Auteur Topic: Probleem met compressie verhouding!  (gelezen 1423 keer)

Offline yellowgt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Gepost op: wo, 03 okt 2007, 23:34:14 »
hallo

ik was zoals jullie weten bezig met een GK-motor

Ik heb de kop van de GK overgezet op een 3F onderblok

volgens het forum moest dat geen probleem zijn

alleen nu zaten er in mijn oude blok zuigers zonder kuil in

en in het 3F blok zitten er zuigers met een kuil in

betekent dit nu dat ik als het waren 2 compressie ruimtes heb

eentje in de kop en eentje in de zuigers

zou ik daarom maar zo weinig compressie meten.

ik moet nu ik mijn zuigerveren heb vervangen + drijfstanglagers en kop laten revisieren

nog de kleppen stellen

maar we hadden gemeten zonder dat hij heeft gelopen een druk van ongeveer 6bar en dat is veel te weinig

zou ik dan eerst nog de motor moeten laten inlopen en goed warm laten draaien en dan meten

of meet ik gewoon niet meer compressie door dat die zuiger en de kop een compressie ruimte hebben

en ik dus of anders zuigers of een andere kop erop moet zetten

dat zou wel erg rot zijn omdat ik net alles heb gereviseerd en laten reviseren

hoe denken jullie erover?

gr niek

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #1 Gepost op: wo, 03 okt 2007, 23:44:36 »
...
Ik heb de kop van de GK overgezet op een 3F onderblok


betekent dit nu dat ik als het waren 2 compressie ruimtes heb

eentje in de kop en eentje in de zuigers

GK hoort een kop zonder verbr. ruimte te hebben

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #2 Gepost op: do, 04 okt 2007, 04:02:19 »
klopt wat bas zegt
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #3 Gepost op: do, 04 okt 2007, 04:03:12 »
of ff een gl kopje er opmet de nokkenas uit je andere kop
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline yellowgt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #4 Gepost op: do, 04 okt 2007, 08:50:30 »
oke

jah toen ik het oude onderblok uit elkaar had gehaald zaten er zuigers in zonder kuiltje. daarmee was ik na het revisie bedrijf geweest en die vertelde mij dat er andere zuigers in hoorde

waar kan ik op de kop vinden dat het 100% een gk kop is?

en is een gl kop dan eventueel aan te komen?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #5 Gepost op: do, 04 okt 2007, 09:15:55 »
GL kop zat op een 29kW blokje.

Staan wel steeds minder vaak op de sloop, maar moet nog wel te krijgen zijn.

Maar als ik het goed begrijp zijn er andere zuigers in gekomen dan dat er origineel in zaten? Da's niet zo heel netjes van het revisiebedrijf.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline yellowgt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #6 Gepost op: do, 04 okt 2007, 09:22:41 »
nee zo is het niet

ik kwam doen met mijn zuiger eraan om ze te laten meten, ik had toen nieuwe zuigers nodig omdat deze versleten waren

en toen zocht die medewerker op welke zuiger dat zouden moeten zijn, en toen kwam hij tot de conclusie dat deze zuigers die erin zaten zonder kuil dat dat de verkeerde waren en dat er orgineel in een GK onderblok  andere zuigers in zaten met kuil. zodoende heb ik een andere motor gekocht een 3F waar ik vervolgens de oude GK kop op heb geplaatst alleen nu klopt de compressie verhouding niet!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #7 Gepost op: do, 04 okt 2007, 09:52:33 »
Een GL (1.0 29kW/40PK) kop is gelijk aan de GK kop.
Alleen de nokkenas is anders, maar die kan je overzetten.
Moet bij een beetje sloperij wel te vinden zijn.

Tja, dat had je van tevoren ook niet echt kunnen weten.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #8 Gepost op: do, 04 okt 2007, 11:43:27 »
Dat is wel balen, er staat wel GK op het onderblok?? Apart dat dan zowel de zuigers als de kop 'niet kloppen'.

De koppen van een GK/GL/HK motor zijn allemaal gelijk, daar moet nog wel aan te komen zijn.

Offline yellowgt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #9 Gepost op: do, 04 okt 2007, 14:10:25 »
jah dat weet ik zo niet meer, maar nu heb ik een 3F onderblok

wat zouden jullie doen? een andere kop erop zetten?

kan ik een kop van een 3f motor erop zetten en mijn nokkenas overzetten? daar zit namelijk ook een verstelbaar tandwiel op, en misschien is de stok ook wel geslepen maar dat kan ik zo niet zien

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #10 Gepost op: do, 04 okt 2007, 15:23:33 »
Helaas, nokkenassen van sleeptuimelaars en hydrostoters zijn niet hetzelfde.

Als ik jou was zou ik de nokkenas op laten meten. Als dit een leuke nokkenas is zou je een andere kop erbij kunnen zoeken.

Als het een standaard nokkenas is, is het misschien wel handiger om de 3f kop erop te zetten (grotere kleppen) en daar evt. een andere nokkenas bij te kopen.

Offline yellowgt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #11 Gepost op: do, 04 okt 2007, 16:26:08 »
oke

want ik rij namelijk ook i.c.m met webers, dan zou ik wel de 3f kop moeten flowen op de webers

heeft een 3f kop ook grotere kleppen? zou hij ook meer vermogen hebben met een 3f kop i.p.v een gk kop?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #12 Gepost op: do, 04 okt 2007, 21:47:25 »
3f kop met 3f nokkenas  ios gelijk aan gk kop met gk nokkenas qua vermogens opbrengst ,maar met de 3f kop en 280 stok is het leuker als met gk kop en 280 stok
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline yellowgt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #13 Gepost op: vr, 05 okt 2007, 08:28:17 »
waar kan ik zon stok vinden voor een 3f kop?

gr niek

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Probleem met compressie verhouding!
« Reactie #14 Gepost op: vr, 05 okt 2007, 12:51:37 »
in de winkel.. :D

Nieuw/gebruikt? Wat doe joe want?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983