Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: benquattro op di, 27 sep 2011, 22:12:29

Titel: cilinderinhoud
Bericht door: benquattro op di, 27 sep 2011, 22:12:29
Graag had ik geweten wat er bij de polo motoren zorgt voor het verschil in cilinderinhoud.
Is het de boring (denk ik niet), de slag, de zuigers?

Een ABU blok of AEE blok, zijn dit beide 1.6 small blocks?
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: JTG op di, 27 sep 2011, 22:36:22
volgens mij zijn er geen lange slag krukassen maar zit hem dus in de boring.
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: benquattro op di, 27 sep 2011, 22:48:16
Toch? hm  ??
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: Sjon op di, 27 sep 2011, 22:57:23
86c blokjes: 1.0 is boring 75 & slag 59, 1.3 is boring 75 & slag 72
(enige uitzondering: 1.4 diesel motorcode 1W is boring 75 & slag 79,1)
Wel met verschillende compressieverhoudingen: dat zit h'm meestal in de zuigers.

ABU, AEA + AEE: allen 1.6 smallblock met boring 76,5 & slag 86,9
Geleverd in verschillende vag-auto's, golf 3, Polo 6N enz, maar let op de 085 bakaansluiting.
(heb welles een AEA in me handen gehad die geen 085-bak op kon)

*edit: oeps, tikfoutje....
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: benquattro op di, 27 sep 2011, 23:07:57
interessant  -klus-
dus door een krukas te wisselen kan je al een grotere inhoud bekomen?
Dat is misschien niet de moeite?
Lagerschalen enzoverder passen misschien niet?
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: Marcel86c op di, 27 sep 2011, 23:20:05
86c blokjes: 1.0 is boring 75 & slag 59, 1.3 is boring 75 & slag 72
(enige uitzondering: 1.3 diesel motorcode 1W is boring 75 & slag 79,1)

Correctie: enige uitzondering: 1.4 diesel motorcode 1W is boring 75 & slag 79,1
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: Serge op wo, 28 sep 2011, 07:56:04
dus de ideale combi is dan een hh blokvoorzien van een 1w krukas .benje in 1 klap klaar en compressie 11 op 1 en een 1.4,als dat dan niet standaard goed is voor 80 pk vreet ik (nou ja sabbel ) mijn brood op
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: benquattro op wo, 28 sep 2011, 08:52:47
Das mooi  -ja- :)
een hh is een 1.3 sleeptuimelaar?
Dat komt wel mooi uit...
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: Vinkees op wo, 28 sep 2011, 09:20:10
Das mooi  -ja- :)
een hh is een 1.3 sleeptuimelaar?
Dat komt wel mooi uit...

ja
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: PoloDennis op wo, 28 sep 2011, 12:05:10
Vergeet ook de 1.4 benzineblokken uit golf3, polo 6n etc niet. De ABD heeft een langere slag, maar minder lang dan de 1W als ik het goed heb, maar boring 75mm, en de anderen hebben een slag van 72mm, maar een boring van 76,5.

1.6 blokken zijn ook hoger om de langere slag kwijt te kunnen.

Ik heb ooit ergens gelezen over een zeer hoogtoerig blok, samengestelt uit een 1W krukas en met een boring van 77mm. Heeft er ook niet ooit iemand van dit forum een ABD krukas in een AEX blok gezet ofzo, en zo een 1.5 gecreeert?
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: benquattro op wo, 28 sep 2011, 12:30:47
Als je een 1w krukas in een mh blok monteert, dan slaat de zuiger tegen de kleppen, dus daarom dat het bij een hh blok wel gaat?
Zo een freak motor samenstellen moet nog echt leuk zijn  :)
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: Vinkees op wo, 28 sep 2011, 13:02:32
Hehe.. ik heb een HH blok liggen, en een bewerkte HH Inlaat + Kop door Serge.. 

Waar haal ik zo'n 1W krukas???  -hitit-
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: PoloDennis op wo, 28 sep 2011, 13:27:41
1W zit in polo2f diesel en Seat Terra diesel
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: JTG op wo, 28 sep 2011, 15:51:36
volgens mij had Hanf die krukas toch te koop -dunno-
Titel: Re: cilinderinhoud
Bericht door: Hanf op do, 29 sep 2011, 17:18:48
Nope... niet meer deze ben ik aan het gebruiken bij mijn huidige project -thumbsup-