Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: PoloFrank op zo, 22 okt 2006, 23:06:10
-
Hee!
Ik heb een '93 G40 waar ik de laatste tijd bij het nemen van bochten een oliedrukwaarschuwing bij krijg, lampje + zoemertje.
Het gebeurt vooral als ik een lang snelwegbocht neem naar links met zo'n beetje de max snelheid die je kunt halen in die bochten, of op rotondes. Naar rechts heb ik er nog geen last van gehad.
Is dit het gevolg van de krachten op de auto of moet ik me zorgen gaan maken over lagerschalen, oliepompen en dat soort fratsen? Ik heb op het moment geen aparte oliedrukmeter dus kan ook niet zeggen wat de drukken zijn bij normaal gebruik. Oliepeil enz is wel goed, het enige wat ik nog zou kunnen doen is ff een nieuwe oliefilter erop zetten maar ik betwijfel of dat het verschil gaat maken.
Alvast bedankt!
-
:) Volgens mij is het doordat je olie, in de carterpan en motor, door de zijwaartse G-kracht zo ver naar rechts gaat, dat de oliepeil-sensor (waarschijnlijk ergens links in de carterpan) 'denkt' dat er geen olie meer in je motor zit. In de racerij gebruiken ze volgens mij schotten in de carterpan om dit verschijnsel tegen te gaan...
(Vreemd dat een G-40 daar niet fabriek-af op gebouwd is... of wel?)
-
Ja zker vreemd! Je zou verwachten dat ze er wel rekening mee houden dat er wel eens een beetje mee doorgereden wordt. Maar aan de andere kant, die oliesensoren zitten bij mijn weten bovenop mn blok... Zou ik dan dus echt geen druk meer hebben in de bochten omdat de olie naar 1 kant slingert?
-
Mhhhh.... ok, nu lees ik pas goed: het gaat om olieDRUK en niet om oliepeil... druk zou hetzelfde moeten blijven, ongeacht waar de olie in de motor is... Er moet een verklaring voor zijn. Een defecte sensor doet het of wel of niet en niet alleen in een bocht naar links.
-
Ja vandaar ook dat ik hier een topic hebt gestart, er moet een verklaring voor zijn maar welke :( Oliepeil is goed dus dat kan het (denk ik) niet zijn. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de olie misschien aan de bestuurderskant retour gaat naar de oliepomp, en dat bij het nemen van een bocht er toch niet voldoende olie aan de linker kant blijft om rond te pompen. Misschien is de druk al (te) laag en is die bocht net genoeg om het alarm af te laten gaan. Iemand anders nog ideeen? Ik weet het niet meer -dunno-
-
Welke olie gebruik je?
Oliekoeler gemonteerd?
Is een standaard probleem van de G40!
-
niet alleen g40
-
Precies: Flink hard de hoek om, wil nog wel eens zorgen voor "olie-de-een-hoek". De oliepomp zuigt dan een seconde ofzo geen olie, maar lucht, en de druk valt direct (enkele seconden) weg: Oliedruksensor laat dan 't lampje knipperen en het zoemertje afgaan.
MAAR:
Meestal is dat toch een teken van olie-peil-te-laag, of in iedergeval ruim onder het maximum. Ook lekker warme, te dunne olie zorgt sneller voor oliedruk verlies.
Wat voor olie gebruik je?
-
klotschot en/of drysump is de enigste remedie
-
Altijd leuk zo'n lekkere doordraaier of een klaverblad,
ben je er bijna door: begint 't lampje te mekkeren -naughty-
Lijkt me overigens niet goed als je dit veelvuldig doet.........
-
het enige wat ik nog zou kunnen doen is ff een nieuwe oliefilter erop zetten maar ik betwijfel of dat het verschil gaat maken.
Als je je dat afvraagt dan is het vast de hoogste tijd voor nieuwe olie + filter!
-
Olie is volsyntheet 5 w 40 als ik t goed heb, en de oliefilter is nu iets van 15 duizend km oud dacht ik. Oliepeil is 1/4 onder max en ik heb geen oliekoeler. En ja zonder koeler wordt de olie wel warm ja en echt dik is ie ook niet :D Maar heeft er iemand enig idee wat ik er aan kan doen? Het lijkt mij namelijk ook niet al te best als het vaker gebeurt...
-
5W 40!? Lijkt mij tijd voor wat dikkere olie....
-
Hmm ik geloof dat er nogal wat meer G40 rijders zijn die daarmee rijden, zal niet voor niks zijn toch? Misschien dat als ik er 15W40 in gooi het wel wat minder klotst als ik een bocht neem, aangenomen dat dat het probleem is. Ik probeer me te bedenken wat VW voor olie voorschrijft, iemand die dit toevallig weet?
-
Ik gebruik 10w60 :)
Sinds de oliekoer er bij opzit heeft ie bij mij niet meer geknippert/gezoemd.
-
castrol 10w60
-
klotschot
gewoon 1 schot voor het "hogere" gedeelte waar de uitlaat onderdoor gaat?, of moet het zoiets zijn:
-
vw handteerd voor bijna alle gewone modellen 10w40 half synthetisch. (corect me if i'm rong).
enne je zei dat oliefilter 15dkm oud is?
hoe oud is de olie dan?
15dkm is namelijk service interval, dus ik zou dan inderdaad beide vervangen.
gr maikel.
-
Oke dan schroef ik er als ik terug ben wel een nieuwe filter op en doe er nieuwe olie in, eens zien wat er dan gebeurd. -klus- Zou die 5 W 40 zo anders zijn dan 10 w 40 trouwens? Zou me verbazen als dat het probleem verhelpt maar goed proberen kan altijd :) Over dat klotsschot/slingerschot, is er iemand die er mee rijdt op het moment en hoe komt je eraan? Igg allemaal bedankt voor de vele reacties -thumbsup-
-
Zou die 5 W 40 zo anders zijn dan 10 w 40 trouwens?
hoi
5w40 geeft vloeistof dichtheid aan.
5 geeft aan hoe dun de olie is bij warme olie
40 geeft aan hoe dik de olie is in koude toestand
10 is hoger dan 5 dus is 10w40 bij warme motor dikker en zal dus minder moeten klotsen.
is theoretisch. Andere heren hierzo zullen wel meer ervaring met de g40 hebben dus kan je beter naar dat advies luisteren.
gr maikel,
ps. als je olie ververst wanneer ook altijd oliefilter meenemen! tenzij je hem 2 weken geleden heb vervangen en je de normale onderhoud interval wil aanhouden!
-
Michael, het is precies andersom:
Bijv. 15 W 40
15: hoe lager dit getal, hoe dunner de olie bij lage temperaturen.
40: hoe hoger dit getal, hoe dikker de olie bij hoge temperaturen.
-
weet je dat zeker dennis? Het kan zijn dat je gelijk hebt, ik weet het ook niet zeker. Maar hoe dan ook, ik rij met 40 als ie warm is dus voor het probleem zou 5w40 of 10w40 dan ook niet uit moeten maken.
Mensen die met die castrol 10W60 rijden zouden dan bij warme motor met dikkere olie rijden dan ik en dus dat probleem niet hebben. Hmm zou kunnen... Iemand die dit kan bevestigen?
Is er trouwens iemand die een lijstje heeft van die service intervallen?
-
elke 15000 beurt(+algehele check auto ,zo doe ik het althans )
elke 90000 dis riem
elke 30000 bakolie
dit is wat ik aanhoud en werkt perfect
-
Jij bent er ook vroeg bij, 05:39 :P Maar thanx iig voor dat lijstje, als iemand nog aanvullingen of uitbreidingen heeft, graag -thumbsup-
-
Het hele serviceplan staat als het goed is in het instructieboekje van de auto.
En anders wel in een vraagbaak.
-
Ter info:
SAE
De viscositeit van motorolie wordt bepaald door het SAE-classificatiesysteem en wordt uitgedrukt in een SAE-getal. Het SAE-getal geeft geen scherp begrensde viscositeit aan, maar vertegenwoordigt een viscositeitgebied. SAE staat voor Society of Automotive Engineers een vereniging van automobieltechnici vooral afkomstig uit Amerika, die zich zich ten doel stelt om de viscositeitwaarde van oliën te standaardiseren. Over de gehele wereld heeft een SEA-getal dezelfde betekenis.
SEA-getal
Hoe lager een SAE-getal hoe dunner de olie. Hoe hoger een SAE-getal hoe dikker de olie. Dus een motorolie SAE-20 is dunner en heeft een lagere viscositeit dan een motorolie SAE-40 die dikker is en een hogere viscositeit heeft. De viscositeit van iedere olie is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij het stijgen van de temperatuur wordt de olie dunner. Bij afkoelen wordt de olie weer dikker.. Hoe warmer de olie wordt des te lager is de viscositeit. Hoe kouder de olie wordt des te hoger is de viscositeit. Elke warme olie is dun, maar niet even dun en elke koude olie is dik, maar niet even dik. SAE-classificatie deelt de smeerolie in naar viscositeit en niet naar kwaliteit.
De indeling is gebaseerd op het vastleggen van viscositeit bij100graden Celsius. Oliesoorten die alleen bij 100 graden Celsius zijn gemeten worden aangeduid met één enkel getal. Voor het getal staan de letters SAE. Hieronder vallen de zomerkwaliteiten oliën in de series SAE-20, 40 en 50.
Voor de dunnere winteroliën zijn de viscositeitlimieten vastgelegd bij verschillende temperaturen van -5graden Celsius tot 35graden Celsius, maar ook bij hoge temperatuur van 100graden Celsius, terwijl de verpompbaarheid van olie bij bepaalde lage temperatuur wordt gemeten. Deze oliesoorten worden aangeduid met een getal met daarachter een W van winter. Onder deze groep winteroliën vallen : SAE 0W, 5W, 10W, 15W,20W en 25W.
De SAE codering 0W legt de viscositeit van de olie vast voor extreem koude gebieden. De 25W graad daarentegen voor gebieden met zeer zachte winters.
Mono- en multigrade oliën.
We onderscheiden:
* Mono- of single grade oliën
* Multigrade oliën
Mono-grade oliën
De mono- of single grade oliën zijn alleen geschikt voor gebruik in de winter of alleen in de zomer. Deze oliën bestrijken maar één viscositeitgebied.
Multigrade Oliën
Multi-grade oliën zijn zomer en winteroliën en kunnen dus het gehele jaar door worden gebruikt. Zij worden aangegeven met twee SAE-getallen. Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.
Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.
-
Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.
Dat zou dus inhouden dat de olie minder invloed ondervindt van de temperatuur, right? -dunno- Dus als t warmer is dan is ie dikker dan normaal en als ie koud is dan is ie dunner dan normaal. Het lijkt me stug dat het zo is dat de olie dunner is in koude toestand dan in warme toestand. Nouja, iemand die me hier nog een beetje in kan aanvullen?
Het lijkt me gewoon zoals ik al dacht, onderste getal bepaald hoe dik ie is als t koud is, en bovenste hoe dik t is als ie warm is. Dus tegen klotsen moet mn bovenste getal lager zijn -> dikker
-
oke sorry voor de verkeerde info. (Is ookalweer een tijdje geleden dat ik het op school geahad heb)
Zoals ik het lees zou de olie zoals 10w40 ten alletijde +/- dezelfde viscositeit moeten hebben.
omdat hij bij koud dunner zou zijn dan een normale olie
en bij warm dikker zou zijn dan een normale olie.
normale olie zou koud heel dik zijn en warm heel dun en zou dus qwa viscositeit veel verschillen?. en de 10w40 zou dit niet hebben?.
oke weer wat geleerd dus.
gr maikel.
ps. serge is dat wat je voor eigen auto aanhoud?? houden zo
wWij als skoda (semie vw dealer) moeten volgens voorschriften bij normaal onderhouds interval van 15dkm alleen olie met filter vv. ook gauw remmen na zien en gelobaal de banden.
30dkm (longlive en normaal vallen nu samen) Alles nakijken en alleen intrieurfilter in dien auto voorzien is van dit filter.
en de dan de 15dkm weer bij 45dkm.
Als laatste stap is er de 60.dkm beurt allees vervangen van filters en dergelijke plus bougie's (bak olie laten zitten).
90dkm eerste controle distributieriem (wij vervangen altijd bij 120dkm).
-
Elke 30.000 km bakolie vervangen is wel erg vaak hoor.
Het is af fabriek bedoelt als levenslange vulling, maar dat is weer het andere uiterste.
Daar ergens tussen in (elke 80.000 oid) zou vaak genoeg moeten zijn.
Alhoewel het bij hele zware belastingen nog wel vaker kan, en dan de interval van Serge wel weer kunnen kloppen :)
-
Dit topic begint zo langzamerhand wel bijzonder informatief te worden -thumbsup- Maar heb ik weer een vraagje :D Wat voor olie moet er bij de G40 in de bak? 85W90 ofzo? Of gewone 10w40 olie? Kep echt geen idee, heb t nog nooit gedaan... Nog tips voor t vervangen? Ik las op internet dat er ongeveer 3,25 liter in gaat, en dat je hem tot de rand moet vullen. Iemand aanvullingen? :P
-
Aanvulling: Vraagbaak kopen
Aanvulling 2: D'r moet GL9 ofzoiets in :) Geen 10W40 dus. Gewoon even vragen aan de balie.
En trust me: HET STINKT! de oude olie meurt, nieuwe olie ruft.
Hoeveelheid: tot ie overstroomt.
Inbusdop 17
-
Iemand een vraagbaak over/te koop/digitaal?? :D Polo G40 uit '93 dus model 90-94. En die bakolie ff scoren bij de dealer of kan brezan ook? Nog additieven als je bak al 2 ton gedraait heeft?
-
Aanvulling: Vraagbaak kopen
Aanvulling 2: D'r moet GL9 ofzoiets in :) Geen 10W40 dus. Gewoon even vragen aan de balie.
En trust me: HET STINKT! de oude olie meurt, nieuwe olie ruft.
Hoeveelheid: tot ie overstroomt.
Inbusdop 17
Mwa valt best mee Japio :D
Olie uit een VERBRANDE bak stinkt pas :P
p.s. Syntrax van (alweer) Castrol
-
Olie uit een VERBRANDE bak stinkt pas :P
p.s. Syntrax van (alweer) Castrol
Syntrax
@ Douwe: Oude versus verbranden bakolie:
het verschil tussen kots neigingen en echt kotsen?
-
elke 15000 beurt(+algehele check auto ,zo doe ik het althans )
elke 90000 dis riem
elke 30000 bakolie
dit is wat ik aanhoud en werkt perfect
nietes, jij doet elke 10.000 een motorwissel erbij!!!
:P
-
uhuh zou betekenen dat mijn 1.6 nu een 7000 nog moet
-
Als je een schot in de carterpan wilt maken, hoeveel ruimte moet je onder het schotje vrij houden, 1 a 2 cm?
-
Carterpan is toch van Alu ofzo? Hoe las je dat? Geen idee trouwens hoeveel ruimte eronder...
-
met een lasapparaat.. Weet niet hoe dik het is, maar met een TIG apparaatje moet het wel lukken.
-
Carterpan is toch van Alu ofzo? Hoe las je dat? Geen idee trouwens hoeveel ruimte eronder...
Carter is bij een G40 gewoon van plaatstaal.
Maar ook al was het aluminilium -gert- alles is te lassen :)
-
Als je een schot in de carterpan wilt maken, hoeveel ruimte moet je onder het schotje vrij houden, 1 a 2 cm?
Iemand tips?
-
Als je een schot in de carterpan wilt maken, hoeveel ruimte moet je onder het schotje vrij houden, 1 a 2 cm?
Iemand tips?
Als ik eraan denk, zal ik van 't weekend ff fotootje schieten:
er ligt een los carter met schotje in me klusschuur (met dank aan Serge -love- )
-
Kom je van het weekend nog in je klusschuur? -hug-
-
Shit: helemaal niet meer bij stilgestaan.........
Morgen een nieuwe poging -klus-
-
Hopelijk is 't een beetje duidelijk zo
-
Schotje is 80 mm hoog en staat +/- 10 mm los van de bodem
-
Nog een sfeer-foto.
Poeh: voordat ik deze ooit es ergens onder monteer, wel ff drastisch schoonmaken zeg
-
Laatste foto
-
Duidelijker kan niet :)
Thank U very much! -thumbsup-