Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: martijn op do, 03 sep 2009, 21:36:36

Titel: splijten 085 bak
Bericht door: martijn op do, 03 sep 2009, 21:36:36
Er is vast wel iemand die eerder een 5-bakje uitmekaar gehaald heeft. Ik wil de bakhelften splijten om eerst te kijken hoe de bak er aan toe is.

Ik denk zelf dat, na demontagen van de 5e versnellingtandwielen en bijbehorende schakelvork, de bakhelften te splijten zijn. Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
Titel: Re: splijten 085 bak
Bericht door: FuriouZ op vr, 04 sep 2009, 23:14:49
draai wel ff alle blokkeer stiften e.d. (alle bouten/moeren) die er van de buitenkant in geschroefd zitten eruit (weet niet of dit noodzakelijk is voor het demonteren v/d bakhelfden, maar als het toch los moet, er zit aan de onderkant v/d bak een rond alu busje met draad in de bak, zoek de goeie maat draad(is een fijne maat) + slagtrekker en tik deze er ook uit), als er niks meer boven middelste bakhelft zit qua lager/tandwiel kun je het best de 2e bakhelft vasthouden, en met een kunstof hamer tegen de as houwen waar nog een ring om geklemd zit (weet zo niet welke as) zo sla je de ring v/d as en klemt deze zich niet meer in het lager waardoor de bakhelften van elkaar los vallen. tis lang geleden, maar volgens mij moet het zo wel lukken

toen ik je de titel las dacht ik dat je sattelietwielas los geschoten was (zoals veel g60 eigenaren hebben ervaren :D)  (btw, nog nooit gezien bij een 085  -thumbsup-)
Titel: Re: splijten 085 bak
Bericht door: Martin op vr, 04 sep 2009, 23:34:54
Flens van rechter aandrijfas losschroeven met, boutjes lossen en je pakt het koppelingshuis-deel er zo vanaf. Dan blijft dit over:

(http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/PICT0040Medium.JPG)

Titel: Re: splijten 085 bak
Bericht door: FuriouZ op vr, 04 sep 2009, 23:41:03
flenzen idd niet vergeten (had ik er in gedachten al af gehaald :D evenals koppelvork+druklagergeleider)

die bak heeft ook niet veel te leiden gehad zo te zien

tip, boor ff een a 2 gaten in het 2e bakhelft (als ik eraan denk zal ik een foto maken) zodat bij het vullen de olie direct naar de 5e versnelling loopt. komt bij deze bakken nogal vaak voor dat bij tijdens het vullen geen olie bij de 5e versnelling komt(oudere types hebben dit al orgineel), waardoor monteur denkt oliepijl goed te hebben staan. ga je rijden, loopt de 5 droog tot er wel olie bij de 5 komt maar er dan weer te weinig olie op de bak zit, oftewel nieuwe bak naar de kloten. je zult zeker niet de 1000endste zijn :)
Titel: Re: splijten 085 bak
Bericht door: FuriouZ op zo, 06 sep 2009, 13:02:11
pics van het orginele "oliekanaal" in de oudere 085 bakken, wat de nieuwere dus niet hebben..
ging dan wel om het loshalen, maar voorkomen is beter dan genezen :)
Titel: Re: splijten 085 bak
Bericht door: martijn op ma, 07 sep 2009, 08:00:20
 -thumbsup-

duidelijk verhaal. Ik wil de helften los hebben om de bak te inspecteren. De synchroringen van de 5e versnelling zijn ws. op, maar als de rest ook niet veel meer is ga ik de bak niet (laten) reviseren.