Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: wilco-ovm op ma, 13 aug 2012, 21:21:19
-
Hoi
Ik ben al een tijdje opzoek naar een how to voor het inbouwen van een twingo vouwdak in een steilheck
Weet iemand waar ik dit kan vinden evt met fotos
Grt wilco
-
Zag dit bij een auto (denk ook polo) op het VAG-fest, afgelopen weekend. Zag er wel tof uit!
-
Zoek eens op het projecttopic van de 'OranjePolo' door Arno83.
Die heeft daar een fotoverslag in staan van het inbouwen.
-
Zoek eens op het projecttopic van de 'OranjePolo' door Arno83.
Die heeft daar een fotoverslag in staan van het inbouwen.
klopt. het is niet zo moeilijk wanneer je een mal/stuk origineel twingo dakplaat hebt. de hemel afwerken is het lastigste. Met een luchtzaag en slijptol kun je na een paar uur heerlijk je haar laten dansen in de wind.
-
@arno
Ik lees wel in jouw topic dat je dak stroefgaat omdat het doorhangt maar wat hangt er door het twingodak of het polo dak ?
En heb je evt fotos van de binnenkant heb zelf de orginele twingo binnenbekleding weet niet of ik daar wat mee kan
-
Punt is dat de Twingo een harde hemel heeft en een Polo een opgespannen hemel. Die spanningskabel/staafjes lopen overdwars en haal je dus weg. Je zult dus echt even zelf creatief moeten worden voor een nette hemelafwerking.
Overigens hangt het Polo-dak echt niet door als je dit doet (sterker nog, het is eigenlijk non-existing) dus als Arno het over doorhangen heeft bedoelt hij het Twingo-dak. Had ik bij de Passerati ook een beetje, en wordt over het algemeen veroorzaakt door opslag (rechtop).
Had ik verder geen last van, behalve dat er soms een klein plasje water op lag na een regenbui.
-
Oke ik zou dus de originele twingo kunnen nemen en daar de polostof omheen lijmen zegmaar en non existing wil dat dan ook zeggen dat ik geen last heb van rare torsies met een 80/60 verlaagde polo als ik dat dak uitzaag ?
-
Je zaagt door 1 dun verbindingsplaatje, maar kan me niet voorstellen dat dat veel torsie opvangt... Sterker nog, je bouwt een frame in met het dak. Alleen de totale plaat van het dak geef je min of meer op, maar dat vangt eigenlijk alleen op als het al te laat is...
-
ik denk dat je dak plaat alleen maar sterker word door het twingo dak. zoveel doet dat spantje met 2 proplasjes niet.
ik had idd een wat doorgezakt twingo dak wat niet soepel ging. lag niet aan de polo.
-
Oke top ik ga binnenkort ff een dakmal lenen en dan zagen maar ik zal dan wel fotos maken en hier posten :)
-
Ik weet niet waar je vandaan komt maar je kan een mal bij mij zo halen. Of terplekke op het dat aftekenen.
-
Ik kom van oud vossemeer zon 150km bij jou vandaan maar ik er waarschijnlijk een gebruiken uit antwerpen das wat dichterbij
Maar in ieder geval erg bedankt voor het aanbod
-
dat is idd ver ja :)
succes -thumbsup-
-
Zag dit bij een auto (denk ook polo) op het VAG-fest, afgelopen weekend. Zag er wel tof uit!
Dikke kans dat dat mijn 2f Steilheck was (enigste polo daar met openair)
(http://i59.photobucket.com/albums/g282/Donnative/VAG-Fest%20Belgium/IMG_1563.jpg)
Overgens kan ik beamen dat het dak van een steilheck aanzienlijk steviger word door het plaatsen van een openair dak (mits je het degelijk monteerd)
-
-thumbsup-
-
Leuk ding toevallig fotos van het inbouwen ?
-
Nope, helaas.
Heb het dak er zo op het oog een beetje ingeprutst. zit ook niet helemaal recht en de afwerking is ronduit beun te noemen -nana-
Maar bij het uiterlijk van mn auto kon het me niet zo heel veel boeien, zolang het maar niet teveel tijd zou gaan kosten -uitlachen-
Heb het er de middag voor een meeting in nog geen 3 uur ingeprutst, hele interieur vol met ijzerslijpsel en dergelijke, en de 1e beste regen bui het hele interieur vol water -gert-
Is nogsteeds niet helemaal lekvrij. maar als je het netjes doet zou het geen probleem moeten zijn om het netjes en gelijk in de 1ex lekdicht te krijgen zonder dat er kit aan tepas hoeft te komen :)
Een mal is trouwens wel écht nodig.
-
Weet iemand waar je rekening mee moet houden met het inbouwen?
Denk aan minimale afstand tot vooruit oid -dunno-
Nog ergens kit tussen?
Afplakken binnenruimte ivm ijzerslijpsel?
Ik ga een How to met foto's maken als ik aan de bak/dak ga.
-
Er zitten dwarsverstevigingen onder/tegen het dak. Daar moet je vooraan wel rekening mee houden.
-
Ik zou bij de bouwmarkt dat tochtplakstrip halen. Kost 4 euro ofzo. Je hebt een versie met 3 ribbels en die kan tegen vocht.
-
Aftekenen: mal uitlijnen en spuiten met een of andere spuitbus verf?
Slijpen met haakse of zagen met decoupeerrzaag?
-
Recipro!
-
Ook een mogelijkheid. Als je die hebt. :)
-
Afplaktape op je dak plakken om te voorkomen dat je krassen krijgt. Ook kun je gelijk op het tape aftekenen.
Koop ook wat folie of zeil welke je in en op je auto legt om al het ijzerslijpsel af te voeren. Zelfs na de wasstraat zitten er bij mij nog deeltjes op de lak welke elke keer voor mooie bruine plekjes zorgen.
Ik gebruik een ijzerzaagje op luchtdruk. Soort mini resipro.
-
Ik deed hem altijd eerst afplakken, op de tape aftekenen, dan eerst het grote gat er uit zagen met een ijzerzaag op lucht, dan pakte ik de slijptol met een vrij dikke schijf waar mee ik alle inhammen er uit sleep.
Is al lang geleden maar werd er toen steeds sneller in.
-
Beschreven zonder foto's (http://keverclubmaastricht.the-talk.net/t643-twingo-ragtop-in-a-vw-t2)
Nog een link (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5901738-Ragtop-thread)
Zijn de inhammen nodig?
-
(http://farm6.static.flickr.com/5007/5294931602_5216a6be0a_o.jpg)
Ja daar vallen die draadeindjes in
-
Die zitten dus niet in geboorde gaatjes -dunno-
De eerste link beschrijft het markeren der gaten, het boren (van een significant groter gat dan de draadeindjesdiameter) en daarna pas de opening bepalen. Ach ja, vele wegen naar Rome.
-
Nunspeet neem ik de mal voor je mee kan je aftekenen
En is ook mal van een steilheck waar die in zat en daar zat die perfect in.
Had je ook PB over gestuurd
-
I know Matthieu. Dank daarvoor en neem de mal gerust mee -hug-
Ben ook alleen meer info aan het verzamelen. Zoals deze (http://jeffr4.weebly.com/twingo-dakje.html) link ook erg handig
En deze (http://citroen-forum.nl/forums/viewthread/221325)
-
Recipro!
Die zou ik links laten liggen is veel te grof voor dit werk .
decoupeerzaag met een ijzerzaag gebruiken en minimale toerental.
Heb op die manier al 2 dakjes ingebouwd .
-
I know Matthieu. Dank daarvoor en neem de mal gerust mee -hug-
Ben ook alleen meer info aan het verzamelen. Zoals deze (http://jeffr4.weebly.com/twingo-dakje.html) link ook erg handig
En deze (http://citroen-forum.nl/forums/viewthread/221325)
Ja das ook wel handig om te doen idd. Komt goed
-
Er kan weinig mis gaan Luc! Als je maar een mal hebt. En wat Arno ergens heeft gezegd: de hemel afwerken is nog het meeste werk.
-
Ik ben ook niet bang dat het niet gaat lukken maar zoek een manier die het best bij me past.
Denk aan het gereedschap dat ik heb en dergelijken. Mijn plan is ook de decoupeerzaag met verse zaagjes te gebruiken. En de optie om ruimere gaten te boren waar nodig en de opening rechthoekig te maken trekt me ook wel aan. Minder hoekjes zaagwerk of slijpwerk.
Afteken met de mal doe ik sowieso. -thumbsup-
-
Ik ben ook niet bang dat het niet gaat lukken maar zoek een manier die het best bij me past.
Denk aan het gereedschap dat ik heb en dergelijken. Mijn plan is ook de decoupeerzaag met verse zaagjes te gebruiken. En de optie om ruimere gaten te boren waar nodig en de opening rechthoekig te maken trekt me ook wel aan. Minder hoekjes zaagwerk of slijpwerk.
Afteken met de mal doe ik sowieso. -thumbsup-
Neem maar kras pen mee zondag haha