Auteur Topic: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?  (gelezen 24726 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #90 Gepost op: ma, 21 mrt 2011, 22:20:16 »
Ja, maar wat stelt het ding nou eigenlijk voor?
Oliefilter lijkt me nog ingewikkelder :)
En als je naar die kosten kijkt..

Ja, daar heb je wel een punt: bij een oliefilter heb je voor 20% van de prijs van zo'n zeefding minstens 3x zoveel materiaal  :)

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #91 Gepost op: di, 22 mrt 2011, 19:41:04 »
En een 1.000.000 keer grotere afzet.  -nana-
Oo=o=oO

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #92 Gepost op: di, 22 mrt 2011, 19:42:28 »
plus ontwikkelkosten die niet bij vw liggen, omdat oliefilters vaak op meerdere autos bruikbaar zijn

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #93 Gepost op: di, 22 mrt 2011, 19:48:14 »
ik vond t ook wel redelijk geld maar jah maak t zelf maar een voor dat geld  :) wil er ook nog ff een 2 ofzo bestellen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #94 Gepost op: di, 22 mrt 2011, 20:59:35 »
plus ontwikkelkosten die niet bij vw liggen, omdat oliefilters vaak op meerdere autos bruikbaar zijn

wat wil je nog ontwikkelen aan een oliefilter??
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #95 Gepost op: di, 22 mrt 2011, 21:07:11 »
Oei Martijn, je bent al vastgeroest... -nana-

Ook die worden doorontwikkeld, zo kom je steeds vaker filters tegen met losse filterelementen die apart te vervangen zijn.
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #96 Gepost op: di, 22 mrt 2011, 21:17:02 »
Ik ben al eens bij een bedrijf binnen geweest waar (olie)filter gemaakt worden: die oliefilterjes van ons zijn nog redelijk simpel,.. valt in de klasse 'lage druk' :)
best wel 'hightech', maar die hightech wordt vooral gebruikt om de product(ie)kosten zover mogelijk te drukken: inzet patronen bijvoorbeeld, maar ook vol automatische productielijnen, diverse soorten lijmen etc etc. best indrukwekkend.. 


Maar anyway: soms valt er geen pijl op te trekken bij VW: Ene onderdeel kost een veelvoud van wat je zou verwachten,. andere onderdeel is bijna onmogelijk voor die prijs te produceren.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #97 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 10:33:40 »
(...) Afspraak met Dennis om e.e.a. te fixen is inmiddels gemaakt (...)

-thumbsup- Dennis & Jaap bedankt voor alle tijd en werk! Uitgebreid verslag + wat foto's volgen later.

Vast even kort in SMS-formaat:
"Vlotte rit naar huis gehad met 110 km/uur en een keer of vijf doortrekken naar 140+. Thuis onder de kap gekeken: oliepeilstok opening en omgeving helemaal schoon, vrij van olie.  Olie temp en druk ook OK. Details morgen op forum."

Dennis heeft opgelet  dit weekend  :) Carterpan (schaam) ligt nog steeds achterin de polo  -oops- PM sent  :)

Martijn bedankt! Carterpan ligt nu achter in MIJN auto  :),  naast de BBS-velg voor Luc.


Verslag en foto's vanavond laat of morgen, want moet eerst weer even werken.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #98 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 13:03:52 »
 -klus- -thumbsup-

Laat het verslag maar komen...

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #99 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:51:43 »
-klus- -thumbsup- Laat het verslag maar komen...

[aanvullingen en correcties welkom]


Verslagje vervanging carterontluchtingszeefje ('Halve Bol') bij Polo 2F G40

[ morgen hopelijk tijd om foto's te plaatsen ]

1. Heenreis
Gisteren (zo 27/3/2011)rond 9:00 met Polo van A'dam naar Leek gereden (via A10-A1-A6-A7 = ± 166 km). Voor vertrek oliepeil gechecked: net boven minimum. Precies goed, want dan kon er in Leek voor het aftappen nog een halve liter dieselolie bij om de motor te reinigen.

2. Aankomst
Bij de loods ontvangen door de loodsbeheerder. Even later arriveerde Dennis.

[Alle hierna beschreven werkzaamheden zijn  - tenzij anders vermeld - door Dennis gedaan - beredeneerd, systematisch, schoon, inventief - petje af!. Mijn bijdrage bestond slechts uit af en toe aanpakken en aangeven van onderdelen en gereedschap, bijlichten met werklamp, beetje poetsen en vooral goed meekijken.]

3. Voorbereiding
Om het ontluchtingszeefje knoeivrij te kunnen vervangen moet de olie uit het blok. Hebben dat gecombineerd met reiniging en oliewissel: in de nog warme motor via olievuldop ± 450 cc dieselolie gegegoten en motor ruim drie minuten stationair laten draaien. Direct daarna alle olie eruit via olieaftapplug.

4. Demontage
Het bewuste ontluchtingszeefje zit in de achterzijde van het onderblok geperst. Daar kan je o.a. bijkomen door het gasklephuis te demonteren (samen met de daaraan bevestigde buizen van de G-laderlucht) evenals het  inlaatspruitstuk (samen met de brandstofrail + injectoren). Nadat die zaken stuk voor stuk verwijderd waren - en de daarbij onstane openingen in buizen, slangen en motorblok met schoon papier waren afgedicht,  was 'in de diepte' de carterontluchtingsklep (one-way-valve) te zien: een rond, zwart potje, bevestigd op het pijpje van het carterontluchtingszeefje. Potje wegnemen en voilà: het carterontluchtingszeefje  (halve bol met pijpje) is zichtbaar en bereikbaar!
Dennis wist een eenvoudige doch doeltreffende manier om het zeefje te verwijderen: van bovenaf met een hamer een schroevendraaier van boven naar beneden door de halve bol te slaan (dat ding is van blik). Vervolgens even wrikken en het ding is los.

5. Hulpgereedschap maken (special tool)
Naar ik begreep heeft VW een 'special tool' waarmee de 'halve bol' in het blok geplast moet worden. Dat hulpgereedschap is in de sleutelloods niet aanwezig. Geen nood - Dennis scharrelt her en der in de loods wat stukken metaal en een oud lager (?) op. En samen met Jaap zaagt, buigt en last hij gewoon in de speciale ruimte van het Syndycat d'Initiative * zijn eigen special tool. Toen ik ze daar zo aan het knutslen construeren zag - een soort A-team met bijdragen van Q uit de oudere JamesBond films.
  • In het normale franse spraakgebruik is dat het Bureau voor Vreemdelingen Verkeer (zeg maar de VVV). Als je die twee woorden afzonderlijk vertaalt staat er: "Groepje ondernemende vakmensen"


6. Schoonmaken
Alvorens de onderdelen terug te plaatsen heeft Dennis al die delen  - en de plekken waar ze teruggeplaatst moesten worden - schoon gemaakt met remmenreiniger en/of schoon geblazen met perslucht.

7. Montage
Met het 'special stool' heeft Dennis de nieuwe halve bol voorzichtig op (in) zijn plek 'getikt' met een hamer. Daarna alle onderdelen weer gemonteerd (met nieuwe pakkingen voor inlaatspruitstuk en gasklephuis en hier en daar een nieuw klemmetje) en uiteraard NA verwijderen van de proppen papier :-). Hij heeft een goed oog voor 'orde onder de kap' want met enkele tierips zitten alle slangetjes, kabeltjes en snoertjes veel netter dan voorheen.

8. Oliefilter vervangen, carteraftapschroef vast draaien en motor vullen met nieuwe olie
Het is bijna klaar! Dennis vervangt het oude Frama oliefilter door een vers VW-exemplaar en voorziet de bout van de carteraftapopening van een verse koperen afdichtring. 'k had zes x 1 liter Castrol Edge 10W60 meegenomen (eerder deze week bij Jorp gehaald). ± 3.5 liter in het blok gegoten, effe wachten en peilen, klein beetje afgetapt  en toen was het peil goed.

9. Starten zonder ontsteking
Eerst even (een minuut of zo) starten met losgekomen hallgeverstekker om de olie goed rond te pompen.

10. Starten, stationair en rijden
Daarna motor echt gestart en tijdje stationair (en iets hogere rpm) laten draaien. Vervolgens proefritje en rit terug naar Amsterdam. ± 110 km/uur, 5x 'plank' naar 140+. Oliedruk ± 3,8 bar bij olietemp net onder 100ºC. Bij thuiskomst direct 'onder de kap' gekeken: geen enkel spoortje olie meer bij de peilstokbuis!

11. Resultaat
Het carterdrukprobleem lijkt nu dus wel opgelost.

Opmerking
Waarschijnlijk is de afstelling van de motor nog niet helemaal jofel - bij lage belasting 'hapert' de motor af en toe licht. Dit komt waarschijnlijk door de leen-digifant (die niet op de 'set-up' van mijn Polo is afgestemd) en/of door niet optimale brandstofdruk en/of onjuist ontstekingstijdstip. Daar moet nog naar gekeken worden. Overigens is met de auto prima te rijden in het dagelijks gebruik.

En @ Martijn: nog bedankt voor de mooie carterpan!



« Laatst bewerkt op: wo, 30 mrt 2011, 14:07:15 door KoenG40 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #100 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 22:09:51 »
mooi en gelijk de tip van diesel  -thumbsup- toegepast .

duidelijk verhaal ,maar nu nog dedruk verschillen in je cylinders oplossen .

btw na de diesel spoeling ,was je peil stok nog schoon toen je in amsterdam aan kwam ?
9 van de 10 x is de olie dan al donkerbruin aan het worden omdat deze het oude vuil los weekt .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #101 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 00:29:57 »
@ dennis .... fotootje mailen van je special tool ... ben wel benieuwd...  ik zit er ook nog over na te denken om die bol dr uit te halen ...

tot die tijd een "nood oplossing gemaakt die perfect werkt ;) (catch can en verbouwde peilstok pijp)

@ koen leuk goei verslag !   -thumbsup-

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #102 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 07:42:39 »
Olie filter ook vervangen  -dunno-, lees dat nergens, niet geheel slim om die dan niet te vervangen met die diesel er nog in.

Maar net als Serge zegt nu nog die druk verschillen.

maar verder  -thumbsup- bezig heren
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #103 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 09:31:28 »
drukverschil valt te wijten aan slijtage die binnen de norm valt? Met zo'n km-stand moet dat toch acceptabel zijn?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #104 Gepost op: di, 29 mrt 2011, 09:32:37 »
 withstupid

@Pieter: oliefilter is uiteraard ook vervangen.