Filter zit achter bij de tank achter het rechterachterwiel zegmaar, Neem er de tijd voor en wees voorzichtig dat er niks afbreekt / scheurt.
Das eigenlijk het belangrijkste advies wat er is bij alles wat je aan een auto doet.
Misschien ff een goed idee om de bouten van de filtersteun ff met WD-40 ofzo in te spuiten.
Mocht je die los moeten hebben, komen de bouten wat makelijker los.
Om erbij te komen moet je de auto ff opkrikken, zorg dus dat je ergens een bokje regelt, of een stapel tegels of een paar velgen, zodat de auto
NIET alleen op de krik steunt, dan dondert tie namelijk nogal snel om en dan hebbie een 760 Kilo Broche op je vestje.....
Klinkt misschien overbodig, maar een maatje van me Neefje heeft eind vorig jaar nog een half uur zo onder een Kadett gelegen, en heeft er gelukkig maar 3 gebroken ribben en een hand zware kneuzingen aan over gehouden omdat het achterwiel eraf was en onder de dorpel lag.
, en dat heeft het meeste opgevangen.
Gelukkig moest me neefje nog ff in de loods wezen die avond, anders was het een lange nacht geworden voor die jongen
Goedgekeurde bokjes kosten geen rochel, en werkt wel zo veilig
kopen dus, als je verwacht meer tijd onder de auto door te gaan brengen, of zelf ook remmen enzo wilt onderhouden.
Setjes lopen vanaf een 15 a 20 euro voor 2 bokjes.
Laat iemand weten dat je onder de auto bezig bent en af en toe ff checken of alles nog goed gaat, klinkt heel erg dom, maar zie bovenzijde.
Werk met je handen naast je hoofd, en nooit direct boven je ogen, en draag het liefste een veiligheidsbril.
Er zit namelijk nogal wat zand en rotzooi onder de auto, wat loskomt als jij bezig gaat, als dit in je ogen komt is dat niet fijn, kan zelfs je hoornvlies beschadigen en dan loop je 1 a 2 weken met plakkers op je ogen.... en zie je dus geen flikker (begin dit jaar op werk gehad, anderhalve week semi blind )
verder smaakt zand met olie en vet vermengd voor geen meter....
- Gebruik Goed gereedschap, das het halve werk.
- EERST DENKEN !!!!, dan doen. Tip van mijn ouwe leermeester, kijk eerst hoe het zit, bedenk wat je gaat doen, en hoe, en dan doen, dit voorkomt bergen ellende !
- Wil het ff niet lukken, loop weg en ga ff een peuk roken of koffie drinken, niet erbij blijven en steeds meer kracht zetten, dan breekt het meest af. Plus je wordt sjacho.
- Bij brandstoffilter ff kijken of de slangen vastzitten bij slangklemmen of klik koppelingen (weet ik uit mijn hoofd ff niet meer...)
- De "harde kunstof brandstofleidingen" die onder de auto doorlopen (blauw en zwart geloof ik ) NOOIT buigen, die knikken namelijk vrij makkelijk, en dan hebbie een probleem.
- Check voor je wat los gaat halen ff of het nieuwe onderdeel lijkt op het ouwe, klinkt alweer dom, maar geloof me, op zaterdagmiddag om 16.15 erachter komen dat het het verkeerde deel is
is niet grappig
.
Dit is het wel qua tips, klinkt vrij heftig, maar ik zie toch vaak dat dit de dingen zijn waar het bij thuissleutelaars mis gaat.
Verder is het een vrij simpel werkje, is 2 slangen los, klem van het filter los, filter wisselen en weer vast zetten en de slangen weer vast.
Indien nodig kun je de gehele steun waar het filter inzit nog loshalen van de carroserrie en ff een stukje omlaag halen zodat je er beter bij kunt.
Dit werkt wat makkelijker als je met je gereedschap er niet helemaal bij kunt komen.
Mijn tip is verder om ook even de rest van de filters en vloeistoffen na te lopen, of even in het onderhoudsboekje / kaartje aan het stuur te kijken wanneer dat allemaal voor het laatst gedaan is.
Paar filters en 5 liter olie en een paar nieuwe bougies kost de wereld niet, en vaak lopen ze er een stuk beter van .
Mocht je meer vragen hebben stel ze gerust, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.