Het Polo86c Register

Algemeen forum => Voorstellen => Topic gestart door: The_Maxx op za, 11 jul 2009, 17:44:27

Titel: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op za, 11 jul 2009, 17:44:27
Ik zal me maar eventjes voorstellen.

naam The_Maxx, geboren te Echt. 19 jaar jong, hoewel, nog een kleine 3 maanden en dan ben ik alweer 20. Natuurlijk niet de oudste hier op het forum.
Lang over mijn rijbewijs gedaan, van 1 oktober 2007 t/m 22 juli 2009, dit door een medische keuring. (beknopt: medische keuring daarna 3x rijtest na eerste examen, daarna op de valreep 2e examen, werd afgebroken, theorie verlopen en opnieuw gehaald en 3e keer examen geslaagd)

Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar heb toch besloten me eens aan te melden.
Ik ben geinteresseert in polotjes omdat ze goedkoop zijn in de belasting en verzekering en daarbij ook nog eens leuk zijn qua extrieur en intrieur.
Leukste vind ik polo 2(f) classic. Vanwege de grotere kofferruimte. Helaas zijn ze niet makkelijk te vinden.

Ik zit nog met heel wat vragen omtrend de aanschaf van een polo, maar die zal ik wel stellen als ik ze op het forum niet heb kunnen vinden. O.a vragen zoals waar ik op moet letten bij de aanschaf enz.

hopelijk vind ik hier de antwoorden op het forum of kunnen jullie mij helpen en dat ik over een tijdje een polotje kan aanschaffen.

groet

Rutger
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: patrick86c op za, 11 jul 2009, 17:55:17
 -welkom- de 2F classic is op zicht een hele fijne wagen,vind hem zelfs beter als een coupe qwa wegligging.
1 van de belangrijkste dingen bij aanschaf is de accu(w)bak deze willen nog al eens gaan rotten en dan kan je gelijk aan de slag.
krikpunten zou je ook kunnen bekijken net zoals de rest van de onderkant.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: PoloDennis op za, 11 jul 2009, 19:44:38
-welkom- de 2F classic is op zicht een hele fijne wagen,vind hem zelfs beter als een coupe qwa wegligging.
1 van de belangrijkste dingen bij aanschaf is de accu(w)bak deze willen nog al eens gaan rotten en dan kan je gelijk aan de slag.
krikpunten zou je ook kunnen bekijken net zoals de rest van de onderkant.

Vergeet de benzinetank-vulpijp en  het plaatwerk erachter niet, rotzooi verzamelt zich hierachter en kan de boel laten doorrotten.

Accuwak heb ik ook gehad, zomaar op een ochtend het handschoenenvak vol water, alle papperassen verzopen.

De classic heeft zo wel veel kofferruimte, maar bij de steilheck en coupe kan je, met de hoedenplank eraf, de spullen hoger opstapelen, en met de achterbank neergeklapt heb je nog meer ruimte, de classic heeft een vaste achterbank.

De classic heeft natuurlijk wel een betere gewichtsverdeling, en is misschien iets stijver van achteren met die vaste achterbank.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: patrick86c op za, 11 jul 2009, 19:49:19
stijver is ie zekers vanachter,en ja tank was me ff ontschoten :(
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: PoloDennis op za, 11 jul 2009, 20:13:39
stijver is ie zekers vanachter,en ja tank was me ff ontschoten :(

Meestal denk je er pas aan als de benzine over je schoenen loopt tijdens het tanken.  :D
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op za, 11 jul 2009, 20:17:56
Is bij een classic de achterbank dan wel te demonteren?
Het gaat me er niet om wat ik erin kan vervoeren. Maar als er een beetje geluid achterin komt (lees subwoofer ofzo) dan hou je met een classic wat meer ruimte over. Tevens is een auto met kont altijd beter (of station natuurlijk, maar een steilheck vind ik verdomde lelijk)

Vulpijp voor de benzine heb ik wel vaker gehoord, is dit moeilijk te zien van buitenaf? Accuwak is een kwestie van accu er even uittillen toch?
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: PoloDennis op za, 11 jul 2009, 20:33:55
De bank zelf kan eruit, maar volgens mij zit er een stalen plaat achter, die deel uitmaakt van de carroserie.

Het accuwak is in mijn geval ontstaan onder een beugel in de accubak, dus van bovenaf kan je niets zien, met het handschoenenvak eruit kon ik er wel bij. Als het erg is moet er een flink stuk uit de accubak geslepen worden, en een nieuw stuk erin gelast.

Om dit te voorkomen moet je de accubak vrij houden van opgehoopte bladeren en troep, ook onder die beugel.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Steilheck op za, 11 jul 2009, 20:39:43
Of je accu verplaatsen.  -ja-

Verder in de onderhoeken van de achterruit vaak roestvorming, beginnend onder het rubber.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op za, 11 jul 2009, 20:43:04
De bank zelf kan eruit, maar volgens mij zit er een stalen plaat achter, die deel uitmaakt van de carroserie.

Als ik dat zo lees en het is werkelijk zo, begin ik toch een beetje te twijfelen of ik wel een classic wil en niet voor een coupé ga kijken. Die zijn in elk geval makkelijker te vinden.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: coupe92 op zo, 12 jul 2009, 10:02:57
 -welkom-
suc6 met zoeken naar je polo
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: patrick86c op zo, 12 jul 2009, 11:14:58
Ik weet niet waarom je die plaat eruit wilt hebben achter je bank?
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op zo, 12 jul 2009, 13:27:30
Vind ik niet zo handig, maar ik moet eerst zien hoe dat zit voor ik oordeel.

Eerst maar eens sparen :P
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: mark2fpolo op ma, 13 jul 2009, 17:11:51
Welkom

Geboren te Echt en wonende in Echt?

Dan moet je misschien mij wel al eens hebben zien rond tuffen in mijn groene monstertje :D

Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op ma, 13 jul 2009, 21:02:05
nee mark, als ik eerlijk ben nog niet, maar ik zal er eens op letten

ja geboren, getogen en wonend in echt
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: mark2fpolo op di, 14 jul 2009, 09:46:31
De polo is te spotten op de, abeelstraat, bovenste eind, en als de weg straks klaar is bij de stoba voor de deur ;)

En ik zelf toch wel bijna wekelijks op vrijdags op het terras bij stoba :D
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op ma, 15 feb 2010, 16:18:12
SCHOP!!

polo staat eindelijk voor de deur

het is een metallic groene 1.3 geworden met 254xxx km op de teller.
16" BOSS xts velgen
Leder corrado interieur

Wat mankementjes maar dat valt allemaal wel te verhelpen.

Schakelaar wiswas werkt niet zo heel goed (krijg ik na een paar keer proberen pas uit, blijft liever op interval staan)
Uitlaatrubber is niet helemaal jofel meer, lage touren hoor je hem trillen.
Wieltjes moeten uitgebalanceerd worden.
rechtsachter is waarschijnlijk wiellager bijna ten einde (hoeveel kost dit om te laten vervangen ongeveer? heb geen idee of ze moeten worden geperst ja of nee) Hoor alleen wat bij bochten naar links.
kapje van het sleepoog achter mist.
Kleppendekselpakking lekt iets.

Verder loopt ie netjes, ondanks de hoeveelheid km.

Fotos komen snel,

Binnenkort naar de garage ermee om een apk voorkeuring te laten doen. Helaas is hier met carnaval alles gesloten.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Sieperman op ma, 15 feb 2010, 16:25:27
16" vs polo?  -foto-
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op ma, 15 feb 2010, 16:29:08
ff snel eentje dan, foto van vorige eigenaar van afgelopen zomer:

(http://pobresh.com/16.jpg)

nu ga ik touren :P
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Sjors op ma, 15 feb 2010, 16:36:58
leuke polo met leuke opties voor een nog leukere prijs!

mits ie zo door de apk rolt dan he,

 -sturen- -sturen-
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: vwinfo op ma, 15 feb 2010, 17:45:50
Ziet er strak uit -thumbsup-
Leuk stuurtje heb ik ook :)
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Sjon op ma, 15 feb 2010, 18:17:21
Was 't gele leer alweer te zien door 't gespoten zwart heen?
(euh ja: dit is een bekende polo..................hopelijk was ie heeeeel goedkoop)
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Vinkees op ma, 15 feb 2010, 19:20:42
How man, wat voor velgen zitten daar onder? 30 inch?  :D

o wacht, ik lees t net... 16 inch :P

Veel rijplezier in ieder geval
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Jaap van der Vegte op ma, 15 feb 2010, 20:29:34
Mooi dat ie eindelijk voor de deur staat -thumbsup-

Veel plezier er mee -sturen-
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op ma, 15 feb 2010, 20:41:28
@sjon, weet dat het een bekende polo is, mocht je meer weten, mag je best ff pmmen.

Heb m voor een leuk prijsje kunnnen meenemen.

Iemand al een indicatie over wat het vervangen van een wiellager kost (rechts achter) ik vermoed dat het trillen ook daar vanaf komt.

Drempeltjes zijn trouwens nog geen probleem geweest.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Jaap van der Vegte op ma, 15 feb 2010, 20:47:43
Wiellager achter kan je makkelijk zelf vervangen. Een tip: koop gelijk een werkplaatshandboek oid, is erg makkelijk en kan je zelf heel veel doen -klus-
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: wobster op di, 16 feb 2010, 14:35:23
ziet er netjes uit  -thumbsup-

wiellagers zal wel probleem blijven met die velgen.


maar verders veel rij plezier -sturen-
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op di, 16 feb 2010, 14:49:25
ziet er netjes uit  -thumbsup-

wiellagers zal wel probleem blijven met die velgen.


maar verders veel rij plezier -sturen-

Ja dat had ik zowiezo wel verwacht. Moet er nog steeds achter komen hoe ik het zou moeten doen. Ik weet dat het bij een ford fiesta uit 1993 heel eenvoudig is, althans, 1 van de 2 lagers, die valt er namelijk zo uiit als je de trommel eraf haalt.

Zo netjes ziet de auto er niet uit. Blanke lak is op verschillende plekken weg of beschadigd.
linker achterlicht moet worden vervangen, denk dat de apk een probleem gaat worden.
en interieur is slecht, leer van de bestuurdersstoel is gescheurt. En de raamslinger rechts is afgebroken. Tevens kan ik de stoelen niet naar voren schuiven, naar achter zou ook nog een klein stuk moeten kunnen en dat willen ze ook niet meer.

technische problemen: kleppendekselpakking lek, wiellager rechtsachter dus slecht, en dat veroorzaakt waarschijnlijk ook de trilling bij 80 en hoger. Tevens trilt de uitlaat tegen de schakelstangen. Dus daar is een rubber gaar, tevens hangt er in dat gebied wat onder de auto uit, alsof een stukje hittenschild los is geraakt ofzo. Wellicht trilt ie daar tegenaan. Heb helaas geen brug ter beschikking, anders was het eenvoudiger geweest.
Overigens baal ik van carnaval, want er is dus geen een autogarage of onderdelenboer open vandaag (gister ook al niet) hopelijk morgen wel.
Olie moet overigens ook langzaam vervangen gaan worden, begint zwart te worden. Gelukkig heb ik er wel een oliefilter bij gekregen, scheeld weer :)

deurrubber bij linker portier ziet op 1 punt niet meer vast (bij de bocht tussen astijl en dak) mist zo'n klikplaatje. Maar onderin zit er instapschade, dus gescheurt rubber. Rechter zijde weet ik niet zo snel.

Gelukkig geen roest. dorpels netjes, krikpunten netjes, vulhals netjes, onder de paravan netjes, papieren in handschoenenkastje waren ook droog. Achterbak was droog. Kanteldakje was droog (overigens wel gekit maar kan nog open)

achja, er moet wat aan gebeuren. Eerst maar eens technisch op orde krijgen en nieuwe apk erover, zodat ik weer " veilig" verder kan.

En ik moet nog een motorblok gaan ophalen, kreeg ik niet in de polo meegenomen, zat er ook bij gelukkig. Wel al zuigers en zuigerstangen mee gekregen.
Tevens inlaat en uitlaatspruitstuk
en nog wat spul. Waarschijnlijk wordt het meeste verkocht. Heb ik niet direct nodig. Maar zal ook een deel nodig hebben om dat 2e blok op te lappen.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: martijn op di, 16 feb 2010, 14:57:01
Lagerkooi komt los als je de stelmoer loshaalt en de trommel loshaalt, de schalen moet je uit de trommel tikken. Nieuwe schalen er in persen/tikken en de boel weer monteren.

Er zitten twee conische rollagers in een remtrommel. Bij de dealer kost een SKF setje zo'n 50,- per kant. Een imitatiesetje kost niet veel minder, tenzij je goedkope imitatielagers via Ebay bestelt.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Dennis op di, 16 feb 2010, 17:00:13
Kocht bij ASD (nu helaas niet meer in Leek) FEBI/Bilstein lagersetjes voor 13 euro. Meer dan een paar tientjes moet het niet hoeven kosten voor de achteras.

Trillen > 80 zal eerder onbalans in de wielen zijn dan wiellager.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: martijn op di, 16 feb 2010, 17:01:38
hmm, ik kocht een set Febi lagers bij de Brezan voor 43,-    -gert-

http://www2.carparts-cat.com/webkat.asp?SID=0014594532218571021009&ROOT=1


EDIT : link werkt niet, zie foto..


ASD zit niet meer in Leek kwam ik vorig weekend achter.. Wilde remvloeistof halen, was bij schoonfamilie op bezoek. Gelukkig zit de Brezan er vlakbij!
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op di, 16 feb 2010, 17:09:06
Kocht bij ASD (nu helaas niet meer in Leek) FEBI/Bilstein lagersetjes voor 13 euro. Meer dan een paar tientjes moet het niet hoeven kosten voor de achteras.

Trillen > 80 zal eerder onbalans in de wielen zijn dan wiellager.

Het komt van rechtsachter, zowel het geluid als de trilling. Maar we zullen zien. Morgen even langs de garage om verschillende punten te laten nakijken en om een apk voorkeuring te doen, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Aangezien de achterklep niet goed meer sluit (9 van de 10x moet je m dicht slaan en gaat ie nog niet dicht) heb ik toen ie dicht zat gister hem op slot gedraait. Krijg hem nu dus niet meer van het slot af. Iemand een idee? Ben bang dat als ik hem los wil draaien, ik eerder de sleutel verbuig.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: martijn op di, 16 feb 2010, 17:10:26
Hmm, goed aandrukken en dan 't slot open proberen te draaien?

Even als tip, de slotvanger kan je verstellen, waardoor het sluiten van de klep ineens een stuk makkelijker gaat. Het slot IN de klep is te verstellen, maar de 'pin' in de carrosserie ook.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op di, 16 feb 2010, 17:14:34
Hmm, goed aandrukken en dan 't slot open proberen te draaien?

Even als tip, de slotvanger kan je verstellen, waardoor het sluiten van de klep ineens een stuk makkelijker gaat. Het slot IN de klep is te verstellen, maar de 'pin' in de carrosserie ook.

zal het straks even proberen. Denk zelf ook dat het aan de afstelling ligt, omdat t lijkt alsof ie m gewoon niet pakt zegmaar. Zal er even naar kijken, dank voor de tip iig.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: martijn op di, 16 feb 2010, 17:15:49
Vastgevroren slot kan ook! Had ik de afgelopen dagen ook een paar keer met mijn daily. Beetje vaselinespray er in en het was over.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Jaap op di, 16 feb 2010, 17:17:49
Sloten willen nog wel eens 'hulp' nodig hebben. Hoeveel spanning er ook op de klep staat: het slotje staat daar volledig los van: Het cilindertje draaien door met de sleutel te 'jutteren'  (met gevoel & liefde) het slot proberen te openen. Sleutel andersom erin, lichte druk naar links, rechts, omhoog, schuin: gewoon voorzichtig proberen. Anders, vanaf binnen de bekleding van de achterklep slopen en het bedieningstangetje vanaf de achterbank bedienen.

Slot: De pen op de slotvanger is stelbaar. Bij een echte polo sluiten de klep en de deuren gewoon slecht. Nog eens dichtgooien is standaard sport :)
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op di, 16 feb 2010, 17:20:47
Vastgevroren slot kan ook! Had ik de afgelopen dagen ook een paar keer met mijn daily. Beetje vaselinespray er in en het was over.

kan, maar ik kan hem wel indrukken, zonder stroefheid.

ga de tips van jaap ook eens proberen straks. Beetje koud nu wel buiten, en de auto staat niet voor de deur, dus best irritant, nu lijkt het alsof ik m probeer open te breken :P
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op wo, 17 feb 2010, 17:33:53
ik heb de klep weer open gekregen, slotontdooier en beetje friemelen en wiebelen deed het hem. Kan hem nu ook weer gewoon open en dichtdoen zonder stroef. Het slot dan.

Ik zou niet weten hoe ik de pin in de carosserie of de slotvanger zou moeten afstellen. Hij loopt iig niet stroef ofzo. Ik kreeg hem nog niet fatsoenlijk dicht, keer of 5 had ik er wel voor nodig.

Zag rechts een pinnetje uitsteken, schakelaartje ofzo? aan de carroseriezijde, die heb ik ingeduwd, wat met moeite ging, ik dacht dat dat een van de oorzaken kon zijn, maar helaas, het mocht niet baten.

Wie weet hoe ik het kan afstellen?
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Sieperman op wo, 17 feb 2010, 19:10:21
Die pin in de kofferruimte kun je gewoon losdraaien sleutel 14?, heeft een ruim gat dus die kun je gewoon heen en weer schuiven.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op wo, 17 feb 2010, 21:28:00
alleen heen en weer schuiven, hmm hij zit niet los ofzo Maar zal het eens proberen wat ik ermee kan, hanf heeft me een beetje uitgelegd hoe het met het slotvangertje moet, dus die ga ik ook proberen af te stellen. Gelijk ff wat smeerolie ertussen, dan hoop ik dat ik morgen dat euvel heb verholpen. Net zoals het electraprobleem. ik vind nog steeds geen geschakelde plus. En ik ben er al achter dat het niet werkt als ik dat via de plus van de achterruitverwarming doe. Want dan kom ik weer in problemen met zekering.

Kwam er ook achter dat stadslichtfunctie aan de linkerkant niet werkt, en tevens parkeerlicht dus ook niet aan die kant. Vermoedelijk een zekering die kapot is. Dus maar even nakijken.

Morgen ook maar eens naar de garage met de auto, moet m een keer op de brug hebben omdat de uitlaat tegen schakelstangen en of remkabels trilt met optrekken (irritant geluid)

En de 12.50 voor lidmaatschap heb ik net gestort en de aanmeldmail gestuurd, dus hopelijk is dat ook snel geregeld! Dan ga ik een eigen projecttopic openen :)
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Steilheck op wo, 17 feb 2010, 21:31:41
 -thumbsup-
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 17 feb 2010, 21:38:08
Als er 1 stadslichtje niet werkt lijkt me dat geen zekering, ze zijn volgens mij samen gezekerd... Niet gewoon een kapot lampje? Anders eerder bedrading...
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op wo, 17 feb 2010, 21:39:11
Als er 1 stadslichtje niet werkt lijkt me dat geen zekering, ze zijn volgens mij samen gezekerd... Niet gewoon een kapot lampje? Anders eerder bedrading...

hele linker kant werkt niet, stadslicht en parkeerlichtfunctie. Dim en grootlicht werkt wel alles normaal.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 17 feb 2010, 21:39:54
Parkeerlichtlampje = stadslichtlampje (en idem voor bedrading)... -gert-
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op wo, 17 feb 2010, 21:42:57
Parkeerlichtlampje = stadslichtlampje (en idem voor bedrading)... -gert-

snap ik ook wel. Maar als het enkel het lampje was, dan zou het achter wel moeten werken, en dat doet het ook niet.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Sieperman op wo, 17 feb 2010, 23:36:23
Dan is de kans groot dat het om een zekering gaat.

Ik had bij m`n 2 een draad van de 15 stekker van mijn bobine getrokken naar de radio, maar volgens mij is dit bij een 2f anders.
Je zou de + na contact vanuit de draad vanaf het contactslot kunnen halen, even strippen en er aan solderen, als je wilt met een relais. Misschien zit er ergens anders nog een stekker die over is oid, maar dat weet ik niet. Er zullen hier vast meer zijn die de radio zo hebben aangesloten.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op wo, 17 feb 2010, 23:40:10
ik weet niet of er origineel een geschakelde plus in hoort te zitten, en zo ja welke kleur deze dan moet hebben. Lijkt me toch dat er vanuit de zekeringbak een draad moet lopen vanaf de zekering naar een geschakelde plus voor de radio? Of iig naar het reials voor de geschakelde plus?

Ik ga morgen echt ff goed ernaar kijken.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op do, 18 feb 2010, 15:55:20
APK Voorkeuring laten doen.

volgende punten:
-Dimlicht rechts kapot (das dan nog maar net) Heb ik liggen
-Kentekenplaatverlichting links kapot (weet iemand wat voor lampje hierin moet?)
-Wisser linksvoor gescheurt(5 euro)
-Remslangen LV en RV gescheurt, lekken nog niet. (25 euro)
-Fuseekogelrubber Rechts gescheurt (heb ik misschien nog liggen)
-Naafdopje LA mist.
-Band LA twijfelgeval, kan nu net, maar t moet niet erger worden
-Claxon ontbreekt geheel.
-Uitlaat hangt los en zit een klein lek in. Zit alleen vooraan en achteraan vastgezet, ertussenin bungelt ie gewoon en rammelt tegen chassis an.
-Lampglas linksachter straalt iets wit licht uit, niet veel, maar genoeg ter afkeur. (nieuwe set lampen haal ik binnenkort op)

punten waar ik nog ff op moet letten:
-Beschermrubber tankbeugel zit niet helemaal op de goede plek. Moet dus terug gedaan worden onder de beugel en niet ernaast
-Remblokken zeer dun, bijna helemaal weg (50 euro) (schijfjes vervang ik ook gelijk a 60 euro)
-Toplager links zit speling op. Of de hele veerpoot zit los, geen afkeur, maar wel even kijken of het kan worden opgelost.
-Balanceergewicht mist inderdaad. Maar er is ook geen plek te zien waar deze zou moeten zitten. Heb gelukkig nog complete as liggen MET gewicht erop. Dus daar moeten we even naar gaan kijken waar het moet zitten.

en nu komt het ergste
Complete achteras staat iets uit het lood (misschien maar een cm ofzo) Hierdoor loopt rechts het wiel aan de binnenkant aan en is de linkerband dus zo erg beschadigd (banden zaten er al omheen voor het omrollen van de wielkasten)
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? De garagist wilde er niet aan beginnen.
Ik heb zelf het idee dat t standaard al niet helemaal goed was ofzo. Maar het is vooral vervelend. Tis geen afkeurpunt, maar ik wil het wel hebben opgelost. Tis iig niet het wiellager rechtsachter, die is wel goed.

Ik wil graag weten wat ik aan die as kan doen, Hij staat uit het lood, en dat is het enigste eigenlijk. Dat veroorzaakt het geluid rechtsachter.
Iemand een idee?

Achterklep sluit weer fatsoenlijk, stangetje aan de binnenkant zat bij de slotzijde wat stroef, gesmeert en hij sluit weer normaal. kan m zelfs dicht laten vallen en hij gaat mooi dicht en blijft dicht.

Parkeerlicht doet het wel, was idd stadslichtje wat gewoon kapot was, heb ik een nieuwe in gezet.

Geschakelde plus gevonden, staat geen stroom op, dus kijken waardoor dat komt, waarschijnlijk nieuwe kabel trekken vanaf contact.

Achterruitverwarming zat aan 1 kant niet goed vast meer, tikte ertegen en het contactpunt kwam los. Zou ik dit gewoon weer erop kunnen solderen? Of kan het glas dat niet hebben? Nu heb ik dus compleet geen achterruitverwarming meer.

Ik ga weer ff  -klus- voor de radio en de lampjes.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 18 feb 2010, 16:08:12
Achteras loshalen en uitlijnen? Wellicht het best om te laten doen bij een professionele uitlijnboer?
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op do, 18 feb 2010, 16:09:53
Achteras loshalen en uitlijnen? Wellicht het best om te laten doen bij een professionele uitlijnboer?

Ligt eraan wat het me gaat kosten, of dat ik daar nog een maandje mee moet wachten. APK gaat nu zowiezo even voor.
APK keurder zei idd loshalen en ff een tik geven en daarna laten uitlijnen. Maarja, apk keurder en de garagist zelf zeiden elk wat anders erover. Garagist wilde er dus niet aan beginnen.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Jaap op do, 18 feb 2010, 16:52:11
Achteras zit vast met ehmz,. sleuf-gaten.. Naja: D'r zit (flink) ruimte in.  De bouten van de bokjes lossen, tik, en weer vast. Eventueel zelfs onder spanning te monteren. Bij mijn Diesel + Verlaging was het ook nodig.

Zie plaatje:

Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op do, 18 feb 2010, 17:08:45
hmm, dus goed kans dat het fabriek af al niet goed zat?

Ik neem aan dat de boel erna wel moet worden uitgelijnd?

Claxon heb ik gevonden en ga ik nu nalopen waar de fout zit. Knop heb ik al gekocht, 5 euro inc ring omdat de knop iets te klein is voor het gat.

Dimlicht is vervangen, kentekenplaatverlichting heb ik alvast eruit gehaald en wordt ook vervangen.

Remslangen ga ik laten doen, daar begin ik niet zelf aan (vloeistof heb ik niet, en dat moet ook worden bijgevult, kan het wel, maar je hebt 2 man nodig eigenlijk om daarna te ontluchten)
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Dennis op do, 18 feb 2010, 17:11:18
Of de achteras is gewoon krom -> vervangen.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op do, 18 feb 2010, 17:15:59
Of de achteras is gewoon krom -> vervangen.

Links heeft ie tegen de wielkastrand aangelopen (toen waren de wielkastranden nog niet omgerold, dus logisch) en rechts loopt ie aan de binnenkant aan tegen de wielkast. Dus as staat uit het lood. Heeft namelijk rechts niet aangelopen tegen wielkastrand toen die nog niet waren gerold.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 18 feb 2010, 17:23:38
Links heeft ie tegen de wielkastrand aangelopen (toen waren de wielkastranden nog niet omgerold, dus logisch)

Hallo Johan Cruijff?! -gert-

en rechts loopt ie aan de binnenkant aan tegen de wielkast. Dus as staat uit het lood.

Zie boven?!

Heeft namelijk rechts niet aangelopen tegen wielkastrand toen die nog niet waren gerold.

Dus omdat de wielkastranden zijn omgerold is het rechterwiel aan de binnenkant van de wielkast aan gaan lopen? In ieder geval geef je hier al antwoord op je vorige vraag:
hmm, dus goed kans dat het fabriek af al niet goed zat?
(nee, dus).

Waar Dennis op doelt is dat het ook mogelijk krom kan zijn. (bijvoorbeeld: te hard door een bocht en auto raakt uitbrekend met rechterachterwiel de stoeprand nèt iets te hard). Immers: standaard staat de as niet uit het lood, dus dit is later gebeurd. Een positieve uitleg zou kunnen zijn dat de as los is geweest vanwege een tankwissel (lek?), waarna niet helemaal 100% correct meer teruggeplaatst.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op do, 18 feb 2010, 17:29:19
Hallo Johan Cruijff?! -gert-

Zie boven?!

Dus omdat de wielkastranden zijn omgerold is het rechterwiel aan de binnenkant van de wielkast aan gaan lopen? In ieder geval geef je hier al antwoord op je vorige vraag:  (nee, dus).

Waar Dennis op doelt is dat het ook mogelijk krom kan zijn. (bijvoorbeeld: te hard door een bocht en auto raakt uitbrekend met rechterachterwiel de stoeprand nèt iets te hard). Immers: standaard staat de as niet uit het lood, dus dit is later gebeurd. Een positieve uitleg zou kunnen zijn dat de as los is geweest vanwege een tankwissel (lek?), waarna niet helemaal 100% correct meer teruggeplaatst.

Tank is duidelijk vervangen, dus ik denk dat het daar in zit. Helemaal vergeten te melden, Maar dat het rubber van de tankbeugel niet goed zit, is ook door het vervangen van de tank gekomen. Denk dat het daar m echt in zit.
Ik ga iig weer klussen, maar nu even niet ;)
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Sjon op do, 18 feb 2010, 17:43:21
Jij zegt achteras uit 't lood, maar die conclusie heb je niet uit een uitlijnrapport?
Wat noem je uit 't lood dan? Dat 't ene wiel 1 cm verder naar buiten staat als aan de andere kant?
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op do, 18 feb 2010, 19:05:00
t ene wiel staat net zo ver verkeerd naar buiten als het andere wiel verkeerd naar binnen staat.
heb het opgemeten (ruimte tussen band en wielkast beide zijden van de wielen)

Maar de verklaring dattie er niet goed terug onder is gezet vind ik wel logisch, gezien de tank is vervangen en ook het rubber van de beugel van de tank niet goed is teruggezet. Ik ga kijken wat ik ermee kan. Zal vant weekend worden. Eerst remmen op orde brengen, ik rij er nu niet meer mee, behalve ritje naar de garage. Remslangen laat ik vervangen iig.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: Sjon op do, 18 feb 2010, 19:21:53
3 bouten bij bokje bekijken: als er een oude 'afdruk' zichtbaar is vlak naast de bouten,
dan is de achteras niet teruggemonteerd op z'n oude plek.
Zo niet: voorlopig afblijven van die achteras.
Elke koets heeft andere afmetingen en dat de achteras een halve cm uit 't midden
(dat geeft een verschil van een cm) zit, is niet heel raar.
Pas tijdens 't uitlijnen kun je beoordelen of de achteras er goed onder zit.
Titel: Re: Voorsteltopic The_Maxx!
Bericht door: The_Maxx op do, 18 feb 2010, 19:27:22
dus als ik geen andere "afdruk" kan zien, gewoon naar uitlijncentrum brengen en daar laten uitlijnen? Als hij wel moet worden verplaatst, zelf doen en vervolgens laten uitlijnen?

Uitlijnen kost niet al te veel. Tis voor de apk ook geen must, maar voor me wieltjes wel, en voor het geluid.
Remmen gaan we eerst doen dus.