Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Hofstay op zo, 14 okt 2012, 22:16:22
-
Hallo allen.
Zit de hele avond al informatie te vergaren over de legaliteit om mijn auto te voorzien van carburateurs.
Nu heb ik dit van internet getrokken:
Vanaf wanneer móet een auto nu een katalysator hebben, als er U9 op het kenteken staat of gewoon na 1 januari 1993? Het is mij niet geheel duidelijk. Marcel Westerveld
Dat is afhankelijk van de brandstofcode, de codering U9 of E2 – bij LPG de code G3 – en de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Je vindt al deze gegevens op het kentekenbewijs. Ter aanvulling op dit antwoord geef ik je even de criteria die aangegeven staan in de regelgeving van de RDW en die tijdens de APK gehanteerd worden. 1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997. 2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat. 3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)
Mijn auto betreft dus een polo fox met U9 als aanduiding... MAAR de auto is ingebruik gebracht op 2-09-92...
Wat is nu de geldende factor, het U9 aanduidingsding of de toelating? Ik kom er niet uit, misschien dat een van julie opheldering weet te brengen -dunno-
Bedankt alvast.
-
Verplicht alleen bij aanwezigheid van elektronische brandstof injectie en ontsteking
Zodra men carbs monteerd vervalt die verplichting omdat dat niet geregeld kan worden dmv lambda regeling
-
Thanks, daar heb ik wat aan!
MAAR er staat wel u9 op m'n kenteken...
Gaan ze er dan vanuit dat je electronisch aangestuurde brandstof injecie hebt en de auto vieshard afkeuren op C/O
of vervalt die hele code bij de APK omdat je Carbs hebt?
-
Kan zijn dat de co onder de 3 moet blijven ofzo
Maar met goed afgestelde carbs moet dat lukken
Ze moeten namelijk stationair meten
Op toeren zal het wel afkeur zijn maar ze mogen een auto van voor 96 niet op toeren meten
(Correct me if i'm wrong)
-
Mits ik 't goed snap en/of goed ingelicht ben:
-t/m 1985 = CO 4,5%
-vanaf 1986 t/m 1992: zonder kat en/of lambda mag statoinair CO 3,5%,
maar met kat en/of lambda moet stationair CO 0,5%
-Vanaf 1993 t/m 1995: mits kat en/of lambda aanwezig, mot ie ook voldoen aan CO 0,5% met verhoogd toerental
Biede niet aanwezig => CO 3,5% met verhoogd toerental
-Vanaf 1996: kat & lambda verplicht en CO 0,5% met verhoogd toerental
-
vanaf 93 ofzo gaan ze al met de verhoogd toerental meting hoor. Mijn 106 turbo uit 94 moesten we namelijk ook op verhoogd toerental even wat anders mappen omdat die meting anders niet goed kwam.
Maar ik weet niet hoe het zit met als er u9 op kenteken staat en dan met carbjes door de keuring. En ik denk dat je dan nog wel een katalysator voor de apk moet hebben, maar dan dus geen lambda meer en dan mag je een iets hoger co ook geloof ik.
@sjon die 0.,5 is geloof ik 0,3% tenminste ik geloof dat ik dat toen moest halen. En ik mocht ook niet mijn lambda en kat samen verwijderen bij die 106, dat heb ik namelijk gevraagd. Ik zou daar namelijk niet echt een probleem mee hebben om die lambda er even uit te halen en die computer werkt dan ook nog wel maar dan heb je geen correctie meer.
-
Katverplichting tegenwoordig pas vanaf bouwjaar 1993. Als-ie eronder zit, moet-ie ook voldoen aan de bijbehorende emissie-eisen: zie post van Sjon. Dus @Sjon: jouw 'mits' is volgens mij een verplichting? -dunno- (EDIT: mits kenteken voorzien is van kat-vermelding natuurlijk (zoals U9) :D )
-
Dus carbs mag, máár ik moet wel een katalisator hebben omdat er een code op het kenteken staat én het CO moet onder de 3.5 blijven stationair?
-
ik denk co 0.5 ofzo maar dat moet volgens mij ook wel lukken toch? je kan bij een carb toch ook gewoon de boel dicht draaien? en dan na de apk meteen weer open.
-
Dus carbs mag, máár ik moet wel een katalisator hebben omdat er een code op het kenteken staat én het CO moet onder de 3.5 blijven stationair?
Nee, want je auto is van vóór 1993, dus je hebt geen katverplichting.
Citaat: "12. Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn." [voertuigreglement]
Maar je uitlaatgassen dienen wel te voldoen aan de eisen die horen bij de U9-codering.
En dus volgens mij (citaat):
"b. niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002"
Het zou kunnen dat er aan de U9 een strengere eis hangt, en dan is het zoals Bobrosco al zegt 0,5% (ofwel, je auto heeft geen kat en lambda meer, maar moet wel nog voldoen aan de eisen alsof die er wel zijn). Dat is echter vrij makkelijk te bereiken door de carb(s) te knijpen. Vraag is dan alleen nog of je bij het rijker zetten je synchroonstelling weet te behouden...
Maar als je ervoor kiest om je kat te behouden, móet je dus ook een lambdasonde hebben, en kun je het hele carbs-verhaal eigenlijk wel vergeten. Dus carb(s) plaatsen betekent in jouw geval ook kat verwijderen?
-
Dus een APK carbset en een on-the-road carbset zou uitkomst moeten bieden? :)
Edit:
Quote van het golf cabrio forum over U9
''Auto's van VOOR 01-01-1993 met op het kentekenbewijs de emissiecode U9 mogen een maximale CO waarde hebben van 0,59%.........dat is waar het om gaat.
Hoe je dat haalt is niet van belang, met kat of zonder, als er aan het einde van de uitlaat maar een maximale uitstoot van 0,59% is........
Je hoeft dus GEEN kat te hebben, MITS je uitstoot niet te hoog is.''
-
Daarbij gaat het nog wel over injectie
Je hoeft met carbs geen 0.5 te behalen
U9 betekend alleen dat het erop zou kunnen zitten
Maar bij de APK moet nog steeds visueel bevestigd worden dat er dan ook injectie met lambda regeling en kat aanwezig is
Dan geld de eis van 0.5 en anders is het gewoon 3.5
En let er op dat de APK keurmeester werkelijk stationair meet
Hierdoor ben ik namelijk 1 maand bezig geweest om de co uitstoot omlaag te krijgen, uiteindelijk bleek dat meneer keurmeester gewoon verkeerd aan het meten was.
Ze kennen niet alle regels goed en willen dus nogal eens aannames doen over hoe en wat
Dat zou je in dit geval de kop kunnen kosten want u9 is lambda en kat, trap hier niet in en laat ze het APK boek pakken.
-
Katverplichting tegenwoordig pas vanaf bouwjaar 1993. Als-ie eronder zit, moet-ie ook voldoen aan de bijbehorende emissie-eisen: zie post van Sjon. Dus @Sjon: jouw 'mits' is volgens mij een verplichting? -dunno- (EDIT: mits kenteken voorzien is van kat-vermelding natuurlijk (zoals U9) :D )
Mij is verteld dat de katverplichting tegenwoordig pas per 1996 is,
maar per 1993 dus wel in alle gevallen een CO-meting met verhoogd toerental, das bij carb's lastig.....
Kenteken hoef je niet meer te overhandigen bij apk: code doet er niet toe.
-
Of je plaatst een 100 of 200 cels sportkat :)
Heeft wel de werking van een kat maar geeft veel minder tegendruk .
www.auto-tuning-guide.com/katalysator.html
-
@sjon
Dat zou raar zijn
Je kunt namelijk emisie regels niet met terug werkende kracht verzwaren
Daarbij komt dat dan bijvoorbeeld een golf3 abu niet door de APK komt
Die heeft namelijk op 3000 toeren zon 5.0 co
-
U9 vermelding op het kentekenbewijs heeft (volgens mij) niet zo heel veel waarde. Net zoals 'GL', 85kW, Manhattan, 86101 en/of 'bruin'. Zijn 'handelsbenamingen' zonder echte legale status. U9 kan er ook op blijven staan als de motor is omgekeurd naar een Diesel bijvoorbeeld..
-
CO-meting MET verhoogd toerental per 1993 weet ik iig zeker:
2f coupeetje van me zusje van de zomer voor de apk, apk-meneer doet gas geven en loerde naar z'n kast.
Och ja.....dat ding is van 1993.....zo'n nieuwerwertse heb ik zelf nog nooit in bezit gehad.
Golf 3 ABU: das een 1.6 monopoint met kat & lambda, als die de meting niet haalt
lijkt mij dat er iets mis is dan -dunno-
-
Golf 3 zouden sowieso allemaal afgekeurd moeten worden, al is het maar op uiterlijk... :D
-
withstupid
-
@sjon
Mij werd verteld na 2 maanden zoeken naar het co probleem met de abu dat het helemaal niet op toeren moest pas bj 95 ofzo
Mijn abu op originele injectie met lambda ging op toeren richting 5.0 terwijl stationair 0.3 was
-
Tja.. verhoogd toerental en bouwjaren: ga maar niet uit van de keurmeester.
De XZ-88-RR werd ook op toeren getest,.. terwijl het een 1990ér polo is ( met kat en lamda, maar geen gasklep poti, dus niet goed genoeg voor op toeren te kunnen CO meten).
Anyhoe: de keurmeester deed gewoon z'n standaard riedeltje... daarna ging ie pas kijken of ie nu goed of afgekeurd moest worden.
-
withstupid
-
Hele topic nog is doorgelezen, en ik kom dus tot de conclusie: Carbs monteren mag gewoon, en kat gewoon laten zitten.
Ben ik weer heel wat wijzer, bedankt mannen! -thumbsup-
-
Tja, zou niet mijn conclusie zijn... In mijn ogen: kat aanwezig = voldoen aan (strengere) kat-normen...?
-
Mijn conclusie
Aai poesje aai poesje ROT kat
Dus weg ermee
Is je auto van voor 93
Carbs monteren APK eis 3.5% co
Makkelijk haalbaar
-
Thanks jelle! Injectie enzo zit er nog op, dus eerst maar is door de apk halen nog dan :)
afkeur op CO = gelijk carbs erop en powersprint -naughty-
-
Yep, mijn 92'er op carb's zonder kat, maar met lambdasonde komt gewoon door de apk:
stationair blijft ie onder de 0,5%. -dj-
Dat ik de lambdasonde alleen gebruik voor m'n mengselmetert, heeft de keurmeester weinig boodschap aan:
die ziet een aangesloten lambdasnol.
(oplossing zou natuurlijk zijn om voor de apk die eventjes los te koppelen, maar als 't niet hoeft, hoeft 't niet he)
-
Huh? carbs én lambda? -dunno-
Beetje apk keurmeester snapt toch wel dat dat niet gaat? :)
Edit: Op jouw kenteken staat ook dat U9 gedoe op?
-
Tuurlijk snapt een apk-meneer dat wel, maar heeft zich domweg aan de regeltjes te houden.
Soms is er nog wat speling dmv interpreteren van zo'n regel, maar deze niet. Of ja: iig niet bij deze apk-meneer.
Yep, er staat bij mijn 92'er U9 op kenteken, maar dat geeft bij mijn weten aan dat ie af-fabriek met kat geleverd:
er staat nergens in de regels dat je die kat niet mag verwijderen -naughty-
(zo wordt dat geinterpreteerd door mijn apk-meneer, ook nog voor de wijziging van deze regels)
Kronkel in mijn gedachten:
kentekenbewijs hoef je niet meer te overhandigen, maar hoe weten ze normaal gesproken dan
van welk bouwjaar een auto is? -dunno-
Chassisnummer wordt gecontroleerd/opgeschreven en alsnog wordt 't kenteken ingetikt om gegevens te achterhalen?
(bij mij niet nodig: mijn Polo's staan allemaal in de computert bij de apk-meneer)
-
Controle kentekenbewijs is vervallen volgens mij, t kentekenbewijs is nog wel nodig anders moet de APK meneer t kenteken zelf op schrijven. Want afmelden gaat via kenteken.
-
Vorig jaar de G40 (met U9 op kentekenbewijs) zonder katalysator gewoon door de APK
Lees
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11732.msg350311.html#msg350311
en de daar aangegeven link(s)
-
Wat ik gisteren begrepen heb van een bevriende APK keurmeester (en hopelijk goed onthouden):
Indien kat en lambdasonde aanwezig, moeten deze goed werken en is een viergasmeting verplicht.
Indien niet aanwezig enkel een CO-meting.
Volgens hem kan je zonder (APK)-problemen de kat en lambdasonde verwijderen. U9 vermelding verandert daar niks aan.
-
Zeker niet correct
4 gas meting pas na een bepaald daarvoor alleen co
-
4 gas meting is toch vanaf 1994 ??
Mijn oude 2f was van 1994,bij elke apk werd er 4 gas meting gedaan.
-
Yep sorry was even te kort, inderdaad vanaf bepaald bouwjaar (1995?).
Daarvoor alleen co bij afwezigheid lambda en kat, indien aanwezig altijd viergas
-
Nu stuurt een vriend mij dit op msn:
Kevin zegt
kijk
nu snap ik waarom
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs."
E2 of U9 = werkende cat en lambda zijn verplicht mits de auto op kenteken met injectie werd geleverd
Geart zegt
dus?w
wil zeggen?
Kevin zegt
Jouw auto kwam toch uit de fabriek met injectie erop?
Geart zegt
ja
Kevin zegt
Zo ja, dan mag je dus geen carbs omdat dan de lambda niet meer werkt
dit komt recht uit het regelement van de RDW
artikel 5.2.11, lid 12, punt 2
--------
Veel wijzer word ik er niet van, de een zegt dat het beslist niet mag en de ander zegt van mag gewoon, doe het zelf ook -dunno-
Weet niet wie ik nou moet gaan geloven (neig natuurlijk wel naar de laatste groep -naughty-)
-
Tip: dat reglement is sinds 2009 afgeschaft... ;)
Hoe krijgt Sjon anders APK op z'n Montana?
-
Heb je een punt...
Ik heb de RDW gemailt, ik wil zekerheid -thumbsup- breng hier wel verslag uit dan :)
-
Wacht effe
Hoe oud is je Polo?
Voor 31dec 1992 is het dus sowieso nooit een probleem.
Verder is het maar net hoe je het leest, de u9 code kan er op wijzen dat er een kat en lambda op zat
Maar er staat niet dat het zeker zo is.
Wij weten dat het zo is, maar de keurmeester kan nergens zien dat er oorspronkelijk injectie met lambda en kat aanwezig was. Hij kan alleen maar keuren wat ie ziet, en dat is een auto met carbs.
-
Even voor goeie orde: hanteren we wel de huidige regelgeving?
(dus geen info die iemand al een paar jaar ergens op z'n harde schijf heeft slingeren?)
Oude regel was katverplichting per 1993, huidige regel = kat & lambda verplichting vanaf 1996
APK regelgeving 2012 (http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk/apkkeurmeesters/Pages/APKregelgeving2012.aspx)
-pdfje Keuringseisen 01-04-2012 (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen%2001-04-2012.pdf)
-pdfje Aanvullende Permanente Eisen 01-04-2012 (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Aanvullende%20Permanente%20Eisen%2001-04-2012.pdf)
-
De mijne is al 2 keer probleemloos gekeurd.de kat is toch werkeloos onder mijn auto.
-
Net zoiets als richtingsaanwijzers? Die hoeven ook niet op je auto te zitten (je moet alleen richting aangeven dat kan ook met je hand) Maar als ze er op zitten moeten ze werken. Of is dat inmiddels aangepast?
-
Richting aangeven met je hand wordt lastig als je rechtsaf gaat -nana-
-
Net zoiets als richtingsaanwijzers? Die hoeven ook niet op je auto te zitten (je moet alleen richting aangeven dat kan ook met je hand) Maar als ze er op zitten moeten ze werken. Of is dat inmiddels aangepast?
die moeten wel op je auto zitten vanaf een bepaald bouwjaar. En er is geen 1 polo die nog van voor dat bouwjaar is denk ik, maar ik weet dat jaar zo niet meer.
-
Had de rdw gemaild met dezelfde vraag.
Kreeg een korte, maar bondige reactie terug.
Alles voor 96 moet voldoen aan 3,5% co stationair gemeten. (zoals al gezegd werdt)
Wel/geen kat, injectie,carbs, lambda en alles doet er helemaal niet meer toe.
Vind ik wel humor, dan is mijn sloop steilheck gt dus voor jan lul af gekeurd op co.
Zo leuk als keurmeesters niet weten hoe het allemaal in elkaar steekt.
Mijn 3f bouw ik op zonder kat, print de mails van de rdw uit, ga laten herkeuren, bij evt gezeik trek ik de mails tevoorschijn.
-
Geinig om te weten, dat maakt een 93'er & 94'er ook interessant -thumbsup-
-
withstupid
Alleen jammer dat die uitbreiding, op Pologebied, voornamelijk 2f-es behelst :)
-
De vraag is nu alleen wat (in mijn geval) een 3f aan co doet zonder kat.
-
Clicheeeeeeeeeeeeeeeeee: meten is weten :)
-
Ding ligt uit elkaaaaaaaaaaaaaar
-
In dat geval:
CO = 0%
CO2 = 0%
Zeker weten :)
-
doh
-
Vind ik leuk
-
week of twee terug ofzo heb ik jou een pb gestuurd.
De pb voelt zich achtergesteld, zou je hem ff kunnen bekijken, voelt hij zich weer gewaardeerd :) :) :)
-
dus dan hebben 2 bedrijven mijn 106 afgekeurd op een punt wat geen afkeur is? wel nice, want dan hoef ik me voor de volgende apk niet druk te maken en blijft die kat dus mooi in de opslag liggen.
-
Heb het idee dat het vaker gebeurt.
Mijn sloop polo had eigenlijk ook niet op co afgekeur mogen worden.
-
hé Martijn, stuur die mail eventjes door naar mij en Maikel dan :)
-
nee -nana- -nana-
-
Ligt er ook aan wanneer die keuring is geweest, hè?! De huidige regel is niet oud het tijdperk 0
-
Als ik het even over mijn sloop polo heb, die is begin dit jaar (ik dacht februari ofzo) afgekeurd op 0.6% co.
Ook wel op andere dingen, maar hij had in ieder geval dus goed gekeurd moeten worden, puur op de co
-
APK-regels wijzigen meestal per april/mei...
-
Dat wist ik dus niet.
Mij zul je er niet over horen, ik heb de sloop polo voor 100 euro kunnen scoren.
Voor het zelfde geld hadden die mensen hem opgeknapt -naughty-
-
Kortom, voor april/mei dat ding door de RDW keuring klappen :)
-
Ik krijg net dit van de RDW toegestuurd:
Om aan de openbare weg te mogen deelnemen dient uw voertuig te voldoen aan de permanente eisen. Hierin staat het volgende beschreven:
Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393).
Conclusie
Het motorblok die origineel is toegelaten met een emissiebestrijdingssysteem mag hierdoor niet worden gewijzigd naar een carburateurversie.
Het is eventueel mogelijk wanneer u het complete blok gaat wijzigen naar een andere type. Het onderstaande verhaal is dan van toepassing.
Wanneer een gekentekend voertuig wordt gewijzigd is in veel gevallen een technische keuring noodzakelijk. De basis hiervoor is te vinden in de Regeling voertuigen, hoofdstuk 6. De Regeling Voertuigen vind u op de volgende website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798. In dit hoofdstuk is omschreven welke wijziging tot een keuring bij de RDW leidt.
Algemeen geldt dat die toelatings- en permanente eisen welke geraakt worden door de uitgevoerde wijziging opnieuw beoordeeld moeten worden.
:(
-
Dat wist ik dus niet.
Mij zul je er niet over horen, ik heb de sloop polo voor 100 euro kunnen scoren.
Voor het zelfde geld hadden die mensen hem opgeknapt -naughty-
Off topic maar om even het verschil te duiden:
Voor 100 euro de auto opgeknapt ( en 100 euro armer ) of voor 100 euro de auto verkocht ( en 100 euro rijker )..
Verschil 200 euro.
-
De man van de rdw belde me net, hij had geen zin om heen en weer te mailen.
Hij heeft me een paar paginas op de site van de rdw aangewezen, waar de juiste info staat.
Die zal ik zo ff print screenen en neer zetten, maar in het kort kwam het hier op neer.
Wanneer 0,5%: als de auto een kat en/of lambda sonde heeft.
Wanneer 3.5%: als de auto dat niet heeft -naughty-
In mijn geval van de slooppolo, die is juist afgekeurd, hadden de vorige eigenaar de lambda en kat er tussen uit gehaald, had hij aan de 3.5% moeten voldoen.
Nou wordt lambda weghalen vrij lastig, want volgens mij doet je ecu het dan niet meer -dunno-
En zoals eerder werdt gezegd, het u9 gebeuren heeft geen functie meer, of beter gezegd er zitten geen eisen meer aan verbonden.
Deze info was bij de meeste neem ik aan wel bekend, maar ik dacht ik deel het toch maar even met jullie.
-
Nee, ecu wil dan niet echt meer....
-
dus m.a.w of voldoen aan die 0.5% (met kat en lambda) of carbs er op bouwen zonder kat en lambda en dan 3,5%?
Of kan ik iets beunen dat de lambda in de maling wordt wordt genomen?
-
Mja, tegen mij zeiden ze dat Carbs niet mogen omdat de auto fabrieks af met injectie is geleverd.
Edit; ECU zou het nog wel moeten doen?
-
Mag dus gewoon, carbs of injectie doet er dus niet toe.
Het gaat erom of er wel niet kat/lambda aanwezig is.
-
Met injectie móet je eigenlijk ook een lambda, cat is verder niet heel nuttig behalve als je je CO moet halen.
Carbs mogen niet op een auto waar standaard injectie op gezeten heeft.
In beide gevallen mag je al deze informatie niet toepassen op een auto die standaard met injectie is geleverd.
-
zit net met Geart op msn en het grappige is dat we allebei de rdw aan de lijn hebben gehad.
Bij mij werdt gezegd: je mag carbs/injectie of whatever op je auto hebben, maakt niet meer uit.
Als je het regeltje voor wel/geen kat maar na leeft
Ze weten het zelf niet eens dus :)
-
Zucht, wat word ik toch moe van die gasten -dots-
-
Grrrr, ik kan het niet meer vinden.
Het ging in ieder geval om DIT (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen%2001-04-2012.pdf) en DIT (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Aanvullende%20Permanente%20Eisen%2001-04-2012.pdf) kopje.
@Geart: je mag gewoon van injectie naar carbs, zolang je co maar een goede waarde heeft.
Zoals eerder al werdt gezegd: hoe komt Sjon zijn auto anders door de apk?
-
Een hoop -blabla- van de RDW.
Mijn polo komt ook elke keer door de apk,terwijl het af fabriek een injectie is.
En de kat zit er nog steeds onder,ok hij werkt wel niet maar goed. :)
-
sjon heeft misschien geluk dat ie bekend is bij zijn apk keuringsstadion? wellicht als die naar een ander stadion gaat zijn wagen ook word afgekeurd!
{of hij moet het al eens geprobeerd hebben en goed zijn gekeurd bij een ander!}
Hier word je wagen ook niet goed gekeurd als er geen kat onder hangt terwijl dat wel op papier staat aangegeven, altijd gezeik met die onzin hier in de omgeving -boehoe-
-
Het probleem is gewoon dat het zo vaak veranderd, dat niemand het meer weet.
Ik neem aan dat Sjon geen kat/lambda meer heeft en daarom aan de 3.5% moet zitten?
En de "u9" code is niet meer relevant.
Dit heb ik allemaal van de man van de rdw die me vanmiddag belde.
-
Precies Martijn....de regels veranderen zo vaak, dat je door de bomen het oerwoud niet meer ziet. :)
-
in 2013 verandert het ook weer, vertelde de man van de rdw.
Dus dat is waarschijnlijk om het makkelijker te maken -dunno- -naughty-
-
in 2013 verandert het ook weer, vertelde de man van de rdw.
Dus dat is waarschijnlijk om het makkelijker te maken -dunno- -naughty-
Net de belasting dienst. :)
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/39303_428457413870198_58164053_n.jpg)
-uitlachen-
Maargoed, dus gewoon een garagebedrijf met de neus op de feiten douwen als ze je auto daar op afkeuren... Gaat helemaal goedkomen dan -thumbsup- -naughty-
-
(http://i45.tinypic.com/o8771v.jpg)
hier gaat het dus gewoon om.
Het maakt geen flikker uit of er u9 op je kenteken staat, of je nou van injectie naar carbs gaat of andersom.
-
Typegoedkeuring wordt niet gecontroleerd tijdens apk, gelukkig niet,
want anders krijgen we een pittige keuring........nu stelt 't niet veel voor.
In den beginsel mot elke auto in NL ook gewoon voldoen aan de typegoedkeuring:
dat er haast niet op gecontroleerd wordt, is een ander verhaal.
Af-fabriek geleverd met injectie, maar er staat volgens mij nergens
in de apk-regels dat dat aanwezig moet.
Kat was & is net zo iets: af-fabriek wel aanwezig, maar hoeft tegenwoordig tot 1996 niet aanwezig te zijn.
Heeft niks met geluk te maken, ondanks dat ik een goeie verstandhouding heb met
mijn apk-meneer, mot ie gewoon z'n werk doen en volgens de regels keuren,
anders raakt ie z'n zuur verdiende punten vlot kwijt.
Zoals reeds eerder vermeld in deze topic: lambda wel aanwezig,
gebruik ik alleen voor mengselmeter, maar daar heeft de apk-meneer geen boodschap aan:
die ziet een lambda en dan mot ie voldoen aan 0,5% CO bij stationair.
En dat doet ie: netjes afgesteld op 0,3 a 0,4%. -thumbsup-
-
Voor zover mogelijk in dit oerwoud van regeltjes: volledig duidelijk.
Heerlijk rechtlijnig: apk meneer ziet een lambda, dus 0.5%, dat het ding geen functie meer heeft, doet er dus niet toe :)
Dan wordt het bij de 3f gewoon een gok, ding aanbieden bij rdw zonder kat, maar met lambda en gewoon kijken wat hij doet -naughty-
Oh trouwens, de man zei ook nog, dat co waardes gemeten moeten worden met een motor op bedrijfstemperatuur.
-
Ja wie zegt dat een pennenlikker van de rdw (ambtenaar, burocraat)
Eis is gewoon als volgt
Geregelde injectie met lambda regeling co 0.5
Ongeregelde (mechanisch(spinnenkop)) injectie zonder lambda regeling co 3,5 tenzij kat gemonteerd is dan co 0.5
Carburatie co 3.5
Gaat dan wel op voor auto's die de leeftijd hebben als onze polos
In het schema word trouwens geen verschil gemaakt tussen carbs en injectie
Alleen lambda en kat of zonder beiden
-
Voor zover mogelijk in dit oerwoud van regeltjes: volledig duidelijk.
Heerlijk rechtlijnig: apk meneer ziet een lambda, dus 0.5%, dat het ding geen functie meer heeft, doet er dus niet toe :)
Dan wordt het bij de 3f gewoon een gok, ding aanbieden bij rdw zonder kat, maar met lambda en gewoon kijken wat hij doet -naughty-
Oh trouwens, de man zei ook nog, dat co waardes gemeten moeten worden met een motor op bedrijfstemperatuur.
Wat ga je eigenlijk bij de rdw laten doen?
-
andere motorcode, dus laat ik hem tzt keuren en het veranderen op het kenteken bewijs
-
Onzin
Kost je geld voor niets
Je behoud een 4cil 8v 1.3 met nauwelijks meer vermogen
Je wil deze op kenteken laten veranderen, let wel dat je dan volledig aan de type goedkeuring moet voldoen
Dus wel kat monteren
-
nauwelijks meer vermogen? Ik ga 40% omhoog.
Op zich ben ik het met je eens, maarrrrrrr
Het is de auto van mijn meissie en ik samen, als er ergens een grote controle is en er is gezeik met een andere motorcode, staat uiteraard mijn meissie met twee kids in de auto, in de stromende regen 100 km van huis.
Mocht ik een zwaar ongeluk maken en ik rijd iemand aan gort, zal de verzekering er alles aan doen om te kijken of ze het op mij af kunnen schuiven, blijkt de motorcode niet te kloppen, kan ik voor de kosten opdraaien.
Dus die 5 tientjes ofzo, zal me aan mijn reet roesten, ik neem het risico niet.
Type goedkeuring is dus ook niet meer relevant.
Kat zal er waarschijnlijk toch wel onder komen, want ik haal die 0.5% nooit zonder.
edit: kan jij in de toekomst kijken jelle?
m.a.w heb ij een beetje een idee wanneer je een beetje bi mij in de buurt bent?
Ik heb op dit moment namelijk vrij en ben gewoon de komende tijd thuis :) (iets met electronica)
-
Ja toekomstig kijken mode aan: als het goed is begin ik maandag morgen in dort, maar of ik dan in die regio blijf weet ik nog niet (pm anders even je telefoon nr)
Toekomstig kijken mode uit.
0.5 zonder kat zou gewoon stationair haalbaar moeten zijn volgens mij.
-
verder via pb i.v.m topic vervuiling
-
nauwelijks meer vermogen? Ik ga 40% omhoog.
Op zich ben ik het met je eens, maarrrrrrr
Het is de auto van mijn meissie en ik samen, als er ergens een grote controle is en er is gezeik met een andere motorcode, staat uiteraard mijn meissie met twee kids in de auto, in de stromende regen 100 km van huis.
Mocht ik een zwaar ongeluk maken en ik rijd iemand aan gort, zal de verzekering er alles aan doen om te kijken of ze het op mij af kunnen schuiven, blijkt de motorcode niet te kloppen, kan ik voor de kosten opdraaien.
Dus die 5 tientjes ofzo, zal me aan mijn reet roesten, ik neem het risico niet.
kijk dat is verstandig. Die controle zou ik me niet eens heel druk om maken maar vooral als je een ongeluk krijgt. En zelfs als je de auto verkoopt en de nieuwe eigenaar krijgt een zwaar ongeluk dan kunnen ze het op jou verhalen.