Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: RoelG op vr, 10 aug 2012, 10:07:47
-
Na een hele dag sleutelen moet ik nu weer terug om de krukaskeerring te vervangen -boehoe-
Deel 1
De speciale blokkeersleutel met de halve maan aan het eind heb ik niet dus:
1. Heeft iemand die in de buurt van rotterdam / leiden (wil best km's maken)?
2. Is er een andere manier om zonder bijkomende schade de centraalbout los te maken.
Deel 2
De onderdelenboer heeft het over 2 keerringen.
-dunno-
Mijn handleiding verwijst lekker naar het ATH boekje van de golf. En die heb ik natuurlijk niet -gert-
Geen idee dus wat er achter het krukasvliegwiel zit en hoe ik bij een 2e keering moet komen -dunno-
Iemand die hier op korte termijn antwoord op kan geven?
Mocht je het hulpstuk hebben mag je me bellen op 06-47828drienegeneen -hug-
Pumt is dat het vandaag / vanavond moet want morgen ga ik op vakantie.
Mijn dank is GROOT
p.s. uiteraard heb ik op het forum en het web gezicht voor ik deze vraag heb gesteld. Ik onthoud mij echter van enige aansprakelijkheid voor het missen van waardevolle informatie door het verkeerd zoeken of onterecht niet aanklikken van ogenschijnlijk niet waardevolle topics
-
DISCLAIMERp.s. uiteraard heb ik op het forum en het web gezicht voor ik deze vraag heb gesteld. Ik onthoud mij echter van enige aansprakelijkheid voor het missen van waardevolle informatie door het verkeerd zoeken of onterecht niet aanklikken van ogenschijnlijk niet waardevolle topics
:)
-
ik denk: Yes. iemand met antwoord op mijn vragen.......
-
Deel 1: tool heb ik niet, sorry
(bij mij is luchttol erop en op hoop van zegen)
Deel 2: krukaskeerring dis.zijde is exact dezelfde als nokkenaskeerring erboven.
De andere is wellicht stiekum toch vliegwiezijde of bijv. pakking tussen krukaskeerringflens en onderblok.
-
Ik dácht je misschien te kunnen helpen door de Golf-vraagbaak uit de kast te pakken, maar die is voor 1974-1979 en behandelt alleen de 1.5 en 1.6 liter motoren, dus ben bang dat je daar ook niets aan hebt.
Blokkeertool niet zelf te maken (of te lenen bij een VW-specialist/garage in de buurt?
-
Ku* ku* ku* met peren.
hele dag verklooit.
en geen stap verder
(hooguit terug)
zo nu eerst slapen
-
-boehoe-
-
hele ochtend vergooit met het vinden van het juiste gereedschap.
Niets dus.
Onder de auto. Alles vettig. Maar lijkt wel meer naar voren en alsof de rand van de carterpan lekt.
Pakking toch liggen. Zo gebeurt.
Niet dus. Iemand een idee waarom de steekas niet meer loskomt van een bak (lange kant)
Daardoor één boutje een hel. Maar uiteindelijk gelukt.
Alles schoon gemaakt zo ver als ik kon.
Starten lopen........
Drup drup drup
kijken
hmm.
komt van boven.
Enige wat ik nu nog kan bedenken is:
koppaking of nokkenaskeerring
beide net vervangen.
Sympotmen
Blok lekt als een vergiet en alleen als de motor draait
eerste plek die je ziet is net onder de dynamo en verspreid zich dan om de hoek van het blok.
De voorhoek en achterhoek van het blok bij de koppakking is kurkdroog. Hetzelfe bij de klepdekselpakking
Kan het blok gaan lekken langs de koppaking tussen de de twee bouten in net achter de distributieriemkap?
Daar zit toch geen oliekanaal bij mijn weten... En dat zonder dat de hoeken ook vochtig worden?
Dan blijft dus de nokkenas over
Net en nieuwe keerring -dunno-
Of mis ik nog locaties? de krukas lijkt nu dus uitgesloten omdat de olie van boven komt.
Maar goed.
Alles zat vast en het was 11.45 in de avond.
Ik was er klaar mee en vandaag de polo nodig voor de vakantie.
Dus olie controleren en accepteren dat ik wat vloeibaar goud verlies.
Na mijn vakantie weer verder -boehoe-
Vanochtend op het punt gestaan het ding naar de sloop te duwen
-
Duw hem dan maar rustig richting Arnhem. :)
Ga je ver weg op vakantie of blijft het binnen Nederland ??
-
binnen nederland
-
Dan maar een flesje olie mee voor de zekerheid.
-
Yep. voor vertrek weer olie controleren
-
Comtoleer ff een boutje waar de distributieriemkap mee vast zit. Bij mijn polo lekte hij langs dat boutje! Heel vreemd. Dat boutje zit ook door de afdichtschild van de oliepomp m
-
neeeeeeeeeeee
dat meen je niet?
het onderste deel dan.
die heb ik weggelaten.
boutjes dus ook.
iemand hier een plaatje bij?
geen idee meer hoe dat zat en zit nu op mijn vakantie bestemming met internet via mijn 3,2 inch telefoon.....
-
Welke hoek van t land zit je, er vast wel een forum lid met vraagbaak/ echte pc&monitor in de buurt.
-
hoenderloo
-
Daar wonen toch een best aantal in de buurt en vlak bij Dr Serge.
-
ik denk dat als ik deze week weg ga om aan de polo te sleutelen ik een relatiecrisis heb.
-
:)
komt mij helemaal niet bekend voor anders -dunno-
-
:)
-
Je kunt ook moeders de vrouw met kids droppen bij de schaapskooi op de ginkelse heide vlak bij ede ,en dan toevallig even aanwippen .
-
toevallig?
jij onderschat mijn vrouw :)
-
maar effe serieus.
als ik weet waar het boutje hoort kom ik er volgens mij zo op de tast van bovenaf bij.
een boutje moet geen probleem zijn.
dat is dan nog te doen......
-
Garagezeep bij je? :D
-
nee. mijn handen zijn nog zwart van de afgelopen dagen. dat maakt dus niet uit. :)
maar niemand die een foto of plaatje heeft en de bevestigingsgaten er op kan aanwijzen?
-
Geen plaatje helaas. Ben ook op lokatie. Kopbouten e.d. wel al nagedraaid? -dunno-
-
kopbouten nadraaien?
zijn rekbouten....
-
ook die moeten toch nagedraaid na warmlopen -dunno-
-
staat zo ver ik heb gezien niet in de boeken die ik heb?
40nm 60nm 90graden 90graden uit mijn hoofd. niets over nadraaien of zo.
wat is anders het nut van rekbouten?
los daarvan. lek lijkt lager te zitten. de hoeken van de kop zijn kurkdroog
-
Idd Roel: 86c kopbouten hoeven niet worden nagedraaid.
Oliekanaal vanaf olie DOOR afdichtflens (die met krukaskeerring) is ook een leuke idd:
als daar de pakking niet goed tussen zit, lekt 't vrolijk tussen flens & onderblok door.
(oliedruk he: vooral bij koude start pompt ie er toch een aantal bar doorheen)
-
tja. kan idd ook langs de flens lekken. maar das wel erg plotseling. eerdere lek is tenslotte opgelost.
eerst dat boutje maar eens uitproberen
-
alleen..
kom er maar niet op waar dat boutje zat.
met dit plaatje iemand die mij erder kan helpen:
ik gok dat het wazig plekje 1 is...
en anders wazig plekje 2 :)
in ieder geval is de plek binnen de cirkel de plaats waar ik als eerste olie zie.
die kan natuurlijk van hoger komen maar daar zit de distributiekap overheen.
-
Misschien zie je op deze plaatjes (weliswaar vanan PY-motor) iets dat behulpzaam kan zijn om 'op de tast' het boutje/boutgat te vinden?
Boutje [9] op onderste plaatje ? -dunno-
1. (sump) http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11732.msg351707.html#msg351707
2. (voorste afdichtflens) http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10562.msg317548.html#msg317548
3. (distributieriem) http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10562.msg317548.html#msg317548
-
Onderste distriburiemkap. Waar die mee vast zit moet hebben.
-
check
gevonden.
en meteen een how to met toelichting hoe je de krukas blokkeert.......
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=91748
(http://img703.imageshack.us/img703/8412/15737132.jpg)
de onderste van de twee rechter dus.
die gaat dan weer in het gaatje bij de rode pijl op het plaatje onderaan.
iemand uit zijn hoofd wetende of dit eem M6 is of iets anders?
Reed daarstraks langs een brezan dus dan haal ik morgen of overmorgen even een paar lengtes. -klus-
p.s. een pracht van een how-to... kan die niet ook hier op het forum -dunno- Effe johanV vragen. -dunno-
-
Geen relatiecrisis nu? :)
-
nee hoor. ben toch niet een halve middag weg om te sleutelen/ kletsen/ koffiedrinken
(mijn vrouw weet inmiddels hoe dit gaat)
een boutje proberen er in te draaien op de parkeerplaats is ze inmiddels wel gewend.
en het boutje haal ik wel op de weg naar de supermarkt :)
-
Al naar de sloop geweest?
-
tuuuurlijk -thumbsup-
bedankt voor de gegevens -hug-
meteen na je berichtje weggegaan
waar denk je dat ik het boutje voor de polo en de vervangende lambda sonde vandaan heb? :)
op de sloop nog twee of drie polo 2f's gevonden.
heren daar gooien ook nog dingen achterin.
polo motorklep wit
2 5 versnellingsbakken
-
helaas. de biertjes waren wat voorbarig.
polo blijkt nog steeds te lekken.
-
"Ik heb een booot..." :D
-
zucht...
blijkbaar duurt het effe voor het weer lekt -boehoe-
enige optie die nog over is:
mijn laatste vakantiedag offeren om weer de riem te verwijderen en de kap los te halen zodat ik kan kijken waar het vandaan komt.
c'est la vie
vandaag lekker bezig geweest met de pug -gumuz-.
van alles gedaan behalve de stappenmotor.
de verstuivers bleken namelijk te lekken.
dus strooptocht (apeldoorn, zuthpen en deventer) gedaan voor onderdeeltjes en verstuivers er af, rubbers en klemmen vernieuwen en alles weer monteren.
daarna tijdens een testrit het schakelmechaniek losgekomen -gert-
met moeite kunnen schakelen en ergens aan de kant kunnen zetten.
alles netjes weer terug geplaatst maar heeft behoorlijke speling.
Binnenkort dus ook maar vervangen......
Wel nog even de stappenmotor gecontroleerd.
stappenmotor uit: motor loopt
stappenmotor stekker er in tijdens lopen (koude motor): auto valt meteen uit na inschakelen van de motor.
morgen nog even demonteren en schoonmaken.
meer gaat hier niet lukken:
1. heb ook nog vakantie
2. de sloop heeft er geen op voorraad (of vraagt 60,- voor een aftermarkt onderdeel van 70,-)
-
vandaag alles weer bekeken en schoongemaakt.
diagnose: krukas keerring.
special tool gemaakt. nu nog tijd om alles te vervangen.
-
(...) special tool gemaakt (...)
Plaatje? :)
Alle vertrouwen dat 't goed gaat komen -thumbsup-
-
tijd is de beperkende factor.
tool werkt. bout is los geweest.
had alleen niet alle spullen bij me.
Anders was het nu klaar geweest.
misschien morgen.....
edit: typfouten weggehaald. met een smartphone toch niet echt geweldig
-
zo. vandaag met 35 graden om 1 uur begonnen met het loshalen van de keerring -gert-
mijn dank gaat uit naar mijn broer en schoonzus voor het brengen van veel drinken, ijsjes en uiteindelijk ook een verkoelende douche en wat hulp tijdens het klussen -hug-
resultaat:
een polo die tot nu toe niet meer lekt. beter nog. kukrdroog is want net schoongemaakt. -thumbsup-
Uiteindelijk om een uurtje of vijf naar huis gereden -sturen-
2 kilo lichter van het zweten, met een voldane smile en volgens mij genietend van MIVW-verkeer dat naar huis reed -cool-
-
-goodjob-
-
het moest er eens van komen hè
special tool deed zijn werk prima.
foto's. nope. veel te warm voor / geen zin in.
special tool ligt nog bij mijn broer dus kan het nu ook even niet doen :)
-
het moest er eens van komen hè
special tool deed zijn werk prima.
foto's. nope. veel te warm voor / geen zin in.
special tool ligt nog bij mijn broer dus kan het nu ook even niet doen :)
Komt nog wel, zo'n ding niet weg toch? :)
-
nee, die gaat niet weg :)
beter nog. heb em vooraf nog netjes afgebraamd en glad gemaakt.
bedoeling was om em thuis in de rust-oleum te gooien zodat hij er flink wat jaartjes tegenkan.
aangezien mij nbroer nu bezig is een opel te verzinken zal hij echter waarschijnlijk inmiddels hard verzinkt zijn -naughty-
-
gefeliciteerd met het behaalde resultaat -thumbsup-
nu hopen dat het zo blijft :)
leuke sonja bakker bijkomstigheid in deze omstandigheden -uitlachen- had je het nodig -dunno-
-
Goed bezig Roel -thumbsup-
-
@ JTG: hell yeah :)
helaas alweer 7 kilo verwijderd van mijn streefgewicht (incl de 2 liter vocht die inmiddels weer is aangevuld)
-
vandaag verder met de pugeot -gert-
uiteindelijk mijn vrouw maar gezegd dat ze de anwb moest bellen: misschien konden zij een diagnose stellen.
Zijn beide al jaren verzekerd maar maken er normaal toch nooit gebruik van dus moet kunnen.
Gaat op het moment dat de anwb er is de startmotor stuk.
diagnose van de anwb: startmotor stuk.....
k*t auto
dus naar de sloop.
startmotor vervangen.
Meteen stappenmotor en gasklepsensor ook meegenomen en uitgewisseld.
starten deed hij weer. probleem echter niet opgelost.
Vanmiddag dus maar bij de buurtgarage gezet.
Zij gaan morgen de comupter uitlezen en kijken wat het euvel is.
Soms moet je een veldslag gewonnen geven om uiteindelijk de oorlog te winnen -gert-
i give up
-
gaat inmiddels over heel wat meer dan alleen de krukaskeerring... Klinkt als een alles behalve ontspannen vakantie -hitit-
succes met de technische trubbles
-
-off- => http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,13381.15.html (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,13381.15.html)
k*t auto
Yep.
dus naar de sloop.
Das goeie praat
startmotor vervangen.
Huh?...Ja maar.....NEEEEEEEE
Meteen stappenmotor en gasklepsensor ook meegenomen en uitgewisseld.
Dôh
starten deed hij weer. probleem echter niet opgelost.
Gebed zonder end.....
-
bwahahaha
(prachtige samenvatting)
mijn vrouw is er blij mee.... en tja.... vrouwen......
ach kan erger. Hirvoor gesleuteld aan een opel vectra ecotec 2.0 G3. Nachtmerrieding.
Kon ze ook geen afstand van doen.
Zo lang ze rijden zijn die peugeotjes prima. maar als er wat aan is.
Loop nog te kokhalzen van alle torx, imbus en overige tierlantijntjes die je nodig hebt om er ubehaupt aan te werken.....
We gaan het zien.
Laat het nu maar over aan de profs. Ik heb er de kracht niet meer voor.....
@ Sjon. dank voor de knip. door alle ergernis even vergeten HOE of-topic ik wel niet was gegaan.... -gert-
ik zal / wil het er niet meer over hebben
-
Loop nog te kokhalzen van alle torx, imbus en overige tierlantijntjes die je nodig hebt om er ubehaupt aan te werken.....
Das irritant ja, 1 van de redenen dat ik ook liever niet buiten de VAG-groep sleutel:
altijd wel net ff niet 't juiste stukkie gereedschap voorhanden....
Voorbeeldje: homokineet Toyota vervangen, centrale asmoer is veeltand maatje XL....
Heb ik nie, ga ik nie kopen ook nie, want voor mezelf nooit nodig nie
-
Vrouwen en auto's is een aparte combinatie. Mijn meisje wil ook geen afscheid nemen van haar polootje, dat vind ze zielig. Terwijl ze dol graag een Fabia zou willen. Gevoelswezens :), ik hou d'r wel van.
-
Zou me toch gaan afvragen waarom ze nog bij je is Benji....
dat vind ze zielig
Terwijl ze dol graag een Fabia zou willen
(maw een andere)
Gevoelswezens, ik hou d'r wel van
-nana- -uitlachen- :)
-
Ik sleutel d'r aan -klus-, knopjes draaien enzo -naughty-.