Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jorp op zo, 13 apr 2003, 18:16:25
-
Mijn broertje heeft gisteren een van mijn polo geleend. Hij komt op de plaats van bestemming zet de motor uit. Na een paar uur wilt hij de polo weer starten maar hoort een hard geluid en de motor slaat niet aan. Hun hem proberen aan te duwen, niet gelukt. Ik heb hem de volgende dag nog geprobeerd te starten lukte ook niet. Ik d8 de startmotor, heb dat ding vervangen en weer geprobeert. Helaas nog steeds hetzelfde. Verder zoeken, verdelerkap eraf en kijken of hij draaide, deed dus nix. En in zijn versnelling en dan starten lukte wel want de polo ging rijden. Dus kortom krukas draait wel nokkenas niet. Dat kan maar 1 ding zijn de distributie riem.
En ja dat was hem, onderaan bij de krukastandwiel zijn alle tandjes van de riem afgebroken. Nou wil ik de riem gaan vervangen maar ik weet niet of de kleppen nog goed zijn. Hoe groot/klein is de kans dat het nog allemaal goed is? Het is een 1300 HK motor.
Distibutie riem is bij 99.000 km vervangen. Moet weer bij 180.000 vervangen worden. Er staat nu 144.000km op de teller.
-
ik laat bij mijn polo de distriebutie riem nooit langer dan 50,000km liggen , voor hetgeen dat kost wil ik geen risico lopen , en maar goed dat jij een benzine hebt , gewoon terug op zijn merktekens zetten , een nieuwe riem erop , aanspannen en zal wel weer lopen en o ja ik geloof dat je dan ook naar de waterpomp moet zien ( dient ook als span rol en meen dat die dan ook vervangen dient te worden ) ??
-
De kenners weten het meeste van holle cilinders en zo, maar het is toch vaak zo, ondanks benzine of diesel, dat de cylinders tegen de kleppen aan zijn gelopen. Zeker als je nog van alles geprobeerd hebt. dus ik vrees het ergste
-
De kenners weten het meeste van holle cilinders en zo, maar het is toch vaak zo, ondanks benzine of diesel, dat de cylinders tegen de kleppen aan zijn gelopen. Zeker als je nog van alles geprobeerd hebt. dus ik vrees het ergste
Inderdaad Jeroen zo te horen ken jij het verhaal van de kok en de lepel (of was het nou de klepel en de klok?) ook niet...
Cylinders raken de kleppen NOOIT. Maar in jet geval van een HK motor kun je ,na al deze fratsen,er wel vanuit gaan dat de meeste kleppen wel krom zijn.
-
Dan zijn het eerder de ZUIGERS die de kleppen raken ;)
Maar goed, dat bedoelde je ook waarschijnlijk...
Was een HK niet een soort kruising tussen een HH en een GK?
HH onderblok en een GK kop?
Dan zitten er wel holle zuigers in, maar een vlakke kop, en in dat geval kon je wel eens pech hebben...
Bij een HH blok zul je zover ik weet daar nooit last van hebben, met kop en zuigers met verbrandingsruimte...
-
11:53 ik was net wakker man :D
Idd ik bedoelde holle zuigers, maar holle cillinders kloppen ook, toch ;)
-
Cylinders zijn altijd hol toch?? :D
-
Nu weet ik dat je bij een diesel altijd prijs hebt , en inderdaad zijn er sommige benzine motoren ( vooral met hoge compressie ) dus ook met meer pktjes er de kleppen tegen de zuigers komen , enkel weet ik niet welke blokken er nu wel of niet tegen komen maar is te chekken niet? compres meten enz...... ??
-
hk is vlakke kop =kleppen krom .als het mechanische kop is past een gl kop ook anders een mh kop
-
HK klinkt me erg als mechanisch in de oren..
Kruising tussen GK en HH: type GK (of GL) kop, type HH onderblok.. zoiets..
Maar goed: volledig ten overvloede: Distributieriem altijd samen met de spanrol wisselen! En de spanrol is bij de polo de waterpomp..
Opzich kan je natuurlijk beginnen met een nieuwe riem erop te zetten (op tijd) en kijken wat ie dan doet..
Doet ie dan nix,. dan heb je in iedergeval alvast een nieuwe riem :-)
Je kunt er in iedergeval vanuit gaat dan alle zuigers al een keer naar boven en beneden zijn gegaan, terwijl de stand van de kleppen 'zo is, zoals ze nu staan'. Geen idee of t mogelijk is, maar stel je voor dat er nog niets aan de hand is..
trek eerst de bougies uit je blok..
zet dan je onderblok eens op:'GEEN zuiger in BDP', en ga dan eens kleppenstellen (koud)..
Als er dan een klep tussen zit die echt niet goed meer sluit (want krom), dan kom je vanzelf een zeer afwijkende klepspeling tegen.. (marge groter dan een millimeter zou ik zo schatten..
Am I right?
-
Makkelijker is om eerst je klepdeksel er af te halen.Je kunt dan een kromme klep meestal direct herkennen,omdat ie lager ligt t.o.v. de rest.
-
Zoals ik jullie hoor is de kans groot dat de kleppen stuk zijn. Het HK blokkie had dus 144.000 km op de teller. De polo zelf was niet veel meer. Radiateur is ook lek. Dus de kosten om hem weer te maken worden meer dan dat de polo mij gekost heeft. Dus de polo wordt gesloopt, ik haal de bruikbare delen er uit en laat hem ophalen. Mischien vang ik er nog wat voor, wie weet.
Posted: April 20 2003,14:02
Hoe kan het eigenlijk dat de riem stuk is gegaan? Na mijn idee stond ie niet strak genoeg waardoor de krukas tandwiel is gaan "spinnen" langs de riem waardoor de tandjes van de riem er van af zijn geslagen! Kan dit kloppen?
Tis nu wel ff een leuke oefen polo. ik denk dat ik maandag er ff een andere riem om ga zetten kijken of het me lukt met het op tijd zetten. Pak de vraagbaak er ff bij en ga lekker kloten. Wis mi luk!
-
Waarschijnlijk toch echt ouderdom...
Als er 1 tandje afscheurt is het logisch dat de rest ook mee losgetrokken wordt, omdat die dan ook niet meer al te veel houvast hadden.
Dat het door het doorslippen komt is uitgesloten, dan had je het al wel eerder gemerkt ;)
Met de vraagbaak erbij lukt het vast wel..
-
Ik heb voor de gein een andere riem er omheen gedaan. Op tijd gezet en kijken of het mooi rond draait. Maar nee, de nokkenwiel kan maar ongeveer 1/6 draaien en dan staat ie vast. Dus ik denk dat de kleppen toch krom zijn.
-
je zou zelf kunnen proberen om kleppen te vervangen.
het was wel een oefen polo toch?
ik weet niet wat voor blok het is?
ze hoeven trouwens niet allemaal krom te zijn ik had dit met mijn eerste polo waren 6 van de 8 krom.
-
Posted: April 21 2003,23:17
Ja maar ik wil er niet al te veel werk insteken want ik heb nog 4 polo's waar ik aan moet werken. 3 moeten nog voor de APK waarvan en 1 verkocht wordt 1 wordt nog een beetje getuned, 1 moet nog gerepareerd worden en de ander is een project wat niet echt opschiet zo!!
Posted: May 20 2003,17:11
Wat denk je? Leen ik weer ff een van mijn polo's uit aan mijn moeder dit keer! knapt er weer een distributie riem!! weer bij het in parkeren! Dit keer is eht met de NZ! Is het bij deze kop schadelijk dat de riem stuk gaat? Zijn nu ook mijn kleppen hier van krom? Zo ja, dan ga ik er maar wat leuks van maken! Iemand nog ideeen? Of is het de moeite nog waard om er een andere riem in te zetten en of andere kleppen!
Leen nooit meer een polo van mij uit!
Posted: May 20 2003,17:16
En hoe kan ik het bij een NZ bekijken of de kleppen krom zijn? Zelfde manier als bij de HK? NZ is niet mechanisch!
Posted: May 20 2003,19:37
Wat is de makkelijkste manier om de krukas poelie er af te krijgen? Blok en bak hangen nog in de polo!
-
ik heb nog een kop leiggen van een nz.
ik moet alleen het inlaat spruitstuk met injectoren hebben.
-
Wat is de makkelijkste manier om de krukas poelie er af te krijgen? Blok en bak hangen nog in de polo!
Bedoel je de V-riempoelie of de distributiriempoelie?
De eerste doe de door het gat in de wielkast met een goede inbusdop, eerst ff goed met een hamer erin tikken dat ie niet goed erin zit.
De getande poelie is wat lastiger, ik heb daarvoor een hulpstuk geleend van de VW-garage, hoefde alleen borg te betalen.
Deze kun je aan de poelie vastschroeven in de gaten waar de V-riempoelie geschroefd zit.
Er zit een lange arm aan, zodat je makkelijk de boel tegen kan houden.
12 kant dop 19 (of was het 17??) erop (6-kant dop 21 slipt waarschijnlijk door), en dan moet het lukken.
-
12 kant 19 met luchtsleutel :D
-
Kan ook, maar als je geen lucht in de buurt hebt, moet je iets anders verzinnen ;)
-
Nee idd ik heb geen lucht in mijn garage! Is de enige manier een stuk gereedschap bij de vw garage halen om de poelie er af te krijgen? Is er geen andere manier?
-
Blijft weinig anders over...
Met dat speciale gereedschap had ik het binnen een paar tellen los.. -cool-
-
Dennis zou jij een soort tekening van de stuk gereedschap kunnen maken dan maak ik het gewoon ff op mijn werk na!
-
Dennis zou jij een soort tekening van de stuk gereedschap kunnen maken dan maak ik het gewoon ff op mijn werk na!
Zoiets??
-cool-
-
wat je ook simpel kan doen is het volgende; demonteer het halve maantje tussen de motor en de versnellingsbak ( onderkant ) dan zie je de tanden van het starterkrans op het vliegwiel , steek daar een zware schroevendraaier tussen ( of een licht breekijzer ) om alzo de krukas te blokkeren , gaat ietsie makkelijker als je met twee bent en die bout van poulie
is zo los , zonder speciaal gereedschap -cool-
-
Zo heb ik het ook gedaan. Is makkelijk te doen ( met z'n 2-en).
-
Het is niet mogelijk om alleen de inbusjes los te draaien? Moet echt die dopsleutel 19 bout er uit? En moet je die nou de andere kant op draaien? Moet er weer loctite tussen? Oja kan morgen dat stuk gereedschap bij de vw dealer lenen. Zo dat was mijn vragen rondje weer voor vandaag!
-
Met de inbusjes eruit is de V-snaarpoelie eraf, het tandwiel zit dan nog vast met de 12-kant dop 19.
Anders gezegd: de v-snaarpoelie zit aan het tandwiel geschroefd (met de inbusjes), en het tandwiel zit met de bout aan de krukas vast.
Officieel moet je die bout bij demonteren vervangen, maar of dit echt nodig is. Iig loctite erop en met juiste aanhaalmoment weer vast.
Hangt er dus vanaf wat je wilt gaan doen: voor de riem vervangen hoeven alleen de inbusjes eruit en de v-snaarpoelie eraf.
-
Ja ik wil alleen de distributie riem vervangen! Dus dan hoef ik alleen de imbusjes los te halen?
-
Ja, enkel de inbusjes.
Let wel op dat je V-snaarpoelie er juist terug opzet, normaal merk je het wel als hij fout zit maar je weet nooit :P
-
juist niks meer en minder
-
Ja, enkel de inbusjes.
Let wel op dat je V-snaarpoelie er juist terug opzet, normaal merk je het wel als hij fout zit maar je weet nooit :P
De poelie past er maar op 1 manier op, en zitten 5 gaatjes in de poelie, en 1 valt over een nokje op het distributieriemtandwiel.
:)
-
De poelie past er maar op 1 manier op, en zitten 5 gaatjes in de poelie, en 1 valt over een nokje op het distributieriemtandwiel.
:)
Klinkt inderdaad bekent in de oren maar was het vergeten :)