Je zegt zelf: Veel sleutelkennis heb je (nog) niet..
Eerst vragen wat t tikken kan zijn, en hoe t op te lossen..
Antwoord krijgen..
En vervolgens melden: swa, ik laat t maar zo, kan toch geen kwaad toch??
Ik doe ook gewoon moeite om je iets uit te leggen. Ik vind t ook best als je 't niet direct 100% zeker weet, en 't navraagt bij een garagist..
Echt heel tof vond ik de reactie niet:
het zijn hydro-stoters...
Dunnere olie erin durf ik eigenlijk niet aan omdat het olieverbruik dan zou kunnen toenemen...dus maar lekker laten klepperen? Kan geen kwaad toch?
Wat verwacht je? dat we nu gaan zeggen dat 't geen kwaad kan? Waarom vraag je het dan uberhaupt!?
OF je wilt er wat aan doen, want tikkende kleppen zijn niet goed en dat hoort niet,..
OF je wilt,.. tja wat wil je anders?
Ik zal het nog 1 keer proberen:
10W40 (zie ook het instructieboekje) mag je gewoon gebruiken.. (en zal normaal gezien niet tot een hoger olie-verbruik leiden)
10W40 is iets dunner als 15W40, en dat is juist fijn. Vooral in dit jaargetijde (koude) is iets dunnere olie wenselijk voor een vlotte start (ik snap ook niet helemaal waarom Dennis t tegenovergestelde vermeld)..
10W40 is meestal semi-synthetisch: een deel is gewoon mineraal, en een deel is synthetisch. De toevoegingen zorgen ervoor dat de olie langer meegaat, minder sludge veroorzaakt (aankoeking) en vervuiling kan oplossen..
Hydro-stoters willen graag lopen op 10W40, want de kanaaltjes in de hydro-stoters zijn nogal gevoelig voor te dikke olie/dichtslippen
Tikkende Hydrostoters zorgen voor een hoger verbruik
Hydrostoters kan je altijd ietsje horen tikken na een koude start, want ze moeten zich dan nog vullen, en de olie moet nog op temperatuur komen..
Also:
Nait soezen: Olie-reiniger gebruiken (precies en niet anders dan de gebruiksaanwijzing op het flesje voorschrijft gebruiken), en afvullen met 10W40, semi-synthetische olie...
Er zijn nog allerlei andere middeltjes (diesel bij de olie etc etc), maar die ga ik niet uitleggen, daar je zelf al aangeeft niet echt veel sleutel ervaring te hebben..
Ben je zowieso niet van plan zelf iets aan het tikken te doen, maar het aan een garagist over te laten,. kom dan niet hier vragen, maar vraag het je garagist: Jij hoeft hem immers nix uit te leggen: hij heb er voor geleerd, en de meeste hier niet.