Het gebruik van koperen remleidingen geeft géén problemen met de APK hoor.
Nadelen koper:
- Niet meer de origineel af-fabriek look
- Kosten ( koper is veel prijziger dan staal )
Voordelen koper:
- Roest niet ( grootste nadeel staal )
- Goed te buigen, zelfs met de hand ( groot nadeel van staal: als het te hard is, is het eigenlijk alleen goed te buigen met passend gereedschap )
- Goed zelf op lengte te maken en te voorzien van dubbele felsrand ( handfels apparatuur ) nadeel van staal: randjes felsen gaat bij te harde leidingen bijna niet, dus eerst in de auto op lengte maken, uitbouwen, laten felsen, terug bouwen.
Af-fabriek zijn auto's meestal van stalen leidingen voorzien omdat dit vele malen goedkoper is dan koper. Dat het (tegen het eind van een normaal auto leven) roest en zelfs doorrot zal de fabrikant een zorg zijn.
Koperen leidingen die bij de APK voor afkeur zorgen? Nog niet eerder van gehoord: was het wel het koper dat voor problemen zorgde, of was het gewoon prutswerk van aan elkaar ge-lapte leidingen?
In de oldtimer markt stond ooit eens een stukkie over remleidingen.
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_NL/Groep_K/GroepK_04.pdf