Ik heb bij mijn G40 ook problemen gehad met slechter lopen bij ingeschakelde verlichting. Dat zorgde niet voor uitvallen.
Massa van het motormanagment komt vanuit de kabelboom van de verlichting.
Daar zitten een aantal knooppunten in.
Dat kun je
hier zien.
Knooppunten 119, 120 en 125 zitten in de verlichtingskabelboom (zie 1e pagina van schema, en bijbehorende omschrijvingen op de laatste pagina).
Ik kon de motor beter laten draaien door met bijv. een startkabel de massa na deze knooppunten (dus op T3c/1) rechtstreeks te verbinden met de accu-minpool.
Knooppunten blootgelegd, maar was weinig aan te zien.
Andere verlichtingskabelboom gehaald en het probleem met de slechte massa was opgelost.
Had ook een nieuwe kabelboom kunnen maken, maar dit was sneller.
Hoeft bij jou niet de oorzaak te zijn, maar het is de moeite van de controleren waard..
Het is zowieso erg belangrijk dat
alle elektrische verbindingen goed contact maken.
Extra massakabeltje rechtsreeks van inlaatspruitstuk naar accu-minpool kan ook zeker geen kwaad.
Dat moet normaal via: minpool->kabeltje->carroserie->kabeltje->g-lader->g-ladersteun->motorsteun->onderblok->cylinderkop->inlaatspruitstuk
Onder andere de lambda krijgt zijn massa van het inlaatspruitstuk (aan de bestuurderskant).
De beide massapunten in de verlichtingskabelboom:
De eerste zit ongeveer daar waar de kabelboom bij de zekeringkast over het schutbord heen gaat.
De tweede zit in de buurt van de bobine.
Heb er toen foto's van gemaakt, komen nu mooi van pas.