Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Galloway op wo, 03 mrt 2010, 21:56:38

Titel: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op wo, 03 mrt 2010, 21:56:38
Hallo allemaal, ik ben sinds twee weken in het bezit van een prachtige Polo 2f (fox) coupe 1.3 uit 1990.
Echter had de auto al direct problemen met de koeling.

Even een korte uitleg:
De temperatuur meter kwam niet omhoog tijdens het rijden, wel als de motor stationair draait.
Thermostaat vervangen en nu komt de meter omhoog.
Echter blijven de problemen, soms werkt het systeem naar behoren en soms niet. gisteren bijvoorbeeld, Reed ik in de stad om vervolgens de snelweg op te gaan, de eerste 35 kilometer niks aan de hand en het koelsysteem leek goed te werken. Echter de laatste 7 kilometer gaf de temperatuur meter toch weer 100 + aan en vervolgens bleef de onderste koel slang koud. De eerste kilometers werd de slang wel warm/ heet. Soms wil de motor direct al niet koelen.
Vanmiddag een nieuwe thermo sensor gehaald en deze nog niet geplaatst. De thermoschakelaar werkt gewoon na het doorverbinden.
Ik denk zelf aan een kapotte waterpomp omdat de koeling zo nu en dan werkt. En als die niet werkt dan wordt de onderste slang niet warm. De nieuwe thermostaat was de derde op rij en dat is het dus niet.

Heeft iemand een idee??

En dan nog een klein probleempje, elke keer als ik onderdelen wil kopen bestellen loop ik tegen de vraag welk type motor heb je?
Ik zou het niet weten  en met het kenteken komt er ook geen type motor te voorschijn.
Wie weet wat er voor motor in een Fox coupe van 1990 ligt?

Bijvoorbaat dank voor de antwoorden.

gr,

Roy
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: subbas op wo, 03 mrt 2010, 22:42:31
kun je zien of je een multi of singlepiont injectie hebt? ofwel grote koekepan als luchtfilter of een vierkante bank tegen je rechterscherm aan? Als het een multipiont is en 1300 grote kans dat het een nz blokje is, bij single piont zou aav goed kunnen. Kenteken al eens in getiikt bij h-base.nl ? komt daar vaak gelijk bovendrijven welk blok je hebt.


Wat betreft je koelprobleem, raak je ook koelvloeistof kwijt? ruik je het in de auto? of witte rook?

groeten, Subbas
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op wo, 03 mrt 2010, 22:45:36
Ik heb een vierkante bak als luchtfilter, ik zal zo even de site lezen/ gebruiken die je opgaf.

Hij gebruikt geen koelvloeistof.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op wo, 03 mrt 2010, 22:47:13
Op deze site zie ik dat er een NZ motor in ligt. THX -thumbsup-
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op wo, 03 mrt 2010, 22:49:24
Op deze site zie ik dat er een NZ motor in ligt. THX -thumbsup-

direct weer een vraag nu zie ik meerdere waterpompen........het verschil motor 20000000 en motor 2000001 (kunnen wat meer/minder nullen zijn)??
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: subbas op zo, 14 mrt 2010, 07:11:36
Wordt het binnen warm? via de luchtroosters? Ik heb nl een kapotte koppakking gehad begon ook met tempratuurverschillen in koelvloeistof, en met niet warm worden binnen. Raak je koelvloeistof kwijt of loopt de motor anders? bouwt het koelsysteem druk op ook tot lang na uitzetten vd motor, dus veel lucht in de leidingen?

Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op zo, 14 mrt 2010, 10:05:18
Het wordt binnen warm via de blower, alleen door de raamopeningen (ontwaseming). Ik verlies geen koelvloeistof en de druk neemt af nadat de motor is uitgezet.
Verder heeft de motor geen symptonen van een lekke koppakking.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: subbas op zo, 14 mrt 2010, 10:14:03
je zou haast denken dat er ergens iets verstopt moet zitten als ie het maar sporadisch doet, je radiateurfan werkt wel naar behoren?
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op zo, 14 mrt 2010, 10:46:42
die doet het zo nu en dan. Ik denk zelf dat het thermostaat huis misschien versleten is??
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: subbas op zo, 14 mrt 2010, 12:31:11
Wat betreft je vraag over de waterpomp, dat het nr verschilt slaat misschien op de breedte van de poelie die erop zit, daar zijn verschillen in nl.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op zo, 14 mrt 2010, 19:50:36
Wat betreft je vraag over de waterpomp, dat het nr verschilt slaat misschien op de breedte van de poelie die erop zit, daar zijn verschillen in nl.

ok, ik heb inmiddels een nieuwe waterpomp, maar nu snap ik hem.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: subbas op zo, 14 mrt 2010, 19:51:50
Is het probleem nu ook opgelost?
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op zo, 14 mrt 2010, 19:54:05
Nee, helaas.....ik snap er echt niks meer van.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: subbas op zo, 14 mrt 2010, 20:06:15
Kan me voorstellen dat  je er moedeloos van wordt, heb je het systeem ook goed kunnen ontluchten bij het kraantje van de kachelradiateur? misschien zit er een luchtbel ergens? En tja anders toch het thermostaathuis vervangen, al kan ik me niet voorstellen dat het daar inzit. Het kan niet je dashboard zijn dat je in de zeik neemt? Dat zou ook nog kunnen natuurlijk dat er eighenlijk niets aan de hand is maar je meter anders doet geloven.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Der Ghopmeister op zo, 14 mrt 2010, 21:22:32
Scheurtje in t thermostaathuis waardoor er lucht in t koelsysteem komt  -dunno- of de spanningsregelaar achterop je cockpit stuk waardoor de temp meter onjuiste waardes aangeeft -dunno-
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Mark op zo, 14 mrt 2010, 23:49:01

Klink meer als een elektrisch probleem -ja-

Een probleem met je koelsysteem zelf is er óf is er niet.
Het koelt goed, slecht of helemaal niet.

Er zit eigenlijk niks in het koelsysteem dat soms wel / soms niet werkt.
 




Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Mark op zo, 14 mrt 2010, 23:54:25
Scheurtje in t thermostaathuis waardoor er lucht in t koelsysteem komt  -dunno- of de spanningsregelaar achterop je cockpit stuk waardoor de temp meter onjuiste waardes aangeeft -dunno-

Lucht komt alleen maar het koelsysteem binnen als je het vult.
Als er een scheur in het thermostaat huis zou zitten, zou je daar koelvloeistof naar buiten toe verliezen ipv lucht aanzuigen.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: subbas op ma, 15 mrt 2010, 13:31:55
iK denk ook meer aan een elektrisch probleem met je dash ook omdat hij het zo nu en dan prima doet en dan ineens omhoog schiet.
Je hebt zolangzamerhand je hele koelsysteem al ontleed en vervangen, dus toch eens naar het metertje kijken denk ik.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op ma, 15 mrt 2010, 19:22:06
het metertje.......en is dat makkelijk na te kijken??

Heeft iemand misschien een hand-out?
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Steilheck op ma, 15 mrt 2010, 23:26:51
Metertje werkt echt wel. Dat is niet meer dan een bi-metaaltje dat verbuigt afhankelijk van de hoeveelheid spanning die erop staat. Blijkbaar varieert je spanning nogal.

Mijn keuze:

1) Nog een keer ontluchten
2) Spanning op je metertje controleren. Naar mate de motor warmer wordt zou die langzaam op moeten lopen en pas weer dalen als de motor afkoelt of de motor afgezet word.

Ik denk ook een elektrisch probleem.



Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op di, 16 mrt 2010, 19:32:08
Metertje werkt echt wel. Dat is niet meer dan een bi-metaaltje dat verbuigt afhankelijk van de hoeveelheid spanning die erop staat. Blijkbaar varieert je spanning nogal.

Mijn keuze:

1) Nog een keer ontluchten
2) Spanning op je metertje controleren. Naar mate de motor warmer wordt zou die langzaam op moeten lopen en pas weer dalen als de motor afkoelt of de motor afgezet word.

Ik denk ook een elektrisch probleem.





Hoe kan ik het beste de spanning meten, eehh waar en hoe kom ik erbij?
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Steilheck op di, 16 mrt 2010, 20:15:23
Tellerhuis eruit halen zo doe je dat (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,3972.0.html)
Op het folie staat bij de stekker aansluiting ergens TEMP en Null? zie eerste foto linksonder (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7786.0.html)
Bij de bijbehorende polen van de multistekker in de dash kun je dan de spanning meten.
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op di, 16 mrt 2010, 20:23:39
THX daar heb ik wat aan......misschien heb ik van het weekend effe tijd om het eruit te halen en te testen. -thumbsup-
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Steilheck op di, 16 mrt 2010, 20:26:56
Oh ja, jij hebt een 2 f ..... heeft andere tellerbak -imstupid-
Titel: Re: Welk type motor heb ik/ waterpomp in/uit bouwen
Bericht door: Galloway op di, 16 mrt 2010, 20:28:50
ja, maar het principe zal hetzelfde zijn en er stond een aanvulling voor een 2 f