Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jaap op wo, 16 nov 2005, 20:22:07

Titel: Testje: Inlaat temperatuur
Bericht door: Jaap op wo, 16 nov 2005, 20:22:07
Struikelde over een termometertje (zo'n binnen/buiten geval), en verveelde mij onderweg..

De test: Hoe zinvol is de defroster voor je carburateur?

Omstandigheden:
snelweg: 120 km/u, regen, buitentemperatuur: 8 a 10 graden.
Motor: 1.3 HH met Solex carb, uitlaatgas-inlaatspruitstukverwarming, standaard luchtfilter.

MET aangesloten en werkende defroster loopt de temperatuur vlak boven de chokeklep op tot 45 a 50 graden (uitschieters: 40 en 60)..

Vervolgens: ZONDER aangesloten defrosterklep (vacuumslang afgedopt): 14 a 18 graden!

Dat de temperatuur nog boven de buitenlucht temperatuur blijft ligt er onderandere aan dat 1) de carterontluchting warme lucht aanvoert en 2) de motor bij snelweg verkeer behoorlijk wat warmte afgeeft richting carb.

Ben nu erg benieuwd wat de temperatuur doet ONDER het gasklephuis. Voor het verdampen van de benzine word energie onttrokken aan de lucht: een graad of 10 extra afkoeling lijkt me (zeker bij het sproeien van de acceleratiepomp) niet raar: meten is weten!

Eens zien of we de boel kunnen bevriezen :)
Titel: Testje: Inlaat temperatuur
Bericht door: Serge op do, 17 nov 2005, 13:30:16
echt wel dat dat lukt .ik zeg een -10 haalbaar bij 2graden buiten temp en hoge luchtvochtigheid