Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Fr@nk op di, 16 sep 2008, 11:53:44

Titel: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Fr@nk op di, 16 sep 2008, 11:53:44
Ik heb een probleempje met de auto. Als je wegrijd  hoor je de auto schokken/klapperen. En de versnellingspook lijkt wat meer op en neer te gaan.
Als je de koppeling wat meer laat slippen gebeurd dit niet.
Als je eenmaal rijd is er niks aan de hand. Ook niet wanneer je vol gas geeft ofzo.

Zou het iets met de aandrijving de maken kunnen hebben?
Of weet iemand wwat het zou kunnen zijn?

Groeten,
Frank
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: martijn op di, 16 sep 2008, 12:00:38

*Drukgroep die niet zo fris meer is.
*Valse lucht (motor die begint te bokken zodra er koppel nodig is)
*Verrotte motorsteun


Auto loopt verder wel goed? Ik heb het zelf ook, maar in hele lichte mate en alleen bij koude motor. De drukgroep hoor ik ook heel lichtjes als ik de koppeling volledig intrap bij draaiende motor.

Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Fr@nk op di, 16 sep 2008, 12:27:12
Auto loopt verder perfect.
Heeft volgens mij niet met de motor te maken. En de motorsteun ook niet.
Kan het niet echt met de homokineet zijn ofzo? Koppeling is volgens mij ook nog gewoon goed.


Wat doet een drukgroep dan?
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: martijn op di, 16 sep 2008, 12:32:17
ok, niet te snel..Geen koffiedik kijken, daar wordt je auto niet beter van. :D
Hoezo weet je dat het niet een motorsteun is? Getest?

Een (defecte) homokineet zorgt echt niet voor een schokkende auto bij wegrijden. Een homokineet is vormgesloten ipv krachtgesloten, veel speling zit daar niet in.

Drukgroep, wat het is en hoe het werkt; (drukgroep= pressure plate)
http://static.howstuffworks.com/gif/videos/120x90/clutch.jpg

Al gecontroleerd of de motor valse lucht trekt?
Motor draait stationair ook soepel/constant?
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Fr@nk op di, 16 sep 2008, 12:40:42
Hoe test je een motorsteun dan?

Motor loopt stationair gewoon perfect. Hoe test je een druk gegroep? Merk je dan ook dat je koppeling gaat slippen als je volgas geeft?
Want dat is niet het geval.

bedankt voor de hulp iig -klus-
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: martijn op di, 16 sep 2008, 12:50:25
Als een drukgroep defect is, merk je dat vaak bij het wegrijden. Dan moet je drukgroep de koppelingsplaat langzaam tegen het vliegwiel drukken, zodat de hele auto (700kg+bestuurder) aan het rijden gaat. Als de auto eenmaal rijdt heeft de drukgroep het veel makkelijker, omdat de auto al in beweging is. Bij een defecte drukgroep gaat dit loslaten van de koppelingsplaat iets te abrupt, waardoor de auto begint te bokken.

Testen van de drukgroep is lastig. Doorslippen heeft vaak meer met een versleten koppelingsplaat te maken. Dus niet doorslippen betekent niet automatisch dat je drukgroep nog in orde is.

Motorsteun kan je enigszins testen door vanonder de motorkap gas te geven en te kijken of je motor enigzins stabiel blijft. Bewegen doet ie sowieso, maar teveel is een teken dat er een motorsteun verrot is. Meestal gaan deze steunen bij een polo wel een heel polo-leven lang mee.

Misschien iemand anders die een testmethode voor een drukgroep heeft?
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Fr@nk op di, 16 sep 2008, 13:11:51
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Kan een drukgroep die niet meer helemaal ok werkt kwaad?
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: martijn op di, 16 sep 2008, 20:04:11
nah, het wordt alleen steeds erger. Het kan nog een hele tijd goed gaan.
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Serge op di, 16 sep 2008, 20:24:37
ik zeg tangentiaal geplaatste veren kaduuk
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Fr@nk op di, 16 sep 2008, 20:33:21
En wat zijn dat?? -dunno-
En wat doen ze?
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: martijn op di, 16 sep 2008, 20:37:50
lekker antwoord Serge; lekker duidelijk voor iemand die een aantal posts nog niet eerder van een drukgroep had gehoord -wtf-

Ik zeg metaalmoeheid in de tangentiaalveren, waardoor de vloeigrens overschreden is en het materiaal zich plastisch gedraagt ipv elastisch -nana-
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Serge op di, 16 sep 2008, 20:42:02
zal ik het uitleggen dan martijn  -nana-

 deze veren versoepelen het aangrijp moment zodat je niet abrupt of schokkend wegrijdt deze veren zitten geplaatst in je koppelingsplaat en dus noemt men ze tangentiaal geplaatste veren
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: martijn op di, 16 sep 2008, 21:23:25
http://www.youtube.com/watch?v=jAvAyPEXrZI


dit is tenminste te begrijpen. -thumbsup-
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Serge op di, 16 sep 2008, 21:26:52
oftewel een kalibreerhamertje om je motivatieijzer te versterken in je tegenstrijdig balansasgouverneur hevelcontragewicht  :D
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: martijn op di, 16 sep 2008, 21:28:38
whiehaaa! -hitit-
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Fr@nk op di, 16 sep 2008, 22:00:35
Nee dat filmpje verduidelijkt een hoop -gert- haha

De uitleg van martijn verduidelijkt! Best een hoop werk om te dingen te vervangen dus -wtf-
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Serge op di, 16 sep 2008, 22:02:59
tja je bak moet er af , en dan je drukgroep . tevens zou ik dan de glijbus van je druklager ook vervangen . een komplete koppelingset is maar een 30 euro duurder als enkelt een plaat .
maar voor een beginnende sleutelaar zeg ik ,zoek iemand met ervaring die je wilt helpen
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Dennis op di, 16 sep 2008, 22:12:52
En ik zou ook meteen de bronzen bus waar de startmotor in de bak draait vervangen.
Titel: Re: schokken tijden wegrijden
Bericht door: Serge op di, 16 sep 2008, 22:13:56
true