Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: punk3000 op zo, 17 jun 2012, 10:47:58
-
Ik kom er even geen wijs uit.........dus help!!!!
Ik heb een polo uit 11-01-1993, maar ik ben bezig met een GT blok op te bouwen, die ik er in ga leggen.
Het GT blok komt uit 02-04-1992.
Voor zover ik het heb kunnen controleren, is een kat verplicht op een auto gebouwd NA 31-12-92.
Dus m.a.w: als ik de polo (met GT blok) ter keuring aan bied bij de RDW en kan bewijzen dat het blok van voor 31-12-92 is, mag ik hem opbouwen zonder kat?
-
volgens mij gaat het om de auto en niet om de motor.
Ben bang dat je de uitlaat met kat moet monteren.
-
Ik voel een mail opkomen naar de rdw..... :)
Edit: als ik nou gewoon een flinke staaf door de kat heen rag en alles eruit mep, dan heb ik op het zicht toch wel een kat, maar van binnen niet?
Of krijg ik dan gezeur met de co score?
-
Die kans is wel groot dat je problemen krijgt met de Co score.
-
Maar auto's zonder kat moeten dan toch voldoen aan andere scores qua co?
Nou wordt het dus de vraag of de auto of het blok moet voldoen aan de kat/co score
-
wat voor een code staat er op je kentekenbewijs voor kat?
-
Nogmaals (al eerder besproken, dus ook te vinden via de zoekfunctie):
Katverplichting (fysiek aanwezig) afhankelijk van bouwjaar/kenteken: na 31-12-1992 moet-ie er inderdaad gewoon onder zitten.
Met of zonder kat: altijd voldoen aan de uitlaat-emissienormen die behoren bij je kenteken.
-
Ik had ook gezocht, zo was ik er achter dat zeg vanaf 93 een kat verplicht was.
Maar vroeg me ook af of het om de auto of het blok ging.
Maar geldt dus voor auto, al is het blok uit 1830, dan nog moet er een kat onder.
-
Yep, als auto van na 31-12-1993 is wel. Mag echter leeg zijn, als je de CO-norm van dat moment maar niet overschrijdt...
-
Die gok neem ik liever niet.
Dan laat ik hem wel keuren met en laat hem lekker zitten.
Met de apk doen ze ook co meting, dus dan zou ik weer de sjaak zijn.
-
Je kunt er ook voor kiezen een 100 of 200 cels sportkat te kopen .
Deze hebben een veel betere doorlaat van de gassen maar filteren het toch nog :)
-
denk dat de vermogenswinst t.o.v het geld wat je er voor neer legt, het niet waard is om zo'n ding te kopen.
Op papier is het verschil tussen met en zonder 3 pk, dus te verwaarlozen.
-
Je kunt er ook voor kiezen een 100 of 200 cels sportkat te kopen .
Deze hebben een veel betere doorlaat van de gassen maar filteren het toch nog :)
-gert- veel geld voor een kat die zijn werk moet doen op een 3f motortje!!
-
-gert- veel geld voor een kat die zijn werk moet doen op een 3f motortje!!
Heb op Ebay ooit een sportkat gekocht voor 120 euro inclusief verzenden -dunno-
Vond het vergeleken met de prijzen hier in nl goed betaalbaar :)
-
dat is op zich nog wel te doen, maar voor dat nauwelijks waarneembaar beetje vermogen wat ik er mee krijg, kijk ik liever voor een leukere nokkenstok en evt kopje door serge laten befriemelen.
Schiet ik meer mee op
-
Ik geef je geen ongelijk hoor :)
Maar ik wou je toch even erop attenderen dat er meerdere optie,s zijn ;)
-
-prut-
-
Apk-regels van kat en/of lambdasonde zijn 1 a 2 jaar geleden veranderd:
kat en lambdasonde pas per 1996 verplicht.
Is 1 van 2 wel aanwezig, mot CO voldoen aan 0,5%
-
Als dit blok al afgekeurd was op co MET een kat, zal het niet veel beter worden zonder denk ik zo.
Nou denk ik dat met een revisie beurt, met nieuwe sapjes en pakkingkjes etc het al een stuk beter zou zijn.
Denk dat ik hem laat keuren MET kat en dan als er ooit wat geld is en een ander uitlaatsysteem komt, de kat eronder uit gaat.
-
omdat ik even geen nieuw topic open, ga ik even verder in deze.
Ik heb zo goed als zeker een spaghetti spruitje aangeschaft.
De lambda sonde moet dan toch in het spruitje gezet worden?
Ik ga toch proberen hem zonder kat aan te bieden voor keuring
Nou zie ik allemaal van die "wonder vloeistofjes" die je in je tank kan gooien om het blok van binnen schoon te maken, wat zijn de meningen daarover?
Ook kreeg ik een tip van mijn garage man om er eens een tank met euro 98 in te gooien en er dan eens een lang stuk mee te rijden, zou wonderen doen voor je co??
En hem daarna aan te bieden voor de keuring.
Meningen, tips op of aanmerkingen gevraagd aub.
-
Ik heb wel erg goede ervaringen met Forté toevoegingen.
-
kan je er iets meer over uit wijden aub -naughty-
-
Neen... Ik ben altijd behoorlijk kritisch/achterdochtig over toevoegingen, maar met Forté heb ik goede ervaringen, zij het met toevoeging voor de motorolie. Niet direct met benzine-treatment. Vroeger deed ik bij mijn dieseltjes wel altijd even 5 liter benzine in de tank vóór ik 'm warmreed en naar de keuring bracht.
-
Het lijkt me dat als je moet gaan voldoen aan emissie-normen die een auto/motor mét kat heeft gehaald/gesteld, en je wil dit doen zónder die kat, dat je motor wel in goede conditie moet zijn. Lijkt me lastig haalbaar dit te gaan proberen met een motor die mét kat er niet aan voldeed, door toevoegende wondermiddeltjes... Maar het staat je natuurlijk vrij om te proberen?! :D
-
het is niet zozeer dat ik verwacht dat hij met een "wondermiddeltje" er ineens doorheen komt.
Maar met verse sapjes, luchtfilter en nieuwe pakkingen enzo en hem goed af laten stellen, zal ik een eind komen verwacht ik
Het torretje heeft het laatste jaar nog geen 4000 km gelopen met allemaal korte stukjes, dus van binnen zal hij goed dicht geslibd geweest zijn.
Kleppen worden ook nog gepolijst, kop minimaal vlakken en dan flink eind rijden dat hij goed warm wordt, dan verwacht ik dat het al een stuk beter loopt.
co was 0.6 dus ook niet overdreven hoog.
En gaat hij er niet door, heb ik 8 weken de tijd om de kat er weer onder te zetten en hem opnieuw ter keuring aan te bieden
-
Da's ook waar. In dat geval kun je denken aan Forté. Gebruik bijvoorbeeld de toevoeging bij de olie alvorens de olie af te tappen (Forté Motor Flush). Zorgt voor reiniging, werkt erg goed is mijn ervaring met de V8 van de Range Rover.
Lijkt me ook handig om eens te kijken hoe de staat is van je tank? Wellicht zit daar veel residu/troep in? -dunno-
-
om eerlijk te zijn zo ik het niet weten.
Zit er in ieder geval ook over te denken om het benzine filter ook te wisselen.
Misschien evt de tank er even onder uit halen en om te spoelen.