Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: jellehier op za, 22 jan 2011, 10:53:04
-
Hierbij open ik een project topic om mijn vorderingen in bij te houden van mijn abu ombouw.
Eerst maar het verhaaltje hoe en waarom.
Er zit nu al een kleine 250000 km een trouw nz motortje in het vooronder van de YG-04-FT. Sinds de geboorte van deze polo heeft het motortje goed haar best gedaan. Maar na ruim twintig jaar dienst begint ze op te raken. Het vermogen is ingezakt en het versnellings bakje wat eraan hangt maakt een geluid waar een bak spijkers niets bij is.
De koppeling is dan ook nog versleten. Dus al met al is het tijd voor een wissel.
Hiervoor had ik een aav klaar liggen, met 5 bak. Maar toen besloot de aav van mijn vriendin dat ie ook wel op olie kon lopen (of eigenlijk niet) dus geen blok meer voor reserve.
Ben ik op een avond onderdeeltjes brengen bij een vriend verteld hij me dat zijn golf naar de sloop gaat. Dus ik vraag, wat voor motor ligt daar eigenlijk in, blijkt een abu te zijn. 2 dagen later, golf kaal getrokken, en motor op een karretje.
Nu is de planning om de abu op zijn originele injectie te laten lopen, een diesel filter bak te gebruiken, en vooral het er in de motorruimte eruit te laten zien alsof er nog nooit wat anders dan een abu in heeft gelegen.
Ik ga vanmiddag beginnen met de kabelboom. En hopelijk kan ik morgen de nz uit zijn huisje tillen.
Dan een beetjes schoonmaak werk, en mischien wat aanpassing van de kabelboom. En dan is het hopelijk volgende week zondag klaar.
(http://i294.photobucket.com/albums/mm83/Skooty83/Dub-Inn_2009/IMGP6652.jpg)
Groeten Jelle
-
-foto- -naughty- :)
-
rot jong -nana-
komt straks, eerst een vraag
heeft iemand een aansluit schema van de abu in een golf 3?
dus waar de draden in de zekering kast gemonteerd zijn.
-
-foto- -naughty- :)
withstupid
Goed bezig Jelle! (Jammer van het gebrek aan foto's)
-
Luc....zit die arme jongen nou niet te pesten met je -foto- :)
-
Oh, hij is off line gegaan ....... -dunno-
:)
-
Oh, hij is off line gegaan ....... -dunno-
:)
Nu je zin Luc......... -nana- :)
-
bwahaha....
als hij het 148 posts heeft volgehouden is hij inmiddels het forum ingezogen.
Daar komt hij nooit meer vanaf. Net zoals wij:
'We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!'
Die krijg je niet zo snel weg....
:D :D :D
-
'We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!'
-thumbsup-
5:27 (http://www.youtube.com/watch?v=TY3d33Pne-Y) -dj- -hitit-
-
fuck
jullie weten het ook al..
nooit meer weg te krijgen,
loop hier ook al ff rond.
-
Ik weet van niks Jelle :)
-
eindelijk
Progressie
Vandaag de motor op zijn plek gehangen, gas kabel aangepast en geplaatst. Luchtfilter bak geplaatst en aangesloten. Bobine geplaatst. Koel reservoir geplaatst. En nog wat kleine dingen.
Morgen de rest van het mechanische afmaken. En dan volgende week de spaghetti.
Foto's volgen.
hieralvast het sjonnie sjotje..
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRLA6KD8.jpg)
-
Ik zal kijken of ik het aansluitschema kan vinden. Of heb je die inmiddels niet meer nodig?
-
niet echt. Tenminste, ik heb mischien straks nog een paar draden of stekkers waar ik niet van weet waar ze aan moeten. Maar ik heb een schema, als ik er dan nog niet uit kom dan komt de vraag hier zo te staan.
-
Draadboomschema's (http://www.mijnalbum.nl/Album=8CJMCZC4)
-
hoe de motorruimte er vanmorgen bij lag toen ik weer begonnen ben..
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8N6K3TLU.jpg)
-
Gaat goed komen.
-
bruin zwart van de lambda sonde af, gaat volgens mijn schema aan massa? klopt dit?
verder kom ik er geloof ik heel behoorlijk uit.
-
en zwart wit en rood in de stekker aan de zekering kast van de golf 3, deze lopen naar twee kabel lassen in de kabelboom
de zwart witte word zwart
en de rode blijft rood, hiervan neem ik aan dat het constant plus moet wezen (rood)
maar waar moet de zwart witte aan.
-
aan deze rode zit trouwens ook weer een rode draad naar de lambda sonde
-
nou je mag t nog wel een beetje schoonmaken en opfrissen
maar ja als t lekker loopt zo meteen dan is t best
gewoon de kap dicht houden
zie je wel op arnhem denk ik
dan is de mijne hoop ik ook wel klaar
-
ik hoop dat de meine dan ook klaar is......
eigenlijk moet ie volgende week klaar zijn, dan ben ik jarig en wil ik naar vwspeeds midwintermeet....
zo niet jammer dan..
schoonmaken doe ik later, zijn wel iets meer dingen die ik nog netjes wil maken, komt bijvoorbeeld een ander kleppendeksel op. dat komt dus nog. eerst maar eens lopend. en dan de afwerking,
het idee is dat als je straks onder de kap kijkt je het idee hebt dat het gewoon origineel zo bedoelt was, vandaar ook de keus om veel originele delen te gebruiken. zoals bijvoorbeeld het diesel lufi bakje.
-
Het belangrijkste is dat hij gewoon rijd,kinderziektes eruit halen en dan poetsen.
Mochten er klachten zijn dan geef je ze maar een doekje en dan poetsen ze maar mee. :)
Volgende week help ik je wel weer mee,dit weekend was niet echt super vooral de zaterdag was niks. :)
-
ach ja.. maakt niet uit.. ik weet alleen niet of ik volgende week nog wel echt iets te doen heb pat..
meeste is al klaar moet een draad of 11 nog van uit vogelen wat wat is en waar het aan moet, je hebt wel kans dat er een aantal van die draden zelfs niets hoeven. maar ik ben er nog niet uit wat wat is.
-
Ach....gezelligheid kent geen tijd,beetje ouwe hoeren is ook wel leuk tijdens het puzzelen. :)
-
ben niet zo'n poetsert
maar denk met een andere klepdeksel een hele verbetering
wel netjes t ori filter look.
Straks wel lekker meer koppel en vermogen met die abu
spiegel vind ik nog steeds cool
ben nog aan het bedenken wat voor spiegels ik op die witte gaat zetten
jij nog een idee jelle
-
charger '69
Teminste die blijft er bij mij lekker op zitten
Komt zon alu kleppe deksel op. Die van jones.
-
moi dat gaat wel lekker lopen zo'n abu . neem wel een lange bak ,die van de golf 3 is eigenlijk voor het mooie te kort ivm het koppel wat de motor levert welke je niet gebruikt dan
8p of ceg kan ,maar een atv zou fijner wezen
-
voor nu laat ik de originele lekker hangen van de golf 3, anders heb je nooit iets om te blijven veranderen.
-
dan weet je nu waar je naar op zoekkunt :)
-
ja, nokkenas, bewerkte kop, spruitstuk, uitlaat, en dan versnellingsbak.
Maar eerst als ie rijd een bewerkt kopje abu nokje en nz injectie op de aav van me meisie.
-
Ben ik in Dieren dan ben je er niet :)
-
je weet waar je terecht kunt voor de kop -thumbsup- -klus-
-
inderdaad. maar eerst eens deze lopend maken, dan hebben we een rijdende auto, dan de auto van me meisje de kop etc.
is het trouwens handig om een kop van een ander blok te pakken of maakt het niets uit.
ik heb natuurlijk de kop van de nz, heb ook nog een aau staan. en de aav. maar hoe langer ik die met rust kan laten hoe beter. dus als de nz kop bewerken voor de aav hetzelfde of beter resultaat heeft doe ik dat liever.
-
nz en aav kun je uitwisselen . aau zou ik echt bij het oud ijzer doneren (kleinere kleppen en smallere poorten )
-
dat dacht ik al. Dan trek ik de kop van de nz kan ik die rustig aan laten bewerken. Vast een nokkenas erin douwen. Etc voor de daadwerkelijke montage. Scheelt werk dacht ik zo.
-
de mijne bestaat ook uit en AAV onderblok en NZ kop.
-
de mijne gaat ook bestaan uit aav onderbok en nz kop met injectie enzo. Kop ga ik ook voor zover wat bewerken en de inlaat ook.
-
iemand hier die me kan vertellen of de originele abu lambda sensor 4 draads is?
Die van de nz is 3 en van bijv een aav ook, hier zit de vierde draad in de stekker aan massa.
Ik wil graag weten of dit bij de abu hetzelfde is als bij de aav
-
Is de massa n iet gewoon verdeeld bij de 4 draads? En 3 draads is er maar 1 massa draad. Andere 2 zijn voor meetdraad en voorverwarming.
-
idd 4draads heeft dubbele massa
-
betekent dit dat ik de drie draads sonde kan gebruiken zoals bij een aav?
-
en we zijn weer begonnen.
heb nog een aantal draden waarvan ik niet weet waar ze aangesloten dienen te worden, het gaat om de volgende draden
van stekker f8 (benaming in elsa) Zwart-Rood 1.0mm en Zwart-Blauw 1.0mm
van stekker g2 Rood 1.5mm (neem aan +30)
van stekker g1 Geel-Groen 0.5mm
Bruin-Blauw 1.0mm
Wit-Rood 1.0mm (zelfde aansluiting als Paars)
Paars 1.0mm (zelfde aansluiting als wit-rood)
Groen-Blauw 0.5mm (gaat naar teller maar welk signaal?)
als iemand weet wat wat is graag een helpende hand, ik ga ondertussen weer lekker in de boeken kijken of ik ergens wijs word uit nog weer een schema... (verwacht van niet word helemaal tureluurs van al die verschillende schema's (kleuren komen niet eens overeen per schema)
-
kwestie van vraagbaak golf 3 en de betreffende polo naast elkaar leggen daarna papiertapeomde kabels en noteren waar voor ze zijn , dit idem in de polo doen en dan is het solderen en krimpkous
-
Dat aanpassen met solderen kan Jelle wel,heeft ie bij mij ook gedaan. :)
Maar volgens mij waren een setje carbs toch makkelijker. -nana- :)
-
toen had ik hulp, en polo naar polo is makkelijker.
Probleem is dat ik niet ontdek welke draad wat doet omdat het niet in het schema staat. Maar ik denk dat ik het ondertussen enig zins begrijp. En zo niet morgen is er weer een dag.
-
is het kleuren schema van een abu wat uiteindelijk naar de auto gaat niet grofweg gelijk aan die van een aav ?
-
blijkbaar niet helemaal.. maar ik denk dat dat komt omdat het bij de zekeringskast anders zit..
-
het brandstof relais bijvoorbeeld..
maar ik ontdek het wel..
-
volgens mij is er enkelt verschil dan in aansluiten van kleur kodering , maar heb je enkelt een plus constant en plus contact , een plus brandstof relais , en een puls ontsteking , en massa , de rest kun je van de originele polo kabelboom gebruiken (olie druk sensor)
de temp sensor is dan af te takken van de 4 polige sensor naar de meter ( dus even solderen ).ofte wel kabel boompjes strippen en gaan . kan niet zo moeilijk zijn lijkt mij
-
brandstof relais is dan geel blauw de stuur draad van pin 17 op je regel apperaat .
en de schakel draad is rood van pin 14 op je regel apperaat .
als ik het goed heb
-
zoals ik het nu heb.....
rood-wit is voor lambda
zwart-bruin, zelfde ook lambda
rood is inderdaad +30
geel groen is nog niet duidelijk
bruin-blauw is massa van de kvstempsensor.
Paars is aan dezelfde aansluiting als de roodwitte voor de lambda, denk spanning voor iets? gaat naar ecu.
dan heb ik nog groen blauw. die staat op dat ie naar mfi gaat? geen idee wat deze is dus, maar moet nog een toerental signaal hebben, neem aan deze dus.
dan is er geel-groen doe over gaat naar geel-blauw, dat zou dan volgens wat jij nu zegt brandstof pomp zijn.
de rode draad zal dan ff nagekeken moeten worden. dat ga ik nu doen.
en dan heb ik alleen nog groen blauw die ik niet kan thuis brengen. maar daarvan denk ik dus dat ie toerental signaal moet zijn voor de teller....
-
vervelend genoeg zit bij mij geel blauw op pen 25?
en rood op 19?
-
ff snel de rood zwarte draad die in hetzelfde stekkertje zit als de rood gele voor brandstofpomp achter, waar dient die toe?
-
er zit schot in
tenminste dat hoop ik.....
als ik alles inderdaad goed uitgedacht heb, dan moet ie met een paar uurtjes starten...
-
in princiepe alles aangesloten
enig wat ik nog niet uit ben is toerental signaal..
en de accu is leeg... zo leeg dat aanslepen ook niet werkt..
en volgens mij is de benzine ook kats op.
maar dat is voor dinsdag. dan ben ik weer bij de auto.
dan heeft de accu twee dagen aan de lader gelegen. en moet het toch wel te doen zijn, op de accu starten.
-
toerentral signaal kwam bij de abu van de hall sensor als ik het goed heb . in je polo kun je gewoon de originelepakken .
-
nou t word tijd dat ie t gaat doen Jelle
je had het bij mijn wagen sneller voor elkaar
-
dan snap ik dus alleen niet wat de groenblauwe draad doen moet.
En ik heb nu dus de hele kabelboom van de abu gebruikt, alleen verlichting is orig polo, en het brandstof relais, de rest is alles abu. Maar toeren kan ik in elk geval altijd op de bobine of hall gever pakken toch.
Is ook het minst belangrijk, een toerenteller. Als ie maar loopt.
-
nou t word tijd dat ie t gaat doen Jelle
je had het bij mijn wagen sneller voor elkaar
Andy ik weet vrijwel zeker dat ie met een volle accu en benzine in de tank gewoon start.
-
starten doet ie prima
maar lopen niet, hij slaat niet aan.
er is brandstof (denk ik, pomp draaid namelijk)
maar heb geen vonk vanaf de bobine, (heb de originele blokbobine van de abu aangesloten.) waar kan ik het beste gaan zoeken, en wat moet op welke positie te meten zijn?
hopelijk kan ik em dan vanavond nog lopend krijgen.
met volle accu gaat ie wel lekker rond nu, gaat als een bezetene.
-
Stap 1: weet je zeker dat er benzine in de cilinders terecht komt?
Stap 2: zie dat je een vonk krijgt, standaard vraag: bobine kabel goed aangesloten?
-
bobine kabel goed aangesloten?
stap 1 snap ik niet, eerst eens kijken of ik een vonk kan krijgen, start ie dan nog niet, dan is de volgende stap brandstof.
dus 1 en 2 omdraaien en je bent er -thumbsup-
probleem is dus dat ik even moet weten welke signalen op de 3 draden bovenop de blok bobine moeten komen,
-
zitten de benzine leidingen goed om? Retour en aanvoeer. Was bij mij toen ook toen jij en ik m niet aan de praat kregen. Nou succes nog ff
-
voordeel is dat ik al een injectie blok had...
dus gewoon blauw aan blauw en wit aan wit...
maar zoals ik al zei, ik heb geen vonk.. branstof weet ik 99 procent zeker dat ie die krijgt, ook omdat mijn uilaat lucht ruikt naar benzine..
dus denk echt dat ik gewoon alleen geen vonk krijg. de vraag is alleen waarom ik geen vonk krijg, dus moet ik meten. en daarvoor moet ik weten wat wat is..
ik dacht dat hier vast iemand rond zou lopen die me kan vertellen welke draad wat doet..
-
jelle zegt dat ie geen vonk krijgt , bij mijn weten heeft vonk weinig met brandstof toevoer te maken .
komen de kleuren van de draden wel overeen van de abu met die van een 2f aav op de bobine ?
-
meestal is dan een rood zwart toerental (1), zwart plus 2x(15) en groen de massa (1)
of de kleurcodes zijn gelijk aan die van een hall sensor
dan is rood zwart de plus(3) bruin wit de min(1) en groen wit de puls (0)
-
ja kleuren zijn hetzelfde.
enige wat ik dus wil zeker weten is welk signaal op welke draad moet zijn,
dus de + de - en de signaal draad.. welke waar, en wat moet ik meten op die draden, dan kan ik uitsluiten of het in de bekabeling zit, ik heb natuurlijk behoorlijk de kabelboom moeten aanpassen, dus als ik 1 draad verkeerd heb aangesloten kan het al over zijn.
-
ik denk alleen dat het donderdag word voor ik weer kan gaan meten, het is nu nogal donker waar de auto staat.
-
bouwlamp -naughty- -klus-
-
geen electriciteit daar.. en gezien ie niet start kan ik em ook niet naar een stopkontakt rijden.. en alleen duwen door een stuk grasveld waar het gras zon 15 cm hoog is en waar het niet vlak is en meerdere bomen in staan die ik kan raken in het donker begin ik ook niet aan.. donderdag is er weer een dag..
heb mijn doel toch al niet gehaald.. dat ging zondag voorbij, mijn verjaardag kon ik niet rijden met de auto -boehoe-
-
nim dir zeit und nicht das leben
-
ik spreek echt geen woord duits.. daarom duurde het electro verhaal zo lang, die stomme nz schemas zijn allemaal in het duits.. :)
maar ik maak me niet drukker dan nodig.. als ik 15 mei maar rijden kan..
en als ik dan ook nog eens de polo van me meisie dan af mag hebben zou het helemaal top zijn..
en dan ff geen projectjes meer...
-
psssst heb een vraagbaak in het nederlands
-
kut.. nou ja te laat.. heb nu eigenlijk alles aangesloten.. op de toerenteller na, die moet nog een signaaltje krijgen.. maar eerst maar eens vonken.......
-
owja nog ff wat fototjes..
accu wak??
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JVHQUZBX.jpg)
hier nog druk bezig met het aansluit werk van de draden, nog geen radiateur ingebouwd.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DULELC7T.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-O4RDFNRR.jpg)
hier al wel de radiator ingebouwd en de draadboom af..
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3A4HY3Y3.jpg)
ik moet wel weer een stukje los peuteren ben ik bang..
als het niet gewoon een kapotte hall sensor of bobine blijkt te zijn..
-
controleer achter de beugel van de accu maar eens of ie daar niet rot is., zeker omdat er roest op het beugeltje zit.
ben wel benieuwd of je het gaat lukken ;)
-
of haal het handschoenenvakje weg en kijk gewoon even of binnenin roest zichtbaar is...
roest op die kant van de beugel leidt bij mij in ieder geval niet meteen tot de conlusie dat er roest achter zit.
-
heb hier nog wel een afstelkast om de ontsteking door te meten en op tijd te zetten
-
of haal het handschoenenvakje weg en kijk gewoon even of binnenin roest zichtbaar is...
roest op die kant van de beugel leidt bij mij in ieder geval niet meteen tot de conlusie dat er roest achter zit.
Bij mij ook niet, maar van de 2 polos die ik heb gehad, beiden gat achter het beugeltje wat vanuit de accubak zelf niet te zien is. Vandaar. Maar bij een 2 is het idd ff dasboardkastje wegschroeven. Dat kan bij een 2f niet helaas.
-
ok, je kan bij een 2f gewoon ff voelen van onderaf.
maar ik zit al jaren in de polos en ik weet dat ik achter het beugeltje moet kijken. ben niet -gert-
ding is gewoon harder dan hard voor de leeftijd en helemaal origineel daar. enige wat er is is een beetje vliegroest op dat beugelte.. dat ga ik ff opschuren en spuiten. en achter het beugeltje nieuw in het vet. zit al carosserie vet achter trouwens.. dus is lekker beschermd door een slimmerd...
-
ok, je kan bij een 2f gewoon ff voelen van onderaf.
maar ik zit al jaren in de polos en ik weet dat ik achter het beugeltje moet kijken. ben niet -gert-
ding is gewoon harder dan hard voor de leeftijd en helemaal origineel daar. enige wat er is is een beetje vliegroest op dat beugelte.. dat ga ik ff opschuren en spuiten. en achter het beugeltje nieuw in het vet. zit al carosserie vet achter trouwens.. dus is lekker beschermd door een slimmerd...
Jelle --> zeker geen newbe.
ach. advies was goed bedoeld -thumbsup-
Maa belangrijkste: Geen accuwak! En dat scheelt weer een hoop gedoe en werk :)
-
Klinkt mischien gek,maar is je bobine niet naar de klote?
kan zomaar gebeuren,ik heb dat ooit eens mee gemaakt met een 6n.
-
daarom wil ik ook even meten. Dan weet ik het zeker. Als de bobine gewoon de spanning krijgt die hij moet hebben, dan zit het em in een kapotte bobine.
-
en die vierkante bobine kun je uit elke golf 3 rukken
-
en uit de 2f aav van me meisie -naughty-
-
:)
-
had je er niet 1 liggen nog van me AAUtje?
-
volgens mij niet, hebben we die niet gewoon gebruikt? of hebben we zon tonnetje gedaan...
als ik em nog ergens moet hebben liggen dan vind ik em wel.. mischien ligt ie in de gereedschap kist...
-
Graaf....graaf......ik kijk niet zo vaak onder de kap. :)
Volgens mij hebben we de ronden gebruikt van de NZ.
Ik weet het 99% wel zeker dat ik de ronde heb.
-
hoe weet ik zeker als mijn hall gever defect is?
Ik meet op de + en op de 0 een spanning. Op de bobine meet ik netjes op zwart +15 en op bruin geel meet ik massa.
-
Ik heb in mijn Haynes een methode staan voor de Hallgever van een MH. Weet alleen niet of ja daar iets aan hebt?
-
ja dat zou denk ik helpen
-
`wat ik zou doen is heel simpel kap van inspuiter af . zet een werkend ontstekings huis op je hall stekker en zet de auto op contact . nu geef jede rotor een slinger terwijl je het huis aan massa legt nu moet de inspuiter gaan tikken zo ja dan is dat in orde , herhaal deze procedure met je eigen verdeelhuis , tikt de spuiter ,hallsensor oke .
'wat wel vaak stuk gaat is de eindtrap van die 4kante bobine's.
-
er staat nu spanning op de 0 draad en op de + aansluiting op de hall gever. Is dat iets duidelijks?
-
en hij loopt.
Kut.
Ik weet dat ik de uitlaat pakking van spruitstuk naar voor pijp nog moet plaatsen, maar het klinkt alsof er ook een hele harde tik in het blok zit. Terwijl dat niet zo was toen ik de motor uit de donor golf uit gebouwd heb.
Dus...
-
owja en de hall sensor was kapot.
Viel uit elkaar toen ik het ontstekings huis op de kop hield. Haha
-
even Haynes vertaald:
Gehele ontsteking goed aansluiten en zeker weten dat je bobine en ontstekingsmodule het doen.
Trek hoogspanningskabel van je verdelerkap
Aard deze kabel aan een geschikte plek op je auto
Trek de rubber sok van de stekker bij de ontstekingsmodule
Sluit een voltmeter aan op aansluitingen 3 en 6, tellen vanaf de bijrijderskant bij aangesloten stekker
Contact aan en draai de motor met de hand (volgens mij handiger de ontstekingsunit los te nemen van de kop en de alleen rotor draaien)
Voltage zou dan moeten wisselen tussen 0 en minimaal 2 volt
Edited: heb ik net voor je zitten tikken! -hug- Voor de volgende Hallgever!
-
en hij loopt.
Kut.
Ik weet dat ik de uitlaat pakking van spruitstuk naar voor pijp nog moet plaatsen, maar het klinkt alsof er ook een hele harde tik in het blok zit. Terwijl dat niet zo was toen ik de motor uit de donor golf uit gebouwd heb.
Dus...
Minder.
-
zit te denken...
Oude brandstof, ontsteking fout afgesteld,
Brainwave mischien pingelen?
-
blokje heeft wel een tijdje stil gestaan,dus kans dat de tik is?
Maar mooi dat ze loopt.
-
en ik ben echt blij dat het niet aan mijn kabelboom werk ligt.
-
gefeliciteerd met dattie loopt. Als ie al een tijdje stil heeft gestaan kan het wellicht zijn dat de hydrostoters zich geheel of gedeeltelijk opnieuw moeten vullen.
Ontsteking in het midden van het stelbereik zetten, meestal moet ie vervolgens met de klok mee worden gesteld. Maar dat verschilt uiteraard per motor.
maargoed, wellicht wist je dat al.
-
stoters zitten zo onderhand wel vol.
Heb em daarvoor wel lang genoeg laten lopen. Afstellen doe ik wel effe met de lamp
-
is oude benzine (is al ruk na 2 maand stil stand )
remedie ontsteking stellen en verse peut ,dan is je tik ook weg
-
tik is bij mij ook
duurt ff voor ie weer weg is
ik schrok er ook van lijkt wel een grasmaaier soms
wel mooi dat ie loopt
-
dus wat ik echt was een goed hersen spinsel.
Top -thumbsup-
-
ut loopt -thumbsup-
-
Mooi dat ie loopt. Ik zie t wel in arnhem denk.
Ff off topic
we zijn een groepje zuid holland aan verzamelen voor dub inn
nu op t lijstje
se moii met de polo denk ik
eene golf 4 v5 compressor
eene kever of oude passat (hij was er nog niet over uit)
eene kever
dus das tot nu toe 4
ben benieuwd jelle hoe t is bij jullie
gr
-
en ik ben echt blij dat het niet aan mijn kabelboom werk ligt.
Bij mij werkt alles nog op de DZM na dan.
Anders had je denk ik ook niet bij VW gewerkt. :)
-
ik heb op dit moment ook geen dzm
-
Heb nog niks voorbij horen sjezen hier -dunno- -nana-
Gefeliciteerd met de lopende ABU -thumbsup-
-
ik zag je ook niet bij de snack bar bij de rijkerswoerdse plassen vanavond.
Was niet met de abu maar toch.
-
ah zuid
-
zuid?
-
Arnhem Zuid Jelle :)
Je weet wel....een steenworp afstand waar me bed slaapt.
-
dat snap ik maar ik heb er weinig mee. Kom er wel eens
-
Ik zag de Gom-bal Coupe voor de deur staan vanochtend, nog wat verder gekomen vandaag? -klus-
-
zo te horen wel ,van klusplek tot voordeur :)
-
dat is de andere auto en bij mijn ouders / klusplek voor de deur neem ik aan.
Nee niet verder gekomen. Heb deze week mijn keuken vervangen, en sliep dus enigzins noodgedwongen bij mijn ouders.
-
en dat vond je naar dat er voor je gekookt werdt :)
-
:)
-
KLAAR -sturen-
helemaal happy :) -thumbsup-
rare tik is uit het blok na olie verversing, nieuw oliefiltertje en luchtfiltertje gemonteerd. pook afgesteld, laatste beugeltje vastgezet en als laatste de uitlaatpakking vervangen en een heerlijk proefritje gemaakt..
loopt prima moet ik zeggen, heb er best schik van, straks onderweg naar huis maar eens proberen of ie ook een beetje loopt vergeleken met de aav van me meisje... -naughty- -sturen-
-
-thumbsup-
-
eerste duimpje omhoog net ook alweer gehad,
duitser in passat cc wist niet echt wat em overkwam bij het stoplicht.. een polo die je voor blijft is dan niet echt waar je op zit te wachten he...
-sturen- -naughty-
heb echt schik
versnellingsbak is wel knudde, ding is veels te kort lijkt het wel..
nog 1 klein dingetje, moet nog mn toerenteller werkend maken, maar ik kan niet zo makkelijk vinden welke draad ie aan moet, ik heb met een scope geprobeert te meten welke draad toerensignaal is, maar is allemaal erg zwak.... en ook zijn het geen mooie sinusen,
-
Langer doorhalen in de toeren Jelle! Je schakelt te vroeg -nana-
-
ik heb gewoon het gevoel dat het onderin veel harder gaat dan bovenin... :)
Niet dat het langzaam gaat. -sturen- -naughty-
-
Lol, gaan we samen rijden, bij mij is het ietwat andersom :)
-
ik heb gewoon het gevoel dat het onderin veel harder gaat dan bovenin... :)
Niet dat het langzaam gaat. -sturen- -naughty-
heb ik ook last van, met een 8p bakje en een traaaaaage monopisser :P
-
Jelle.....zag je niet dat ik in die Passat zat? :)
maaar mooi dat ze weer rijd en pas op voor een donker grijze nieuwe astra met oom agent.
Die willen wel eens een tijdje achter je blijven en daarna naast je :)
-
eerste duimpje omhoog net ook alweer gehad,
duitser in passat cc wist niet echt wat em overkwam bij het stoplicht.. een polo die je voor blijft is dan niet echt waar je op zit te wachten he...
-sturen- -naughty-
heb echt schik
versnellingsbak is wel knudde, ding is veels te kort lijkt het wel..
nog 1 klein dingetje, moet nog mn toerenteller werkend maken, maar ik kan niet zo makkelijk vinden welke draad ie aan moet, ik heb met een scope geprobeert te meten welke draad toerensignaal is, maar is allemaal erg zwak.... en ook zijn het geen mooie sinusen,
zei toch een langere bak -nana-
-
ik heb gewoon het gevoel dat het onderin veel harder gaat dan bovenin... :)
Niet dat het langzaam gaat. -sturen- -naughty-
tsja onderin kun je tot aan de wortel ,bovenin vaak niet verder dan het huigje :)
-
:)
Herr Dokter, welke bak kan ik nou eigenlijk het beste hebben?
ik heb nog een oude (niet goede) 5 bak liggen van de aav van me meisje, mischien kan ik deze dan opbouwen met de juiste verhoudingen, zodat ik niet zoals nu gek word op de snelweg door hele kleine wieltjes icm een te korte bak dus begrenzer bij 190 op teller wat eigenlijk iets meer dan 160 is....... -gert-
-
Je zou dus een langere eindoverbrenging moeten hebben denk ik.
-
kut,
Vandaag apk dag, precies te laat.
En afkeur, co te hoog, en stuurhuis rubber.
De co is waarschijnlijk terug te leiden op een lekke tussenpakking tussen inlaat en injector. Zon dure rubberen pakking a 8 tientjes.
Maarja het moet maar dus delen besteld en dan morgen of van het weekend monteren.
-
Als dat de enige 2 dingen zijn,dan valt het nog wel mee -thumbsup-
-
afkeur is dat het enige.
Komende winter heb ik wel weer een project aan de bodem denk ik
-
Ja,ok als je de rest van het seizoen maar kan rijden. :)
-
:)
Herr Dokter, welke bak kan ik nou eigenlijk het beste hebben?
ik heb nog een oude (niet goede) 5 bak liggen van de aav van me meisje, mischien kan ik deze dan opbouwen met de juiste verhoudingen, zodat ik niet zoals nu gek word op de snelweg door hele kleine wieltjes icm een te korte bak dus begrenzer bij 190 op teller wat eigenlijk iets meer dan 160 is....... -gert-
atv bak of 8s (beiden g40 )
-
auto gaat straks voor de apk her. Tijdelijk de co in orde gemaakt door de lambda sensor los te trekken.
Men denkt dat mijn co te hoog is omdat mijn cat defect is.
Ik weet wel dat ik geen zin heb in elk jaar dit gedoe, dus mischien toch maar carbs zetten. En de cat er gewoon helemaal af gooien.
-
Carbs zijn ook niet zonder gedoe, dan moet je ook nog wel eens iets nastellen/afstellen, al zal je makkelijk onder een CO van 3,5% blijven zonder kat. en carbs.
Btw; als je een kat. hebt en een lambdasonde, dan moet deze voor de APK toch ook aangesloten zijn? Kan je daar geen problemen mee krijgen? Of sluit je'm voor het oog wel aan, maar is er ergens een draadje 'doorgeknipt' -dunno- :)
Een andere kat/voorpijp kost je ook geen vermogen, als je voor de rest de ABU wel goed hebt draaien zou ik het persoonlijk toch op proberen te lossen, dan heb je een nette betrouwbare oplossing. Een setje carbs is ook niet zo 1-2-3 goed en betrouwbaar lopend, het topic 'motorcarbs' getuigd daar wel van :)
-
kut auto.
Gisteren co van 0.180 nu co van 1.5 ik snap er niets meer van.
Wie kan mij verder helpen?
-
Niet lukraak dingen vervangen, dan heb je een kleine kans dat je je probleem oplost, maar dan zal je ook niet vinden wat de oorzaak is geweest.
Ik denk zelf dat de katalysator niet het grootste probleem is, zie de link met een te hoog CO niet direct. Let wel, dat is mijn vermoeden, geen waarheid. Een verstopte kat zou invloed kunnen hebben, maar dan heb je na een stukje rijden ook al gauw de kat roodgloeiend staan..
De lambasensor is samen met de ECU de grootste invloed op het mengsel. De stationnair-regeling is ws. ook het probleem niet als de motor rustig/netjes loopt en niet hikt/hapert/stoot/verhoogd rpm heeft (IS DIT ZO?)
Te rijk mengsel:
*de motor krijg geen juiste input mbt de temperatuur (denkt dat de motor nog koud is) --> is de sensor nog goed, werkt deze, heb je een vervangende geprobeerd?
*de lambdaregeling werkt niet goed ( de ECU denkt dat het mengsel te arm is terwijl dat niet zo is)
Wanneer werkt de lambdaregeling niet goed? Het is een simpel systeem, de sonde meet het zuurstofpercentage in de uitlaatgassen. Is er te weinig zuurstof aanwezig, dan is het mengsel te rijk. Is er teveel zuurstof aanwezig, dan is het mengsel veel te arm. De ECU past vervolgens de in te spuiten hoeveelheid brandstof en/of het ontstekingstijdstip iets aan om een betere verbranding te krijgen.
Vervuilde lambda (is 't niet, had je al getest met een andere lambda)
Verkeerde aansluiting lambda (ECU krijgt foutief/geen signaal)
ECU mist input --> niet alle sensoren zijn aangesloten of niet correct aangesloten
Tja, ik denk zelf dat je de schema's er bij moet pakken en moet gaan meten om boven water te krijgen wat de oorzaak is van het te hoge CO percentage.
Een andere kortstondige oplossing is om de kat er tussenuit te slopen, dan kom je wel door de APK. Zonder kat en lambdaregeling mag je een CO van 3,5% hebben volgens mij.
-
ok, ik snap het denk ik wel, maar als de lambda waarde netjes is wat het moet zijn, en de motor daar ook op afregelt dan zeg ik dat de lambda sonde lijkt te werken, correct? En dus werkt de lambda regeling wel. Nadeel is alleen als de lambda iets te hoog is staat de co bijna goed.
En hierdoor begrijp ik het dus niet.
Wat veroorzaakt een te hoge co? Is dat te veel brandstof? En zo ja wat regelt dat?
Iets anders, stel er zit een lek in de uitlaat voor de cat heeft dit dan ook effect op de co? En zo ja welk?
De reden dat er gedacht word aan de cat is omdat de lambda afgeregelt word, de co niet, normaal zou de cat de uitstoot van co moeten verminderen? Toch?
-
CO = net geen CO2. CO2 is één van de verbrandingsproducten van het brandstofmengsel.
CO = geen volledige verbranding. Geen volledige verbranding = teveel brandstof in het mengsel, of een verkeerd ontstekingstijdstip, waardoor het (qua verhoudingen misschien goede) mengsel niet volledig ontbrandt.
De kat is een plek waar de restproducten nog deels 'na kunnen verbranden' , doordat de temperatuur tpv de kat hoger is dan in de rest van de uitlaat en het gas langer in de kat verblijft (restrictie in stroming).
Als je bijv. je kat leeghaalt, kan dat wel tot een hoger CO gehalte leiden, daar heb je wel gelijk in :thumbup:
Lek in uitlaat voor kat --> zeker! Dan meet de lamdasensor een te hoog zuurstof percentage, en zal de ECU het mengsel verrijken om dat omlaag te krijgen.
Ik herzie mijn punt; misschien ligt het toch wel aan de katalysator :) Al blijf ik me wel afvragen of een defecte katalysator zo'n verschil kan veroorzaken (normaal <0,5% , nu >1,5% CO)...
-
nog iets anders,
Hoe test ik of de temp sensor nog goed is? Heb em niet vervangen, omdat ik een 4 draads zwarte heb met gele ring. Die zorgt ook voor het signaal naar de teller. Dus lijkt mij dat als het op de teller goed is het voor de ecu ook in orde is?
Verder denk ik dat het inderdaad zo is dat er een lek in de uitlaat zit er een te hoog zuurstof percentage gemeten word door de lambda en zal er dus meer en te veel ingespoten worden. Correct? Zou namelijk best kunnen dat het tussen voorpijp en spruitstuk lekt. Weet natuurlijk niets zeker maar ik sluit het ook niet uit. Dat is namelijk los geweest dus het kan.
-
4 polig --> splitsing 'tellerpaneel' en ECU. Kleine kans, maar het zou zo kunnen zijn dat de polen bestemd voor de ECU niet de juiste (of helemaal geen) waarde meer doorgeven.
Lek voor de lambda, dat zou je moeten kunnen horen. Meestal sputtert er bij een klein lek lucht naar buiten ipv dat er lucht naar binnen gezogen wordt.
-
ik vervang in elk geval om zeker te zijn de pakking tussen spruitstuk en voorpijp en ik kijk dat ik een andere sensor krijg dat is het minst duur. Ben allang blij dat de lambda sensor niet kapot is scheelt alweer 160 euro.
-
de sloop is your friend :)
Troubleshooten zou ik nooit met nieuwe delen doen, ik graai liever wat sensoren op de sloop. :)
-
daarom heb ik nu een lambda sensor van patrick in mijn uitlaat steken.
Maar ik verdenk een klein lek in een deel van het traject voor de lambda. Dus eerst dat proberen.
-
lamdasonde is eigenlijk net groenlinks , de rest zegt ja er moet benzine in en er komt vermogen uit , de lamdasonde zegt neeeeeeeeeee.
maar een klein lekje voor je lamda sonde niet hoorbaar zal geen problemen geven .tempsensor die wel de waardes door geeft naar je cockpit kan idd stuk zijn wat het gedeelte voor de ecu betreft .die zou ik dan idd vervangen .als je op je werk uitleesapperatuur hebt kun je dus ook deze ecu uitlezen op foutmeldingen en resetten .
kan zijndat je ecu op noodloop staat of continu op koudloop blijft .
-
lamdasonde is eigenlijk net groenlinks , de rest zegt ja er moet benzine in en er komt vermogen uit , de lamdasonde zegt neeeeeeeeeee.
Hee: dat heb ik vandaag eerder gehoord :)
-
Lamda's zet toch je op non-actief :)
-
vandaag is de auto afgemeld voor apk, steekproef.
Keurmeester blijkt wat fouten gemaakt te hebben, namelijk een paar bouten die niet goed vast zaten.
Maar vooral een rotte dorpel rechts achter.
Dus ik ben met heel grote spoed op zoek naar een achterste 40 cm van de rechter dorpel.
-
Foto van hoe je dorpel eruit ziet? Mijne is ook niet zo lekker rechtsachter en moet binnenkort ook voor de APK..
-
nee zit nog een plastic kap overheen.
-
au au
en zondag nu ?
t wordt trouwens niet zulk mooi weer heb ik gelezen
-
niet zo negatief he.
Vorig jaar was het ook super ondanks regen.
En ik verwacht dat de regen wel mee zal vallen,
Als ik aan een dorpel kan komen dan word het nog gelast op zaterdag. Dan heb ik zondag geen apk maar is het wel apk goed. En het is maar 3 km dus hij staat er wel.
-
Artaparts levert een complete buitendorpel.
is het alleen de dorpel of zijn de binnenschermen ook deels verrot?
-
voor zover ik weet alleen het onderste deel van de dorpel.
-
bedankt voor de arta parts tip,
Nu is alleen de vraag zit er daar iemand in de buurt die het voor me op kan halen zodat ik het niet overdag hoef op te halen. Anders moet ik er een vrije middag voor opnemen.
-
Jelle, even bellen, misschien kun je ook op zaterdag ophalen?
-
maar dan ben ik zelf druk met de voorbereidingen van de dubinn.
-
Spoedlevering vragen?
-
ik zie wel, anders word het gewoon een week later.
-
Versturen kan ook toch?
-
dat kan wel, maar ik ontvang mijn plaatwerk liever in de goede vorm.
-
morgen een afspraak met de lasser.
Hopelijk op tijd klaar voor zondag.
-
-thumbsup-
-
Hopen dat het meevalt met de roest -thumbsup-. Bij mijn Polo heb ik nu ook 'iets' roestschade, maar bij het schoonmaken kwam er behoorlijk wat extra werk tevoorschijn :(
Heb je al plaatwerk binnen? Of ga je zelf wat maken?
-
mijn vader rijd langs emmen om de dorpel op te halen, hij moest toch die kant uit.
-
Toch fijn he dat je vader nog die kant op wilt voor je,gaat hij met de Van?
Ow.....en het bankje slaapt lekker :)
-
hij rijd overal heen met de Van
-
het blijft een stoer ding die Van van je vader,vooral met die wielen er onder.
-
foto! (van de van..)
-
is geen polo van hoor, het is een chevy astro. Kabouter Jaap heeft em wel eens zien rijden.
-
dorpel is gerepareerd. Vanavond wassen en poetsen voor de dub inn.
X2
De yg-04-ft en de dj-ls-85
-
zie je morgen
hoe laat ben je er jelle
voor een mooi plekje ?
gr andy
-
Ik denk dat Jelle er vroeg is Andy.
Hij zit een beetje in de organisatie dacht ik.
-
en hoe laat ben jij er?
-
ik ben er al om 8 uur maar je mag komen vanaf 11 (ben je er om half elf mag je ook wel naar binnen hoor)
-
haahhaah ik was al veel eerder binnen
leuke meeting jammer dat mn stekkie werd ingebouwd
verder heerlijk -sturen-
-
jij bent gewoon gek. De poort gaat los om elf uur, dus kom je iets voor negen. -gert-
-
was wel gezellig . Leuke meeting voor volgend jaar. Misschien dan met de nieuwe polo of niet
-
of beide? Sleep inrichting en gaan.
Voor de polo heb ik vrijdag weer een apk dag. Nu hopen dat ze dan echt niets meer vinden.
-
vandaag weer voor de apk. Ik heb de auto net bij zijms boulevard garage afgeleverd. Ik hoop dat ze niets vinden. Mooie is wel dat ik nu een bon krijg van de dealer, voor 19 euro apk :)
-
is dat ding nog niet gekeurd
was een leuk rijtje polo's in Mook
volgende keer weer
-
nee zit nu al twee dagen thuis met een enorm ontstoken setje amandellen. niet leuk...
vrijdag komt als het goed is de tunneldemper vervanger binnen, mischien dat ik komende week weer wat beter ben en dan de uitlaat in orde kan maken. en dan hopelijk ook de oorzaak kan vinden voor weer een veels te hoge co..
ik word helemaal moe van die co ellende...
-
auto is eindelijk in orde. De uitlaat is gefixt de co is in orde. En vandaag heb ik de motorruimte netjes gemaakt en de toerenteller aangesloten.
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YG7TSERC.jpg)
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-INGEUUOO.jpg)
-
Netjes!
-
Meting verhoogd toerental => waarom?
T/m 1992 hoeft alleen CO bij stationair toerental gemeten te worden
-
is ook stationair. Apparaat kan niet anders. -gert-
-
ziet er heel mooi uit met die originele filterbak! -thumbsup-
-
alles is eigenlijk opgebouwd als origineel. Kabelboom, gaskabel, computer, stekkers.
Het was de bedoeling dat het lijkt alsof het er af fabriek zo in zit
-
ach, gewoon niet op kenteken laten zetten (ookal is het tegenwoordig zo makkelijk) geen keurder die dat ziet hoor! Juist vanwege de originele look -thumbsup-
-
ach, gewoon niet op kenteken laten zetten (ookal is het tegenwoordig zo makkelijk) geen keurder die dat ziet hoor! Juist vanwege de originele look -thumbsup-
Ik zeg: gewoon lekker WEL op kenteken laten zetten -thumbsup- Als het netjes ingebouwd is etc. dan moet omkeuren geen groot probleem zijn. Zit je sowieso veilig met verzekering etc
-
dat dan weer wel ja. Maar in principe is het tegenwoordig ook totaal geen probleem meer als je een ander blok in je auto legt.
-
dat dan weer wel ja. Maar in principe is het tegenwoordig ook totaal geen probleem meer als je een ander blok in je auto legt.
Het is idd geen probleem, maar je moet er wel mee naar de RDW, anders mag het nog steeds niet!!
-
dat zit ook gewoon in de planning. Rdw zit gewoon in arnhem. En die 6 tientjes zijn het geld ook niet.
-
-thumbsup-
-
ik heb de auto net voor de 4e keer weg gebracht voor apk. Duimen draaien is weer begonnen.
-
ik krijg net bericht. Co weer niet goed. Niet om het 1 of ander maar ik krijg de indruk dat men daar niet weet hoe ze moeten meten.
-
koud gemeten zekers
-
ben er bang van. Ik ga morgen gewoon weer zelf meten. Als het dan weer goed is haal ik de monteur er ook gewoon bij om het te laten zien.
-
hadden ze bij mijn coupe ook op het papiertje gezet co te hoog -uitlachen-
ik draaier een pit uit rood bruin van kleur . ideaal mengsel dus .
ik vraag aan hem dan wanneer hij gemeten had , ja net na het ophalen van de parkeerplaats . ik zeg doe dat nog eens en laat hem rustig warm lopen tot de wijzer 70 graden aan geeft en geef dan eens voor 10 seconden gas op 3000 rpm , dan is alles war en is de motor van koudloop af .lag de co opeens zomaar ergens op de 0,2 . tadaaa , monteur wat wijzer en ik apk op het krijtlijk .
-
er was inderdaad fout gemeten. Heb ze gisteren even staan uitlachen, het feit dat ik een apk keurmeester moet vertellen hoe het moet -gert-
Ik sta nu bij een andere garage zodat ik in elk geval apk heb vandaag. Ben er klaar mee te wachten. Moet er morgen mee naar Rozenburg en Gendt (B)
-
Rozenburg en Gendt (B)
Wat is het nou? Gent (B) of Gendt (NL)?
Maar ehmz: Vervaldatum APK 27-04-2011
Duurt al ff-tjes?
-
duurt inderdaad al even. Eerst de dorpel. Toen co, toen fusee kogel bout. Toen uitlaat, en toen co (wat wel gewoon goed was) en nu apk goed keur. -thumbsup-
-
en het is Gent (B)
-
voor aankomend weekend de banden even op andere velgen gelegd, 13 inch peperpots. Vind het nergens naar lijken. Maar het werkt beter met de et 38 dan mijn normale wielen met et 13 wanneer ik 4 man in de auto moet hebben.
-
er was inderdaad fout gemeten. Heb ze gisteren even staan uitlachen, het feit dat ik een apk keurmeester moet vertellen hoe het moet -gert-
Nemen ze ook hun verantwoordelijkheid nu je mogelijk een boete/bekeuring krijgt omdat je de 2-maands grens overschreden hebt? -dunno- (vast niet)
Maar ehmz: Vervaldatum APK 27-04-2011
-
en het is Gent (B)
Gezellig! Lekker spare-ribs eten bij Amadeus in Patershol, pintjes drinken in de Overpoort en serieus centen uit geven aan kleding op de Kouter & Brabantdam? Denk aan de kinderkopjes en de vele één richtingstraatjes he? :)
Vervaldatum APK 01-07-2012
APK (eindelijk) voor mekaar! Goed zo! -sturen- -sturen-
-
mijn zus en haar man wonen er en die moeten opgehaald worden. Bij gebrek aan eigen auto. Plus ze wonen al een tijdje in een ander huis, en daar ben ik nog niet geweest. Dus effe op bezoek. En dan taxi spelen.
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJH7F4PO.jpg)
-
Nice -thumbsup-
-
withstupid
Vind het wel ergens op lijken!
-
-thumbsup- @ Jelle, goed gelukt :)
-
ik kan er maar niet aan wennen. Gelukkig moeten ze eigenlijk onder de witte polo die er achter staat komen. Als dat niet gebeurt krijg ik denk ik nogal ruzie.
-
ik kan er maar niet aan wennen. Gelukkig moeten ze eigenlijk onder de witte polo die er achter staat komen. Als dat niet gebeurt krijg ik denk ik nogal ruzie.
Ben ik helemaal mee eens :)
-
te koop. Ik heb straks geen parkeer ruimte meer.
-
Ik ga a.s. vrijdag eens even kijken!
-
de polo is net opgehaald door de nieuwe eigenaar.
Ik hoop dat Theo er net zo veel plezier aan heeft als ik heb gehad.
-
Sterkte met het verlies van een trouwe vriend!
-
Je kan het ook overdrijven -dunno-
Een leuke polo, vooral motorisch een geslaagde ombouw, maak je Theo vast blij mee.
-
dat hoop ik. Ik heb er in elk geval altijd veel schik mee gehad. Zeker na de abu inbouw.
-
Was ook met een knipoog bedoeld ;)
-
Hier maak je mij zeker erg blij mee!
Heb er net op de terugweg al erg veel lol mee gehad -thumbsup-
-
top ben ik blij om. -thumbsup-