Auteur Topic: Auto wil niet starten.  (gelezen 6443 keer)

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Auto wil niet starten.
« Gepost op: zo, 06 mei 2012, 11:30:56 »
Na het probleem met de startmotor opgelost te hebben, kom ik gisteren toch weer tegen het probleem aan dat mijn polo niet wou starten of eigenlijk uitviel.

Moest wat (grote)boodschappen doen dus allemaal korte ritjes:

Thuis startte hij perfect 4km gereden  30mins later weer 3km, 15min later 2km, 10min later 4km en toen viel ie voor de deur van mijn moeder uit.
Dus al die keren ging het starten zonder enige moeite binnen een seconden sloeg ie aan.
Voordat ik bij mijn moeder was hield ie ook opeens in bij een stoplicht, net alsof ie geen benzine meer had(had 1/4 aan benzine). Maar dat duurde maar een seconden of 3 voordat ie weer doorreed.
Maar toen ik voor de deur van mijn moeder iets moest afgeven viel ie uit.
Starten lukte ook niet meer, hoorde de startmotor wel gewoon aanslaan achter elkaar dus dat was het probleem niet.
Met aanduwen lukte het ook niet om hem te starten, terwijl een andere keer dat echt in 10 meter lukte.

Was gelukkig vlakbij huis en wou hem dus naar huis duwen...  op ongeveer 500m van huis probeerde ik het nog is(na vele keren geprobeerd te hebben) en toen deed ie het weer.
Ben toen maar naar huis gereden en hoop dat iemand hier enig idee heeft wat dit kan zijn.

Als leek zijnde zou ik denken dat al die korte ritjes hem te warm heeft gemaakt ofzo maar de temperatuur meter ging niet boven de 1/2 en de fan sloeg aan.
Wil in ieder geval mijn koelvloeistof is vervangen maar waar zit de drainage dop? Kost sowieso niets dus dat kan geen kwaad. Spul is 1,5 jaar oud ofzo.

Ik heb dit probleem een tijd geleden eerder gehad(vorige zomer) maar de hele winter deed ie het vlekkeloos, 4x(2dagen) per week ritjes van 15km. Wel alleen moeizaam starten maar dat lag dus aan de massakabel die nu vervangen is.

Het is de bedoeling om met deze auto naar Berlijn te rijden over 1,5 maand dus wil wel kijken of dit opgelost kan worden.
Ik ben alleen bang dat als ik hiermee naar de garage ga dat ze echt geen idee hebben wat het kan zien, vooral omdat het zo sporadisch voorkomt. Was vorige jaar bij een garage geweest en die had ook geen idee en alles onderzoeken zou een hoop geld kosten.


Lang verhaal maar hopelijk kan iemand mij helpen.
Sleutelen durf ik niet meer maar als iemand in de omgeving van Amsterdam een idee heeft wil ik er wel voor betalen om het te laten doen.
« Laatst bewerkt op: ma, 07 mei 2012, 12:46:19 door kadoosh »

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #1 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 12:42:52 »
Denk eerder aan een defect bij het contactslot of bij je ontsteking. De eerste keer de sleutelbos tot 1 vermindert ivm gewicht dat je contactslot vernield. De tweede keer starten, starten totdat hij een keer aanslaat, lag aan de ontsteking.

Succes -klus-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #2 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 12:57:44 »
Denk eerder aan een defect bij het contactslot of bij je ontsteking. De eerste keer de sleutelbos tot 1 vermindert ivm gewicht dat je contactslot vernield. De tweede keer starten, starten totdat hij een keer aanslaat, lag aan de ontsteking.

Succes -klus-
Maar dan zou ie toch niet continu proberen te starten.
En zou hij bij het aanduwen toch wel moeten starten?
Maar wat bedoel je met die zin die dikgedrukt is?

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #3 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 13:20:07 »
Teveel gewicht sloopt je contactslot. Bij mij kon die na 10 keer starten het in 1 keer wel weer doen of in jouw geval met aanduwen. Bleef de startmotor ook draaien alleen sloeg die niet aan. Aanduwen heeft meer te maken met het feit dat de accu leeg is. :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline tweety01

  • Non-Register lid
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Mark Nijkamp
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #4 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 13:27:10 »
ik heb het zelfde gehad, en bij mij was het de hallgever in de ontsteking.
Don't eat yellow snow!
We roeien met de riemen die ons beloofd zijn.

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #5 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 13:42:46 »
Teveel gewicht sloopt je contactslot. Bij mij kon die na 10 keer starten het in 1 keer wel weer doen of in jouw geval met aanduwen. Bleef de startmotor ook draaien alleen sloeg die niet aan. Aanduwen heeft meer te maken met het feit dat de accu leeg is. :)
Oh zo oke ja er zit wel een sleutelbos aan die zo'n 150gram weegt. Zal het voortaan met 1 sleutel doen.
Maar het aanduwen het dus geen nut he en de accu was ook zeker niet leeg(vandaar dat ie later het ook opeens wel weer deed.

ik heb het zelfde gehad, en bij mij was het de hallgever in de ontsteking.
Hoeveel kost zoiets om te repareren.
En wat was jouw probleem precies dan?

Als de hallgever dat oranje/bruine ding is dan is ie volgens mij al best recent vervangen, er lag tenminste 1 oude in de kofferbak toen ik hem kocht.(1.5 jaar geleden).
« Laatst bewerkt op: zo, 06 mei 2012, 14:06:47 door kadoosh »

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #6 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 14:22:41 »
Dat oranje bruine ding is je verdelerkap van de stroomverdeler. Voor die oranjebruine kap zit een stekkertje, die is waarschijnlijk kapot (de hallgever). Laat de garage die maar eens doormeten. Succes!
« Laatst bewerkt op: zo, 06 mei 2012, 14:24:47 door Vincent »

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #7 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 14:55:42 »
Dat oranje bruine ding is je verdelerkap van de stroomverdeler. Voor die oranjebruine kap zit een stekkertje, die is waarschijnlijk kapot (de hallgever). Laat de garage die maar eens doormeten. Succes!
Maar zou die dan niet vaker problemen geven?

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #8 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 15:25:45 »
Het plotseling niet willen starten en een half uur later compleet storingsvrij functioneren  van de auto is typerend voor een kapotte hallgever. Vervangen die stekker, en bij twijfel de stekker laten doormeten door de garage. I've been there, done that, got the t-shirt!

Edit: Ik herinner me dat je voor een aantal maanden terug hier op dit forum ook al eens postte over vage problemen met de auto, onder andere niet willen starten/stilvallen en stotterende motor. Toen gaven diverse forumleden ook al aan dat de hallgever stuk zou kunnen zijn.Als je die destijds niet vervangen hebt zou ik dat eers maar eens proberen. Dat haalt ongetwijfeld meer uit dan koelvloeistof verversen. Of zoeken in de hoek van te warm wordende motor.  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: zo, 06 mei 2012, 15:29:48 door Vincent »

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #9 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 15:47:13 »
Het plotseling niet willen starten en een half uur later compleet storingsvrij functioneren  van de auto is typerend voor een kapotte hallgever. Vervangen die stekker, en bij twijfel de stekker laten doormeten door de garage. I've been there, done that, got the t-shirt!

Edit: Ik herinner me dat je voor een aantal maanden terug hier op dit forum ook al eens postte over vage problemen met de auto, onder andere niet willen starten/stilvallen en stotterende motor. Toen gaven diverse forumleden ook al aan dat de hallgever stuk zou kunnen zijn.Als je die destijds niet vervangen hebt zou ik dat eers maar eens proberen. Dat haalt ongetwijfeld meer uit dan koelvloeistof verversen. Of zoeken in de hoek van te warm wordende motor.  -thumbsup-
Yup klopt dat laatste, hoeveel kost zoiets om te laten vervangen?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #10 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 15:49:03 »
beetje handig: zelf doen.

Soms is een nieuwe ontsteking goedkoper  :)
Laatst nog een gehaald op de sloop voor 15,-.
Monteren, afstellen, klaar.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #11 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 15:57:06 »
En even ter toelichting: de ontsteking is dat gedeelte links van de rood/bruine kap als je voor de auto staat. Dus dat gedeelte waar die kap op geklikt zit!

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #12 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 15:58:27 »
Ga zo ff een stukje rijden, zou het helpen om die stekker met wd40 te sprayen?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #13 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 15:59:12 »
kapot is kapot

dan helpt spray ook niet  :)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Auto wou niet starten.
« Reactie #14 Gepost op: zo, 06 mei 2012, 16:12:56 »
Dit keer kapot als in: niet te repareren, alleen uitwisselen