Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Joan 1F op zo, 25 jan 2009, 21:58:46
-
Hey mensen,
ik heb de keuze tussen 2 motoren die mij zijn aangeboden.
* een los (compleet) 1.3 GT motorblok met bak en assen etc... met de motorcode GK of,
* een complete VW Polo 1.3 GT van 1992 met motorcode 3F
Aangezien hier mensen zijn met meer ervaring zou ik graag van jullie willen weten wat de beste keuze zou zijn om in mijn Polo 1f te bouwen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Greetz,
Joan
-
Ik zou gk nemen,past een beetje bij de styl van de auto.
Met de 3f heb je meer werk als je teminste de injectie meeneemt.
-
Dat idee had ik idd ook al. GK motor past beter bij de stijl van de auto...
-
Heb nu nog een 3F (inclusief injectie) in de Derby. Spullen voor ombouw naar carbs liggen al klaar. -naughty-
Bij een GK is dat nog wat makkelijker, dus dan lijkt de keuze me niet moeilijk. -thumbsup-
-
Carterpan demonteren en kijken welke er het meest gezond uitziet. GK is ouder = meer gelopen in theorie.
-
Carterpan demonteren en kijken welke er het meest gezond uitziet. GK is ouder = meer gelopen in theorie.
Dat is waar, maar maakt niet zoveel uit, aangezien het hele motorblok gereviseerd wordt...
-
Dat is waar, maar maakt niet zoveel uit, aangezien het hele motorblok gereviseerd wordt...
Hoe ver ga je (laten?) reviseren? Zuigers voor een GK zijn anders dan die van een 3F, maar je kunt ze wel uitwisselen. Weet toevallig dat de zuigerveren in overmaat voor een 3F goedkoper zijn.
-
Het blok ga ik zelf volledig reviseren. De bedoeling is om zoveel mogelijk te vervangen.
Echter moet ik me er eerst nog volledig in verdiepen.
-
3F of GK, dat is kiezen uit 2 prachtmotoren!
Ik heb zelf voorkeur voor de GK:
1 - carburateur motor "past" beter bij een 1f (zij hij die een G40 in z'n 1f heeft…. :D)
2 - minder werk qua bedrading / ontsteking
Ik heb zelf een 1f gehad, waar ik een GK in heb geplaatst en dit was een erg leuke combi!
-
Heb nu nog een 3F (inclusief injectie) in de Derby. Spullen voor ombouw naar carbs liggen al klaar. -naughty-
Bij een GK is dat nog wat makkelijker, dus dan lijkt de keuze me niet moeilijk. -thumbsup-
Waarom is dat bij een GK makkelijker? -dunno-
Bij sleeptuimelaar is de verkrijgbaarheid van onderdelen iets meer 'uitdaging':
denk daarbij aan bijv een leuke nokkenas / ontsteking enzo.
Voor een hydro-stoter is er meer handel.
Mijn persoonlijk voorkeur: in zo'n oudje 'hoort' een sleeptuimelaar.
-
Ja,maar via egay valt nog wel het e.a te krijgen toch voor een sleeper?
-
Ja,maar via egay valt nog wel het e.a te krijgen toch voor een sleeper?
alles is te krijgen. maar wat heb je er voor over :)
-
Oliepomp is in ieder geval een stuk duurder bij een sleeptuimelaar -wtf-
-
Nu is mij ook nog een 1.3 GT (3F) blok aangeboden die opnieuw is opgebouwd en waarvan de compressie verlaagd is.
Misschien een leuk idee voor een turbo?
Greetz,
Joan
-
maak eerst de keuze . een turbo in een 1f ,succes met de ruimte . het is te doen ,maar alles moet exact uitgemeten worden .
maar wil je nu atmosferisch zou ik persoonlijk een gk nemen (of het 3f blok met gk zuigers)
op beiden is zowel met injectie of met carb(s) te rijden , dit zijn eigenlijk aanhangsels die zo over te zetten zijn
-
Tja. over keuze niet te klagen.
Het is dus wat je wil.
Ik zou voor de GK gaan -thumbsup-
-
Nu is mij ook nog een 1.3 GT (3F) blok aangeboden die opnieuw is opgebouwd en waarvan de compressie verlaagd is.
Misschien een leuk idee voor een turbo?
Greetz,
Joan
Jij krijgt ook van alles aangeboden.. ;)
Dat blokje staat niet toevallig op marktplaats, in Groningen te koop?
-
Jij krijgt ook van alles aangeboden.. ;)
Dat blokje staat niet toevallig op marktplaats, in Groningen te koop?
als dat zo is is het mijn ouwe MH :D
-
zo heel veel nieuw opgebouwde 1300'tjes met lage compressie zullen er niet aangeboden worden denk ik :)
-
idd dus dat 3f GT is een vreemd verhaal -dunno-
-
Nou, ik denk dat dat hem wel is.... :D Toevallig... Overigens was ik in de veronderstelling dat een 3F motor was....
Alleen ben ik er niet achtergekomen via marktplaats, maar via een oud collega die daar zijn eigen tuning & styling bedrijf heeft.
Ik neig inderdaad het meeste naar de GK. Eventueel nadeel kan zijn dat de motor al 2 jaar in een hoekje staat.
Maar goed, het blok gaat toch uit elkaar....
-
Dan was dat idd mijn oude MH :D Ook een leuk blokje geworden -thumbsup-
-
Kan niet missen. Dat blok is 100% goed, is helemaal gereviseerd.
-
heb je bij overmaatste cilinders, (dus uitgehoond onderblok) meer vermogen omdat cilinderhoud is toegenomen?
-
Honen zal niet veel uithalen :D, let me explain.
Honen is een vorm van slijpen waarmee met uiterste precisie gaten kunnen worden geruimd. Met name om de rondheid van het gat preciezer te maken en de ruwheidswaarde (oppervlaktekwaliteit) juist te maken. Dit is belangrijk voor de aanhechting van olie aan het cilinderoppervlak (en ook de kruisstreek gemaakt door het honen).
Opboren is de term die je zoekt, dit is over de volle lengte of diepte van een gat de diameter vergroten.
Weer wat geleerd -thumbsup-
Wat betreft je vraag over het vergroten van de cilinderinhoud door deze op te boren.
Zoiets heeft weinig nut zondere verdere aanpassingen, je zult immers ook moeten zorgen voor voldoende vullingsgraad van de cilinders.
En ook je compressieverhouding zal omlaag gaan, dit betekend ook vermogensverlies.
-
@Giga en tim_j:
Honen + overmaatszuigers versus opboren
Als je overmaats zuigers plaatst ( vervangingszuigers voor 'versleten' motoren ) gaat de cilinderinhoud minimaal omhoog.
Dat laat je doen door de cilinders uit te honen, of eventueel eerst te laten opboren met als afwerkstapt het honen van de wanden.
Bedoeling is vooral een ' versleten ' blok weer fris te maken.
Als je een 0.9 of 1.1 gaat opboren tot 1.0 of 1.3 gaat de cilinderinhoud maximaal omhoog
boren en honen, alleen de stap naar overmaats cilinders is ' nog een stappie groter '
Bij normale revisie ga je van standaard maar naar 1e overmaat.
Bij debielen revisie ga je van 0.9 naar 1.3 (want je pakt net zo makelijk een 1.3 van het schap :) )
Bij extreme revisie ga je van standaard 0.9 of 1,3 naar 1.4 of zelfs 1.5!
-
Even Off-topic, maar wel aansluitend op wat hierboven staat.
Bij die oude Rieger-polo GTO's zat er vaak een 1500 in.
Is dat ook een opgeboorde 1300 sleeptuimelaar?
-
Even Off-topic, maar wel aansluitend op wat hierboven staat.
Bij die oude Rieger-polo GTO's zat er vaak een 1500 in.
Is dat ook een opgeboorde 1300 sleeptuimelaar?
met een diesel krukas wat 1450cc opleverde en in de volksmond als 1500 wordt gezegd
-
Ik ben inmiddels vandaag naar België geweest en heb daar een 1.3 GK motor opgehaald. -klappen-
Ook inclusief versnellingsbak, een aantal aandrijfassen, 2 startmotoren, dynamo etc....
Dus binnenkort de motor uit elkaar halen en kijken hoe het er allemaal uit ziet.
Greetz,
Joan
-
-thumbsup-
-
goede keuze idd -thumbsup- -love-
-
Ik vond het motortype toch beter bij de Polo passen.
Van de week ga ik het blok uit elkaar halen en dan gaan we eens kijken hoe het er van binnen uit ziet.
Greetz,
Joan
-
Hey mensen,
ik heb gisteravond het GK blok uit elkaar gehaald en helaas is 1 zuiger stuk door kapotte zuigerveren.
Met als resultaat dat de cilinderwand behoorlijk is ingevreten en eigenlijk niet meer bruikbaar is.
Al met al een domper zeg maar -boehoe-
Is er een andere motor met hetzelfde onderblok? Ik twijfel nog wat ik ga doen. Kan ook zijn dat ik van de GK motor af zie en een andere motor ga inbouwen.
Greetz,
Joan
-
Goed nieuws:
In principe zijn alle onderblokken gelijk! Dus gewoon je binnenwerk in een ander blok overzetten en verder met je project.
(heb zelf ook een tijdje geleden mijn onderblok omgewisseld)
Of is je zuiger niet meer te redden? Verkoper aanspreken en vriendelijk verzoeken of hij het terugneemt? GK zuigers zijn redelijk uniek.
-
Goed nieuws:
In principe zijn alle onderblokken gelijk! Dus gewoon je binnenwerk in een ander blok overzetten en verder met je project.
(heb zelf ook een tijdje geleden mijn onderblok omgewisseld)
Of is je zuiger niet meer te redden? Verkoper aanspreken en vriendelijk verzoeken of hij het terugneemt? GK zuigers zijn redelijk uniek.
Hey,
de zuiger is compleet aan gort zeg maar, dus niet meer te gebruiken. Maar jij zegt dat ze "in principe" gelijk zijn. Wat is het verschil?
-
In principe gelijk aan bijv. een HK, enkelt de zuigers zijn anders:
daar haalt een GK juist z'n hogere compressie uit
-
Das wel knap balen! :(
Gelukkig is t allemaal net Lego. ;) Beetje zoeken en dan komt t vast goed! -thumbsup-
-
Inderdaad,. er zit hier en daar wat verschil in de blokken ( oliepomp hydro versus sleep ) maar d'r zijn maar 2 soorten boringen beschikbaar:
De 0.9 boring: 900cc met korte slagkrukas en 1100cc met lange slag krukas
De 1.0 boring: 1000cc met korte slag, 1300cc tot 1400cc met lange slag krukas.
Als je een GL of HK blokje kunt vinden is dat ideaal, al lijkt een GK zonder de zuigers wel erg op een HK.. of heb je alle aanbouwdelen er ook bij ( carburateur, nokkenas, inlaat, uitlaat)
-
Inderdaad,. er zit hier en daar wat verschil in de blokken ( oliepomp hydro versus sleep ) maar d'r zijn maar 2 soorten boringen beschikbaar:
De 0.9 boring: 900cc met korte slagkrukas en 1100cc met lange slag krukas
De 1.0 boring: 1000cc met korte slag, 1300cc tot 1400cc met lange slag krukas.
Als je een GL of HK blokje kunt vinden is dat ideaal, al lijkt een GK zonder de zuigers wel erg op een HK.. of heb je alle aanbouwdelen er ook bij ( carburateur, nokkenas, inlaat, uitlaat)
Ik heb een complete motor inclusief aanbouwdelen en versnellingsbak. Maar misschien dat ik toch een 3F motor er in ga bouwen. Ben er nog niet helemaal over uit....
-
Mocht het 3F worden: als t goed gaat heb ik daar straks het 1 en ander aan aanbouwdelen van over..
-
Mocht het 3F worden: als t goed gaat heb ik daar straks het 1 en ander aan aanbouwdelen van over..
Dat weet ik! ;) Mocht het zijn dat ik iets nodig heb dan weet ik je te vinden! -thumbsup-
-
.
-
Als je nog een goed onderblok kunt vinden (waar je dus geen overmaatse zuigers voor nodig hebt) wil ik wel een GK zuiger doneren. Daar heb ik nog een paar gebruikte van liggen.
Had je nog contact gehad met de verkoper van het blok?
-
Hey Bas,
Jij allereerst enorm bedankt voor je aanbod.
De vorige eigenaar van het GK blok heeft gereageerd en wil ervoor zorgen dat ik een andere motor krijg.
Dit vind ik zeer netjes en ik hoor maandag of hij iets gevonden heeft.
Dus diegene die er belang bij de onderdelen hebben moeten nog even geduld hebben.....
Greetz,
Joan
-
De verkoper van het GK blok heeft voor mij een GL onderblok geregeld. Dus als ik het goed begrijp moet ik dan alleen de krukas overzetten?
De zuigers zijn dus gelijk? En heeft de GK alleen een kabelboom voor de ontsteking?
Greetz,
Joan
-
De zuigers zijn dus gelijk?
Doet topic nog es lezen
-
Doet topic nog es lezen
Sorry Sjon.... -thumbsup-
-
Maar met die GL kun je wel weer een GK bouwen,
als je 't aanbod van Bas accepteerd -thumbsup-
3x GK zuigers van je eigen + 1x GK zuiger van Bas +
GK drijfstangen + GK krukas in GL onderblok.
"Met Lego kun je alles maken"
-
"Met Lego kun je alles maken"
:D :D :D :D
zo te zien gaat het lukken Joan.
En nu snel Bas PM-en -thumbsup-
:D :D :D :D
-
:D :D :D :D
zo te zien gaat het lukken Joan.
En nu snel Bas PM-en -thumbsup-
:D :D :D :D
Het gaat inderdaad wel lukken denk ik. Ga donderdagavond het GL onderblokje ophalen in België.
Iedereen bedankt!
Greetz,
Joan