Auteur Topic: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht  (gelezen 6407 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #60 Gepost op: ma, 31 mei 2010, 17:40:53 »
Bo(m)bine (en dan metname de eindtrap) is berucht: Zelfde ding zit in mijn *kuch* golf 3 (ook met digifant). Deed 't thuis ineens niet meer... en toen ineens weer wel; rijden, en voila.. uit. bleek bobine te zijn (ANWB had m gewoon bij zich).

 Maar goed:
Totaal uitvallen van de motor zoals je het nu beschrijft is NIET iets wat past bij het initiele probleem uit de topic-titel:... Bobine (eindtrep) is verdacht, maar voor je ' normale '  probleem lijkt mij dat niet de oplossing. (MAP sensor was al besteld en onderweg toch?)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #61 Gepost op: ma, 31 mei 2010, 19:30:51 »
Bo(m)bine (en dan metname de eindtrap) is berucht: Zelfde ding zit in mijn *kuch* golf 3 (ook met digifant). Deed 't thuis ineens niet meer... en toen ineens weer wel; rijden, en voila.. uit. bleek bobine te zijn (ANWB had m gewoon bij zich). Maar goed:
Totaal uitvallen van de motor zoals je het nu beschrijft is NIET iets wat past bij het initiele probleem uit de topic-titel:... Bobine (eindtrep) is verdacht, maar voor je ' normale '  probleem lijkt mij dat niet de oplossing. (MAP sensor was al besteld en onderweg toch?)

De oude (nu vervangen) bobine + 'module' (= 'eindtrap' ?) is op 1 december 2008 om ± 7 uur des ochtends ook door een Wegenwachtmannetje erin gezet (woonplaatsservice :)). Ik had die nacht trailer gereden voor DHL. 's Ochtends vroeg wilde m'n auto niet meer starten - startmotor deed het, maar verder niks. Omdat ik geen contanten had moest ik een machtiging tekenen voor afboeking van ± 110,-- euro van m'n bankrekening.

Oorspronkelijke probleem is er idd nog en MAP-sensor is besteld en betaald en hopelijk 'onderweg' naar mij.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #62 Gepost op: wo, 02 jun 2010, 11:33:37 »
EDIT: auto startte nu (ma 31/5) weer goed  -gert-
Naar Garageman gereden (hier om de hoek, ± 100 meter  -sturen- :) )
Volgens hem is de bobine + module (?) defect -> vanmiddag zet ie er een nieuwe in.

Nieuwe bobine+eindtrap zit erin. Heb ± 60km gereden (koud+warm, stad + snelweg)
=> hik, inhoud en stotterprobleem is geheel verholpen.

Het 'absterben' bij warm stationair is er nog wel (tijdelijk ondervangen door verhoogd stationair toerental van ±1100 rpm),
dan zakt het toerental na 10 tot 20 seconden tot 800-900, maar slaat ie net niet af.

Hoop dat de nieuwe MAP-sensor deze week binnenkomt.
« Laatst bewerkt op: wo, 02 jun 2010, 11:35:44 door KoenG40 »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #63 Gepost op: wo, 02 jun 2010, 11:34:48 »
 -thumbsup-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #64 Gepost op: vr, 18 jun 2010, 14:18:55 »
Thermostaathuis, thermostaat zelf en afdichtingsringen blijken 'verdacht'.
Nieuw spul is besteld bij A-point.
plaatje 1: koelsysteem - thermostaathuis is dat niet-genummerde ding waar o.a. die lijntjes (30) op uitkomen.
plaatje 2: er zijn twee typen thermostaathuis. Voor o.a. de PY is het die met (2) is aangeduid.

Gisteren 17/6 heeft Garageman thermostaat en thermostaathuis gedemonteerd. T-huis zag er 'verouderd' uit ; lekkage niet geconstateerd maar ook niet uit te sluiten. Afdichtingsring tussen T-huis en motorblok was 'uit model' en beetje vet van olie.

Hij heeft thermostaat, -huis en allle bijbehorende afdichtingsringen vernieuwd.

Terugblik op dit koelprobleempje:
verlies van kleine beetjes KVS-vloeistof werd veroorzaakt door verouderde, niet goed meer afdichtende ring tussen T-huis en blok. Via dit 'lek' is ook wat olie in KVS terechtgekomen, die zich als microscopisch dunne 'film' aan binnenkant radiateur heeft gehecht. Hierdoor verminderde koelcapaciteit en liep KVS-temp te snel te hoog op. `Door de toevoeging van Justice Bros Radiator Cool is de oliefilm 'opgelost' en heeft radiateur weer normale koelcapaciteit. Door vernieuwen T-huis en afdichtingsringen is de lekkage verholpen.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #65 Gepost op: za, 19 jun 2010, 14:12:00 »
Het volgende durf ik te betwijfelen:
Dat een klein beetje olie, dat van buitenaf bij een koelsysteem moet komen (dat onder druk staat) een film in de radiateur vormt waardoor je koelvermogen drastisch af zou nemen.. Dan zou de  motor aan de buitenzijde ook flink vettig moeten zijn van olie, anders kan het toch  nooit van buitenaf in je koelsysteem komen??

De thermostaat zou makkelijk in staat moeten zijn om het koelvermogen zo af te stemmen dat te auto onder alle omstandigheden een normale bedrijfstemperatuur houdt.
Als het koelvermogen van de radiateur niet voldoende is slaat de fan aan om terug naar 90graden te koelen.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #66 Gepost op: za, 19 jun 2010, 17:12:45 »
twijfelachtig.. olie bij koelvloeistof via lek in termostaathuis? nah..  zou ik niet als mogelijkheid zien.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #67 Gepost op: di, 22 jun 2010, 11:20:39 »
@Jaap en Martijn
Ben nog maar ff bij Garageman langsgelopen om 't na te vragen.
  • Oude T-huis heeft zichtbare barstjes/breukjes bij aansluitopening op motorblok.
  • De oude afdichtingsring is wat opgezwollen en voelt olie-vet aan.
  • Motorblok is idd niet echt schoon - maar ja, wat wil je: zestien jaar lang nooit gereinigd...
  • Er zijn wat (oude) olieleksporen op linkerzijkant vanaf klepdeksel naar beneden.
Maar goed, ik weet het ook niet en ga dan maar af op wat hij denkt op basis van 64-16=48 jaar monteurservaring

Btw: met dit KVS-verhaal ben ik inmiddels wel erg  -off-  :)

Ik ga die knaapo die me die al lang betaalde MAP-sensor zou toesturen nog maar 'ns vragen wanneer ik die sensor nou eindelijk eens krijg.
Dan kan daarna dit topic wellicht afgesloten worden.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #68 Gepost op: di, 06 jul 2010, 16:20:46 »
Even aansluitend op het KVS verhaal dat ongemerkt een beetje off-topic in dit topic is geslopen:

Afgelopen week gemerkt dat bij hoge buitentemperaturen het volgende optreedt: na lekker doorrijden op snelweg, gevolgd door plotselinge snelheidsafname (bv. door file of bereiken bebouwde kom) loopt KVS-temp-metertje rap op naar 100-105º C. Het duurt dan één à twee eer de ventilator op hoge snelheid gaat draaien en aldus bijspringt in de koeling terug naar 90-95º C. Overweeg nu om in die situaties met een schakelaartje in de auto die hoge ventilatorsnelheid handmatig aan te zetten.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #69 Gepost op: di, 06 jul 2010, 16:25:49 »
kortstondig naar 100 a 105 graden is echt geen probleem met dit weer. Het koelsysteem staat onder druk en 105 graden is geen extreme temperatuur.

Trouwens, je bent iets vergeten;   Na 1 of 2 XXXXX gaat de ventilator pas aan, dat zal na 1 of 2 minuten zijn? De tempsensor zit in je thermostaathuis, de tempschakelaar in je radiateur. Het duurt dan blijkbaar 1 a 2 minuten voordat de temperatuur in je radiateur opgelopen is totdat de schakelaar de fan inschakelt?

Of misschien is er toch iets niet helemaal fris meer in je koelsysteem? Het olie bij de koelvloeistof verhaal geloof ik nog steeds niet, ook al heeft de man al een halve eeuw ervaring met auto's. :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #70 Gepost op: di, 06 jul 2010, 16:49:43 »
Da's iig een geruststelling  -thumbsup- -> 'k laat het dus even bij 'ik overweeg:)

Wat die eventuele olie in de KVS betreft: ik hoor het aan maar heb zelf geen idee.
Kan alleen zeggen dat het toevoegen van dat flesje Justice Brothers radiator Cool goed heeft geholpen.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #71 Gepost op: di, 06 jul 2010, 17:15:06 »
Dat kan zeker. Ik heb zelf bij mijn crossmotor "Water Wetter" gebruikt, wordt veel in de race/rally gebruikt om net even iets meer te koelen.


Ik las laatst een stukje op 't VF over de corrado VR6, daarbij zou het vrij normaal zijn om bij stadsverkeer een werktemp van boven de 105 graden te hebben (continu). Ben wel benieuwd of een toevoeging bij die auto's ook zou helpen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #72 Gepost op: di, 06 jul 2010, 17:29:56 »
De mijne komt met die weer ook wel wat sneller boven de 90 graden bij stadsverkeer of snelweg->afrit.
Maar de fan grijpt dan vrij snel in.
Zal er eens op letten, maar 100-105 graden wordt het volgens mij niet.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #73 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 13:58:29 »
Dat kan zeker. Ik heb zelf bij mijn crossmotor "Water Wetter" gebruikt, wordt veel in de race/rally gebruikt om net even iets meer te koelen.
(...) Ben wel benieuwd of een toevoeging bij die auto's ook zou helpen.

Testje gevonden over de werking van Cooling Additives.

Daaruit blijkt dat toevoegingen zoals RedLine Water Wetter en Justice Brothers Radiator Cool idd een extra koelende werking hebben.

Zie bijgaande tabel en de beschrijving van de test

N.B.: temperaturen in Fahrenheit;
omrekenvoorbeeld: 212º F = (212 - 32) / 9 x 5 = 100º C

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair draaiende warme motor slaat af bij inschakeld dim/grootlicht
« Reactie #74 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 15:43:24 »
Dat was al bekend toch? Na het toevoegen van de gebroeders gerechtigheid sapjes had je geen last meer van koelproblemen (dacht ik?), totdat de temperaturen buiten ook hoger werden. De Fan slaat bij mijn steilheckje ook pas aan als de naald bijna bij 105 graden staat, dan zakt de temperatuur ook erg snel terug naar 90 graden. Bij mij is dat alleen het geval als ik file/stopilcht/heel traag stadsverkeer rij.


Nu er weer een ander probleem optreedt, zou ik het toch zoeken in bijvoorbeeld je radiateur/thermoschakelaar of andere komponenten van je koelsysteem. Blijkbaar is de toevoeging niet voldoende om ook in deze hitte snel/goed genoeg te koelen.


 De koelventilator zou 2 trappen moeten hebben (graaf in geheugen), doet de eerste trap het nog wel?
Misschien dat er in 1 van je vraagbaken vermeld staat bij welke temp de eerste/tweede trap in zou moeten schakelen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983