Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: nielsfeenstra op zo, 29 mei 2011, 17:16:16

Titel: polo 86c g60
Bericht door: nielsfeenstra op zo, 29 mei 2011, 17:16:16
ik loop nou al een tijdje over na te denken om 1.8 g60  blok in mijn polo te hangen
(ik weet wat hier de gevolgen van zullen zijn wat betreft hoeveelheid werk en rijgedrag)
maar nou heb ik toch een aantal vraagjes misschien dat iemand mij hier mee kan helpen

als ik een schroefset van een golf 1 er onderzet (zie topic ombouw schroefset in rubriek techniek) past dan een golf 1 as?
past de homokoneet van een polo aan de astap van een g60 bak?
is er ergens een topic op 1 of ander forum waar iemand hier mee bezig is en dus tekst en uitleg geeft/foto's laat zien
het enigste wat ik kan vinden is iemand die zoeen vraag stelt net als ik en dan vervolgends door iederen geadviseerd word het niet te doen

ik ben ervarings deskundige want heb ook een mr2 aw11 1.6 omgebouwd naar een mr2 aw11 2.0 16v (motor uit een nieuw type mr2) van 125 naar 250 (na tuning) weet wat hier bij komt kijken ook bij het rdw:P



Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Jaap op zo, 29 mei 2011, 17:49:06
Wel ervaring bij de MR2, maar niet bij de Polo dus :)

Aan de achteras kan je poten van een Golf 1 gebruiken, maar daar kom je niet veel verder mee natuurlijk. Aan de voorkant zit er e-norm veel verschil tussen een Polo86c en een Golf. Je kunt beter de aandrijfasssen aanpassen zodat deze aan de ene kant 'polo' spreken, en aan de andere kant 'g60'.

Wat je het beste eens kunt doen, is zoeken naar iemand die het eerder heeft gedaan, en daar een project topic bij zoeken: Niet hier, maar in Duitsland ofzo.
Ik vermoed 1) Salzmann subframe voor big-block in 86c 2) aanpassingen aan langsdragers aan voorkant (links en rechts) 3) Zelfbouw motorsteunen links, rechts, boven onder, 4) Andere versnellingsbak mogelijk met adapterplaat of kunst-en-vliegwiel-werk 5) 1001 andere aanpassingen

Met andere woorden: Nieuwjaar 2012 komt eerder :)  ( Demotivational, sorry :) )

RDW is wel het laatste waar je je zorgen om zou moeten maken bij zo'n ombouw,. Met de bovenstaande vragen geef je duidelijk aan hoe groot je kennis is op het gebied van Polo versus Golf, en ik vermoed dat je er hiermee niet komt: Om zo'n ombouw tot een goed einde te brengen moet je VAG praten zoals een kleuter met LEGO speelt: Van alles moeten passen en proberen en creatief met onderdelen kunnen omgaan. Je moet weten wat er te koop is, wat er gebouwd is en welke no-no's er zijn.

Het plaatsen van een G60 blok in een Polo is waarschijnlijk vergelijkbaar qua hoeveelheid werk van het plaatsen van een G60 blok in een Renault 4 of een MR2: Alle drie de auto's zijn er net goed op voorbereid... Voor de Polo is er dan gelukkig weer wel van alles te koop om het alsnog te kunnen plaatsen ( 1.8 T en de ouderwetse 16v's en zelfs VR6-en heb ik al eens gezien )
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Der Ghopmeister op zo, 29 mei 2011, 18:33:54
http://youtu.be/PzzxCYUsZwg
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Mark op zo, 29 mei 2011, 18:37:56
http://youtu.be/PzzxCYUsZwg
Big block of small block G60  -dunno-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Sjon op zo, 29 mei 2011, 22:42:18
Waarom staat er PY tussen haakjes in je verhaal? PY is motorcode van Polo G40.
Wat is je doel? G60-blok nog verder tunen?
Er zijn namelijk simpele manieren om 160pk in een polo te leggen -ja-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: richard-polo op ma, 30 mei 2011, 06:36:52
allereerst heb je dit nodig om een 1.8iG60 motor goed in je 86c model te kunnen hangen -klus-
(http://forum.polomagazin.de/attachment.php?attachmentid=18760)
http://forum.polomagazin.de/thread.php?threadid=30490

Getriebehalter hinten Golf 1
Motorhalter vorne golf 1
Motorhalter rechts golf 1
2 neue Motorlager
Kupplungsseil
Mechanischer Kupplungsnehemer
ZE Halter für den Innenraum
Halter für Wasserkühler


alles is haalbaar maar of het ook nut heeft is ten 2de -thumbsup-
ik wilde het ooit eens proberen maar werd me toch effe teveel werk om alles te verslijpen en te verlassen voor een motor die heel zwaar is..
poloas zal wel aan de aansluiting van de G60 bak passen maar de maten kloppen natuurlijk niet dan dus zal je de assen opmaat moeten laten maken..
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Der Ghopmeister op ma, 30 mei 2011, 19:56:17
(http://shop.dubracers.de/picture/galerie/Polo%20G60%20Motor.JPG)
Citaat
   Polo 86C G60

- K&N Filter
- 256°/276° Nockenwelle
- max. Zylinderkopfbearbeitung
- Ansaugbrücke und Drosselklappe bearbeitet
- Fächerkrümmer
- Umbau auf G60 RS Lader mit 72er Zahnriemenantrieb
- 1,5bar Ladedruck
- speziell abgestimmtes Kennfeld

Leistung: 185PS
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Sjon op ma, 30 mei 2011, 21:21:25
Topicstarter reageert niet, maar doet wel 1e bericht wijzigen -dunno-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: nielsfeenstra op ma, 30 mei 2011, 21:38:41
g40 is een optie maar een g60 is gewoon een leuke uitdaging en niet geheel onmogelijk

het enigste wat ik graag wil weten is welke assen ik moet gebruiken de rest red ik wel  -klus-

 ik vermoed gewoon de assen van een sciroco 1
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: patrick86c op ma, 30 mei 2011, 21:45:47
pak gewoon de PY en knal daar een G60 lader op dan kom je al een heel eind.
Minder werk en stukke goedkoper.
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jellehier op ma, 30 mei 2011, 22:40:34
als ex g60 rijder (in een golf) zeg ik, niet doen, zelfs in een golf is het eigenlijk een te zwaar blok.

Als je een bak van een golf 3 16v pakt scheelt je dat veel werk. Vooral omdat je dan met de binnenste homokineten van een golf 1 cabrio van 91 waarschijnlijk af kan. Die zouden en op de as moeten passen en op de bak.
(ben niet meer 100 procent zeker maar dit staat me bij van de ombouw van een maat van me.)
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: martijn op di, 31 mei 2011, 09:26:19
Dan nog moet je ( in ieder geval 1 van) de aandrijfassen inkorten, of heel creatief gaan goochelen en mazzel hebben dat er wel assen zijn die precies de juiste lengte hebben.

Scirocco assen zijn volgens mij niet anders dan golf1 assen, daar kom je er ook niet mee.
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jellehier op di, 31 mei 2011, 10:23:07
hoezo assen inkorten als je alleen de homokineten pakt?

Btw men zei ook dat ik 1 van de assen moest vervangen voor een kortere bij mijn abu ombouw, was niet van toepassing bij mij. Sterker nog de korte as is een groter probleem dan de lange as.
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: martijn op di, 31 mei 2011, 10:51:57
De flens van een polo2 bak en een ABU bak verschillen zo'n ruime 1,5 cm . Vervang je de as niet, dan gaat je homokineet (eerder) naar de kloten, omdat de spiebanen niet lang genoeg zijn en de kogelgewrichten verkeerd belast worden (die 1,5cm wordt opgevangen ín de homokineten).   Als bij jou de korte as het probleem was en de lange niet, dan zou ik bijna denken dat je blok er niet goed inhangt. De bak is aan de bestuurderszijde exact gelijk aan die van een polo.


Waarom je de assen moet aanpassen? Een 02x- bak komt echt niet op dezelfde plek uit in de motorruimte, zodat je de originele assen zou kunnen gebruiken. Dan zouden de aandrijfassen van een golf met 085 en 02x- bak ook gelijk moeten zijn, en dat zijn ze niet.
misschien kan je goochelen met originele aandrijfassen, zodat het wel past, maar aangezien het al vaak geprobeerd is en er toch gekozen wordt voor custom assen kan je er wel vanuit gaan dat een bestaande setup óf niet bestaat', óf niet gaat werken (te dunne assen, die vervolgens breken?)

Homokineten met geschikte diameter én spiebaanpatronen, aandrijfassen die dan ook nog eens de correcte lengte hebben én de juiste splines aan wielzijde; zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan heb je het nog niet eens over de andere kant van de bak gehad  :)


Volgens mij zijn er 2 opties:
Of je pakt de aandrijfassen en de bak als uitgangspunt en past daar de motorsteunen op aan;
Of je pakt het 'standaard' salzmann frame en gaat voor custom assen.

Je kan er wel vanuit gaan dat Ir. Salzmann ook gezocht heeft of originele assen zouden kunnen passen. Maakt de verkoopbaarheid van zijn setje makkelijker -thumbsup-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jellehier op di, 31 mei 2011, 11:21:32
ik snap je.

Duidelijk verhaal. Logisch ook.

Blijf er ook bij dat een g60 te zwaar is zelfs voor een golf. Je kunt dan als je toch aan het bouwen en aanpassen bent een 20v turbo pakken. Meer vermogen bij iets minder gewicht.
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: patrick86c op di, 31 mei 2011, 12:45:50
Een 20v turbo klinkt niet het zelfde als een miele 1.8 stofzuiger :)
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jellehier op di, 31 mei 2011, 13:28:29
klopt maar er is veel meer vermogen uit te halen
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: KoenG40 op di, 31 mei 2011, 13:37:57
klopt maar er is veel meer vermogen uit te halen

... en je rijdt er maar zo 268 km/uur (http://www.youtube.com/watch?v=H-XiMW3x1eE) mee  -wtf2- -notworthy-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: JJ op di, 31 mei 2011, 13:56:26
... en je rijdt er maar zo 268 km/uur (http://www.youtube.com/watch?v=H-XiMW3x1eE) mee  -wtf2- -notworthy-

Wtf inderdaad, zou het niet eens durven in een polo zo'n snelheid -gert-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jellehier op di, 31 mei 2011, 14:00:34
ik vond 260 per uur (gps) al echt te gek met mijn golf. Met de polo zou ik dat inderdaad ook niet aandurven
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: martijn op di, 31 mei 2011, 14:17:58
ach, 110 op een Vespa Ciao (snorfiets) vond ik ook spannend  ;)


Maarrrr, topicstarter;

Antwoord op je vraag welke aandrijfassen je moet gebruiken is enigzins duidelijker, ga je door met stap 2?
Aandrijfassen zijn volgens mij het minste probleem. Bij inbouw van een 1.8T in een lupo bij mijn broertje op 't werk (vergelijkbaar qua moeilijkheidsgraad) was dat 1 van de minst moeilijke stappen. Alles inbouwen, lengte meten, as wegbrengen en weer terugkrijgen en monteren.

De inbouw van de 1.8T inclusief motorsteunen en randapparatuur (o.a. uitlaat/koeling/bedrading/6-bak) was een stuk lastiger. Ik zeg niet dat het je niet gaat lukken, maar onze bot geformuleerde goedbedoelde adviezen geven wel aan dat het niet heel nuttig is om een gietstalen G60 in het vooronder van een 86c te lepelen. Qua kosten (geld,tijd) en opbrengsten (vermogen/weggedrag) -klus-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Sjon op di, 31 mei 2011, 17:39:28
Zou 't wel stoer vinden als de topicstarter 't gewoon doet en 't project voltooid.
Tot nog toe al meerdere mensen voorbij zien komen op verschillende forum's
die wel zeggen dat ze een bigblock erin leggen, maar of niet beginnen of niet afmaken.

Ik weet slechts 1 nederlandse Polo 2 steilheck vzv bigblock 1.8 8v:
oorspronkelijk donkerrood, was in 2002 aanwezig op onze meeting in Nunspeet.
Eigenaar woonde toen in Purmerend (incl. bijbehorend accent), deed af en toe mee aan time-attack,
2/3 jaar terug ben ik h'm nog tegengekomen op Duits Autosport Festival in Assen.
Polo had toen een andere kleur, staat inmiddels als zwart op kenteken (kan welles kloppen),
maar nog wel steeds dezelfde eigenaar.
Wel nog als 29 kW........in 2002 vertelde ie dat elk jaar voor de apk 't originele blokje erin ging:
lijkt mij (zeker tegenwoordig) nogal overdreven/paniekerig.
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jellehier op di, 31 mei 2011, 18:42:13
lijkt mij ook heel veel werk. Maar ik kan me vergissen.
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 31 mei 2011, 21:09:16
Kan dat überhaupt nog, als je eenmaal de (Salzmann?) conversie naar bigblock hebt gemaakt? -dunno- Kan me herinneren dat je ook wat aanpassingen qua las-/plaatwerk (motorsteunen? -dunno-) moest doen?
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: rekordc op di, 31 mei 2011, 21:16:35
Nog een frame, maar dan met een smallblock er in?
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jones op di, 31 mei 2011, 21:40:52
voor de apk hoeft het originele blok er toch ook niet in te liggen?
daar kijken ze bij de apk toch helemaal niet naar  -dunno-
heb al enkele malen een auto laten keuren met een blok die er niet in hoorde, nooit problemen mee gehad
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: jeroentje op di, 31 mei 2011, 22:11:00
volgens mij is er nog iemand uit hoogeveen geweest met een g60 in een 86 c.
hier zijn voorstel topic.

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5731.0.html (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5731.0.html)
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Der Ghopmeister op di, 31 mei 2011, 22:15:29
ferdi heeft nu een polo1 met een nz op motorcarbs de g60 heeft ie verkocht ;) maar je kan m altijd naar info vragen  -thumbsup-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Sjon op di, 31 mei 2011, 23:57:47
volgens mij is er nog iemand uit hoogeveen geweest met een g60 in een 86 c.
hier zijn voorstel topic.

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5731.0.html (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5731.0.html)
Das geen big block.
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Gerard op wo, 01 jun 2011, 00:08:42
Stond een tijdje terug ook een witte 2 steilheck met een KR erin te koop op marktplaats meende ik?
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Der Ghopmeister op wo, 01 jun 2011, 05:27:59
Dat was volgens mij die kerel waar de porsche klinken van mij weg komen
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Serge op wo, 01 jun 2011, 07:17:04
charles heeft /had een steilheck met een 1.6 gti motor
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: richard-polo op wo, 01 jun 2011, 13:09:25
(http://u.polotreff.de/forum/64/12/a6/eb372cdf6b6292eeb4448875ff11c9a9b3_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/be/d1/8b/b2aff3e77386873323fb090432eb89aa50_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/c7/5a/c5/8ecc29204af60da7092f807610cccfa0bd_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/34/b5/fe/97fa2ff41d356e8e59ba073149bc3478d4_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/21/58/76/045230253e60d4e4077a528cb1d872af54_large.jpg)




aandrijfassen topic..
http://www.polotreff.de/forum/t/64513
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: richard-polo op wo, 01 jun 2011, 13:10:56
(http://u.polotreff.de/car/8c/53/0c/c237be97dfd3057569cbd750e234a55e7b_1_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/car/8c/53/0c/c237be97dfd3057569cbd750e234a55e7b_4_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/car/8c/53/0c/c237be97dfd3057569cbd750e234a55e7b_6_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/car/8c/53/0c/c237be97dfd3057569cbd750e234a55e7b_7_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/car/8c/53/0c/c237be97dfd3057569cbd750e234a55e7b_8_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/car/8c/53/0c/c237be97dfd3057569cbd750e234a55e7b_9_large.jpg)
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: richard-polo op wo, 01 jun 2011, 13:12:05
(http://u.polotreff.de/forum/52/ff/b0/8bb6806f7aec6d813c6b243fd75e089203_large.jpg)
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: richard-polo op wo, 01 jun 2011, 13:12:32
Kan dat überhaupt nog, als je eenmaal de (Salzmann?) conversie naar bigblock hebt gemaakt? -dunno- Kan me herinneren dat je ook wat aanpassingen qua las-/plaatwerk (motorsteunen? -dunno-) moest doen?



neej, want de orginele steun is foetsie...
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: richard-polo op wo, 01 jun 2011, 13:13:13
Das geen big block.


en ook nooit afgemaakt....
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Hanf op wo, 01 jun 2011, 13:22:10
Sodeju dat zijn een paar dikke polo's -wanker-
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: richard-polo op do, 09 jun 2011, 09:56:01
(http://www.southside-customs.de/images/p023_1_03.png)
(http://www.southside-customs.de/images/p023_1_00.png)
Titel: Re: polo 86c g60
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 09 jun 2011, 09:56:39
Geile Karre!