Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Robbert-jan op vr, 18 mrt 2016, 20:27:42

Titel: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op vr, 18 mrt 2016, 20:27:42
Hallo polo liefhebbers,

Na 4 polo projecten  te hebben gehad ben ik overgestapt naar een golf 2 met NZ motor inbegrepen.
Nu ben ik bezig de motor te voorzien van een turbo. Spruitstuk,Turbo en downpipe inmiddels in het bezit en ben dus bezig met het verzamelen van spullen waarmee ik het systeem draaiende weet te krijgen. 

Zoals eerder gezegd is de golf voorzien van een NZ motor met Digijet.
Nu wil ik een G40 gasklep monteren voor het gemak van het aansluiten van een intercooler.
Weet iemand.. of dit plan mogelijk is. betreft aansluitingen?

Mochten jullie verdere informatie hebben of eventuele tips, zijn deze van harte welkom :)
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Hanf op vr, 18 mrt 2016, 20:34:09
Leuk project -thumbsup-
Waarom kies je eigenlijk voor een nz als basis en niet al een voor drukvulling geschikt blok zoals bv g40 als ik vragen mag?
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: bobrosco op vr, 18 mrt 2016, 21:07:27
Leuk project -thumbsup-
Waarom kies je eigenlijk voor een nz als basis en niet al een voor drukvulling geschikt blok zoals bv g40 als ik vragen mag?
Ik gok zo maar eens even dat dat onder andere met budget te maken heeft. Een nz kost ongeveer 10cent per kilo op het moment gok ik. Een g40 die nog helemaal goed is begint bij 500 euro als ik zo eens wat kijk. Voor 500 euro kan ik een turbo+ spruitstuk kopen/maken en dan afhankelijk van hoe duur ik de turbo heb er ook nog een megasquirt bij kopen ook. Dan heb ik toch al zo'n 70% van wat ik nodig heb om zo'n project echt goed aan het lopen te krijgen. En uit ervaring weet ik dat een relatief hoge compressie+lage turbodruk enorm leuk rijd. Dan heb je namelijk altijd power en geen last van een turbogat. Onderin trekt hij net als een nz doet en dan komt de turbo er bij voor de bonus. Het enige word dat de kans groot is dat je bakken verslijt als een gek. Een g40 heeft namelijk een heel geleidelijk verloop in vermogen en gaat niet in 1 keer van niks naar alles. En dat doet een turbo motor wel, dus die slopen veel sneller dingen.(ook dit weet ik uit ervaring.)

Kwa aansluiting gasklep op een nz inlaat geen idee. Maar anders een complete g40 inlaat scoren? Die zullen wel niet idioot duur zijn aangezien er nog wel eens iemand een 3f inlaat op zijn g40 knutseld. En stuk gaan doet zo'n spruitstuk ook niet tenzij er 1 of andere idioot mee aan het werk is, maar dan hoef je ook geen nieuw spruitstuk meer, dan moet die auto na de tijd waarschijnlijk naar de sloop.

Maar begrijp ik dat je met een digijet en turbo wil gaan rijden?
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op za, 19 mrt 2016, 16:11:03
Het motorblok wat in de golf ligt heeft net aan 140.xxx km gelopen en heb de golf overgenomen van de eerste eigenaar.
Over bakken gesproken... toevallig vandaag de 4bak verwisseld met een 5bak. Had ik nog liggen van de laatste polo en heb vorige week ook  AAV nokkenas gemonteerd in de NZ.
Betreft drukvulling heb ik een decompressie plaat al in het bezit om zo de compressie te verlagen.

Plan is om de basis van turbo principe in zijn geheel toe te passen op dit motorblok en in etappes eventueel de ingewanden te veranderen/verbeteren . Al zou ik een g40 motor weten te vinden is ook maar de vraag tot hoever deze is afgetrapt :(

Als prijzen van benodigde onderdelen leuk betaalbaar zijn hoor je mij niet klagen. Wil je wat?, dan kost dat geld :P
Turbo met digijet.. zover mogelijk is dat wel het plan.

De golf is tevens mijn daily en rijd iedere dag minstens 50KM. en heb helaas niet loods of iets om hem gestript te stallen :(

Compleet g40 inlaat is ook leuk. als ik dat zou vinden zal ik het aanschaffen
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 19 mrt 2016, 16:32:27
Ik heb het wel afgeleerd om dit soort dingen te doen met een auto die je dagelijks nodig hebt...
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Hofstay op za, 19 mrt 2016, 21:28:21
Ik heb het wel afgeleerd om dit soort dingen te doen met een auto die je dagelijks nodig hebt...
withstupid
Reden dat ik ook de rode coupé met pensioen heb laten gaan.

Overgens KAN het wel, ik ken een belgische polo-fanaat die dagelijks met een HZ motortje rond kart (1.05) met een peugeot diesel turbo en een pktje of 120...

Digijet kun je vergeten, heeft naar mijn weten geen optie voor een MAP sensor en is verder ook helemaal niet ''tunebaar'' op piggyback chipjes na.

Problemen waar je mogelijk nog tegenaan gaat lopen:
G40 heeft sodium gevulde kleppen en gesmede zuigers. NZ heeft dit beide niet. Dus dan is het een kwestie van wat gaat er eerst, je zuigers of je kleppen.

ECU geneuzel, de grap van een geblazen motor is: meer lucht + meer brandstof = hardere knal.
Als je ECU niet snapt wat hij met drukvulling moet doen veranderd het sommetje in:
Meer lucht = nogsteeds even veel brandstof = arm lopen = warm worden = kaboem, weg zuiger of klep
ECU zou je van een G40 kunnen pakken, met een kabelboom, inlaatspruitstuk, gasklephuis en een klopsensor zou je al een heel eind komen.

Nokkenas; VW heeft ooit bedacht asymmetrische nokkenassen te gebruiken voor de G40 (en volgensmij ook g60?)
Met een niet voor laaddruk bedoelde nokkenas (nz/aav/niet-g40 aftermarket etc etc etc) zal je motor minder tijd hebben om de kamers te vullen en er een hoop ''power'' weer je uitlaat in verdwijnen zonder zijn werk te hebben gedaan.

Uiteindelijke resultaat: een onbetrouwbare auto die harder had kunnen gaan, en betrouwbaarder had kunnen zijn door gewoon een andere fabrieks motor erin te hebben gelepeld  -thumbsup-


Begrijp me niet verkeerd hoor, het is hartstikke leuk zo'n project. Maar niet in je dagelijkse auto.


Edit: Gasklephuis van een g40 is trouwens plug&play op een NZ inlaat.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: bobrosco op zo, 20 mrt 2016, 21:02:45
dus je wilt lage turbo druk en decompressieplaat? Dat is onzin in mijn ogen. En daarbij vind ik decompressieplaten de basis voor ieder gevaald project. Het is leuk voor even, maar uiteindelijk gaat dat altijd kapot is mijn idee.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: sonic_striker op ma, 21 mrt 2016, 20:07:36
Ik vind dit echt een super leuk idee, ik hoop dat je project hier ook zoveel mogelijk wil delen.

Maar idd, ik denk dat je echt op moet passen voor een te arm mengsel enz zoals Geart ook al aangaf. Verder, kijk gewoon hoelang t heel blijft, er zijn genoeg voorbeelden van turboprojecten met stock engines
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op ma, 21 mrt 2016, 22:19:12
leuk jullie berichten te lezen, en waardeer het meedenken.
Uit eindelijk gaat alles eens kapot en dat begrijp ik.

Er spelen nog veel meer plannen in mijn hoofd die hier niet uitgesproken zijn en sluit mij daarom aan bij Hofstay.
Ik heb de mogelijkheid om op de zaak te sleutelen alleen is dat beperkt en probeer ik het in stappen. Het plan is ook om ingewanden van loop na tijd te vervangen voor beter spul.

Onderweg is inmiddels complete G40 inlaat met gaskklep, intercooler buizen, injectoren en daarbij de nokkenas en dubbele veren.  
Aangereden word dus om ECU en kabelboom erbij aan te sluiten? is wel wat voor te zeggen en ook het sommetje... is zo.
Ook had ik gedacht om stand alone controller aan te willen sluiten. Kunnen we zelf de waardes bepalen enzo

Fijn dat er positief word meegedacht. ik zie dit als een leerzaam project en wil uiteraard zoveel mogelijk fouten uit de weg gaan.
Jullie ervaringen/suggesties  zijn dan ook zeker welkom :)

Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Raymon op ma, 21 mrt 2016, 23:07:30
Gewoon lekker je eigen gang gaan ik begrijp uit je je laatste post dat je geen leek bent met sleutelen  :)

Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op ma, 21 mrt 2016, 23:12:57
Dat is ook zeer zeker het plan.
Het is nou eenmaal zo dat 2 meer weten als 1. Hoe meer gedachtes, hoe meer mogelijkheden :)

Ben zelf werkzaam in de autobranche als 1e autotechnicus/ binnenkort apk keurmeester.
Gelukkig wat voordelen hier en daar.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Raymon op ma, 21 mrt 2016, 23:31:13
Succes in ieder geval ben benieuwd naar je vorderingen  :)
Als je nou registerlid wordt kun je een topic bijhouden met foto's en verhaaltjes hoe je iets maakt  -naughty-
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Sjon op di, 22 mrt 2016, 14:45:56
Als je nou registerlid wordt kun je een topic bijhouden met foto's en verhaaltjes hoe je iets maakt  -naughty-
Om een topic te kunnen starten in de rubriek projecten mot men eerst clublid worden inderdaad,
maar ik vraag me eigen hardop af of we zitten te wachten op een golf-project tussen de Polo-projecten.......
Gewoon lekker hier blijven updaten: de techniek is wel leuk -klus-
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op di, 22 mrt 2016, 16:53:03
Als jullie het inderdaad leuk vinden zal ik hier blijven posten betreft enige update van gedachtes en vorderingen van het proces. Zal straks eens foto's maken/uploaden van de turbo etc.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Raymon op di, 22 mrt 2016, 17:21:44
Oeps is inderdaad een golf , heb ik helemaal overheen gelezen  -gert-
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op di, 22 mrt 2016, 17:40:06
De turbo met spruitstuk en downpipe!

(http://i63.tinypic.com/2m64r42.jpg)
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: bobrosco op di, 22 mrt 2016, 18:02:35
nog een voordeel van als je de g40 kabelboom+ecu gaat gebruiken is dat je dan in de toekomst zo een plug en play ecu kunt bestellen bij de mannen van kdfi. Die hebben namelijk een kdfi in een behuizing zitten met de penbezetting en aansluiting van een g40 ecu. Dus mocht je in de toekomst een paar 100 euro uit willen geven voor een pasklare vrij programeerbare ecu dan is dat zo te koop.
Maar alsnog raad ik je aan om eerst gewoon zo te gaan rijden zonder de compressie te verlagen en dan gewoon goed rijk lopen onder boost. Een afr van 11 is op max boost echt niet verkeerd. Ik piek met mijn peugeotje zelfs nog wel eens wat hoger dan dat. Alleen ga niet onder de 10 rijden, dan krijg je zelfs bij een benzine motor gewoon roetvorming en gaat hij slecht lopen is mijn ervaring.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op di, 22 mrt 2016, 21:11:04
Ben erg blij met de tip van ecu en kabelboom. Probeer dit spul in handen te krijgen en zal kijken hoe de motor hierop loopt.   

Welke stekkers zitten er extra op een kabelboom van g40?
Omswitchen van boom lijkt me nou niet bepaald hogere wiskunde.

Toevallig vandaag wat geleden over het kdfi systeem. Erg interessant en komt op de lijst.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Hanf op wo, 23 mrt 2016, 09:20:48
Even als tip. Mocht je kdfi 2e hands/gebruikt willen kopen dan let op het type/versie. De oudere types zouden veel problemen mee zijn.

Op de site van jeroen staat hier e.e.a. over beschreven.
http://www.bs-autotune.nl (http://www.bs-autotune.nl)
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Hanf op wo, 23 mrt 2016, 09:22:55
Van de site:

"Let op: De KdFi 1.3 was een fantastisch product. Met de KDFI 1.4 hebben we de nodige problemen gehad. Wij raden u de producten van K-DATA af en verkopen deze dan ook niet meer. Onderstaande gegevens zijn ter referentie. Zoekt u een alternatief, kijk dan naar de U-EMS4. Deze draait op dezelfde software, zit slimmer in elkaar (o.a. met standaard USB, Bluetooth en RS232 communicatie) en deze kent geen complicaties. Helaas zijn deze niet "Plug&Play" verkrijgbaar."
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Hofstay op wo, 23 mrt 2016, 14:14:35
Vraag me af hoeverre dat waar is.
Kan heel goed concurentie zijn geweest (motorbrein) en daarom product zelf uit de handel halen + product lekker zwart maken  :)

Ontopique: Als je op een budget rolt zou je je ook eens in kunnen lezen over Megasquirt en bij DIYautotune een do-it-yourself bouwpakket ms2 of 3 halen?  -dunno-
Als automonteur kan je vast ook wel een beetje solderen  :)
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op wo, 23 mrt 2016, 14:57:53
Had inderdaad gezien over slechte ervaringen van kdfi, wel jammer :( ms is leuk. Maar pfff prijzige shit.
Denk dat ecu van die g40 leuke basis is om het draaiende te krijgen. 

Weet iemand van waar de map sensor zijn informatie vandaan haalt, oftewel. Waar loopt het vacuüm slangetje naar toe?
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: nappertje op wo, 23 mrt 2016, 16:09:40
Als je echt een diy ecu wil heb ik nog een speeduino printplaat liggen. Verder zou ik in plaats van een decompressieplaat op zoek gaan naar g40 zuigers.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Hofstay op wo, 23 mrt 2016, 16:39:18

Weet iemand van waar de map sensor zijn informatie vandaan haalt, oftewel. Waar loopt het vacuüm slangetje naar toe?

af-fabriek op een aftakking van de slang die tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger loopt.

En een MS ecu die je zelf nog inelkaar moet knutselen is amper 150 euro laatste keer dat ik keek.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: JPS op wo, 23 mrt 2016, 17:12:26
af-fabriek op een aftakking van de slang die tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger loopt.

En een MS ecu die je zelf nog inelkaar moet knutselen is amper 150 euro laatste keer dat ik keek.

150 euro? dat is niet veel, bij welke site had je deze gevonden?


Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: bobrosco op wo, 23 mrt 2016, 17:43:02
Als je echt een diy ecu wil heb ik nog een speeduino printplaat liggen. Verder zou ik in plaats van een decompressieplaat op zoek gaan naar g40 zuigers.
ik zou het hele compressie verlagen eerst gewoon weg laten. Als je maar met lage druk gaat rijden is dat in mijn ogen compleet zinloos en laat je veel vermogen liggen. Ik zou eerst kijken wat er gebeurt als je zo gaat rijden. Mijn 9.5:1 + 0.5bar turbokdruk gaat ook al 30.000km goed, en die motor word goed gebruikt zegmaar(wel peugeot, maar die oude vw blokjes zijn ook wel taai denk ik)
Even als tip. Mocht je kdfi 2e hands/gebruikt willen kopen dan let op het type/versie. De oudere types zouden veel problemen mee zijn.

Op de site van jeroen staat hier e.e.a. over beschreven.
http://www.bs-autotune.nl (http://www.bs-autotune.nl)

Beetje beter lezen, hij zegt namelijk dat hij de kfdi 1.4 troep vind en de 1.3 niet. Overigens heb ik zelf 1 keer problemen met mijn kdfi 1.3 gehad. En het probleem met bs autotune is dat die man het eigenlijk te druk had en daardoor de ondersteuning ruk werd en toen kwamen er opeens veel problemen. En ze gingen zelf opeens ook veel fouten maken die je als zo'n bedrijf niet kan maken enz. En toen zijn er dus ook ontzettend veel mensen boos geworden op jeroen. En dat heeft hem ook ontzettend veel klanten gekost.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op wo, 23 mrt 2016, 20:15:31
ik zou het hele compressie verlagen eerst gewoon weg laten. Als je maar met lage druk gaat rijden is dat in mijn ogen compleet zinloos en laat je veel vermogen liggen. Ik zou eerst kijken wat er gebeurt als je zo gaat rijden. Mijn 9.5:1 + 0.5bar turbokdruk gaat ook al 30.000km goed, en die motor word goed gebruikt zegmaar(wel peugeot, maar die oude vw blokjes zijn ook wel taai denk ik)
Beetje beter lezen, hij zegt namelijk dat hij de kfdi 1.4 troep vind en de 1.3 niet. Overigens heb ik zelf 1 keer problemen met mijn kdfi 1.3 gehad. En het probleem met bs autotune is dat die man het eigenlijk te druk had en daardoor de ondersteuning ruk werd en toen kwamen er opeens veel problemen. En ze gingen zelf opeens ook veel fouten maken die je als zo'n bedrijf niet kan maken enz. En toen zijn er dus ook ontzettend veel mensen boos geworden op jeroen. En dat heeft hem ook ontzettend veel klanten gekost.

Mocht ik de compressie willen verlagen kan die worden geschroefd tot 1 bar turbodruk? Aan de hand van jullie suggesties zou geen compressie verlagen en rijden op 0,5 bar meer nut hebben?
Mochten de zuigers of iets het alsnog begeven kunnen deze altijd nog worden vervangen. Zo hebben we wel het uiterste van  onderdelen gebruikt  -nana- Uiteraard wil ik dit zo lang mogelijk voorkomen.
Project zal echt in stappen moeten worden voldaan en wil in die tussentijd probleemloos kunnen rijden :) Dus om eventueel later dit verbeteren is zeker de optie.

G40 ecu met kabelboom ( mocht ik dit vinden ) lijkt mij het makkelijkst en beter resultaat geven  als de standaard ecu (digijet) true?

Als je echt een diy ecu wil heb ik nog een speeduino printplaat liggen. Verder zou ik in plaats van een decompressieplaat op zoek gaan naar g40 zuigers.
is deze dan pasklaar? of wat zou hier nog aan gedaan moeten worden?

Fun to know.

Golf 2 gekocht met 135,xxx op de klok  en polo klaar om te strippen.
(http://i68.tinypic.com/fnrasy.jpg)

Nu eenmaal 21 weken staat de golf er nu zo bij.
(http://i65.tinypic.com/3088itk.jpg)


(http://i67.tinypic.com/2cmp72v.jpg)

Het volgende heb ik vervangen.
90% niet omdat het moest, maar omdat het kan en ik de auto in veilige staat wil hebben gezien ik veel Kilometers rijd. nu al 8,500KM verder

Draagarmen
spoorstangen + buitenste kogels en nieuwe hoezen
Remschijven + blokken
Ap Schroefset
Distributie + waterpomp ( meteen AAV stok geplaatst )
Alle motorsteunen
5bak gemonteerd I.P.V. de gemonteerde 4bak  ( 5 bak van polo gebruikt en daarbij de nieuwe koppeling die ik nog geen 2 weken voor het ongeluk had gemonteerd)
New tires and  new steelies
Wooden steerwheel

Audio systeem:
Pioneer DEH-X9600BT radio
German maestro Composet
Woofer - kicker
versterker - kicker
Ipodtouch 6 voor offline modus van spotify
Gehele auto geïsoleerd met Silentcoat en daarover nog geluidisolatie van schuim.


Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: jones op wo, 23 mrt 2016, 20:42:40
ik zie ook een polo downpipe op de foto, bij de golf komt die pijp ergens uit bij je subframe.
daar zul je ook iets voor moeten verzinnen om die daar overheen te krijgen
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op wo, 23 mrt 2016, 20:55:14
Inderdaad, toen ik afgelopen vrijdag de bak aan het wisselen was viel mij dat ook op.
Gelukkig valt met lassen alles te passen!! Downpipe is trouwens 60mm -gert- Helemaal knetÂÂÂH  :)
Had in gedachten om een orginele einddemper van een G60 aan vast te bakken.
Wil geen BRAAAAAP pijp met het imago... kijk mij. wil de indruk wekken van... HUH wat hoorde ik nou... dump valve? die golf daar -gert-??? nheee, kan niet -sturen-
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: jones op wo, 23 mrt 2016, 21:01:14
Heb een tijdje terug een identieke set met spruitstuk turbo en downpipe verkocht aan iemand.
Moest ook op een golf 2 komen, die zei ook dat las ik wel over het subframe heen.
Zit me nu echt af te vragen of die set bij jou beland is, heb je dit nieuw gekocht of hoe kom je aan deze set?
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op wo, 23 mrt 2016, 21:06:31
vorige week gekocht via marktplaats van een jongen wonend in zeeland. Jonge gozer ook en had dit spul anderhalf jaar geleden gekocht of iets. met daarbij pakkingen van turbo, decompressie plaat.
Had ineens geen zin of iets, en gaf toe de niet veel verstand te hebben van de techniek en wil nu door sparen voor een vr6...
Erg mooi golfje heeft de boy. nu strak in de lak richting baby blauw  -thumbsup- was voorheen de kleur als die van mij.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: jones op wo, 23 mrt 2016, 21:08:17
ja das dus idd de set die bij mij vandaan komt, rob zwagemaker heet hij
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op wo, 23 mrt 2016, 21:19:07
WAUW!!! bizar :D
Je begrijpt dat ik nu wel nieuwsgierig ben geworden... Heb je de turbo draaiende gehad? en heb je dit zelf allemaal gebakken? zoja, Nice work
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: jones op wo, 23 mrt 2016, 21:37:30
Nee niet zelf gemaakt, is in duitsland op bestelling gemaakt.
Turbo had ik al, komt van een audi a4 b5 1.8t 180pk heeft rond de 180.000 km gedraaid als ik het me nog goed herinner.
Audi had schade aan de krukas en heb ik gesloopt, turbo was nog goed.
Ben wel benieuwd hoe je de over het subframe gaat maken, daar is de ruimte nogal beperkt.


Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op wo, 23 mrt 2016, 22:04:53
Nice, and thanks for the  information!
Ja dat is ook iets wat nog een wonder moet worden.
Maar niet geheel onmogelijk. Zal zaterdag eens de omtrek meten aan ruimte die nog overblijft van de orgi pijp.
Anders word de originele uitlaat me mal om zo exact zelfde vorm te lassen, maar dan dikker.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: mk1-madness op wo, 23 mrt 2016, 23:50:57
 -foto- maken he :D
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: bobrosco op do, 24 mrt 2016, 21:19:39
60mm is opzich geen rare maat voor zo'n turbo uitlaat hoor. Bij turbo motoren is het zo dat hoe minder weerstand na de turbo hoe beter. Dus eigenlijk kun je bij een turbomotor niet echt te groot gaan. Alleen er is een punt waar het niet handig meer is en lelijk word en toch niks meer opleverd enz. En ik denk dat je met een 60mm voor een 1.3 met turbo best aardig zit. En dan zorgen voor dempers die niet teveel weerstand geven. 1 voordeel van een turbo motor is wel dat ze van zichzelf al een stuk stiller zijn omdat de turbo heel veel lawaai dempt.

Verder is het inderdaad zo dat je met die digijet+turbo de boel waarschijnlijk nooit goed lopend krijgt. En dat is zonde, want dan beland zo'n project vaak weer in de hoek en komt het nooit echt af.
En over hoeveel druk je met een decompressieplaat kan draaien kan ik niks zeggen. Dan maakt de dikte van de pakkingen die je op beide kanten gebruikt+ de dikte van de plaat al heel veel uit. Je moet dan eigenlijk de dikte van de koppakking weten als hij helemaal plat gedrukt is(zoals gemonteerd dus) En de inhoud van de ruimte in je cilinderkop en in je zuiger. Dat alles tel je bij elkaar op. En dan moet je de exacte inhoud van je motor+ weer die uitsparing in je kop enz weten als de zuigers helemaal beneden staan. En dan ga je de compressie verhouding berekenen. Aan de hand daarvan kun je ongeveer schatten wat je motor zou kunnen hebben kwa druk. Maar dat is wel er van uit gaande dat je geen hotspots hebt en dat alles heel blijft.

Maar zelf heb ik niks met decompressie platen. Ik geloof dan nog eerder in je zuigers in een draaibank zetten en er een kleine kom in (laten) draaien. Bij een decompressieplaat heb je namelijk ook meerdere koppakkingen enz, in mijn ogen een recept voor ellende.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 24 mrt 2016, 22:19:41
Ik heb eventueel wel interesse in de Polo-downpipe, aangezien die bij je Golf toch niet gaat passen. En ik kan er een decompressieplaat (1 en 2mm dacht ik) tegenover stellen...
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op do, 24 mrt 2016, 22:37:14
Alleen eindedemper zal het worden. Origineel van vw, zodat we sleeper effect hebben.

Volgens de technische gegevens ligt de eindcompressie Van een Nz motor tussen de 10 en 15 bar.(vraagbaak)
Van de py motor 8 0:1 zover ik kan vinden.

Dan heb ik 2 opties om die compressie druk te behalen. 1 andere zuigers of 2 kop verhogen. Zuigers die er nu in zitten zijn NOG goed en kunnen later eventueel nog worden veranderd.

Koppakking word toch vernieuwd,anders klapt die er vanzelf wel uit gezien de pakking meer als 20 jaar oud Is.

Monteer ik de turbo zo.zonder wat te dienen kijken hoe of wat, weet ik nu al dat dat extra schade oplevert :(

Als de compressie Is verlaagd met andere zuigers of pakkingen. Kan die druk weer geregeld worden met turbo druk. En met berekeningen kunnen we het beste ervan maken.

Helaas beschik ik nog niet over alle technische gegevens om de formule te kunne invullen.

Mocht iemand die hebben hoor ik het graag.

P.s.iemand heeft me  een ecu+kabelboom van een g40 aangeboden :)
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Robbert-jan op do, 24 mrt 2016, 22:39:04
Ik heb eventueel wel interesse in de Polo-downpipe, aangezien die bij je Golf toch niet gaat passen. En ik kan er een decompressieplaat (1 en 2mm dacht ik) tegenover stellen...

Niet gezegd dat ik die Downpipe weg laat...
Die wil ik een  stuk gaan  inkorten en vervolgens verder lassen. Prima basis al zeg ik zelf.

Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 24 mrt 2016, 22:55:40
Prima...
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: nappertje op vr, 25 mrt 2016, 12:36:25
is deze dan pasklaar? of wat zou hier nog aan gedaan moeten worden?
(http://i1182.photobucket.com/albums/x459/nappie15/20160325_122853_zpszhn6o4h8.jpg) (http://s1182.photobucket.com/user/nappie15/media/20160325_122853_zpszhn6o4h8.jpg.html)
Je krijgt de onderste printplaat, eenmaal compleet gesoldeerd heb je de bovenste.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: bobrosco op za, 26 mrt 2016, 16:54:23
de druk die je meet bij een compressietest is niet je compressie verhouding. Bij de g40 py motor heb je volgens mij wel de compressieverhouding te pakken, maar bij die nz niet, die heeft echt geen 15:1 compressie. Dat is iets wat ze pas sinds heel kort gebruiken op benzine motoren.

En hoezo zou je koppakking meteen de geest moeten geven als hij er 20 jaar tussen zit? Als automonteur zou je beter moeten weten. Om je cilinder af te dichten gebruikt hij namelijk stalen ringen, die zijn niet echt aangetast door leeftijd, eerder door draaiuren(afgelegde kilometers zegt namelijk niks over een motor, het aantal bewegingen dat de zuigers hebben gemaakt veel meer)
En al zou je koppakking de geest geven over een jaar of wat dan ook, dan is er vaak nog niet echt gevolg schade behalve mogelijk een kop die gevlakt moet worden. Maar ik monteer zelf toch al geen nieuwe koppakking zonder de kop te laten vlakken. Ik neem daar geen risico mee, uit ervaring blijkt dat dat toch altijd fout gaat.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: Sjon op za, 26 mrt 2016, 18:41:56
Compressieverhouding van een NZ is 9,5:1.
Titel: Re: NZ Turbo project
Bericht door: jones op zo, 22 mei 2016, 19:30:58
Hoe is het met dit project?