Auteur Topic: Ampere meter startmotor en dynamo  (gelezen 2477 keer)

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Ampere meter startmotor en dynamo
« Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 21:01:01 »
he hallo allemaal

ik heb een vraag
ik was me ampere meter aan het aansluiten in de veronderstelling dat 1 van de wat dunnere draden op de accu van de dynamo afkomt maar helaas niet dus
ik geloof dat het via me start motor komt of niet????

nu is de vraag kan ik hem van de start motor afhalen en direct naar me accu leggen of stuit ik dan op wat problemen???

de bedoeling is dan om me aperemeter tussen de dynamo en accu te zetten terweil me hoofgroepen die nu direct op de accu zitten direct op de dynamo draad te zetten zodat je accu echt een duidelijke buffer word met een ampere meter ertussen die meet of hij ontlaad of geladen word!!!!!!

groeten maikel

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #1 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 21:48:46 »
pfff..

+ van dynamo loopt naar aansluiting op startmotor
+ van accu loopt naar dezelfde aansluiting op de startmotor.

HOE je de bedrading ook aansluit, als je de + van de dynamo, de + van de accu en de + van de startmotor maar met elkaar blijft verbinden, dan is er niets aan de hand.... MAAR zorg wel voor voldoende dikke kabels!! en voor voldoende veiligheid: Die dikke + kabels zijn NIET afgezekerd, en als ze contact maken met het chassis (doorslijten bij een doorvoer ofzo) dan krijg je geheid brand: of je kabelboom fikt uit, of je complete polo!

Google echter eens op shunt en ampere: daarmee kan je veiliger de hoeveelheid ampere's meten.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #2 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 22:09:14 »
withstupid

Zoiets kun je beter met een stroom-tang meten , die kun je (veilig) om elke willekeurige kabel "klemmen", zonder ook maar iets los te koppelen.



Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #3 Gepost op: do, 10 mrt 2005, 18:49:56 »
withstupid

Zoiets kun je beter met een stroom-tang meten , die kun je (veilig) om elke willekeurige kabel "klemmen", zonder ook maar iets los te koppelen.



is een ampere meter van equus net zoals je die metertjes heb voor volt en oliedruk en olie temperatuur om vast in te bouwen!!!!!

hij is max 50amp (geeft hij aan) dus niet geschikt om de start stroom te meten!!!!
wel geschikt om de laadstroom min de verbruikers te meten met draaiende motor of verbruik alleen als de motor niet draait!!!

de bedoeling is om hem niet via start motor naar de accu te laten lopen maar direct naar de accu en uiteraard gebruik ik dan bedrading dat dik genoeg is!!!! met zekering!!!!!!
alleen de start kabel blijft orgineel direct van accu naar startmotorlopen!!!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #4 Gepost op: do, 10 mrt 2005, 19:46:22 »
OK !!! IK snap 'm !!!!  -prut-

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #5 Gepost op: do, 10 mrt 2005, 19:50:11 »
Die dikke + kabels zijn NIET afgezekerd, en als ze contact maken met het chassis (doorslijten bij een doorvoer ofzo) dan krijg je geheid brand: of je kabelboom fikt uit, of je complete polo!

Even een andere vraag daarover;

Bij mijn Polo heb ik onlangs meegemaakt dat de kabel van de dynamo naar de startmotor kortsluiting maakte bij de doorvoer aan het carter.

(Bij toeval ontdekt en op tijd de accu los kunnen koppelen gelukkig)

Maar nu komt het:

De dag erna zag ik dat er koelvloeistof uit (waarschijnlijk) de kop liep. (Bij koude motor dus!) Het lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar zou die kortsluiting kunnen leiden tot een haarscheur in de kop??

Ik vond het erg raar, want het is nog geen 1000km na het vervangen van de koppakking gekomen. De koppakking zou dus nog fris moeten zijn...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #6 Gepost op: vr, 11 mrt 2005, 08:06:27 »
Of niet fris (al 1000 km niet)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #7 Gepost op: vr, 11 mrt 2005, 08:10:35 »
op welke plek komt het uit de kop?
trotse mama!

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #8 Gepost op: vr, 11 mrt 2005, 09:38:35 »
Of niet fris (al 1000 km niet)..

ook een optie ja! Dan zou het stom toeval zijn dat ie lekt sinds de kortsluiting

op welke plek komt het uit de kop?


Het lijkt óf een scheurtje te zijn ter hoogte van de druppel, óf de pakking is verrot en het komt via de kopbout?

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #9 Gepost op: vr, 11 mrt 2005, 09:39:50 »
Maar het is dus erg onwaarschijnlijk dat die sluiting daar mee te maken heeft?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #10 Gepost op: vr, 11 mrt 2005, 10:01:30 »
Denk dat het erg onwaarschijnlijk is idd.
De massa-aansluiting zit aan het onderblok, kop is vaak apart aangesloten.
Maar dan nog, een grote stroom moet hier best door heen kunnen lopen.

Wel een gekke plek voor koelwaterdruppels.
Koelsysteem is verder helemaal dicht?
Misschien helpt afpersen.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #11 Gepost op: vr, 11 mrt 2005, 12:48:34 »
Het systeem is verder wel dicht; sinds het vervangen van de pakking is er geen vloeistof 'kwijt' geraakt.

Het blijft gek, ik ben de dagen voor de kortsluiting onder de kap beziggeweest en heb niks van lekkage gezien.
 
Maar: 'nieuwe' kop, nieuwe kansen -naughty-

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #12 Gepost op: za, 12 mrt 2005, 14:34:45 »
Het systeem is verder wel dicht; sinds het vervangen van de pakking is er geen vloeistof 'kwijt' geraakt.

Het blijft gek, ik ben de dagen voor de kortsluiting onder de kap beziggeweest en heb niks van lekkage gezien.
 
Maar: 'nieuwe' kop, nieuwe kansen -naughty-

en nieuwe bekabeling!!!!!

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #13 Gepost op: za, 12 mrt 2005, 15:38:31 »
De bekabeling van de dynamo naar de startmotor heb ik vernieuwd idd, dat gebeurt me geen 2e keer!

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Ampere meter startmotor en dynamo
« Reactie #14 Gepost op: zo, 13 mrt 2005, 00:31:53 »
De bekabeling van de dynamo naar de startmotor heb ik vernieuwd idd, dat gebeurt me geen 2e keer!

maar dat heb jij zeker gemerkt dat als je de dynamo kabel eraf heb of de werking van de start motor gewoon normaal blijft!!!