Auteur Topic: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht  (gelezen 6407 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #15 Gepost op: di, 13 apr 2010, 23:13:13 »
Bougies zijn pas een paar maanden oud - en waren best duur, die platinum Bosch speciaal voor de G40...

Maar wel een goed idee om - nu ik kennelijk een tijdje 'te rijk' heb gereden - de  lambdasonde en bougies toch ff te checken en  - indien nodig en mogelijk - te reinigen of zo.  -thumbsup- Zal ik donderdag samen met Garageman wel doen  -klus-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #16 Gepost op: do, 15 apr 2010, 18:04:24 »
Vandaag:

Nieuwe massa kabels/verbindingen gemaakt, o.a. van accu binnenscherm , van accu naar spruitstuk en van lambda naar spruitstuk.

Distributieriem en waterpomp vervangen; ontsteking en CO opnieuw afgesteld.
(alles qua ontsteking, brandstof en inspuiting was  recent al vernieuwd).
Lamdasonde en bougies bekeken - zagen er normaal, niet vervuild uit)

Alle massa-verbindingen tussen MIN va de accu en diverse delen van het motorblok / spruitstuk / versnellingsbak doorgemeten:
allemaal minder dan 0,3 Ohm.

Brandstof druk 2,4 bar met en 3,0 bar zonder onderdrukslang op drukregelaar.

Ondanks dit alles slaat motor vaak (maar niet altijd) na korte of langere tijd stationairdraaien af. Soms ineens (pats-boem-uit), vaker meer een soort 'uitsterven' - steeds lager toerental en dan: uit.
Het lijkt qua moment en duur van afslaan geen verschil meer te maken of het dim/grootlicht aan of uit staat.

(Overigens rijdt ie 'op toeren' perfect, pakt ook vanaf 1800 rpm zonder hapering op en trekt als een lier - had ik vanacht op A9 nog eens uitgeprobeerd)

Na wissen van foutcodes, dan proefdraaien tot ie afsloeg en dan weer codes uitlezen, komt steeds één foutcode naar boven: "Spruitstukdruk inlaat: geen signaal".

Op  pagina 108/109 van JHIMSstaat bij Störung C = 'Motor springt an, aber stirbt wieder ab' als mogelijke oorzaak: 1. Siehe 8, en daar staat: Uhrsache = Saugrohrdrucksensor defect (in Haynes heet die sensor de Manifold Absolute Pressure oftewel MAP-sensor (zie uitleg).

Garageman stelde voor om de hele Digifant op te sturen naar AC-tronics in Almelo. Hij heeft ze waar ik bij stond (en mee kon luisteren) gebeld. Ze zeiden dat ze zeker bekend zijn met VW Digifant en dat ze zonder probleem de MAP-sensor kunnen testen en zonodig vernieuwen voor ± EUR 160,-- ex b.t.w.

Is dit - alles overziend - een goed idee? Of is er binnen het Polo86c-register een betere oplossing voorhanden  :)

« Laatst bewerkt op: do, 15 apr 2010, 20:56:40 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #17 Gepost op: vr, 16 apr 2010, 19:06:07 »
*geen andere oplossing uit ervaring voorhanden*
Behalve dan je Map-sensor enkel wisselen voor een andere. MAP-sensor zit toch in je inlaat traject en niet in je Digifant-computer?

Grondigst is natuurlijk beiden ( sensor + verwerkings-apparaat-van-het-signaal ) te (laten) testen, maar dan moet er ergens ook enige twijfel omtrent de computer zelf zijn ( of de bedrading tussen beiden ).


Ben overigens erg benieuwd naar het vervolg, aangezien je het (tot nu toe) altijd grondig aanpakt en helder documenteert!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #18 Gepost op: vr, 16 apr 2010, 22:21:25 »
MAP-sensor zit toch in je inlaat traject en niet in je Digifant-computer?

"Fuel metering is controlled by the ECU by adjusting the time for which the injectors are opened. In the Mk3 G40 the mass of air entering the engine is calculated using a 2 bar MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor in the ECU. The MAP sensor is used to measure the air pressure in the manifold (after the throttle valve). Working on the principle that the volume of air in the engine is the same on each revolution the mass of air can be calculated from the measured absolute pressure. (The earlier Mk2 G40 Digifant used an air flow sensor mounted on the air filter housing.) The appropriate amount of fuel is then injected based on the ECU fuel map with adjustments made for the signals from the air temperature sensor, coolant temperature sensor, Lambda probe, idle switch, and full throttle switch."
(bron: polog40.co.uk, maar staat ok in JHIMS)
« Laatst bewerkt op: za, 17 apr 2010, 11:29:36 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #19 Gepost op: za, 17 apr 2010, 00:17:23 »
Misschien heb je hier wat aan.
Staat beschreven hoe de sensor te controleren is dmv uitlezen via OBD-interface.
Ik zou in ieder geval alle slangen rondom het motorblok goed nalopen op scheurtjes/loszitten.
Kijk ook naar het rubber deel van de slang naar de rembekrachtiger, die scheuren ook wel eens.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #20 Gepost op: za, 17 apr 2010, 11:51:56 »
Misschien heb je hier wat aan.
Staat beschreven hoe de sensor te controleren is dmv uitlezen via OBD-interface.
Ik zou in ieder geval alle slangen rondom het motorblok goed nalopen op scheurtjes/loszitten.
Kijk ook naar het rubber deel van de slang naar de rembekrachtiger, die scheuren ook wel eens.

Dit is zeker behulpzaam  -thumbsup-
a) jouw bijlage over hoe het storingsgeheugen uit te lezen zijn de dingen die Garageman ook doet, maar dan met zijn SnapOn computerding, waarin hij ook de software heeft om de Volkswagen Polo G40 PY motor uit 1994 uit te lezen (via die stekkertjes). Zo komt dus die ene foutmelding over MAP-sensor geen signaal aan het licht. Maar ik zal hem jouw beschrijving 'auf Deutsch' ook geven, kan ie zelf even checken of ie het uitlezen volgens de juiste procedure doet.

Ik heb hem nl. niet bezig gezien met of gehoord over dat laatste stukje 'Prüfung' waarin beschreven staat dat een bepaalde waarde in Anzeigefeld 4 moet schommelen tussen 10 en 30% (=goed), terwijl een constante waarde van 40% duidt op een niet goed aangesloten spruitstukonderdrukslangetje danwel een defecte MAP-sensor.

Verder lees ik dat VW stelt dat bij defectbevonden MAP-sensor het complete Steuergerät (dus de hele Digifant?) vervangen moet worden. Elders op het forum schreef o.a. Gerard dat dan alleen de MAP-sensor IN de Digifant vervangen behoeft te worden (?).

b) Die onderdrukslangen zal ik na (laten) lopen.

c) Heel interessant vind ik jouw idee om ook naar slang naar de rembekrachtiger te kijken! Vorige week hebben twee technische mannen van HTP-racing, beide met racelicentie- en ervaring in o.a. Renault Clio, wat gestoeid met m'n Polo'tje. Naast overwegend positivie indrukken was hun beider commentaar: "Wat remt ie beroerd - het lijkt wel alsof de rembekrachtiger en/of verdeler niet goed werkt". (remschijven, -blokken en -voeringen zijn recent gecontroleerd en dik in orde)... 'k Vind zelf ook wel dat ik  - in vergelijking tot met andere (nieuwere) auto's wel erg hard op het rempedaal moet trappen om een snelle stop te maken. Daarbij 'duikt' de auto NIET maar blokkeert wel L of R achterwiel...
« Laatst bewerkt op: za, 17 apr 2010, 13:06:33 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #21 Gepost op: za, 17 apr 2010, 21:09:32 »
Heb vanmiddag naar die onderdrukslangen gekeken: met sterk zaklampje van bovenaf in de motorruimte. In rijrichting beschreven:

1.Ter hoogte van tweede cilinder van links, en net onder gasklephuis,  zit een buisje aan het inlaatspruitstuk. Daaraan zit een vingerdik rubber slangetje, dat uitkomt op een plastic  'paddestoeltje met geelgerand hoedje'.

2. Haaks vanuit steeltje van paddestoeltje gaan twee dunne plastic slangetjes.
* Eén is met textiel omvlochten en komt uit op de brandstofdrukregelaar - is het slangetje dat een tijdje was afgedopt maar wat ik onlangs heb teruggeplaatst op de regelaar (zie eerder in dit topic).
* Andere slangetje gaat naar de Digifant; ± 3 cm vóór Digifant zit T-stukje naar  vacuum/boostmeter in dashbord - en die geeft normale waarden aan [afhankelijk van motorbelasting tussen 25 PSI (± 1,8 bar) onderdruk en 13 PSI (± 0,9 bar) boost)].
* Op het oog is niks mis met deze slangetje en aansluiting ervan.

3.  Vanuit hoedje van paddestoel gaat pink-dikke glimmende zwarte kunststof slang die uitkomt op een soort op zijn kant staand metalen pannetje van ± 20-25 cm diameter, gepositioneerd tussen gasklephuis en koelvloeistofreservoir, net onder het remvloeistofvaatje.

PFFFF….
N.B.: die slang komt uit op dat metalen pannetje met twee op elkaar gedrukte rubberen ringen. Als ik - na een stukje gereden en geremd te hebben - die slang een klein beetje optil of naar beneden druk, dan ontstaat tussen die twee ringen een spleet waardoor ik dan duidelijk "pfffff" lucht hoor ontsnappen...

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #22 Gepost op: zo, 18 apr 2010, 12:18:23 »

3.  Vanuit hoedje van paddestoel gaat pink-dikke glimmende zwarte kunststof slang die uitkomt op een soort op zijn kant staand metalen pannetje van ± 20-25 cm diameter, gepositioneerd tussen gasklephuis en koelvloeistofreservoir, net onder het remvloeistofvaatje.

PFFFF….
N.B.: die slang komt uit op dat metalen pannetje met twee op elkaar gedrukte rubberen ringen. Als ik - na een stukje gereden en geremd te hebben - die slang een klein beetje optil of naar beneden druk, dan ontstaat tussen die twee ringen een spleet waardoor ik dan duidelijk "pfffff" lucht hoor ontsnappen...


Het lijkt me dat dit je rembekrachtiger is. De paddestoel is een terugslagklep om te zorgen dat de bekrachtiger, die op onderdruk werkt, nog even blijft werken als de motor uit is.
De pffft die je hoort is lucht die via het rubber in gezogen wordt.
Hier is de werking te zien: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8723.0.html

Als de meter op de dash goede waardes aangeeft zullen die overeenkomen met de MAP sensor, deze zit aan dezelfde slang, of er moet een verstopping o.i.d. in zitten.
Maar hoe wordt de stationair loop van deze motor geregeld? heeft ie een stationaire regelklep ofzo? Misschien dat die niet goed meer werkt/vastzit.
Oo=o=oO

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #23 Gepost op: zo, 18 apr 2010, 12:58:48 »
Rembekrachtiger dus  -thumbsup-, TU, dat vermoedde ik al.

1) Ik zal zekerheidshalve de aansluiting van die onderdrukslang op de bekrachtigen laten nakijken. En ook die terugslagklep. Dit i.v.m. de matige remwerking, want ik denk niet dat hier het probleem qua afslaan zit - zie jou opmerking over de goede waardes op de meter die ook de digifant ingaan (dat laatste stukje slang (± 3 cm) van T-stukje naar digifant is niet verstopt en wel lekvrij).

2) Stationairloop wordt geregeld via een 'extra luchtschuif' (Zusatzluftschieber), die afhankelijk van de motortemperatuur (signaal vanuit koelvloeistoftemperatuursensor) meer of minder lucht via een bypass buiten het gasklephuis om doorlaat naar inlaatspruitstuk. Die extra luchtschuif is met alle bijbehorende slangen ± anderhalf jaar geleden door nieuw vervangen (heb ik destijds ergens in een topic beschreven, maar kan dat vanaf hier met een 5 kB/s telefoonverbinding zo gauw niet terugvinden).

Precieze werking staat beschreven in JHIMS pag. 100 - 109. Moet ik eerst nog maar eens goed lezen, want kan nu niet overzien of en hoe dat ding in verband kan staan met probleem van afslaan.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #24 Gepost op: zo, 18 apr 2010, 15:34:03 »

2) Stationairloop wordt geregeld via een 'extra luchtschuif' (Zusatzluftschieber), die afhankelijk van de motortemperatuur (signaal vanuit koelvloeistoftemperatuursensor) meer of minder lucht via een bypass buiten het gasklephuis om doorlaat naar inlaatspruitstuk. Die extra luchtschuif is met alle bijbehorende slangen ± anderhalf jaar geleden door nieuw vervangen (heb ik destijds ergens in een topic beschreven, maar kan dat vanaf hier met een 5 kB/s telefoonverbinding zo gauw niet terugvinden).


Sorry Koen, dat is niet waar  -nana-
Stationair wordt bepaald door een luchtkanaaltje in het gasklephuis om de gasklep heen. De doorgang van dit kanaaltje is met de stationairschroef af te stellen.
De extra luchtschuif staat open bij koude motor en zorgt zo voor hoger stationaire toerenal. Door elektrische verwarming en oplopen koelvloeitstoftemperatuur sluit de schuif en gaat hier geen lucht meer door.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #25 Gepost op: zo, 18 apr 2010, 16:06:21 »
Je hebt helemaal gelijk!
JHIMS, plaatje op p. 100, onderdeeltje nr. 7: Leerlaufdrehzahl-Einstellschraube en tekst op p. 107, direct onder de tabel.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #26 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 12:18:13 »
Ben even op zoek gegaan naar nieuwe MAP-sensor en heb twee betrouwbaar ogende adresjes gevonden:

G-laderseite en bij Bartec-tuning

Maarrr… dit zijn 1,5 bar overdruk = 2,5 bar absolute druk MAP-sensoren.

Mijn auto is maar een beetje 'gechipt' met de standaard 1,0 / 2,0 MAP-sensor en G-lader die echt niet meer dan 1,0 bar blaast.

Zo'n standaard sensor staat op de door Gerard aangereikte link.

Na wat mailverkeer wordt me duidelijk dat de 1,5 / 2,5 sensor direct geleverd kan worden, terwijl de 1,0 / 2,0 een levertijd van 4 weken of meer heeft.

Ik snap wel dat je met een lader die méér dan 1 bar blaast NIET met een sensor moet gaan werken die maar tot max. 1 bar gaat.
Maar kan omgekeerd wel: lader die maximaal 1,0 bar levert, in combinatie met sensor die tot 2,5 bar gaat? Of moet dan ook de chip weer aangepast worden?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #27 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 15:09:46 »
Dat laatste: de chip ook weer aanpassen.  Gaat niet goed als je een sensor met een ander ingangsbereik neemt met hetzelfde uitgangsbereik (bijv. 0-5VDC).

Je kunt ook een andere computer proberen. Ik heb er nog wel eentje liggen.





Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #28 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 16:11:21 »
Vanmiddag bij Garageman geweest; hij kan met z'n SnapOn wel de foutcode "MAP-sensor geen signaal lezen",
maar helaas niet dat verdere verhaal van die "Reparaturgruppe 24". Lukte ook niet met een Maxscan GS400.

Je kunt ook een andere computer proberen. Ik heb er nog wel eentje liggen.

'k Wil graag jouw aanbod  -thumbsup- aannemen om een andere Digifant te proberen.
(Dan moet denk ik wel mijn 'gechipte' Eprom overgezet worden (want op rolbank aangepast op aangepaste luchtfilter, lader en uitlaat.)

Naar ik begrepen heb is dat een kwestie van los- en weer vast klikken.

Wanneer mag ik daarvoor bij je aankomen?

EDIT: ik zou bijvoorbeeld donderdag 22/4 a.s. overdag of 's avonds wel bij jou in Groningen kunnen komen,
of komend weekeinde za 24/4 of zo 25/4.

Donderdag 22/4 a.s. moet ik waarschijnlijk toch werken.
Maar ik kan wel komend weekeinde za 24/4 of zo 25/4 overdag of 's avonds bij jou in Groningen komen,
« Laatst bewerkt op: di, 20 apr 2010, 11:18:34 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #29 Gepost op: di, 20 apr 2010, 23:12:54 »
Dat uitlezen kan ik ook wel doen met mij geknutselde interface icm Vagcom.

Komend weekend is prima, kan de computer ook evt. wel versturen?
Aan de aangepaste chip dacht ik ook al, maar als het voornamelijk om stationair gaat dan lijkt het mij geen probleem als je dat met de originele settings doet.