Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: kurt op za, 24 okt 2015, 19:15:06
-
Hoi . vandaag nog eens gaan klussen met Polo Simba aan zijn polo1f...
Wel niet zo gemakkelijk als het zo lang geleden is ... maar goed we zijn begonnen en dat is het belangrijkste.
Het probleem was toen dat de motor niet starte en dat is nog steeds zo .
De motor gaat wel rond maar slaat niet aan.
Nu hebben we gezien dat terwijl hij probeert te starten dat de massa kabel die op de voet van de alternator vast is gemaakt en naar de carrosserie gaat zeer warm word en zelfs begint te roken .... we hebben alle bedrading nagekeken naar ons kunnen en vinden niet wat dit probleem is. de massa maakt goed contact....
-
dan wordt de massa van het blok wel ergens verbroken, bij mij was het de bout die ik in de carrosserie draai (dus die met de massakabel) was zo roestig dat deze niet meer goed geleide, daardoor ging de startmotor beroerd sloom en op een gegeven moment deed ie niks meer.
-
Denk toch dat je bij die kabel moet zijn. Heb je startkabels? Probeer eens met een startkabel van min op de accu naar kaal metaal van het blok te gaan?
Mocht-ie dan wel starten zou ik die massakabel bij de dynamo vervangen. Op zondag evt bij mij te verkrijgen... ;)
-
dan wordt de massa van het blok wel ergens verbroken, bij mij was het de bout die ik in de carrosserie draai (dus die met de massakabel) was zo roestig dat deze niet meer goed geleide, daardoor ging de startmotor beroerd sloom en op een gegeven moment deed ie niks meer.
idie vijs heb ik na het proper maken van de plaat vernieuwd
-
idie vijs heb ik na het proper maken van de plaat vernieuwd
startkabels heb ik , gaan we zeker proberen, alvast bedankt. Ik hou je op de hoogte
-
Denk toch dat je bij die kabel moet zijn. Heb je startkabels? Probeer eens met een startkabel van min op de accu naar kaal metaal van het blok te gaan?
Mocht-ie dan wel starten zou ik die massakabel bij de dynamo vervangen. Op zondag evt bij mij te verkrijgen... ;)
mark heeft ondertussen de massa kabel de van de alternator naar de carrosserie loopt vervangen en deze word ook warm .... Mijn gedacht is dat er ergens een + kabeltje ergens de min raakt ...dus dat word zoeken ... De hele kabelboom afzoeken
-
Tip: begin bij de startmotor. Ik vermoed dat de pluskabel van accu naar startmotor misschien maar moet vernieuwen...
-
Tip: begin bij de startmotor. Ik vermoed dat de pluskabel van accu naar startmotor misschien maar moet vernieuwen...
Tip: begin bij de startmotor. Ik vermoed dat de pluskabel van accu naar startmotor misschien maar moet vernieuwen...
Tip: begin bij de startmotor. Ik vermoed dat de pluskabel van accu naar startmotor misschien maar moet vernieuwen...
gaan we zeker bekijken -thumbsup-
-
Tussen alle drukte door na een verhuis, de geboorte van mijn flinke zoon, (die opgroeit en veel tijd en energie vraagt), de beslommeringen van elke dag (werk, huishouden, klusjes, enz), toch terug met goeie hoop van start gegaan. En natuurlijk met de hulp van mijne goede vriend Kurt en alle goede raad hier opt forum! -hug-
Tip: begin bij de startmotor. Ik vermoed dat de pluskabel van accu naar startmotor misschien maar moet vernieuwen...
Hier zullen we inderdaad eens werk van maken. Hier hangt ook al isolatie-tape rond de fichkes...
Sowieso moeten alle fichkes en kabeltjes worden nagekeken en/of vervangen, want zijn allemaal verouderd, in slechte staat. Of nog beter: de hele kabelboom. Heb er nog 1 liggen. Dan kan ik/kunnen we van begin tot einde werken en uitsluiten en niet ... kortsluiten :)
Meten is weten, dus kga me ook terug een voltmeterke aanschaffen.
Wordt vervolgd...
-
Kan het ook eventueel toch aan de vervanging/aansluiting liggen van een andere teller-unit? Na plaatsen van een ander exemplaar is toen het hele (niet-)start-probleem begonnen.
Sowieso altijd al veel problemen gehad bij de polo met de massa/electrisch systeem.
-
Nee, Mark, dat is fault-finding by history-thinking... Ook wel bekend als 'wishful thinking' of 'gokken'. :)
Het gebeurt als je de sleutel omdraait om te starten, en het effect zit 'm in een massakabel. Het zit dus ergens tussen stroomvoorziening in het startcircuit (van massa carrosserie naar min accu naar plus accu naar startmotor naar blok naar massa carrosserie).
De massapunten op blok en carrosserie kunnen wel netjes schoongemaakt zijn, maar massakabels kunnen ook intern een te grote weerstand bieden door bv corrosie, of teveel gebarsten koperdraadjes. Vandaar dat ik aanbood een nieuwe massakabel te proberen. Helaas gaf dat bij de alternator/dynamo (nog) niet het gewenste resultaat.
-
Als een plus kabel een minkabel raakt moet er ook ergens een zekering springen toch?
-
Dat lijkt me wel, maar in dat geval zou je ook vonken/vlammen krijgen, volgens mij...
-
Massa kabel bij de accu goed?
die ook schoongemaakt?
-
Massa kabel bij de accu goed?
die ook schoongemaakt?
Tip: begin bij de startmotor. Ik vermoed dat de pluskabel van accu naar startmotor misschien maar moet vernieuwen...
Eerst bovenstaande 2 eens proberen.
-
Dat lijkt me wel, maar in dat geval zou je ook vonken/vlammen krijgen, volgens mij...
-dunno- Probleem op de foto's is ook al gepasseerd in topic, maar weet niet (meer) wat er aan de hand was. Was i.i.g. vóór het wisselen van de teller-unit.
-
Zover ik me kan herinneren (ben toen ook een moment kort aangesloten) had je toen te maken met een slechte massa bij je achterlicht?
-
Klopt. Dàt probleem is inmiddels opgelost.