescheiden Japie  :)

Hier alvast drie plaatjes van het speciaal gefabriceerde hulpstuk waarmee het nieuwe carterontluchtingszeefje in het onderblok 'getikt' kon worden.

(1) Een langwerpig plaatje ijzer rond een oud lager gebogen, zodanig dat een niet-gesloten ring, met diameter ter grootte van de rand van het zeefje, ontstaat. Het niet-gesloten deel van de cirkel is net groot genoeg om ruimte te bieden voor het pijpje dat aan de 'halve bol' zit.

(2) Een vierkant plaatje ijzer gezaagd, dat met de hoekpunten net even buiten de rand van de bij (1) gemaakte niet-gesloten ring valt.

(3) Plaatje ijzer op de acht raakpunten op de ring netjes vastgelast.

Maak de opening in het blok goed schoon (mett remmenreiniger en perslucht)
Smeer een klein beetje olie op de rand van het zeefje. Houdt nu het (op de foto's zie je de oude) precies recht voor de opening in het blok, met het hulpstuk op de rand gedrukt. Tik dan voorzichtig met een hamer op het vierkante plaatje om het zeefje recht en gelijkmatig in de opening te 'persen'. Job done!
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: WickyTheViking op di, 29 mrt 2011, 23:20:25
@ jaap  whehehe tekst leek indrukwekkender dan de foto s ... wat niet weg neemt dat t n leuke en goeie oplossing is ... maar k vraag me af... doorslag... of n stompe beitel had ook gekund?...

@ koen ..thnx voor t verduidelijken met de foto 's
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Bas op di, 29 mrt 2011, 23:41:48
Mooi dat het carterdruk probleem opgelost lijkt te zijn  -thumbsup-
Was aan het oude bolletje te zien dat deze verstopt was?
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op wo, 30 mrt 2011, 10:29:28
Mooi dat het carterdruk probleem opgelost lijkt te zijn  -thumbsup- Was aan het oude bolletje te zien dat deze verstopt was?

Oude bolletje ziet er aan buitenkant beetje roestig uit en voor zover je het zeefgedeelte kan zien wel veel viezer dan die nieuwe (Allen: "Ja, duh.."  :) ) Met doorblazen merkte je niet heel veel verschil, maar dat komt denk ik omdat in die oude die twee gaten zitten van de schroevendraaier die Jorp Dennis er voor de demontage doorheen geslagen had.
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Dennis op wo, 30 mrt 2011, 12:32:42
Jorp? Dennis!  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op wo, 30 mrt 2011, 12:35:45
Jorp? Dennis!  :)
Ja natuurlijk - sorry  :)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Serge op wo, 30 mrt 2011, 21:03:06
ieieieieiehh   ,handschoenen  -uitlachen-
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op wo, 30 mrt 2011, 21:26:03
Vanmiddag voor eerst sinds zondagavond auto weer gestart en klein eindje gereden (200 meter, naar Garageman om nog even benzinefilter te vervangen). Eerst even onder de auto gekeken: lag er potverdikkie toch een min of meer vers olieplekje op de klinkers, ongeveer ter plaats van de distributie.

Op de brug liet Garageman mij zien dat er wat olielekkage is via het krukaslager aan de distributiekant en mogelijk ook via het nokkenaslager. Zijn voorstel is om maandag - als hij de motor goed gaat afstellen - beetje olie uit de motor te zuigen en een gelijke hoeveelheid Justice Brothers Oil Leak Stop toe te voegen. Gerede kans - denkt hij o.b.v. ervaring - dat dan na ± 400 km rijden de keerringen weer zijn 'hersteld' en de olielekkage is verdwenen.

If not, dan wil hij toch maar die keerringen vervangen. (Wat ik daar vandaag op het forum over heb gelezen is dat niet een heel ingrijpende klus.)
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: Jaap op do, 31 mrt 2011, 00:54:39
Liever keerringen vervangen,.  Oil Leak Stop is enkel een verstoppingsmiddel... en dat wil je nu net niet.  (verstoppingsmiddel: maakt keerringen soepel, en probeert de boel weer af te dichten: gezien de aanwezigheid van een G-lader (in olie-smeer-kringloop opgenomen) raad ik het je af: zeker gezien de kosten van het wisselen van de keerringen: als ze lekken, zijn ze versleten.
Diesel bij de olie heeft vuil los geweekt: dat vuil hield de versleten keerringen dicht: nu ze schoon zijn.. lekken ze. 
Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: KoenG40 op do, 31 mrt 2011, 10:40:40
Dank je Jaap. 'k Ga Garageman vragen of (zeggen dat  :)) hij maandag direct die keerringen vervangt.

Heb even opgezocht welke onderdeeltjes dat zijn.

Vervanging oliekeerringen distributiekant
(How to: zie Haynes pag. 2A.6 onder blokjes 7 en 8)

NOKKENAS
Onderdeelnummer:
(2) - 030 103 085 A - seal - 47X10
Zie http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-3-10

KRUKAS
Onderdeelnummer:
(5) - 068 103 085 E - seal - 47X10
Zie http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-2-00

Voor loshalen van oude keerring is VW tool nr. 2085 nodig. Maar het kan ook door voorzichtig twee klein gaatje te boren in de oude keerring. Twee zelftappers inschroeven en daaraan keerring eruit trekken (staat in Haynes).

Nokkenas en krukas keerringen aan distributiekant hebben verschillend onderdeelnummer maar zo te zien zelfde maat [ zoekt op forum ] inderdaad (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10290.msg305762.html#msg305762)!

[inmiddels heeft dit niets meer te maken met 'verhoogde carterdruk', dus ik maak er een nieuw topic voor (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10562.msg314114.html#msg314114)]

Titel: Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
Bericht door: WickyTheViking op do, 31 mrt 2011, 22:55:16
<< heeft het niet zo op Jim and Mike whoooooowwwww its amazing poeiers en drankjes voor in je motor...

dat zal wat zijn ... n monteur in n potje  whehehehe (denkt te ver door in de richting van alladinlamp ) -hitit-

maar goed... ik sluit me bij Jaap aan ....  -thumbsup- gewoon vervangen kosten aan onderdelen zal meevallen... en ja dat trucje met zelftapper werkt best goed...

heb ook geregeld n keering ergens uit getrokken met bijvoorbeeld : http://www.sonicshop.nl/?action=detail&id=1707 als ze nie al te vast zitten...
succes  -klus-

edit:  als de keering is ingelopen op de as ... kan je t veertje wat er achter zit ook inkorten ;) knijpt ie ff wat meer af