Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Julion op do, 17 mrt 2011, 18:13:45
-
Beste mensen:
Ik heb pas een Polo gekocht van 1982. Staat sinds 1995 stil (binnen in garage) en heeft 86000 kilometers gelopen.
Brandstoftank moeten vernieuwen en natuurlijk grote beurt , distributie riem met waterpomp en wat remonderdelen. Verder alles ok en ziet er allemaal nog super goed uit.
Auto liep ook perfect!! Ik heb er 150 km mee gereden. Nu het probleem: Als de motor koud was (zelfs met de vorst) sloeg hij direct aan maar als de motor warm was en ik liet hem 1 minuutje uitstaan dan kreeg ik hem bijna niet meer aan. dat ging steeds moeilijker tot hij helemaal niet meer aansloeg!
Ik krijg nu ook helemaal geen vonk meer.
De motor krijgt benzine, benzinepomp funtioneert en bougies worden "nat"
Handelingen tot nu toe mbt het probleem:
Bobine vernieuwd (weet niet zeker of de oude stuk was)
Hallgever getest en in orde
controle unit van de ontsteking laten doormeten en ook ok.
Geen breuk in kabels van ontstekingsunit naar de Hallgever en de bobine
bougiekabels zijn ok en bougiedoppen vernieuwd
verdelerkap met rotor zijn ook ok.
Ik snap het niet meer!!! -boehoe-
hieronder de gegevens van de auto:
Uitvoering: VW POLO coupé (86C, 80) 1.3
Bouwjaar: 09.1982
Capaciteit: 75 PK / 55 kW
Cilinder capaciteit: 1272 cc / 1.3 l
Type: Coupé
Motortype: Ottomotor
Brandstofsoort: Benzine
Soort brandstofpomp: zuigleidinginspuiting/carburateur
TecDoc Typ nr: 8053
-
Hmmmzzz.....een 1982 polo met hall ontesteking ??
Dat zou origineel nog met punten moeten wezen,dus ik neem aan dat het blok niet meer origineel is.
-
gk computer stuk kan ook
-
Tis toch echt een ontsteking met hallgever hoor!
En wat is een GK comuter? je bedoeld Dignition control unit?
deze heb ik erin : http://www.tav-autoverwertung.de/shop/STEUERGERAET-Dignition-VW-052905367-Bosch-0227400005-Derby-Polo
maar die heb ik weggebracht en laten doormeten hij is in orde!!
-
Dan heb je dus een GK blok en een GT uitvoering ??
-foto- -foto- -foto- -foto- -foto- -foto- -foto-
-
Geen vonk kan door
1) geen signaal van hall-gever -> testbaar
2) geen voedingsspanning op bobine -> testbaar. Let op: test het niet alleen met 'op contact', maar ook tijdens het starten zelf
3) een niet goed werkende computer -> lastiger, maar: testbaar
4) geen goede bobine -> testbaar.
Als ie wèl peut krijgt, en de motor heeft gewoon gelopen na de distributiewissel,.. (check je de timing van de riem nog even?), dan moet t wel in de vonk zitten: staat de ontsteking wel enigzins op tijd? krijg je he-le-maal geen vonk,. evah?
-
zo te zien heeft gerion de weg hiernaartoe ook gevonden zonder de hulp van Ghop
(of er zijn toevallig twee gesprekken die wel heel erg op mekaar lijken)
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10506.msg311650.html#new
-
Roel nog niet wakker -dunno- -gert- -nana- :)
-
oftewel blaten zonder gemeten te hebben is ook ezel :)
-
:)
-
He mensen ik heb mijn ontstekingsmodule weer weggebracht om nog een keer door te laten meten -dunno-
Ik heb er inmiddels eentje bijgekocht via een duitse site zodat ik hem dubbel heb -dunno- (weer 140 euro -boehoe-)
Dus nu ff wachten tot ik beide modules binnen heb zodat ik weer kan testen.
Wat bedoeld Patrick86C met foto's? en waarvan?
En jah ik ben via een andere site hiernaartoe gestuurd -thumbsup-
En Jaap: in heb me bobine vernieuwd, het schijnt dat met een slecht werkende bobine je onstekingsmodule kapot kan gaan.
Ik hen mijn oude bobine meegegeven ,samen met mijn onstekingsmodule, om door te meten en zo te kijken of hij daadwerkelijk stuk is.
Die grapjas vraagt 175 euro voor de reparatie, hij heeft de 1e keer al iets vervangen in de module (een onderdeeltje dat een signaal naar de bobine stuurt) maar het kan zijn dat er nog een onderdeeltje stuk is, vandaar dat ik hem nog eens laat doormeten.
Hallgever heb ik getest met een led-spanningszoeker op de middelste aansluiting van de hallstekker (stekker erop laten zitten). daarna starten en het ledje knipperde! Mijn toerentellerwijzer gaat onder het starten een beetje op en neer, alles wijst erop de mijn hallgever in orde is lijkt mij.
FF afwachten nu dus!
Bedankt voor jullie reacties!
-
Was het niet zo dat als de toerenteller gaat uitslaan tijdens het starten dat je hallgever juist kapot is?
-
Nou wat dacht je van de -foto- van jou bolide ?? :)
-
Was het niet zo dat als de toerenteller gaat uitslaan tijdens het starten dat je hallgever juist kapot is?
slaan tijdens starten of uitgaan is hallsensor idd .
-
en heb je de zwarte draden op 15 bobine en de groene op 1 bobine ?
-
slaan tijdens starten of uitgaan is hallsensor idd .
Ja dat bedoel ik..
Had ik ook gehad toen met mijne, ff een andere ontsteking op de sloop gehaalt en starten weer -thumbsup-
-
kan ook duiden op slechte massa bij een nz .
maar we hebben hier een gk
-
hmmm slechte massa, ma waar dan welke draden of aansluitpunten zijn daar gevoelig voor en waar zitten ze?
En nog ff een vraagje, de ontstekingsunit zit op een ijzeren steun gemonteerd met een schroef door de koelribben, deze steun zit dan weer op de carrosserie geschroefd.
de unit heeft intern massa maar moet hij ook massa maken via de bevestiging?
-
Laatste update:
Bobine defect!, ontstekingsunit nogmaals doorgemeten en ok bevonden.
hallstekker op middelste draad een knipperend led lampje en toerenteller "bokt" een beetje , alletwee tijdens het starten.
Nieuwe ontsteking besteld via onderdelenzoeker.nl, afwachten dus!!
-
[offtopicmode]Zó! De regenboogvlag springt wel behoorlijk in de aandacht... Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als je die zou willen wijzigen/aanpassen, zonder dat ik me stoor aan uitingen van homosexualiteit overigens, hoor.
Zo links naast de posting als avatar leidt het de aandacht nogal af met de vele felle kleuren...[/offtopicmode]
-
Nou Gerrit, ff een nieuwe pic gemaakt van me Polo :) ma de kleurtjes blijven he? -thumbsup-
-
Veel beter zo! -thumbsup-
Die kleurtjes zitten er nou eenmaal levenslang, hè?! :)
-
Al met al heb ik nog steeds geen vonk :-( begin er een graf humeur van te te krijgen -boehoe- HELP!!
-
heeft iemand nog ideeen? -boehoe-
-
leg eens een plus van 15 bobine naar plus accu en start dan nog eens
-
dank je serge, kga het proberen!!
-
als hij start en loopt ,contactblokje vervangen
-
Ik heb me ontstekingunit terug,niks mis mee(zeggen ze) ben benieuwd morgen ff nog wat andere metingen doen en dan hoop ik het te weten. dank je wel!!
-
slaan tijdens starten of uitgaan is hallsensor idd .
Maar beetje op en neer is natuurlijk normaal, starttoerental is niet heel constant.
-
idd, mijn toerenteller danst ook tijdens het starten, ik heb niet eens een Hallsensor :)
-
idd, mijn toerenteller danst ook tijdens het starten, ik heb niet eens een Hallsensor :)
Dan heb ie zeker de radio aan staan :)
-
mensen allemaal bedankt, het was de computer die stuk was heb er nu 2 besteld zodat ik 1 reserve heb.(ze doen het bijde)
Zwaar klote wel hoor heb hem door laten meten samen met me bobine en de computer laten reparen en de bobine was stuk zeiden ze,,,,,,,,,,,,,,, bleek dus net andersom -naughty- gigantishe prutser: ECU Repair Centre (Ad van Dijk te Helmond) Daar breng ik me reserve wiel nog niet eens meer naar toe om op te pompen!!
-off-
-
-thumbsup- dat het 't weer doet!
-
Mooi en dan nu foto's van die ontzettend vroege GK -foto-
-
idd. Dat blauwe stukje avatar smaakt naar meer!!
Mooi dat het GK'tje weer snort -klus- -thumbsup-
-
withstupid
En bedankt voor de recensie... Stond op het punt om een aantal VDO Cruisecontrols daar te laten doormeten/repareren.
-
He Sjon, hier enkele pics van me polootje :) tijdens de restauratie
ennuhh me pakkingen van me carburateur zijn lek, waar kan ik die krijgen???
Pierburg 2E
-
Nou Gerrit mijn unit uit Duitsland koste mij 142 euro en was nagekeken, en ik heb er ook nog een van een sloop uit Friesland(!) voor 60 euro!! ze doen het alle 2 dus ik heb nu een reserve unit -thumbsup-
-
ennuhh me pakkingen van me carburateur zijn lek, waar kan ik die krijgen???
Pierburg 2E
Pierburg 2E3 om precies te zijn.
eBay.de => klik (http://cgi.ebay.de/28-30-2E3-Pierburg-Vergaser-Reparatur-Kit-/400125917315?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5d295cf883)
Maar die 2E3 is ook op de gewone 1.3 55pk geleverd (motorcode HK & MH):
weet niet of dat uitmaakt voor zo'n revisiesetje.
Voor puur en alleen de pakkingen niet natuurlijk, maar de sproeierbezetting van GK is anders.
-
nou ik heb me Pierburg uit elkaar gehaald: setje besteld en evengoed zelf ff een pakking gemaakt :)
Auto loopt ok nu maar ik wil graag de afstelgegevens zodat ik hem 100% kan stellen . bv de CO schroef, hoeveel slagem moet die uitgedraaid worden?
-
. bv de CO schroef, hoeveel slagem moet die uitgedraaid worden?
Daarvoor zou ik h'm toch ff aan de CO-kast hangen.
-
hmm ok weten jullie trouwens waar ik afstelgegewvens kan krijgen voor me Polo?
-
hmm ok weten jullie trouwens waar ik afstelgegewvens kan krijgen voor me Polo?
Uit de vraagbaak! APK-boer hier heeft een map met afstelgegevens (ook voor GK), dus je zou ook naar je lokale garage kunnen.
-
Allemaal bedankt!! -off-
-
Even inhaken op dit topic..
Electronica is helaas niet mijn ding en zit ik nu met het euvel dat de polo geen vonk krijgt. Heb er inmiddels een aardig rothumeur van..
Bobine lijkt in orde..
Multimeter op de +15 bobine en op massa geeft bij "contact aan" een voedingsspanning, echter, als ik er een bougie+kabel uit de cilinderkop trek en op massa leg en we zetten starten de auto zien we geen vuurwerk. Omdat de bobine in orde blijkt te zijn en er voedingsspanning op de bobine zit, kan ik volgens mij de computer uitsluiten als oorzaak, toch? Ontstekingsvolgorde van bougiekabels is 1-3-4-2 gezien vanaf linksboven op de verdelerkap, toch? Wat kan het probleem zijn?
Gaat om een NZ..
Edit: auto krijgt tevens benzine.. benzinepomp zoemt bij contact aan en bij flink doorstarten zijn de bougies nat..
-
Wel vonk vanaf bobine -> massa?
Nee -> halgever ok?
Ja -> rotor/ rotorkap ok?
-
Wel vonk vanaf bobine -> massa?
Nee -> halgever ok?
Ja -> rotor/ rotorkap ok?
Hoe kan ik het bovenstaande controleren??
-
kabel van de bobine ipv bougie kabel tegen de massa een vonk laten maken
rotor/kap visueel controleren
-
-off-
-
-off-
???
kabel van de bobine ipv bougie kabel tegen de massa een vonk laten maken
rotor/kap visueel controleren
Verdelerkap en/of rotor ziet er redelijk uit.. Niet nieuw, maar geen zichtbare beschadigingen. Bobinekabel tegen massa geeft geen vonk. We gaan eerst wel eens de computer uitwisselen, kijken wat dat als resultaat geeft.
-
ik bedoel, het probleem is opgelost en ik wil deze topic sluiten :)
-
ik bedoel, het probleem is opgelost en ik wil deze topic sluiten :)
Daar ben ik blij mee, maar bij mij is het probleem nog niet opgelost, en aangezien er al een topic bestond over "geen vonk" vond ik het net zo makkelijk om deze te gebruiken voor mijn perikelen
-
En weer een paar weken verder en nog steeds geen vonk! ^&$^*W!!
Hopeloos is het..
Inmiddels bobine, bougie+bobinekabels en computer uitgewisseld voor andere en zonder resultaat.
Aangezien ik geen vonk krijg vanaf de bobine, zegt mijn gevoel dat ik iets vergeten ben aan te sluiten, of iets verkeerd heb aangesloten. Zal wel iets met massa te maken hebben.
Heb vanavond weer de computer losgehaald en het frame wat eronder zit, met de stekker die onder het frame vastgeklikt zit. Volgens mij zit er bij de computer op die stekker onder het frame na en de stekker welke in de computer gaat geen andere verbinding daar die ik vergeten ben..
Kan iemand mij uitleggen waar de massapunten bij een NZ zitten?
Resumerend:
*hall-gever lijkt mij niet het probleem: toerenteller slaat niet bij startpogingen.. gaat enkel een klein stukje omhoog
*contactblokje lijkt ook in orde.. draad van accu + naar 15 bobine trekken maakt geen verschil
*bobine uitgewisseld voor een ander.. geen verschil
*computer uitgewisseld voor een ander.. geen verschil
Wat zie ik over het hoofd?
-
kleine update..
Vandaag alle massapunten nagelopen. Alles lijkt in orde. Tevens gecheckt of de injectoren wel benzine geven --> check!
Na een paar keer proberen lijkt het dat de verdeler wel vonkt.. bougie+kabel tegen massa geeft wel een minuscuul vonkje, echter.. het is niet echt spectaculair allemaal.. Ondanks de kleine vonk doet de auto niet aanslaan.. hopeloos is het..
Nu mijn vraag.. volgende week wil ik bougies+kabels vervangen.. ik weet namelijk niet hoe goed die nog zijn.. zouden minder goede bougies+kabels (ik kan het me haast niet voorstellen) ervoor kunnen zorgen dat de auto helemaal niet vonkt?
-
oude boegies vonken minder goed. Das ook een van de vele redenen waarom ze bij het regelmatig onderhoud vervangen dienen te worden. Boegiekabels hebben ook niet het eeuwige leven. Door ouderdom kan de doorvoer minder goed zijn. ook door interne corosie. Daarbij kan het ook zijn dat ze "lekken" maar dat kun je testen door er savonds met een plantenspuit op te spuiten. maar dan zou ie trouwens wel moeten lopen (niet van harte, maar lopen wel)
-
heb je door al dat proberen de bougies wel eens schoongemaakt,ze worden behoorlijk vuil en nat en vettig van de onverbrande benzine met dat starten en proberen,eruidraaien en droogmaken met een tandenborstel en wat remmenreiniger en weer erin draaien of als ze erg oud zijn nieuwe erin ma ja die kunnen ook weer nat worden van het proberen dus.....
-
Ik snap dat de bougies er niet beter van worden, echter volgens mij resulteert dat niet in geheel niet vonken. We gaan het opgeven, volgend weekend slepen we de auto af naar de garage. Mag de 'expert' er naar kijken...
-
Opgeven? Jij? Dat kan niet .... -naughty-
-
Transsistorblokje al eens geprobeert?
-
Transsistorblokje al eens geprobeert?
Ik heb een oude ronde bobine, daar zit geen transistorblokje op..
-
hij bedoelt de onstekings moduul,ligt bestuurderskant onder de raam op een ijzer plaatje met 2 kruisschroeven,en de ontsteking zelf dan,dat blokje waar de stekker op zit,ik bedoel de halsensor.....
-
Transistor zit als het goed is onder je ECU.
-
hij bedoelt de onstekings moduul,ligt bestuurderskant onder de raam op een ijzer plaatje met 2 kruisschroeven,en de ontsteking zelf dan,dat blokje waar de stekker op zit,ik bedoel de halsensor.....
Juist die ja.. de stekker onder de oplegplaat van de Ecu.. check.. ook al gehad.. dat is em ook niet..
-
Auto vonkt weer.. oorzaak was de rotor.. binnenwerk was kapot en daardoor draaide de rotor niet meer mee met de as.. echter.. de auto start nog steeds niet..
Momenteel geconstateerd dat de kleppen niet omhoog komen en openen. Zo krijgt de auto natuurlijk nooit benzine en start de auto inderdaad nooit..
Waar zou dit aan kunnen liggen??
-
Kleppen die niet omhoog komen? Hoop 't niet voor je, maar mijn 1e gedachte => krom.....
-
Hoe heb je geconstateerd dat de kleppen niet 'omhoog' komen?
-
Auto vonkt weer.. oorzaak was de rotor.. binnenwerk was kapot en daardoor draaide de rotor niet meer mee met de as.. echter.. de auto start nog steeds niet..
Momenteel geconstateerd dat de kleppen niet omhoog komen en openen. Zo krijgt de auto natuurlijk nooit benzine en start de auto inderdaad nooit..
Waar zou dit aan kunnen liggen??
Als ze niet omhoog komen blijven ze juist open staan dan zijn de klepstelen krom. Draait de nokkenas wel rond?
-
Hoe heb je geconstateerd dat de kleppen niet 'omhoog' komen?
Tijdens (korte) startpoging kleppendeksel eraf en kijken wat er gebeurd.. Nokkenas draait rond in het luchtledige zonder de kleppen te bedienen.. cilinderkop vult zich wel langzaam met olie, echter.. verder dus niks.. Ben er nog niet achter waarom de nokken de komstoters/kleppen niet aanraken danwel bedienen.
Nokkenas lijkt correct gemonteerd, volgens mij kan dat ook niet echt mis. Alle merktekens aan distributie zijn ook in orde..
Kleppen krom? tsja.. het zou kunnen.. ik zou het wel vreemd vinden.. voordat de auto z'n stalling in ging, ging dat rijdend, ofwel probleemloos. Sindsdien heeft de motor niet meer gedraaid..
-
Stalling in, rijdend.
Stalling uit, drama.
Wie heeft er in de tussenliggende periode gesleuteld zonder jouw medeweten? -dunno-
-
Stalling in, rijdend.
Stalling uit, drama.
Wie heeft er in de tussenliggende periode gesleuteld zonder jouw medeweten? -dunno-
Geen idee.. het kan niet altijd meezitten.. Aankomend weekend de kop er maar weer af en kijken wat de oorzaak is..
-
Lege klepstoters zou ook kunnen.
Misschien dat doorstarten al genoeg olie(druk) oplevert.
Anders misschien stoters tijdje laten liggen in olie.
Lang stilgestaan?
-
Lege klepstoters zou ook kunnen.
Misschien dat doorstarten al genoeg olie(druk) oplevert.
Anders misschien stoters tijdje laten liggen in olie.
Lang stilgestaan?
3 jaar +
-
En de motor loopt! Uitlaat er nog onder moffelen, beurtje en APK en dan kan die weer de straat op!
Reden dattie nou niet liep is nogal dom.. blijkbaar heb ik daar totaal niet naar gekeken bij het omzetten van de cilinderkop: de komstoters ontbraken.. doh
achja.. soms heb je van die momenten dat je de simpele dingen over het hoofd ziet..
-
:)