Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: mcspool op di, 01 mrt 2011, 23:50:03

Titel: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op di, 01 mrt 2011, 23:50:03
Sinds een aantal weken rijd ik in een ’92-er Polo Fox. Hij heeft een tijd stil gestaan, en had toen een lege accu. Deze was zo leeg dat de Polo met een starthulp wel wou starten maar niet wou blijven lopen. Nieuwe accu erin gezet, en lekker rijden. Auto loop prima, maar een aantal zaken werken niet:
- koelmiddeltemperatuurmeter;
- brandstofvoorraadmeter;
- waarschuwings- en controlelampjes.
Samengevat: eigenlijk alle elektrische meters en lampjes in het dashboard.

Vorig jaar is de voorschakelweerstand van de ventilator vervangen en ook de achteruitversnellingsschakelaar op de versnellingsbak. Volgens mijn broer zijn er sindsdien problemen met het leeglopen van de accu. Bij nameten blijkt er een lekstroom van ca. 18mA te lopen door zekering nummer 3 en 11. Volgens het instructieboekje zijn de verbruikers:
3) stadslicht links, achterlicht links, instrumentenverlichting;
11) binnenverlichting, sigarette-aansteker, radio, klok.
Eerst de radio eruit gehaald, die werkte toch niet. Sigarette-aansteker en klok zitten niet in dit model. Lekstroom blijft. Wat nu?

Mijn vragen:
1) Wat kan nog meer een lekstroom veroorzaken in groep 11?
2) Hoe demonteer ik het instrumentenpaneel ? Omdat de lampjes in het paneel niet werken denk ik dat daar een oorzaak voor de lekstroom in groep 3 zit.
3) Zijn er verder nog bekende veroorzakers van lekstromen in de Polo?

Dank & groet,
Hanno

PS: titel aangepast, Polo Fox is van Jan. 1992
Titel: Re: Lekstroom '93-er Polo
Bericht door: Steilheck op wo, 02 mrt 2011, 09:43:03
Welkom Hanno.

Deelantwoord op vraag 2) Klik voor een 2f dash board (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9435.0.html) verwijderen.
Titel: Re: Lekstroom '93-er Polo
Bericht door: Jaap op wo, 02 mrt 2011, 13:33:14
Voltage al gemeten bij draaiende motor?

Recent zelf een leuke gehad: alle zekeringen eruit, en toch een lekstroom: Bleek dat de dynamo een lekstroom veroorzaakte (interne sluiting).

Je cockpit verlichting klinkt echter als een los liggende massa: Helemaal geen 'voeding' voor al deze verbruikers is niet logisch; eerder een slechte/geen massa.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 15:28:49
Deelantwoord op vraag 2) Klik voor een 2f dash board (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9435.0.html) verwijderen.

Luc, dank, dat heeft geholpen. Instrumentenpaneel ligt nu op de keukentafel.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 15:31:35
Voltage al gemeten bij draaiende motor?

Recent zelf een leuke gehad: alle zekeringen eruit, en toch een lekstroom: Bleek dat de dynamo een lekstroom veroorzaakte (interne sluiting).

Dank Jaap, bij stationair lopen meet ik 12V op de aansluitingen van de dynamo.

Is dit goed?

PS: tekst gewijzigd na meting
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 15:36:40
Je cockpit verlichting klinkt echter als een los liggende massa: Helemaal geen 'voeding' voor al deze verbruikers is niet logisch; eerder een slechte/geen massa.

Bij het één voor één verwijderen van de zekeringen werd duidelijk dat er in groep 3 en 11 een lekstroom zit. Ik heb het instrumentenpaneel verwijderd en de lekstroom is nu gedaald naar 1mA (ook bij alle zekeringen eruit).

Hoe meet ik de stekker van het instrumentenpaneel door? Heeft iemand een bedradingsschema?

Lastig probleem, dit. Controlelampjes (LEDjes?) en benzine- en temp.meter doormeten? Ik was van plan het instrumentenpaneel te vervangen.

PS: waarde lekstroom angepast
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: Jaap op wo, 02 mrt 2011, 15:41:05
Ik heb het instrumentenpaneel verwijderd en de lekstroom is nu weg.

<KNIP> Ik was van plan het instrumentenpaneel te vervangen.

Als je daar toch de mogelijkheid voor hebt: even testen. Pinout kan ik je zo niet geven; heb niet zoveel 2f ervaring. Bij een 2 staat het op de folie zelf vermeld.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: Dennis op wo, 02 mrt 2011, 17:24:58
18mA is niet de reden dat de accu leeg loopt. Zal verbruik van klok zijn van het instrumentenpaneel.

12V op dynamo is te weinig. Moet 13,0-14,0V zijn, gemeten op de accu. Dynamo laadt de accu waarschijnlijk niet bij.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 17:25:47
Als je daar toch de mogelijkheid voor hebt: even testen. Pinout kan ik je zo niet geven; heb niet zoveel 2f ervaring. Bij een 2 staat het op de folie zelf vermeld.

Pinout staat er niet op; van testen heb ik geen verstand. Ik kan alleen doormeten met multimeter. Gemeten waardes:
- dashboardlampjes (twee bovenin):  13 ohm
- brandstof en temperatuurmeter:  50 ohm
- waarschuwingslampjes (LED):  1,5
Instrumentenpaneelstekker kan ik niet doormeten, daar zijn de openingen in de stekker te klein voor.

Iemand nog tips?
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 17:34:36
18mA is niet de reden dat de accu leeg loopt. Zal verbruik van klok zijn van het instrumentenpaneel.

12V op dynamo is te weinig. Moet 13,0-14,0V zijn, gemeten op de accu. Dynamo laadt de accu waarschijnlijk niet bij.

Klok zit niet op de Fox, deze uitvoering is heel basic. Weet niet of ik lekstroom correct gemeten heb. Belangrijk is denk ik om te weten dat op groepen 3 en 11 geen lekstroom meer zit na verwijdering van de radio en het instrumentenpaneel.

Zal vanavond voltage van dynamo nog even meten bij verhoogd toerental.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 20:00:04
Instrumentenpaneel ligt nu op de keukentafel.

Hierbij de foto's. Verwijderen van de unit uit het dashboard en de stekker aan de achterkant was een heel gepriegel.

Printplaat met controlelampjes, brandstof- en temperatuurmeter zit met vier schroeven vast. De twee meters zitten als een stekker op de printplaat.

Zie de derde foto voor een verleuring op de printplaat: doorgebrand?





Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: Steilheck op wo, 02 mrt 2011, 20:02:41
Dat zijn flink aangetaste printbanen. Maar geen brandplekken.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 02 mrt 2011, 20:39:40
Ander instrumentenpaneeltje lijkt me de minste moeite? Liggen op iedere straathoek voor een tientje zo'n beetje... En heb je straks ook nog de luxe van een klok of zelfs een toerenteller, want volgens mij allemaal zelfs bij de eenvoudigste uitvoeringen al gewoon voorbereid t/m de stekker achter het paneel?!
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: Steilheck op wo, 02 mrt 2011, 20:49:04
Ander paneeltje (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9850.0.html), even Km klokje uitwisselen en je bent wat dat betreft weer  -thumbsup-

Of Maxxy het nog heeft is wel nog even de vraag.  :)
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 23:27:43
Ander paneeltje (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9850.0.html), even Km klokje uitwisselen en je bent wat dat betreft weer  -thumbsup-

Of Maxxy het nog heeft is wel nog even de vraag.  :)

Dank voor de link, heb hem een PB gestuurd.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op wo, 02 mrt 2011, 23:31:10
Ander instrumentenpaneeltje lijkt me de minste moeite? Liggen op iedere straathoek voor een tientje zo'n beetje...

Kun je mij die straathoek aanwijzen? Via onderdelenlijn etc. krijg ik hogere prijzen door.

Citaat
En heb je straks ook nog de luxe van een klok of zelfs een toerenteller, want volgens mij allemaal zelfs bij de eenvoudigste uitvoeringen al gewoon voorbereid t/m de stekker achter het paneel?!

Zou dat echt een kwestie zijn van plug & play?

Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op ma, 07 mrt 2011, 09:43:30
Of Maxxy het nog heeft is wel nog even de vraag.  :)

Maxxy had 'm nog en heeft 'm op de post gedaan  -thumbsup-
Zaterdag was 'ie binnen en een uurtje later zat het paneeltje gemonteerd. Is nu een "hybride" dashboard. Links een eenvoudige km.teller (zonder dagteller), rechts temp./benz./toerental en klok. De laatste twee zaten niet in het orginele instrumentepaneel, maar werken gewoon omdat de bedrading al aanwezig is. Heb nog geprobeerd om de km.teller met dagteller om te bouwen (aandrijving aan achterzijde was stuk), maar ik kreeg het messing veerhoudertje niet van het asje.

Hoe dan ook, alles werkt weer en de lekstroom is weg. De accu staat al vier dagen aangesloten en loopt niet meer leeg. Probleem lijkt opgelost - dank voor jullie hulp!




Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 07 mrt 2011, 10:38:05
waarom niet de teller met dagteller geplaatst? Terugzetten naar de originele kmstand van de auto en plaatsen, weet je ook wat de werkelijke km zijn van de auto... nu mis je een cijfer.
Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: mcspool op ma, 07 mrt 2011, 11:39:43
waarom niet de teller met dagteller geplaatst? Terugzetten naar de originele kmstand van de auto en plaatsen, weet je ook wat de werkelijke km zijn van de auto... nu mis je een cijfer.

Zoals gezegd, ik heb nog geprobeerd om de km.teller met dagteller te repareren. Het plan was om de aandrijving van mijn km.teller om te bouwen op de km.teller met dagteller (want daarvan was de kunststof behuizing / aandrijving aan de achterzijde stuk). Ik kreeg wel de wijzer en de wijzerplaat eraf, maar het messing "veerhoudertje" kreeg ik niet van het asje (tweede foto in mijn vorige posting). Die moet eraf om daarna het tellerwerk eruit te lichten en het dan in de kunststof behuizing die niet stuk is te plaatsen.

Nu zit de complete km.teller die origineel in de auto zat er weer in, dus werkelijke km.stand gaat niet verloren.

Titel: Re: Lekstroom '92-er Polo
Bericht door: Steilheck op di, 08 mrt 2011, 16:52:30
 -thumbsup- Mooi, dat ziet er weer goed uit!