Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Lowrida op vr, 20 jan 2012, 21:15:24
-
Zoals de titel al zegt, mijn AAV houd ff in als ik ineens gasgeef bij een warme motor.
Motor is voorzien van een rvs spagetti en een cold air intake systeem. Verder standaard..
Toen alles nog standaard was deed hij het ook al, dus het is niet gekomen door deze 2 veranderingen.
Echter is het wel iets of wat erger geworden. Ik heb de ontsteking een paar graden vervroegd (op gehoor)
en nu is hij wel wat feller op het gas geworden en het inhouden tijdens gasgeven minder geworden.
Als hij koud is doet hij dit niet, dan kun je gasgeven zonder dat ie inhoud.
Hieronder ff een filmpje, bij 0,26 hoor je het goed nadat hij ff stationair draaid en dan ineens gas..
http://www.youtube.com/watch?v=1pkxB75Njac
Iemand een idee waar ik dit in moet zoeken? Zoeken op het www heeft me niet veel wijzer gemaakt.
Ik las wel ergens dat er aan de onderkant van het inlaatspruitstuk een plaat zit met allemaal pinnen
en dat dit een mengsel verarmings systeem is.. als je deze pinnen wegslijpt en de plaat mooie glad
maakt moet het mengsel rijker worden. Voordat ik aan zo een beun-klinkend-verhaaltje begin wil ik
wel eerst zeker weten of daar enige vorm van waarheid in zit???
-
Zou op zoek gaan naar valse lucht, aangezien ie tijdens koudstartregeling wel goed loopt
(lees: rijker mengsel), maar bij warme motor niet: te arm mengsel, mot/doet ie bijregelen,
maar duurt net ff te lang ( -uitlachen- monopisser-motormanagement is sneller dan 't licht -gert-)
Voetpakking in orde? Inlaatspruitstukpakking? (beetje met wd40 oid spuiten: als de motorloop veranderd = bingo)
-
Eens rond de carb spuiten, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ben er vandaag niet meer aan toe gekomen, maar ga het
maandag zeker ff proberen.
Al denk ik zelf niet dat het een vacuum probleem is. Ik heb met mijn mk1 golfje in het begin ook veel gezeik gehad met alle
vacuum delen. Maar die liep dan ook heel beroerd stationair! Dat doet de polo weer niet, die loopt verder eigelijk heul netjes,
alleen dat ff inhouden als je ineens gasgeeft..
Ik las wel ergens dat er aan de onderkant van het inlaatspruitstuk een plaat zit met allemaal pinnen
en dat dit een mengsel verarmings systeem is.. als je deze pinnen wegslijpt en de plaat mooie glad
maakt moet het mengsel rijker worden. Voordat ik aan zo een beun-klinkend-verhaaltje begin wil ik
wel eerst zeker weten of daar enige vorm van waarheid in zit???
Enig idee wat ze hiermee bedoelen? Als ik onder de auto sta en ik kijk naar de onderkant van het inlaat spruitstuk,
dan zie ik wel een soort van deksel die je los kan schroeven. Bij de golf mk1 toen ik de carb eraf had liggen zag ik
dat in het inlaat spruitstuk ook zoiets zat.. allemaal staafjes.
Zit in dit verhaal iets van waarheid??
-
Leuk dat vergelijk met je golf-karretje :) , maar das waarschijnlijk een carburateur?
AAV = monopoint-injectie.
Stationair regelt ie wel bij -thumbsup-
Egeltje in inlaat is verwarming idd, kortwieken zal de flow ietsje verbeteren, lijkt me.
Maar qua tunen zou ik een AAV gewoon lekker standaard houden (betrouwbaar & zuinig):
flessenhals blijft toch de enkele injector.
-
Klopt, die golfkar heeft een 1300 in- en uitlaat spruitstuk en een dubbeltraps stromberg carb op een 1100 :)
Maar dan nog lijkt het mij als ik een vacuumlek heb dat hij stationair beroerder moet lopen...?
Ik heb toen bij de golf het rubberen voetstuk onder de carb moeten vervangen omdat deze compleet verteerd was
en alle vacuumslangetjes voordat hij goed stationair wou lopen.
Maar goed, ik ga het maandag zien, eerste als ik binnenkom is polo warm laten draaien en spritzen met wd40 of remreiniger!
Ben benieuwd of daar het probleem zit?
Stay tuned! ;)
Egeltje in inlaat is verwarming idd, kortwieken zal de flow ietsje verbeteren, lijkt me.
Euh.. verWarming of verArming???
-
Geen van beiden, wel een makkelijker doorstroming naar de cilinders als de egel gekortwiekt is.
Je doet niets aan het mengsel, of de verhouding daarin, als je aan de egel sleutelt.
-
Maar een betere doorstroming is indirect toch ook een beter/rijker mengsel?
-
Mengsel verandert niet, wel de vulling van je cilinder.
-
Ah op die fiets.. is er documentatie over te vinden wat die 'egel' precies doet?
En nog belangrijker, heeft iemand hier al eens die modificatie uitgevoerd met positief effect?
-
Egeltje in inlaat is verwarming idd
Ik weet ook niet beter..............
-
wat ook nog zeer goed kan is vervuilde printbanen op je gaskleppositie meter (of versleten printbanen)aangezien de koudstand positie anders is als je warmestand positie.
Het egeltje kortwieken kan ,doe dit dan pyramide gewijs(midden origineel en dan rondom steeds lager)
Enkelt kan hierdoor je brandstof doodslaan op in laatspruitstuk wand in koude positie ,waardoor de injectie (nouja incontinente bejaarde zeikstraal)hierop rottig kan reageren .
Beter is het gasklep huis van een 1.8 rp motor te pakken en hier de elctronica van je 1.3 gasklephuis te zetten .
ABU nokkenas er in (heb ik ook ) verbetert het gasrespons en het doode gevoel boven de 4000 toeren is weg .
Qua verbruik gebeurt er niks ernstigs ,dat blijft gelijk .
Wat wel lekker werkt is de originele inlaat slurf afzagen tot een cm of 3 vanaf het boutje en hier een slang op maken die naar je grille gaat .daar zit een plaatje die je weg kunt halen .In dit plaatje maak je een gat waar je de slang mbv tywraps (trekbandjes,snelbinders,etc) vast kunt zetten . Nu krijgt de motor koude rijwind aangevoerd en kan bij rustig rijden toch nog de warme lucht bij je uitlaat vandaan trekken .
Resultaat is dat je bij 120 continu opeens net iets minder gas hoeft te geven aangezien je de motor helpt met ademhalen (let wel het is geen drukvulling ,maar behelpende vulling)Deze combi van nokkenas en ramair is ook een leuke voor eco modding .
-
Vandaag ff tijd gehad om hem eens warm te draaien en wat wd40 en remreiniger rond de carb en voet gespoten.
Echter geen resultaat! Geen verschil in stationair lopen, maar ook geen verschil wanneer ik gasgeef, hij blijft inhouden.
Voral als ik pompend gasgeef word het bij elke pomp erger...
Ik denk zelf dat hij gewoon te arm staat, maar dat is dus niet te regelen zover ik begrijp. Misschien dat het egeltje
aanpassen een optie is (tenslotte meer mengsel vulling).
Misschien dat ik binnekort een ABU nokkenas heb, maar word mijn probleem dan niet erger?
-
@Serge: Jij bedoeld zoiets? http://link.marktplaats.nl/519058896
Kan ik die compleet erop zetten of heb ik echt alleen de gasklep er van nodig?
-
controleer eerst de printbanen van je gasklep positie meter .
je kunt wel willen opvoeren ,maar je voert eerder af als je motor niet goed loopt .
-
Ok, als ik morgen ff een uurtje heb dan zal ik eens kijken..
Kun je dat ding uit elkaar halen zodat je daadwerkelijk op de print kan kijken?
-
Staat de onsteking wel goed?
-
Met de ontsteking heb ik al een beetje lopen spelen, maar dat mocht niks helpen. Ik heb hem iets of wat vroeger gezet
en nu is het iets minder als voorheen. Voor nu heb ik het op gehoor gedaan, nog niks gemeten met strobo.
Heb het huis en ontsteking beiden gemerkt met een kerf en ±3mm terug gezet.
Hoeveel graden moet dit blokje hebben, vacuum los/vast, stationair toerental, waar meetpunt voor stroboscoop?
Ik heb de gasklep positie sensor losgedraaid en het zag er allemaal super-clean uit!! Volgens mij is dat ook het probleem niet..
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/gasklep_positie_1.jpg)
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/gasklep_positie_2.jpg)
-
Zou de weerstandsbanen wel even schoonmaken, lijken wat vies in het eerste gedeelte.
-
Heb ik gedaan, maar ze waren niet echt vies.. er kwam teminste geen vuil vanaf.
Ze glimmen wat meer omdat dat gedeelte vaker gebruikt word.
[edit]: Wat is de functie van de sleufgaten? Stationair verstellen?
-
het is die gaskleppositiesensor opzij van de monopoint meestal maar dan heb je ook wel last van inhouden op de autobaan met constante stand van de gaspedaal bij bv 100 of 120,heb het ding ook al eens kapot gehad,een andere monopoint op de sloop halen,ik zoe er idd direct ene van een 18 rp blokje golf2/jetta monopoint op zetten,weet niet of golf 3 hetzelfde is geloof t wel of gewoon ene van een polo opzetten,dat ding is eigenlijk te duur als hem los vervangt
-
Ok thanx.. ben er nog niet mee op de autobahn geweest. Heb hem opgehaald en dat was redelijk in de buurt.
Zal binnekort eens een ritje gaan maken en kijken of hij bij een constante gaspedaalstand vreemde nukken heeft.
Dat gasklephuis wou ik zowiezo al gaan doen omdat ik nu ook een ABU nokkenas heb.
Is het dan de bedoeling om de hele monopoint over te zetten of alleen het gasklephuis?
-
zoals serge zegt monopoint rp 1800 motor die meestal in een golf2/jetta zitten en de dingen wat niet direct passen omzetten van je polo monopoint,word ff knutselen maar dat lukt wel,ik zou eerst eens een stuk over de autobaan rijden en dan het gas op constante snelheden houden,als ie dan gaat inhouden onder het rijden is wat met die sensor,het probleem,hij doet het niet altijd dus dat is wel minder
-
Ben al op zoek naar een gasklephuis voor een 1.8.
Net de nokkenas inbouw afgemaakt en dat scheelt al aardig met in toeren duiken!
Wat ik me nog steeds afvraag is wat de functie van die sleufgaten hebben in de
gasklep positie sensor? Ik heb hem losgemaakt en iets naar achteren gedraaid.
Hij loopt dan lager stationair en de hik is wat minder erg.. pas als je echt volgas
geeft, ook geeft de uitlaat geen backfires meer...
Draai ik hem naar me toen dan gaat ie stationair lopen alsof er een 306° nokkenas
in ligt en is de hik heel erg!
Zet ik hem in het midden (orginele stand) dan loopt ie wat hoger stationair en is
de hik alleen als je een paar keer snel achter elkaar gasgeeft of als ie ff stationair
gelopen heeft en je geeft dan volgas. Hij geeft dan een ook een leuke backfire in
de uitlaat.
Maar goed, wat nu precies de functie van de sleufgaten zijn?
-
Vandaag de sensor eens op weerstand doorgemeten. Bij een bepaald punt/gaststand
valt de waarde op de multimeter weg. Een mm verder komt ie weer terug. Heb de
sensor nog eens goed schoongemaakt, maar op een bepaald punt blijft de waarde wegvallen.
Kan dat de verklaring voor het inhouden betekenen?
Gemeten op punt 5 (massa) en punt 4 (plus)
Voorbeeld foto
(http://data.motor-talk.de/data/galleries/644608/188738/drosselklappenpoti.jpg)
-
Jahoor, meet net nog een paar keer en nu loopt ie vloeiend op en af ???
-
Wat heb je er verder aan gedaan?
-
Net nog maar eens doorgemeten en nu weer wel een dood punt.. .arrrgh -gert-
Hoe bedoel je Pat? Aan de wagen of de sensor?
De sensor heb ik alleen nog eens goed schoongemaakt.
Motorisch heb ik nu een spagetti spruitstuk, cold air intake systeem en een ABU
nokkenas erin liggen.
Maar dit is een probleem waar ik niet achter kan komen. Als ie warm is en ik geef
ineens volgas vanaf stationair dan houd ie ff in voordat ie in toeren gaat.
De ene keer wat erger dan de andere keer. Ik had de ontsteking al wat vroeger
gezet en dat scheelt iets, maar nog steeds de hik... heb de sensor iets of wat
verdraaid en dat scheelde ook al iets, maar nog steeds...
Wil morgen ff kijken of ik VW kastje van een kennis kan lenen om hem uit te lezen.
(als ik weet waar de stekker zit? bijrijderskant ergens??)
Misschien moet ik alles eens resetten?
Dit probleem heeft ie trouwens al vanaf dag 1 dat ik hem heb, dus ook vòòr al mijn
aanpassingen.
-
die hik wat jij bedoelt heb ik ook maar voor de rest loopt ie goed als ie een tijd stationair loopt heb ik die hik wat jij bedoelt ook als ik in een keer het gas in trap,hoelang het je er niet mee gereden,dus ik bedoel dan een een stuk van 30 km of zo.....
-
De vorige eigenaar heeft er altijd mee gereden tot ik hem overnam. Maar hoeveel en hoevaak weet ik niet.
Waarschijnlijk wat boodschappen en kleine ritjes. (was al 97 jaar)
Ik heb er zelf alleen de rit naar de werkplaats mee gereden (± 5km), toen merkte ik al dat hij wat inhield
als je door wou trekken. En ik heb een keer een stukje gereden toen ik hem net uitgelijnd had.
(overigens voor jan lul nu ik hem verlaagd heb)
Verder heeft ie tijdens de sleutelwerkzaamheden alleen een paar keer warm gedraaid en wat gasgeven.
Als ik 5x heel snel pompend gasgeef dan word het inhouden ook erger! Naar mijn idee een teken dat hij
te arm staat.. of te weinig mengsel krijgt.
-
Monopissers zijn traag van begrip,ik denk dat er niet veel beter gaat worden.
Maar goed aan een testkast kan geen kwaad natuurlijk. -thumbsup-
-
dat dode punt wat je meet is ook je hik en inhouden bij het gasgeven .Vervangen is het devies van de gasklep positie meter.
Mijn aav houdt nergens in (enkelt bij koude motor ,maar dat ligt aan de bougie kabels )
-
Mijn leverancier(s) heeft ze niet. Is dit onderdeel alleen bij VW te krijgen?
-
sloop
-
mmh... dan is het ook maar de vraag wat je koopt. Wat kost zo'n ding nieuw?
-
Electrische delen van het injectie systeem hebben de neiging om nieuw heel wat centen te kosten, ebay.de geeft soms uitkomst maar dan moet je geluk hebben dat zo'n onderdeel net in reproductie is.
-
Ok, ebay.de is mijn vriend! :)
Wat is trouwens de duitse benaming?
-
Ist mein Freund :)
-
Drosselklappenpotentiometer, Drosselklappenpoti, Drosselklappensensor.
1 van die 3 :)
-
3x woordwaarde! :P
Ok, bedankt!
-
Of die monopisser,linkerhand en dan overde rechterschouder. :)
-
Joh, heb net een complete monopisser van een 1.8 aangeschaft!
Met sensor, dus 2 vliegen in 1 klap hoop ik...
Wat als je de complete monopoint overzet? Of is dat te veel van het goede?
-
Je kunt kijken of deze werkt (positie meter is volgens mij gelijk )
wel zou ik de stappenmotor van je gasklep overzetten .
-
Maar een 1.8 monopoint is niet te rijk voor een 1.3?
Stappenmotor is dat grotere zwarte kastje aan de voorzijde toch?
Sorry voor de vele vragen, maar dit is de eerste keer dat ik aan
een monopoint van zo'n blokje sleutel. Ben meer van de carbs! :)
-
Hitte draadje overzetten (dat zwarte oogje bovenop )
injector overzetten (die van een 1.8 is te groot)
De stappen motor is inderdaad dat grote zwarte kastje ,maar wellicht dat deze wel goed kan werken .
zo zou het moeten werken .
En ik ben ook meer van de carbs maar dan wel een vierling graag -naughty-
-
Jaa doemijdiema! -thumbsup-
-
Net het pakketje binnen gekregen! Toch maar even de nummers gecontroleerd dmv VagCat
en het is idd een 1.8 monopoint.
Lekker vet, maar die gaat eerst in de ontvetbak!
Volgens mij heeft dat blok een beetje onderdruk gehad..
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/1800_monopoint.jpg)
Voor ik er morgen aan begin heb ik toch nog wel een paar vraagjes (voor de zekerheid):
1. Uit de benzinedruk regelaar (groene pijl) komt olie... als ik hem schoonveeg dan ligt er naderhand
weer een druppel olie op. Kan dit kwaad?
2. Het belangrijkste van deze ombouw is het gasklephuis. Maar wat is nou raadzaam? Gasklephuis
losschroeven en overzetten? Of hele monopoint erop en injector overzetten (rode pijlen)?
3. Is het bovenste deel (behuizing) van de monopoint hetzelfde van mijn huidige als van deze of
zit daar ook verschil in?
4. Zit er verschil in mijn huidige benz druk regelaar en die van de 1.8?
5. Aan het gasklephuis zitten bij de 1.8 meer vacuum slangen en potjes aan, wat moet ik daarmee doen??
-
Niet allemaal tegelijk aub.. -nana-
Ben de boel nu om aan t bouwen, maar kom iets tegen waarvan ik niet weet of ik dat ook toe
moet passen op het nieuwe gasklephuis??
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/vacuum.jpg)
Bij het rode pijltje zie je een opening voor het vacuum. Moet deze ook in het nieuwe gasklephuis
gemaakt worden of is dit niet noodzakelijk?
-
Dit zit normaal niet in een polo dus vandaar de vele reacties.
-
Nee ok,. maar de ombouw is toch wel vaker gedaan hier?
-
-dunno- Komt me niets bekend voor, al eens gezocht?
-
Had idd gezocht op het forum. Kom wel dingen tegen dat deze ombouw mogelijk is op een AAV,
maar niet specifiek iets over het vacuum gedeelte.
Ik heb de boel er nu opgebouwd en hij loopt! Reageerd ook best fel op het gas. Echter heb ik zo
goed als geen vacuum op de slangen... dus ik denk dat ik hem er weer vanaf moet halen en toch
dat sleufje erin moet maken?
BTW: het inhouden blijft ie nog steeds doen. Ook met de gaskleppositie sensor van het 1800
gasklephuis. Ik heb echt geen idee meer waar dat nog aan kan liggen??
-
Vacuum sleufje heb ik er nu ingevreesd. Merk weinig verschil, misschien dat ie iets lager stationair draait.
Maar ben er nu wel achter waarom hij steeds inhoud!!
Las op het forum in een topic hoe je evt de ecu kon resetten. Accupolen los, 30 sec tegen elkaar houden,
blauwe sensor losgooien, starten een paar keer naar de 5000 toeren revven...
Viel me op dat hij toen gelijk in toeren dook!! Zonder problemen gelijk! Echter stationair hoog en dansend.
Motor afgezet, blauwe sensor weer aangesloten, gestart en toen begon het inhouden weer........ -dunno-
Is dat een teken dat de blauwe sensor kapot is? De zwarte heb ik reeds vervangen!
Zijn de blauwe en zwarte uitwisselbaar?
-
blauwe en zwart zijn verschillende sensoren.
1 voor de ecu = blauw en 1 voor je dashbord meter = zwart.
-
Zijn beide de zelfde soort sensors, alleen verschil in reageren... (net gelezen in een topic).
De blauwe reageerd snel op warmte en de zwarte is trager.. anders zou de temp meter
constant bewegen.
Ga zo ff de weerstand meten met koude en warme motor, maar ik denk wel
dat het de boosdoener is!
edit: "zo ff" word "morgen".. tis al weer 18:30
-
Ik was om 22.00 nog met een suzuki bezig en om half 7 al klagen -gert- :)
-
Ik draai elke dag standaard van 10:00 tot 20:00 uur, dat is 10 uur!
Vorige week 2x tot 12 uur snachts doorgegaan.. dat moet je soms compenseren met een balance dag! -nana-
-
Crackers en een paar filmpjes kijken -uitlachen-
Dagelijks van 7.00 tot 16.30, thuis doorwerken (eten koken, opruimen de kids en vrouw tevreden stellen) en als dan de oudste op bed ligt ook nog wat klussen. In dit geval voor een ander, maar ja, de centen rollen dan wel mijn kant op. -naughty-
-
Wat dat betreft mag ik wel wat meer balancen na de afgelopen feestdagen! :(
Naast dat ik probeer een eigen bedrijf draaiende te houden moet ik hier het huishouden ook zelf doen (vrijgezel).
Ik heb geen kids dat scheelt dan weer, maar daar was je zelf bij! -nana-
En in de late avond uurtjes repareer of bouw ik computer systemen, hobby dat ik erbij doe waarmee ik soms wel een leuk centje bij verdien.
-
-thumbsup-, ik heb ook nergens spijt van en jij zit blijkbaar ook niet graag stil :)
-
Alleen als het moet! :)
Heb net de blauwe sensor binnen gekregen, ga straks ff inbouwen.
Bin gespannt! :P
-
(http://www.cobrasoft.nl/pics/smileys/madness/extra_band.gif) (http://www.msnheaven.com/content/emoticons/54/banana099.gif)
-
Dus?
-
Feestje! :)
Blauwe sensor was de boosdoener. Kan weer flink gasgeven zonder inhouden.
Alleen als ik lomp pompend gasgeef dan wil ie heel soms een stotter geven,
maar ga er vanuit dat ik daar geen last van heb onder het rijden..
Merk nu pas wat de nokkenas, spagetti, cai en het gasklephuis uitmaakt!!
Hij vliegt echt in toeren, wat vooheen maar een beetje laks klonk..
Misschien dat ik vanmiddag nog ff de egel in de inlaat ga bewerken?
-
-thumbsup-
-
Zo, dat is netjes -thumbsup-
-
Danku.. ook voor het meedenken allemaal. -klappen-
Heb nog wel (ja alweer) een vraag over hoe de egel te bewerken?
De een zegt helemaal glad maken, de ander zegt konische vorm van maken..
-
Piramide had ik begrepen. Zoek maar eens in een van de laatste posts van Serge
"Het egeltje kortwieken kan ,doe dit dan pyramide gewijs(midden origineel en dan rondom steeds lager)"
-
Mooi, denk dat ik van Serge wel aan kan nemen dat ie weet waar hij over praat..
Maar ff wat anders, die egel is dat een vast deel van het inlaat spruitstuk?
Probeerde straks die ronde plaat aan de onderkant van het inlaat spr.stuk weg
te halen, maar kreeg er geen beweging in?! -dunno-
-
Is gewoon te verwijderen. -thumbsup-
-
Beetje bruter geweld dus.. :)
-
Met bruut geweld neem je je schoonmoeder .Met beleid verwijder je de egel.
Dit is een ronde plaat van ongeveer een cm dik met daarop de egel .
Pas op niet losslaan je slaat er eerder een gat in dan je een maagdenvlies doorboort .
De ronde plaat wordt afgedicht door een rubberen ring , deze kan het klem zitten veroorzaken ,Inspuiten met een kruiolie is aan te raden en dan via de onderkant (daar waar de drie boutjes zitten ) deze zachtjes los te wrikken . Neem de tijd . De ene keer floepen ze er zo uit ,de andere keer is het net een bevalling .
-
-thumbsup-
Bedankt voor de uitleg! Ik had het al eens geprobeerd, bewoog wel wat, maar voelde ook niet goed
om er aan te gaan trekken. Dus heb hem maar weer vast geschroefd. Zal morgen nog eens met beleid
en veel kruipolie gaan proberen!
Is het misschien verstandiger om (alweer) de monopoint er af te pakken en dan met een rubber hamer
de egel naar onderen te tikken?
(btw, mijn schoonmoeder is kinderloos :D)
-
Misschien omdat ze te bruut behandeld is?
-
Haar egel zal ook wel gekortwiekt zijn
-
-thumbsup-
Bedankt voor de uitleg! Ik had het al eens geprobeerd, bewoog wel wat, maar voelde ook niet goed
om er aan te gaan trekken. Dus heb hem maar weer vast geschroefd. Zal morgen nog eens met beleid
en veel kruipolie gaan proberen!
Is het misschien verstandiger om (alweer) de monopoint er af te pakken en dan met een rubber hamer
de egel naar onderen te tikken?
(btw, mijn schoonmoeder is kinderloos :D)
Net zoals de egeltjes inderdaad ,heel voorzichtig tikken kan .
-
Haar egel zal ook wel gekortwiekt zijn
hahaha
-
Hoop het wel, hou niet zo van egeltjes met een open ruggetje! :)
Maar heb gisteren eindelijk de polo eens van de brug gehaald om een proefrit te rijden.
Viel me zeker niet tegen, hij is echt een stuk feller geworden!! :D
Echter hoe warmer de auto werd hoe meer ik dat inhouden bij ineens gasgeven weer voelde!
Dus doortrekken, overschakelen en meteen weer op het gas werd gevolgd door ff inhouden..
Met andere woorden.. het lag/ligt niet aan de blauwe sensor! -boehoe-
De volgende stap is om de egel flink te kortwieken, als dat niet helpt, dan ben ik echt
door mijn ideeen heen???
-
Vandaag ff tijd gehad om de egel te snoeien. Heb er een mooie bolkop vorm aan gegeven.
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/egel1.jpg)
(op 1 pootje gehapt..)
Heb nogmaals wat liggen knoeien met de gasklep positie sensor omdat hij nu hoger
stationair liep. Ook de ontsteking op gevoel iets terug gezet omdat hij een backfire
gaf. Inhouden bleef..
Daarna de heb ik nogmaals op Serge zijn manier de ecu gereset. Polen 30 sec. tegen
elkaar houden, blauwe stekker los en een paar keer gasgeven. Niet normaal hoe hij
dan in toeren vliegt!!! Alleen loopt ie onmundig hoog stationair zonder blauwe stekker.
Druk ik die erop dan is hij minder fel? Maar het inhouden is nu minder geworden...
(maar dat heb ik vaker geroepen)
Wat doet hij nou tijdens zo'n reset zonder blauwe sensor??
-
Je hebt brandstof te kort .
-
Ok.. wat kan ik daar nog aan doen?
Het bekende tikje op de benz. druk regelaar geven?
1.8 monopoint pisser proberen?
Any suggestion?
-
Normaliter is er bij een AAV geen probleem, je moet de storing gaan zoeken, niet het probleem omzeilen :)
Heb je geen last van verstopte brandstoffilters, of rommel in de tank?
-
Dat ding heeft een uitmuntende onderhouds history achter de rug. Om de 4000km een grote beurt!
Het ziet er allemaal erg nieuw uit, dus ik ga er vanuit dat het benzine filter niet het probleem is.
Maar voor de zekerheid zal ik dat eens gaan checken. Rommel in de tank geloof ik ook niet zo..
Als ik de ecu reset en de blauwe stekker lostrek kun je gasgeven wat je wil, houd totaal niet in!
Is dan heel fel op het gas.. zodra ik de blauwe stekker er weer op prik dan komt het fenomeen
weer terug! Lijkt me dus geen rommel in de tank of een verstopt benz. filter..? -dunno-
Ik vermoed iets met het signaal van de blauwe sensor naar de ecu, maar daar heb ik dan net
te weinig kaas van gegeten om daar iets mee te doen.. :(
-
Om de 4000km een grote beurt? -gert- , ik zou bijna argwanend worden. :)
Feit is dat het probleem er nu is, en het er vast niet sinds nieuwlevering geweest is, maw; er is een storing of defect. Mijn advies; storingzoeken is uitsluiten. Dat kan je doen door onderdelen te gaan vervangen, maar dat kan ook een dure geschiedenis worden.
Open deur; heb je de blauwe sensor al eens vervangen? Ik zie dat zo snel nergens in dit topic terug. -dunno-
-
Alleen als het moet! :)
Heb net de blauwe sensor binnen gekregen, ga straks ff inbouwen.
Bin gespannt! :P
Vervangen dus!
Ik omzeil het probleem niet, ik probeer het juist op te lossen! Het feit dat je daar overheen leest
bewijst dat je bovenstaande gemist hebt.
Dat ik de storing op moet zoeken dat begrijp ik, maar heb al diverse delen vervangen en nog steeds
heb ik het euvel. Ik heb de ecu na elk vervangen deel gereset volgens serge's methode en nog
steeds het euvel. Dat dit probleem nieuw niet was begrijp ik ook wel! Dat ik de storing moet
zoeken zo ver was ik ook al.. bedankt voor je ehm.. advies? -dunno-
Die onderhouds history is niks argwanend aan. Heb er een heel stuk history bij zitten. Er werden
weinig km's gereden.. de laatste jaren zo'n 4000km per jaar, vandaar ook om de 4000 km de beurt.
Jij hebt liever een auto waar zo weinig mogelijk onderhoud aan is gepleegd??
Het feit is ook dat er nu een spagetti uitlaat gemonteerd is, een open air intake systeem en een
groter gasklephuis. Dus dat hij dat wat meer benzine nodig heeft als standaard zou enigzins wel
logisch zijn! Dus vandaar mijn vraag of het raadzaam is om de 1.8 injectie te plaatsen of zoals
wel vaker geopperd, een tikje op de benz. druk regelaar nuttig is? Zoals ik al eerder aangaf, ik
ben geen held in monopoints, dus misschien dat ik veel of voor jullie domme vragen stel......?
-
Vervangen dus!
Ik omzeil het probleem niet, ik probeer het juist op te lossen! Het feit dat je daar overheen leest
bewijst dat je bovenstaande gemist hebt.
ik wil je niet aanvallen hoor -thumbsup- Ik had alleen niet zo'n zin om alle 6 de pagina's letter voor letter te lezen om te checken of je de sensor wel of niet vervangen had, zou ook een te makkelijke oplossing zijn -hitit- Heb de teksten alleen even snel gescand, dan zie je idd. wel eens iets over het hoofd :)
-
Het feit is ook dat er nu een spagetti uitlaat gemonteerd is, een open air intake systeem en een
groter gasklephuis. Dus dat hij dat wat meer benzine nodig heeft als standaard zou enigzins wel
logisch zijn! Dus vandaar mijn vraag of het raadzaam is om de 1.8 injectie te plaatsen of zoals
wel vaker geopperd, een tikje op de benz. druk regelaar nuttig is?
Zoals je zelf in je onderstaande post schrijft vertoonde de auto dezelfde symptomen in de originele config, dan zouden bovenstaande oplossingen alleen maar 'maskeren' van het probleem zijn. Storingzoeken is ook niet mijn hobby...
Toen alles nog standaard was deed hij het ook al, dus het is niet gekomen door deze 2 veranderingen.
-
ik zou gaan meten wat mijn druk is op de benzine leidingen .
-
Zomaar gaan tikken envervangen werkt niet . Je zult een verloopje moeten maken om mbv een bandenspanningsmeter je druk te kunnen meten .
-
Met een bandenspanningsmeter? Zijn die dingen van binnen bestand tegen benzine dan? -dunno-
Heb wel een set om oliedruk in bak en blok te meten, zou dat niet beter bestand zijn tegen benzine?
Hoeveel druk moet er op de leiding staan? 3bar?
-
Wil geen slapende honden wakker maken maar ik ga het toch doen -naughty-.
Mag ik vragen hoe het is afgelopen met je probleem Remon?
Bij mijn AAV heb ik afentoe ongeveer hetzelfde probleem, maar dan niet stationair maar koud en warm en vooral in de lagere toeren (onder de 2000 toeren). De auto heeft het niet altijd even constant en loopt in het algemeen prima stationair. Voor zover ik kan testen heb ik geen valse lucht of vacuumproblemen en qua motorische aanpassingen heb ik alleen een Remus einddemper en had ik een open filter. (Heb sinds kort weer de originele filter erop met koude lucht aanvoer vanaf de grille, met de originele aanzuigbuis en het open filter had ik toch het idee dat er zo nu en dan bij rustig rijden warme lucht werd aangezogen. Nu ik de koude lucht aanvoer heb gemaakt heb ik het idee dat het toch weer wat gezonder loopt, ook het oppakken bij lagere toeren is iets directer geworden lijkt het.
Dit is bij mij het geval: Bij het uitrollen in de 2, en ik geef gas bij wil de auto nog wel eens 1 seconde inhouden (iets later pakt de auto weer normaal op).
Als ik naar de bougiekleur kijk heb ik ook het idee dat de auto iets armer lijkt te lopen t.o.v eerst. Het is geen groot probleem en de auto rijd gewoon lekker maar afentoe kan ik mij hieraan wel storen, vooral omdat ik nog wat dingen wil veranderen in de toekomst is het noodzaak om zeker te weten dat de basis goed is -sturen-
Blauwe sensor = ok
Ecu reset = gedaan
bougiekabel test plantenspuit = slaat niet over
koelsysteem = perfect
carterontluchting/vacuum gedeelte = oke, niets kunnen ontdekken
Injectie= Gasklephuis schoongemaakt, was niet echt vies dus ook geen verschil.
Bougies= Zitten er een paar duizend km in pas.
waar ik misschien aan zit te denken:
- Benzinepomp niet meer helemaal fris? (hij zoemt behoorlijk, lijkt erger te worden de laatste tijd)
- Fout in het uitlaatsysteem? (Lambda niet meer fris ofzo)
- Toch iets met de injector zelf, elektrische delen nog niet uit elkaar gehad zoals printbanen etc..
Ik heb hier nog een andere originele AAV injector liggen, zou ik die gewoon om kunnen wisselen om te testen of krijg ik dan gezeik met het inleren wat ik natuurlijk niet zelf kan doen thuis. Meen ooit ergens te hebben gelezen dat het bij AAV niet echt nodig zou zijn.
Het zou van alles kunnen zijn, welke bougies kun je het beste gebruiken bij een originele aav? Geloof dat van NGK de BUR8ET staat voorgeschreven, die zitten er dus ook in nu. De garage die lang geleden de koppakking hebben gemaakt hadden er andere bougies ingedaan en ik kan niet herinneren of ik het probleem toen wel al had. Misschien eens voor de grap de andere bougies proberen. Het zou ook puur aan de brandstof zelf kunnen liggen, ik tank meestal goedkoop in België of bij de tango om de hoek :)
Ontsteking heb ik ook nog niet naar gekeken..
@ Remon: Jij hebt een spaghetti spruitstuk, mag ik vragen op welke plaats je nu de lambda aansluiting hebt zitten? Als die namelijk tever naar achteren zit heb je kans dat hij niet warm genoeg wordt om het juiste mengsel te bepalen. Op mijn spruitstuk zit al een lasmoer voor de lambda en ben van plan om de kat gewoon weg te laten. Als de lambda dus niet op de juiste positie zit dan kan je mengsel dus ook afwijken met bv inhouden als gevolg..
Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken -naughty-
-
benzine filter is ook pas vervangen trouwens dus dat kan het denk ik ook niet zijn.. -nana-
-
Monopissers zijn gewoon traag van begrip :)
-
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn Pat!
De auto is inmiddels verkocht, maar dat hik probleempje heeft ie altijd gehouden. Eigenlijk tijdens het normaal rijden weinig last van gehad. Alleen als de motor goed warm was en ik een stoplichtsprintje maakte. Hem lekker doortrok in zijn 1e en dan te snel op het gas wou in zijn 2e, dan kwam de hik naar boven! Als ik heel ff het toeren iets liet zakken dan pakte hij wel goed op. Maar goed, dat maakt het sprintje dan weer te niet..
Probleem is gewoon dat een monopoint te traag reageerd! Dus eerstvolgende upgrade zou voor mij een set motorfiets carbs zijn geweest.
Mijn lambda heb ik ongeveer op de zelfde plaats gemaakt waar hij oorspronkelijk ook zat. Veel langer was de kabel ook niet, dus hij moest wel op de zelfde plaats gemonteerd worden!
-
Bedankt voor de snelle reacties.. Dat hikken is mij wel duidelijk ja dat heb je met een aav in originele staat ook als je hem ´te´ snel doortrekt van de 1 naar de 2 -uitlachen-
Bij mij merk ik vooral het inhouden als ik dus in de 2 heel langzaam uitrol en dan wat gas bij geef, de reactie komt dan een stuk later. (Dus om je voor te stellen, je rijd op een T- splitsing af, terugschakelen naar de 2 en bijna op het kruispunt aangekomen kun je doorrijden (heel laagtoerig): Hij pakt dan erg laat op alsof hij even geen brandstof krijgt of juist teveel. In mijn herinnering had de wagen dat eerst niet zo erg dus misschien toch een teken dat de benzinepomp niet meer zo fris is..
Ik ga de elektrische componenten nog eens allemaal nalopen, de verdeler ziet er gewoon goed uit en de kabels zien er ook niet slecht uit en slaan niet over.. Misschien dat ik deze toch eens mee vervang want ik weet niet of dat ooit gebeurt is.
Ik heb toch wel wat plannen met de aav als basis:
- Spaghetti (kat weglaten met daarachter een ruimere midden demper die aansluit op de remus einddemper)
- Aav kop bewerken (Iets minder radicaal tegenover die kop die in mijn voorsteltopic staat)
- 3F of ABU nokkenas, kop reviseren en schoonmaken met gepolijste kleppen.
- Aav inlaat flowen en afmeten op de inlaatpoorten van de kop met kort gewiekte egel -naughty-
- 1.8 gasklephuis met aav injectiedelen (ECU zal wel niet overweg kunnen met een volledige 1.8 injectie? en de benzinepomp ook zeker niet :) )
- Qua filter lijkt mij uiteindelijk toch de beste optie om de originele paddo te behouden i.c.m. de koude lucht aanvoer via de grille.
Het mooiste zou zijn om er dan ook een k&n inlegfilter in te leggen. Met die open filters zuig je 9 van de 10x warme lucht aan heb ik het idee.
Of de monopisser dit allemaal bij kan houden is dan natuurlijk de vraag en als het echt klote loopt dan moet ik wel met carbs gaan rijden.. dat hikje van de 1 naar de 2 kan ik mee leven en het hoeft ook geen extreme sprint auto te worden maar ik ben gewoon benieuwd wat er met 'semi' onderdelen i.c.m. injectie te behalen valt. Omdat het een daily is moet het ook een beetje betrouwbaar blijven en zal ik met een goede basis moeten beginnen.
@ Lowrida: Jammer dat je die sedan hebt verkocht -boehoe- waar rij je nu in? Heb je ook wel eens met het originele filter gereden op je aangepaste aav?
-
probleem zit hem niet in de mono pisser ,maar in de samenhang met de erg tamme nokkenas in de kop die erg weinig lift heeft .Hierdoor is er net te weinig doorstroom op het moment dat je gas geeft. de pisser pist wel , maar voordat het mengsel in de genotskamer is terchtgekomen duurt wat langer .dit ervaar je als dat hik moment . plaats je een betere nokkenas (abu ribbeldildo) is je doorstroom al beter en is het hik moment weg .
bij koude motor pist de incontinente zeikerd wat meer peut waardoor hij rijker afgeregeld wordt en heb je geen last van het net te arme mengsel in samenwerking met je doorstroom .
wat ook kan helpen is het drukpotje een tik geven met hamer en dop 10 zodat deze een mm verder gaat .
-
AAV: Altijd Afwachtend Versnellen :)
-
Haha zo kun je het wel benoemen ja -nana-
Bedankt voor de uitleg Serge, het project heeft niet veel haast maar ik wil binnekort als ik wat meer tijd heb eens beginnen met het bewerken van de onderdelen en revisiedelen bij elkaar sprokkelen zodat het er toch eens van komt -klus-
Ik wil binnekort even kijken of het zo nu en dan inhouden niet toch aan de huidige injector ligt. Heb hier nog een andere liggen, kan ik deze gewoon omwisselen zonder te hoeven inleren of is dit zeker nodig bij aav?
-
je kunt hem omwisselen voor een andere gebruikte ,maar dan weet je nog niet waarom . En het gaat prima zonder inleren .
-
Na montage en warmlopen . wel even de blauwetemperatuurstekker loshalen en 3x gasgeven tot 3500rpm . Dan weer de stekker aansluiten .
Hiermee reset je de computer en herstart je het "zelflerende" gedeelte van je computer .
-
Oke thanks! Ja in principe weet je dan nog niet veel maar ik ben van plan om die injector die ik nog heb liggen even helemaal uit elkaar te halen en grondig schoonmaken/nalopen.
Misschien ligt het aan de stappenmotor of een vervuilde printbaan, mocht hij na het omwisselen dan beter lopen dan weet ik dat het daar ook iets mee te maken had.