Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: niekpolo op wo, 29 aug 2012, 21:58:41
-
Ik heb afgelopen week wegens werkzaamheden mijn wielen en mijn remmen eraf gehad. Nu alles weer gemonteerd is lopen mijn remmen aan als ik aan het voorwiel draai. Dit geldt voor links en rechts. Omdat er nu wat roest op de schijven gekomen was kon ik een foto maken waar de schijven precies aanlopen. Dit blijkt aan de hartzijde van de remschijf te gebeuren zowel links als rechts is een slijtspoor van een mm of 7 breed te zien. Zie foto.
Aan de motorzijde is links niets te zien omdat daar geen roest op de schijf zit [R] en rechts is aan de motorzijde wel roest te zien maar geen slijtspoor van de remmen [L].
Ik laat ook even zien hoe ik de remblok heb gemonteerd.
Edit: Ik denk dat ik het ook moet zoeken in de remdruk want net even met vol in gedrukt rempedaal aan de wielen gedraaid, dit kost geen enkele moeite. In het remolieresevoir zit voldoende olie. Ik kan voorlopig geen lek ontdekken.
Ik hoor graag wat er fout is ...
Alvast bedankt voor je reactie!
-
Heb je elke remblok op dezelfde plek teruggezet? Ingesleten blokken verschillen natuurlijk van elkaar.
-
Ja, bij het plaatsen heb ik gelet op de ronde afdruk van de rem op de achterzijde van het blokje. Links en rechts zijn ook niet door elkaar gehaald.
Ga morgen proberen te ontluchten. Tips zijn welkom ...
Welke remolie hoort er in de Polo?
-
Dan................... -dunno-
Mijn verstand zegt dot 4, brezan zegt 3 & 4.
-
Alleen niet door elkaar gebruiken. Zitten de juiste remblokken er wel in? -dunno-
-
dot 4 :)
-
meet de blokken eens na, dit zijn de maten die ATE gebuikt voor de polo:
Klik (http://outcat-cs.tecdoc.net/ows/en/06212177FF662F016893AF3BEBA3088F.ows_cs2122.srv?dlg=CtxCtrDocumentServer&action=GetArticleDocument&docId=541639)
edit 1 link dood -dunno-
-
dan krijg ik een hele andere pagina :)
-
Dot 4; bedankt!
Ik heb de remblokjes niet gewisseld maar misschien zaten de verkeerde er al in? Alleen de link doet het bij mij niet ...
-
nog een keer dan :)
(http://88.191.108.165/images/BMP003/604028.BMP.JPG)
-
wil je het probleem oplossen moet je:
optie 1: de schijven vervangen
optie 2: de schijven laten afdraaien.
alleen de blokken vervangen maakt het mogelijk zelfs nog erger.
ontluchten:
als je nergens aan gezeten hebt en er zit voldoende is dat niet het probleem of je hebt een lekkage en moet je eerst die oplossen.
Geloof me: als je blokje alleen maar een rand van de schijf raakt remt hij bijna niet. hoe hard je ook trapt....
Vervang gewoon de slijtdelen. Kost de wereld niet en je zult zien dat het een wereld van verschil maakt
Daarnaast kun je, als je niet weet wanneer het gedaan is, ook de remvloeistof vervangen.
Die gaat in kwaliteit met de jaren ook achteruit. Kan wel veel schelen maar dit onstaat niet ineens.
Mocht je alles in een keer willen aanpakken is dit geen slecht idee. Dan wel bij alle vier de rempunten doen!
-
Volgens mij moet je andersom redeneren: daar waar geen roest zit zit geen probleem, want door contactvlak van remblok is de (vlieg)roest van je schijf af. Daar waar wel roest zit lijken je blokken dus geen contact te maken met de schijven?!
Hoe zijn je remzuigers? Zijn die nog wel goed gangbaar? Voor de mooi zou je inderdaad je schijven even kunnen laten afdraaien, maar ook met deze schijven moet goed remmen nog prima mogelijk zijn, al dan niet met nieuwe blokken (daarin verschillen Roel en ik schijnbaar van mening: ik wissel niet bij iedere wissel van remblokjes ook meteen de schijven voor nieuwe).
Remvloeistof altijd vernieuwen, inderdaad DOT4. Remvloeistof is zo'n beetje het meest genegeerde onderdeel van de auto bij zelf-sleutelaars. In de loop der tijd neemt het systeem/de vloeistof vocht op (condens/water), waardoor de samenpersverhouding (en dus je remkracht/-verdeling) totaal anders wordt. Ik houd het volgende interval aan: minstens 1x per 2 jaar verversen, of minimaal iedere 20.000 km.
-
@ Geert: volgens mij heeft niemand aangegeven dat het probleem zit op het deel met roest.
Maar je analyse klopt wel. Het probleem is niet het deel met roest. Het probleem is datgene wat veroorzaakt dat de roest niet weggaat :)
Maar volgens mij had hij dat ook al bedacht. Hij wijst namelijk zelf al de rand aan als euvel
-
Alles uit elkaar halen
Raakvlakken tussen remklauw en remblokjes goed schoon maken met een staalborstel en veel remmenreiniger
Borgpennen goed schoonmaken, maar liever nog vervangen door nieuwe
Daarna alles monteren met hier en daar een likje kopervet
Niveau remvloeistof controleren
Rempedaal 15x half indrukken, net zolang tot het pedaal keihard is
Klein rondje rijden (max 20km/h) en rustig remmen
Probleem nog steeds aanwezig?
-
Dagje gewerkt en een heleboel tips op het forum! Ga er morgenochtend mee aan de gang. Ik laat jullie weten wat de vorderingen zijn. Inmiddels ligt de Vraagbaak van Olving in de bus. Daar staat iets in waar ik helemaal niet op heb gelet en wat ik ook niet begrijp:
"het verlaagde gedeelte [van de remzuiger] moet een hoek van 20º met de horizontaal maken"
Ik zou wel willen dat hier een goede tekening van was.
[Misschien heeft het niet met mijn probleem te maken maar ik monteer de remmen toch het liefst zoals het hoort!]
-
Dagje gewerkt en een heleboel tips op het forum! Ga er morgenochtend mee aan de gang. Ik laat jullie weten wat de vorderingen zijn. Inmiddels ligt de Vraagbaak van Olving in de bus. Daar staat iets in waar ik helemaal niet op heb gelet en wat ik ook niet begrijp:
"het verlaagde gedeelte [van de remzuiger] moet een hoek van 20º met de horizontaal maken"
Ik zou wel willen dat hier een goede tekening van was.
[Misschien heeft het niet met mijn probleem te maken maar ik monteer de remmen toch het liefst zoals het hoort!]
Er staan 2 types remklauwen in als ik het zo bekijk.
De Fa.Teves & de VW 1.
Dus kijken welke van toepassing zijn.
-
@Roel: ik probeer juist aan te geven dat de rand van de remschijf (waar volgens mij vooral jij juist op gefocused bent) helemaal geen probleem hoeft te zijn. De renblokken kunnen volledig binnen deze rand vallen.
Sterker nog, dat verwacht ik, want wss is die rand zo ontstaan?
-
Bij mijn ATE van Porsche 944 zit ook die tekening van de remzuiger die enigszins gedraaid moet staan, links moet dan een spiegelbeeld zijn van rechts idd -thumbsup-
-
@ Geert: Oke. (had ik niet zo begrepen) Maar dan blijft de vraag: wat veroorzaakt dat? -dunno-
-
@ JTG: kun je die tekening alsjeblieft scannen of fotograferen? Leuk autootje om naast de Polo te hebben trouwens! :)
-
Staat een andere auto op de remmen :) mooier dan een 944 Porsche
Ben dinsdag terug van vakantie dan kan ik daar wel een foto van maken -thumbsup-
-
OK, bedankt alvast!
-
Ik heb e.e.a. ontlucht en de Polo remt weer maar ik ben niet tevreden. Gezien de algehele staat van de remmen lijkt het me toch beter om de remschijven te vervangen. Ik heb volgens mij Fa. Teves [kunnen jullie dit bevestigen aan de hand van de afbeeldingen eerder in dit verhaal?].
Wie heeft er een goede site om dit [nieuw] te vinden?
-
Met het oude type remklauwen gaat het nooit 'modern' remmen.
2 keuzes:
1. Alles ombouwen naar nieuwer type
2. Eraan wennen
Wat heb je nou eigenlijk precies gedaan de eerste keer voordat je je post plaatste?
Gewoon alle 'ouwe zooi' weer terug gezet?
-
en heb je nu ontlucht of alle remvloeistof vervangen? (zowel voor als achter)
Anders zit je deels nog te emmeren met oude remvloeistof.
-
Zoals Koen het al aangeeft,ombouwen naar nieuwer.
Pak ze van ee G40 met geventileerde schijven en het remt een stuk beter. :)
-
Dat betwijfel ik, geventileerd remt niet beter. Remoppervlak van de blokken zijn hetzelfde net als de diameter van de schijf. Voor het langere en heftigere remmen heeft dan het geventileerde weer een voordeel. Ja alles nieuw of nieuw maken is altijd het mooiste...
-
toch zijn de blokjes van een g40 voor mijn gevoel groter dan die van de eerdere opzet -dunno-
-
Dat klopt maar niet met die van vwII toch? Tenminste niet met die van de mijne...
-
Uiteindelijk heb ik inderdaad alle oude 'zooi' weer in elkaar gezet. Nadat ik constateerde dat de remmen bijna niet werkten heb ik de leidingen ontlucht en nu remt de auto weer beter. Ik denk dat de streepvorming optrad omdat er heel veel lucht in zat.
Ik heb nu nieuwe remschijven besteld om dat de schijven die er nu op zitten erg ingesleten zijn en er een dikke roestrand aan zit. Ik verwacht met een nieuwe schijf weer beter te remmen.
Mocht dit niet het geval zijn kan ik altijd nog 'moderne' remmen plaatsen. Wat betekent zo'n G40 setje?
1. Zijn dat klauwen van een later ontwerp?
2. Kunnen die ook eventueel in combinatie met massieve schijven? [ben niet echt een sportieve rijder]
3. Past dat wel op de bevestigingspunten van de huidige klauwen dan?
-
Waarschijnlijk heb je nu massieve schijven besteld?
Dan ook altijd nieuwe blokken. Wanneer je besluit vwII remklauwen te monteren dan heb je ook andere remblokken nodig dan nu. Alles is plug and play qua remmen. Alleen heb je bij g40 dunnere remblokken nodig aangezien de klauwen anders niet om de geventileerde schijven passen. Hiervan zijn de klauwen dus ook anders maar past op dezelfde fusee stukken. (Net als golf gti 1)
-
1. Zijn dat klauwen van een later ontwerp?
2. Kunnen die ook eventueel in combinatie met massieve schijven? [ben niet echt een sportieve rijder]
3. Past dat wel op de bevestigingspunten van de huidige klauwen dan?
1. ja dit zijn remmen van een later type idd http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,3955.0.html (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,3955.0.html)
2. ja dat kan dan moet je vwI remklauwen nemen deze hebben een massieve schijf
3. nee helaas hier heb je een andere beugel voor nodig die je op je veerpoot schroeft (zie link punt 1 )
-
setje VW1 klauwen met beugels passen op de originele veerpoot. Kosten geen drol, remt al stukken beter (veel groter contactoppervlak). Heb deze conversie zelf ook op mijn Polo uit 83 gedaan.
Geventileerde schijven heb je bij normaal gebruik niet nodig, het contactoppervlak is bij VW1 en VW2 blokken gelijk, verschil zit ' m in de dikte van de blokken.
-
Zie wel remmen op internet maar de term VW 1 staat er niet bij. Ik heb twee soorten gevonden; zijn deze die je bedoelt? Welke zou je me aanraden?
-
Persoonlijk zou ik (deze) geen nieuwe kopen...
Zijn beide gelijk aan elkaar, denk een linker en een rechter ivm ontluchtingsnippel? Ook ben je er dan nog niet je moet nog bevestigingsbeugels hebben en dan waarschijnlijk ook nog weer statiegeld betalen...
Zou persoonlijk liever een goed gebruikt setje g40 remmen hebben dan....
-
tja. alles kan en aan alles hangt een prijskaartje.
persoonlijk: ga lekker even naar de sloop en trek een setje van een polo.
En vergeet daarbij vooral die beugels niet.
uit mijn hoofd benodigd:
imbussetje
17-er sleutel
kniptang voor de remleiding
grote kruis om de remschijf te verwijderen
(en wat kruipolie om de schroef en bouten vooraf te lossen)
-
Er is hier vast ook wel iemand met een setje VWI (of VWII) remklauwen en volgens mij had hij reeds schijven besteld??
-
Heb je nou al eens even goed op het forum rondkgekeken en je ingelezen in een remmen-topic? -dunno-
Bijvoorbeeld:
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5699.0.html
-
Even iedereen bedanken voor tips en raad. Geweldig!
Vandaag is Polo APK-gekeurd. De monteur was tevreden over de remmen en ikzelf overigens ook.
Ik heb de schijven vervangen waardoor het aanlopen over was.
Mochten de remmen in de toekomst minder worden dan denk ik wel dat ik overga op die VW1.
-
-thumbsup-
-
Voldaan gevoel hé ;) En nu lekker van genieten -thumbsup-
-
Staat een andere auto op de remmen :) mooier dan een 944 Porsche
Ben dinsdag terug van vakantie dan kan ik daar wel een foto van maken -thumbsup-
... -foto- :)
-
Ja graag alsnog want ik wil het wel graag weten.
Bedankt, alvast!
-
doh helemaal vergeten -hug-
Zal vanmiddag de boel er even op gooien :)
-
zoals beloofd
-
Hee, perfect. Daar moet ik uitkomen in het Engels en het Duits. Prima leesbaar. -thumbsup-