Auteur Topic: Afstellen van een car-audio set  (gelezen 3509 keer)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Afstellen van een car-audio set
« Gepost op: di, 20 sep 2011, 21:41:42 »
Zijn er hier car-audio liefhebbers die mij tips kunnen geven waar ik moet beginnen met het afstellen van een car-audio set? Zijn er bijvoorbeeld standaard procedures of regels die toegepast kunnen worden?
Ik ben in het bezit van een setje Infinity Kappa 693.9i 6x9" luidsprekers, een Phase Linear 12" sub in gepoorte behuizing, een Precision Power DCX 300.4 versterker en een Alpine iDA-X311 head-unit. De Infinity's zitten op het frontkanaal van de versterker, de sub op een gebrugd achterkanaal. Dit alles ligt in de kofferbak van een Polo 2.

Ik ben een beetje aan het prutsen geweest met highpass voor de Infinity's, lowpas voor de sub en gain van beide. Ik kom alleen nog niet in de buurt van iets waar ik tevreden mee kan zijn. Ik krijg het nog niet voor elkaar de sub te laten verdwijnen (en lijk er verassend weinig laag uit te krijge) en de enorme piek in het midlaag weg te krijgen.

Waar moet ik beginnen?
« Laatst bewerkt op: di, 20 sep 2011, 21:56:33 door Douma »

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #1 Gepost op: di, 20 sep 2011, 21:45:58 »
Eerst speakers afstellen en dan de sub erbij draaien. Hiervoor stel ik de radio altijd af zonder versterking van bass treble enz. Stel de sub gewoon eerst eens af op volledig meespelen. Kun je later altijd nog begrenzen op een bepaalde frequentie.
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #2 Gepost op: di, 20 sep 2011, 21:47:52 »
Lees nu dat je een 4 kanaals versterker hebt waarom dan de speakers op de radio? Sub op een gebrugd kanaal idd
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Da_tezz

  • L86C-0186
  • Non-Register lid
  • Berichten: 155
  • Geslacht: Man
  • Matthijs Aries
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #3 Gepost op: di, 20 sep 2011, 21:51:45 »
Ik denk ook dat je de Infinity's ook beter op de versterker kunt aansluiten.. Maar zoals je het nu hebt moet het ook lukken?
VW Polo II Steilheck 40kW (MH) '88 - R.I.P.  *  VW Polo IIF Coupe 40kW (AAV) '94

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #4 Gepost op: di, 20 sep 2011, 21:59:26 »
Haha, even de post iets aangepast. Was blijkbaar niet helemaal duidelijk.

@JTG: Je zegt eerst speakers afstellen en dan de sub erbij draaien. Dat is wel heel erg sumier. Het gaat me juist om het proces HOE de speakers af te stellen en HOE de sub erbij te draaien. Met wat voor instellingen moet ik bijvoorbeeld beginnen wat gain en filtering betreft, enz?

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #5 Gepost op: di, 20 sep 2011, 22:13:14 »
kom maar een keertje langs laat ik t je wel ff zien ;) Heb zelf in de panda een setup gehad waar ik 140Db mee draaide  -dj- -naughty-

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #6 Gepost op: di, 20 sep 2011, 23:09:46 »
kom maar een keertje langs laat ik t je wel ff zien ;) Heb zelf in de panda een setup gehad waar ik 140Db mee draaide  -dj- -naughty-

DB is leuk maar kon je nog wel muziek onderscheiden van een Bassss ??

hoor geregeld installaties ... met mega bassss maar n klank van lik me de..........  mja .. smaken en gehoren verschillen :P

o en succes Douma

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #7 Gepost op: di, 20 sep 2011, 23:11:22 »
Mijn instalatie was meer richting t quality sound ;) Dus zo zuiver mogelijk!

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #8 Gepost op: di, 20 sep 2011, 23:12:29 »
Ik ben het met JTG eens.

Had zelf ook een 4 kanaals 2x speaker op rear kanaal en 2 subs op front van de versterker.
Waarom? op de rear kan je de bas wegdraaien > doen je speakers daar niks mee.
Dus eerst speakers afgesteld, daarna de subs erbij gehaald en op elkaar afstemmen

Heb wel 3 rca uitgangen op de radio dus hoefde de hoge tonen op men versterker niet weg te draaien voor de subs.

Edit: Zie net dat jij maar 1x rca uitgang hebt.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #9 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 07:34:09 »
kom maar een keertje langs laat ik t je wel ff zien ;) Heb zelf in de panda een setup gehad waar ik 140Db mee draaide  -dj- -naughty-

Mocht ik er zelf niet uitkomen dan maak ik daar graag een keer gebruik van. -thumbsup-




Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #10 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 07:40:55 »
Als ik de sub volledig laat meespelen dan klinkt dit nergens naar. Is ook wel logisch aangezien de sub dan op een gegeven moment opbreekt als deze aan de grens van zijn eigen frequentebereik zit. Op een ander forum kreeg ik de volgende tip:

Citaat
De "gouden regel" luidt als volgt:

- Frontkanalen (compo) op 80hz highpass,
- Rearkanalen (sub) op 80hz lowpass,
- HU op 80% van maximaal volume,
- Gain van je front opdraaien tot vervorming optreed en dan een tikkie terug,
- Gain van je rear opdraaien tot vervorming optreed en dan een tikkie terug.

In jouw geval kan het zo zijn dat je je sub omhoog moet draaien om hem "naar voren" te krijgen of dat je hem juist lager moet draaien on hem beter te laten integreren.

Regel trouwens ook je high- of lowpass op óf je amp, of je HU. Dus niet op beiden. Laat de filtering op het andere component op fullrange of uit staan...

Dit klinkt als een goede basis. Ik ben zoiets ook op een website van een car-audio fabrikant tegengekomen. Het lastige is dat ik niet kan zien op mijn versterker waar 80Hz is. Er is alleen een minimum en maximum aangegeven.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #11 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 08:59:46 »
waarschijnlijk kan je dat wel op je hu afstellen.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke hu de jouwe is. Maar ik heb zelf ook alpine en ik filter niets op de versterkers.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #12 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 09:06:00 »
waarschijnlijk kan je dat wel op je hu afstellen.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke hu de jouwe is. Maar ik heb zelf ook alpine en ik filter niets op de versterkers.

Mijn HU heeft maar 1 output. Wat betekent dat als ik daar op ga filteren, ik zowel de luidsprekers als de subwoofer filter. Dat gaat voor mij daarom niet werken. Maar... ik heb een handleiding van de versterker op de kop getikt en daarin is een "crossover detent chart" opgenomen. Dit is een lijst die elk stapje van de potmeters voor filtering koppelt aan een frequentie. Zo ben ik in staat de filters op een specifieke frequentie in te stellen.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #13 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 17:35:28 »
Losse crossover op de kop tikken,hier kunnen dan meerdere versterkers op.
Ik gebruik al jaren 1 van Sony,2x input en 3x output,dus hier kunnen 3 versterkers opdraaien en je hebt zat aan 1 output van je HU.
Elke versterker is afzondelijk aftestellen als ik me niet vergis.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Afstellen van een car-audio set
« Reactie #14 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 17:45:22 »
Losse crossover op de kop tikken,hier kunnen dan meerdere versterkers op.
Ik gebruik al jaren 1 van Sony,2x input en 3x output,dus hier kunnen 3 versterkers opdraaien en je hebt zat aan 1 output van je HU.
Elke versterker is afzondelijk aftestellen als ik me niet vergis.

Wat zou het voordeel hiervan zijn in mijn geval? Ik kan namelijk op mijn versterker voor elk kanaal de filtering instellen. Alleen niet op mijn HU.