Het Polo86c Register

Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Pieter op vr, 02 sep 2005, 20:08:49

Titel: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Pieter op vr, 02 sep 2005, 20:08:49
jongens en meisjes zit er verschil en een type 1 polo poot en een type 2 polo poot??

meende dat ik het al ergens een maal heb gelezen maar kan het niet vinden

en zo ja past het dan wel allemaal onder de type 86c types


edit: titel aangepast
Titel: Veerpoten
Bericht door: Gert op vr, 02 sep 2005, 21:00:42
Er zijn zover ik weet al 2 types van de Polo 1 ...
Titel: Veerpoten
Bericht door: Dennis op vr, 02 sep 2005, 21:44:08
D'r is wel wat aan gesleuteld in de loop der jaren.

T/m chassisnummer 8692523523 (aug '78) is het gat voor de draagarm kleiner (fuseekogel op draagarm heeft ook kleinere diameter).

Daarna is het altijd even groot gebleven, dus uitwisselbaar.
De Polo 2 met 75Pk kreeg verstevigde veerpoten (extra hoek erop gelast),
vanaf een '86 ongeveer zijn alle poten van dit type (versteviging geïntergreerd).

Van achteren naar voren:
* GT 75PK
* 86 ->
* Aug '78 - '85/86

(http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-63176-veerpoten.jpg)
Titel: Veerpoten
Bericht door: Douwe op vr, 02 sep 2005, 22:27:09
En ook de veerschotel is nog eens veranderd...
Titel: Veerpoten
Bericht door: Dennis op vr, 02 sep 2005, 23:11:37
Klopt, vanaf de 1F (86A 0000 001 >> )
Titel: Veerpoten
Bericht door: Gert op za, 03 sep 2005, 09:33:03
Bij een 74er was het ook anders als ik me niet vergis ...
Stond zelfs niet in TRUUS vermeld
Titel: Veerpoten
Bericht door: Pieter op ma, 05 sep 2005, 23:13:33
Maar past een polo 2 of 2f  GT poot ook onder mijn polo 1f dan ?
Titel: Veerpoten
Bericht door: Maikel op di, 06 sep 2005, 07:46:34
jep
Titel: Veerpoten
Bericht door: Jorp op za, 22 okt 2005, 15:29:45
up

Nu wil ik mijn polo 1 gaan verlagen! Ik heb een complete APEX set liggen gemonteerd in de veer poten van een 2 coupe! Ik zag dat mijn veerpoten ook anders zijn van mijn polo 1. En net wat douwe zei mijn veerschotels staan er schuin onder! Kan ik de veerpoten van de polo 2 coupe er onder zetten?

Ik neem ook het stuurhuis mee en alle draagarmen!
Titel: Veerpoten
Bericht door: Jaap op za, 22 okt 2005, 15:40:34
draagarmen zal wel moeten.. fusee-pen is bij polo 1 dunner.

verder is t uitwisselbaar..

Ik heb polo 2 veren onder m'n 1: alleen de bovenste veerschotel gewisseld: dat kan natuurlijk ook :)
Titel: Re: Veerpoten
Bericht door: Sjon op ma, 09 mrt 2009, 21:14:48
Deze mag naar de F.A.O. -ja-
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 14 feb 2014, 15:54:03
En dan kom ik er achter dat de veerpoten weliswaar uitwisselbaar zijn, maar dat de remschijven een andere offset hebben? -dunno-
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Hofstay op vr, 14 feb 2014, 18:56:01
Klopt, dat viel mij ook op toen ik het onderstel van m'n Steilheck onder de Derby schroefde  -thumbsup-
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Sjon op vr, 14 feb 2014, 19:21:06
Andere offset remschijven is bekend, maar welke hebben de bijbehorende offset?
Veerpoten kunnen gewoon gelijk zijn qua maatvoering als 't verschil zit in de remzadels/remklauwen -dunno-
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 14 feb 2014, 19:29:49
Nou, in mijn geval zit het belangrijkste verschil in de naaf, cq het fuseestuk, volgens mij. De schijven worden tegen de anker-/spatplaten gedrukt. Eerst dacht ik dat dat door verbogen spatplaten kwam, omdat de remklauw met de remblokjes prima om de schijf passen en keurig aansluiten op de schroefbussen in de fusee. Ondertussen rook ik echter mijn koppeling op als ik weg probeer te rijden, want de wielen staan zo vast als een huis.

Nadeel is echter dat als ik schijven met de juiste/betere offset monteer, ik (dus?) andere remklauwen moet gaan monteren?
Nou ja, dan ook maar gelijk remvloeistof vernieuwen. Enige twijfel (omdat ik ook achter nog helemaal los moet halen): meteen upgraden naar gevlochten goodridge? Heb nog een setje liggen, maar stond eigenlijk in de planning voor een andere auto...

Ik zit nu een avondje niet bij de auto, maar volgens komt bij de andere poot de naaf verder naar buiten, waardoor dus ook de remschijf verder naar buiten blijft staan. Om de remklauw dan nog te kunnen passen zullen diens bevestigingen wel verder naar buiten staan qua geometrie?
Wel handig om (zeker) te weten vóór ik naven op de schroefset laat persen...
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 17 feb 2014, 10:05:48
Zie (crappy phone) pic's: het fuseestuk is bij de oude poot inderdaad een stukje dikker/langer. Dientengevolge zit er ook verschil in de offset van de remschijven en kun je de remklauwen onderling niet uitwisselen...

(http://i1295.photobucket.com/albums/b640/Polo_Gerrit/Mobile%20Uploads/0FD03F3B-5F6A-4602-9428-90BE0677CC00_zpslsf7zxvp.jpg)

(http://i1295.photobucket.com/albums/b640/Polo_Gerrit/Mobile%20Uploads/86E53409-5734-4194-8F4F-99BC0994A588_zpsbbgtkwag.jpg)

(http://i1295.photobucket.com/albums/b640/Polo_Gerrit/Mobile%20Uploads/4331CAE7-1867-4164-8BA7-919E3E58544B_zpsscucwlf6.jpg)
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Sjon op ma, 17 feb 2014, 10:41:26
.......euhhh....huh....wat?......sorry, was even afgeleid (iets met blauwe pijlen)
en kun je de remklauwen onderling niet uitwisselen...
Gepast/geprobeerd?
Want als 't verschil in de veerpoot en remschijf zit, kan de remklauw weer wel gelijk zijn, naar mijn idee.
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 17 feb 2014, 10:48:36
Yep, geprobeerd: oude remschijven + oude klauwen past op nieuwe poot, maar zorgt voor continue handrem (boel staat vast)

Schijf met 'nieuwe' offset op poot: remklauw past niet én over schijf én op poot. Scheelt 5 mm (handmatig gemeten, zou 4,5 mm kunnen zijn). Zou te winnen zijn door 5mm van remklauw af te slijpen, of door buitenste remblokje 5mm handmatige slijtage te geven...  -naughty-  :)

Blauwe pijlen? Niet gezien, ik was afgeleid door een stel hooters...  -nana-
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Sjon op ma, 17 feb 2014, 11:00:22
Ik bedoel: als je de remklauw wisselt van oude schijf & oude poot naar nieuw schijf & nieuwe poot?
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 17 feb 2014, 11:04:42
Nieuwe poot, nieuwe schijf, oude klauw:
remklauw past niet én over schijf én op poot. Scheelt 5 mm (handmatig gemeten, zou 4,5 mm kunnen zijn). Zou te winnen zijn door 5mm van remklauw af te slijpen, of door buitenste remblokje 5mm handmatige slijtage te geven...  -naughty-  :)
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: mark2fpolo op wo, 30 aug 2017, 11:59:40
Even een opfris momentje aub!?

Ik heb polo 2 poten met nieuwe offset schijven en vwII klauwen. Nu passen de originele velgen niet meer..

Kan ik nu wel de oude remmerij weer monteren of zat het verschil in de naaf?

Zou anders een 5mm spoorverbreder de oplossing kunnen bieden?

Alvast bedankt!
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: EMP op wo, 30 aug 2017, 12:11:53
verschil zit hem waarschijnlijk in de beugels van de vw2 klauwen

mogelijk is dit een optie:
http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=3955.0
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: mark2fpolo op wo, 30 aug 2017, 12:55:05
Je bedoeld remzadels wijzigen?

Sjon blijft in de polo 2 range bij zijn wijziging. Ik ben van polo 1 naar polo 2 gegaan. (Poten, draagarmen en remmen) Daar zit het verschil in de offset.

Maar vroeg me af of ik op de polo 1 remmerij op polo 2 poten kan bouwen. Of dat de naaf zorgt voor de andere offset.

Ik denk dat de spoorverbreder van 5mm wellicht de meest praktische oplossing is?!
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Sjon op wo, 30 aug 2017, 13:23:46
Polo 1 velgen passen sowieso niet icm 1986+ spul, ook niet met een VWI remzadel: spoorverbreder van 5mm noodzakelijk.

Wat ik niet weet: of dat de Polo 1 velgen wel passen icm vroege Polo 2 remmerij -dunno-
En dan vraag ik me eigen meteen af of er überhaupt verschil zit in de remzadels/klauwen van een Polo 1 en vroege 2,
want de remschijven verschillen in offset, evenals de offset op de veerpoten, maar dat hoeft niet zo te zijn voor de zadels & klauwen.
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: mark2fpolo op wo, 30 aug 2017, 13:36:56
Dus als je weer eens alles in de handen hebt als je zo ver bent bij de Derby... ( ver in de toekomst) Dan zien we de foto's wel verschijnen!

Ik bedankt voor de reacties ik ga voor de spoorverbreder.

Wat mij weer doet denken. Als ik voor 5mm erop zet wat zal ik dan met de achteras doen?
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Sjon op wo, 30 aug 2017, 13:49:08
Binnen nu en een aantal weken mot ik velgen wisselen bij m'n 85'er coupe (met nog originele remmerij) ivm apk:
als ik 't niet vergeet om een velg van m'n Derby mee te nemen, kan ik even passen.

Achteras is altijd al smaller als voor, tsja....
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: mark2fpolo op wo, 30 aug 2017, 13:55:32
Dan nog de vraag is het verschil in offset polo 1 vs polo 2 naar binnen of buiten?

Wellicht is 5mm achter ook wel genoeg. Dan is het weer min of meer origineel.. als ik het echt goed wil doen doe ik alles weer polo 1 bouwen. Maar mijn stuurarmen zijn gaar en die zijn al niet meer te krijgen helaas...

Althans ik heb nog steeds niet de juiste lengte voor het oude stuurhuis gevonden.. vandaar dat ook een type 2 stuurhuis klaar ligt.

Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: EMP op wo, 30 aug 2017, 15:16:45
ik had niet door dat het om polo 1 ging  :)
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: Sjon op wo, 30 aug 2017, 19:22:12
Bij Polo 1 zit de offset naar binnen, Polo 1 velg valt ook verder naar binnen,
vandaar dat een Polo 1 velg zo moeilijk past op jongere Polo's, waarbij alles verder naar buiten staat qua offset.
Titel: Re: FAQ : Veerpoten
Bericht door: mark2fpolo op wo, 30 aug 2017, 19:31:37
Check! et50 hebben polo 1 velgen 4,5J... Polo 2 onderstel met stuurhuis icm klein spoorverbredertje... klinkt goed zeg ik! :)