Het Polo86c Register

Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Julion op wo, 28 sep 2011, 22:12:10

Titel: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op wo, 28 sep 2011, 22:12:10
als professioneel autoschadehersteller wil ik bij deze een vraagbaak openen.
Dus heb je vragen over autoschade herstellen , voorbewerken of spuiten? Welke materialen en/of werkwijze, maakt allemaal niet uit ik zal mijn best doen om je vragen te beantwoorden :)
Ok je ervaringen hoor ik graag, ook ik leer graag bij!!
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 28 sep 2011, 22:13:41
Mag je ook oefenobjecten voor je leerlingen aandragen? -naughty-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op wo, 28 sep 2011, 22:23:59
Ha ha Gerrit, daar zijn de opleidingscentra voor hi hi . :)daar hebben ze oefen objecten. Het zijn BBL (beroeps Begeleidende Leerweg)leerlingen, d.w.z. 4 dagen in de week praktijk bij een werkgever en 1 dag in de week naar school voor de theorie.
opleiding duurt 2 x 2 jaar.
Op vrijdagavond na het werk mag iedereen "eigen werk" maken tot 20.00 uur. Dus oefenprojecten genoeg lijkt me  :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op wo, 28 sep 2011, 22:25:11
 -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op wo, 28 sep 2011, 23:12:10
Hoe kan je simpel uitdeuken zonder te plamuren? Terugduwen? Of juist kloppen ofzo  -dunno-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op wo, 28 sep 2011, 23:47:25
Uitdeuken zonder te plamuren is normaal gesproken niet te doen. Er is wel een techniek waarbij je met een soort ijzeren stokken deukjes terugduwd, maar denk hierbij aan hagelschade en de deuk niet groter als een euro ong. Dit is onzichtbaar te doen maar vergt de nodige ervaring.
Simpel uitdeuken bestaat niet, er zijn wel verschillende manieren van uitdeuken. Als je er van de binnenkant bij kunt dan kun je voorzichtig met een houten steel o.i.d. voorzichtig naar buiten drukken, zo voorkom je overbodige "rek" in de plaat. Om diezelfde reden gebruik je ook een krimphamer. Kijk uit met "dragend" slaan dat geeft ook "rek" in de plaat.
Kun je er niet van binnenuit bij dan zul je moeten Spotteren. Dit is een techniek waarbij je een puntje op de plaat "last" en vervolgens met een glijhamer een trekkende beweging maakt.Het laatste nieuwe is dat je verschillende "klemmetjes" op de plaat last waarbij je dan met een soort beugel de deuk er gecontroleerd uit trekt.  Echter meestal zal er, vooral bij grote deuken, rek in de plaat komen, de bekende "koekoek". Om dit weg te krijgen zul je moeten krimpen, dan verwarm je de plaat plaatselijk tot een kersrode kleur en sla je met de krimphamer de plaat bij elkaar, Klinkt allemaal erg simpel maar valt in de praktijk vaak erg tegen. Meest voorkomende oorzaak: gebrek aan ervaring en geen goed gebruik of het ontbreken van goed materiaal.
Kort samengevat: simpel uitdeuken bestaat niet, en de soort deuk bepaald de techniek :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op wo, 28 sep 2011, 23:52:05
Zal proberen foto te posten!
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: martijn op do, 29 sep 2011, 06:49:36
Uitdeuken zonder te plamuren is normaal gesproken niet te doen. Er is wel een techniek waarbij je met een soort ijzeren stokken deukjes terugduwd, maar denk hierbij aan hagelschade en de deuk niet groter als een euro ong.

Ik heb toch echt bij X-pair in Naaldwijk een specialist een flinke deuk uit een achterpaneel zien halen, dmv uitdeuken zonder spuiten. Die deuk was groter dan mijn hoofd :) , meer dan een euro iig. :)

Hoe dat ging; verwarmen van de lak, lijmen van een aantal 'stokjes'  in de deuk, daarna met een soort slagtrekker de deuk voorzichtig naar buiten trekken. daarna met de lange stalen lepels van binnenuit de deuk op de knik weer in model brengen. om als laatste met een soort kunststof doorslag de deuk op de randen te laten ' krimpen' .
http://xpair.itonrails.nl/deukie

of http://www.hanssipman.nl/index.php?op=viewpage&page=8 Deze man heb ik ook 1x aan het werk gezien.

Volgens mij een apart specialisme binnen het schadeherstel.

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Jaap op do, 29 sep 2011, 08:31:51
Passat van Gijs niet?

Dat was wel een monsterlijke mooie deuk, en daarna was ie voor 99% weg  -thumbsup-

Belangrijker vraag misschien: kost dat nou? een Polotje helemaal overblazen,. in diamantzilver.. voorbewerkt en al?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op do, 29 sep 2011, 09:40:58
Heb offertes gemaakt vanaf €1200  -dunno-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Marcel86c op do, 29 sep 2011, 09:45:57
Belangrijker vraag misschien: kost dat nou? een Polotje helemaal overblazen,. in diamantzilver.. voorbewerkt en al?

Een Sprinter?  :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: noordam op do, 29 sep 2011, 09:54:43
DLT is ook erg handig in uitdeuken. Komen regelmatig bij ons op de zaak, verbazen mij nog steeds. Zijn ook niet duur en kan op locatie  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op do, 29 sep 2011, 17:03:29
Tuurlijk zijn er uitzonderingen qua deuk, de vuistregel is niet groter dan 1 euro stuk. En DLT komt ook bij ons hoor en jah op locatie vorige week hebben wij de hele week van die gasten over de vloer gehad, ze zijn erg goed."we hebben wel de hele week hemel bekledingen moeten verwijderen) Maar er zijn gewoon plaatsen en deuken die ook zij niet kunnen "uitdeuken" dus moeten wij dat verder repareren. Op de jaarlijkse beauty-dag bij ons op het werk kunnen klanten een spot-repair laten doen voor 75 euro en een deukje verwijder ik voor 30 euro.
Vergeet niet dat de deuk niet te scherp mag zijn en dat de lak niet beschadigd mag zijn.
lees deze maar eens goed (  http://www.hanssipman.nl/index.php?op=viewpage&page=8 ) dan zie je dat ze duidelijk aangeven waar de grens van 100% ligt. Die lange deuk in de motorkap, die Golf en Citroen allemaal die grote deuken , geloof mij maar:die gaat er dus nooit 100% onzichtbaar uit!! Ma ja tis niet voor niks een reclame  site  :)
Het is inderdaad een appart specialisme binnen het autoschadeherstel, en er wordt meestal een bedrijf voor ingehuurd.
Zelf heb ik een standaard setje "lepels" op me werk waar ik regelmatig deukjes mee verwijder. Ik ben natuurlijk beperkt in de mogelijkheden door minder ervaring en gereedschap, in vergelijking met bv DLT.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: martijn op do, 29 sep 2011, 17:22:54
Zo op de foto's vind ik het een heel prestatie, heb het in het echt gezien en dat viel me ook niet tegen. Een deukje in mijn polo mag voor 95% minder zichtbaar zijn, dan ben ik heel erg tevreden. Scheelt uiteindelijk ook behoorlijk in de kosten, dan mag je ook niet hetzelfde verwachten.

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op do, 29 sep 2011, 19:43:33
Klopt hoor Martijn, maar als je vezekerd bent tegen hagelschade en je hebt een nieuwe auto, dan hoef je geen genoegen te nemen met 90%. Je mag dan verwachten dat de deukjes volledig onzichtbaar weggewerkt zijn.
Ik haal er ook vaak deukjes uit voor de service zeg ma, of een klant vraagt of dat er ff bij gedaan kan worden.
En dan hoeft het vaak ook niet 100%
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EMP op vr, 30 sep 2011, 08:08:50
Belangrijker vraag misschien: kost dat nou? een Polotje helemaal overblazen,. in diamantzilver.. voorbewerkt en al?

hier ben ik ook wel benieuwd naar maar dan in een uni kleur  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Vinkees op vr, 30 sep 2011, 08:30:26
Unikleur auto spuiten (kaal aanleveren zegmaar) was hier in de buurt van Zuidlaren (Drenthe) binnen + buitenkant 750 euro, maar nou weet ik niet meer of dat inclusief primer was  -oops-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op vr, 30 sep 2011, 08:46:12
Ga maar eens kijken wat een paar liter basis kost, dan nog de blanke, schuurpapier, plastic, afplakpapier, zeefjes, bekers, faciliteiten, cabinefilters, thinner, plakband, plamuur, primer, goed betaalde knecht. Nou dan zou je echt niet kunnen werken voor dit geld. Ik zou dan nooit zelf aan een auto beginnen en dan deze wegbrengen naar jou adres voor 750euro.

Daar zou ik hem allen maar voor aflakken, dan wel buiten en sponningen. Maar niet helemaal plamuren en primeren. Dat is juist het werk. Aan de andere kant lastig om zo een prijs te maken zonder een auto te beoordelen. Heb al vaker meegemaakt dat het wel allemaal mee zou vallen, uhumm. Zit toch altijd wel een verschil tussen het beoordelen van een leek en een spuiter/oorbewerker.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Vinkees op vr, 30 sep 2011, 08:52:31
Nou dit zijn zeker geen "leken" waar ik ben geweest  :)..

Het ging trouwens (als mn geheugen me niet in de steek laat) om primer en de laklaag buitenom (exclusief strakmaken.. letterlijk alleen het lakken)
Ik had foto's van de auto meegenomen, aangezien deze al een tijdje uit elkaar ligt en ik dus niet langs kon gaan met de auto.
Voor de duidelijkheid: het ging hier in dit geval ook echt om een kale carosserie, dus zonder motor, ramen, stoelen, dashboard etc. allemaal eruit..

Prijs maakte me verder ook niet zo heel veel uit: ook al zou het 1000 euro kosten, het moet toch een keer gebeuren  -hug- en dan liever 1000 betalen dat het goed gedaan wordt, dan dat ik de lak er straks afspuit als ik de auto een x wil wassen met de hogedrukspuit
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op vr, 30 sep 2011, 12:07:36
2 vraagjes dan  :)

1. Met welke verf kan ik mijn logo weer rood maken op het motorblok? Dacht zelf aan modelbouwverf, maar is dat bestand tegen de hitte?

2. Dit logo wil ik eraf hebben, maar eronder zitten dingen die ik volgens mij niet wil zien ;) Hoe het best te behandelen?
(http://img195.imageshack.us/img195/9425/img0530sl.jpg)
(http://img12.imageshack.us/img12/4016/img0531mv.jpg)
(http://img836.imageshack.us/img836/6218/img0529ru.jpg)

Jah, weet t...auto vies..  -dots- staat onder bomen die harsdruppels bombarderen... :\

Leuk topic zo  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Jaap op vr, 30 sep 2011, 14:42:35
Passat van Gijs niet?

Dat was wel een monsterlijke mooie deuk, en daarna was ie voor 99% weg  -thumbsup-

Belangrijker vraag misschien: kost dat nou? een Polotje helemaal overblazen,. in diamantzilver.. voorbewerkt en al?

Let me rephrase my question:

Wat kost dat nou? Een Kale Polo, rolbare polo, voorbewerkt (schuren, plamuur, primer etc) en al; Alleen het spuitwerk.

Dus;
- Naar binnen rollen vanaf autoambulance
- Ontvetten van de complete koets
- Ramen afplakken
- In spuitkabine rollen
- Deuren, achterklep en motorkap ophangen (of gemonteerd en al meespuiten?)
- Zilvergrijs metallic spuiten (incl blanke lak)
- Drogen
- Naar buiten rollen richting autoambulance

Wat kost dat? Inclusief en/of exclusief de lak (metallic zilver + blanke lak)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op vr, 30 sep 2011, 16:44:35
Nog een schadehersteller? Leuk. De 3e al hier.

Er zijn kunstenaars die een hoop kunnen restylen maar het houd een keer op. + het plaatwerk van tegenwordig is gewoom ruk. Slappe rommel is het vaak vooral bij de franse frikandellen.

Jij kan zelf restylen Julion? knap.... ik kan het een beetje. Voordrukken noem ik het maar. Kleine deukjes met lijmen lukt mij beter. Lepellen is toch een vak appart. Je moet er ook in blijven hoor ik vaak van de jongens die het wel goed kunnen. Je kunt niet goed zijn als je het af en toe doet. Als die jongens 3 weken op vakantie zijn geweest moeten ze eerst weer oeffenen.

Maargoed wij hebben nu verschillende hagel schades staan en het is toch knap wat ze klaar krijgen.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op vr, 30 sep 2011, 16:50:09
Alleen het spuiten van een Polotje kan ik hier voor zo`n 600 voor de buitenkant. 8 a 900 met binnekant....

Dan moet hij ook echt helemaal klaar zijn......

Meeste tijd (dus geld) gaat m in het voor bewerken zitten. Dit doe ik vaak thuis en lever hem kant en klaar af zo als de spuiter hem het liefst heeft en dan zijn dit de prijzen ongeveer bij mijn adres dan....
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op vr, 30 sep 2011, 17:56:13
Ok nou veel vragen  en reacties :), een auto overspuiten is afhankelijk van het werk. volgens de calculatie zijn er grofweg 4 werkzaamheden: 1: de en montage  2: Plaatwerk 3: voorbewerken 4; spuiten.
Ik ga nu even op het laatste  in omdat dit relevant is en anders wordt het misschien onoverzichtelijk  :)
De post spuiten houdt in:
1: De soort lak , de hoeveelheid natuurlijk, is het uni kleur of 2 lagen metallic. Daarnaast zijn er  duurdere (basis)lakken zoals parelmoer en/of mica. dat houdt in sommige gevallen in dat er een apparte grondlaag voorgespoten moet worden.
2: blanke lak, is normaal gesproken 2 lagen (er is een keuze uit een kras vastere en dus duurdere versie) .
3:Het afplakken en ontvetten van de auto inclusief de materialen zoals plakband en afplakpapier ed.( 2 deurs polootje is minder werk dan een 4 deurs auto met 5e deur)
4:spuitcabine gebruik, denk aan verwarmen op 60 graden (40 min)en tussendrogen van de basislak.
5:Arbeidsuren, grote auto is meer werk
 Voor het spuiten van een polo, dus geheel voorbewerkt en staat al in de grondverf, geschuurd en al en alleen de buitenkant. Dan is een prijs van rond de 750/1000 euro een gangbaar bedrag.
Als zo'n verzoek komt bij ons dan willen wij altijd de auto zien. Het komt bijna altijd voor dat de vlijtige doe-het- zelfer toch te grof geschuurd heeft , deuken heeft laten zitten, de filler niet goed geschuurd heeft, verkeerde materiaal gebruikt enz enz. de thuis klusser denkt meestal een 100% klusje gemaakt te hebben en als wij hem dan gespoten hebben dan valt het vaak tegen, niet strak, plamuurplekken zichtbaar, gaatjes in de lak enz enz.
Een gouden regel: een spuiter laat zien hoe goed de voorbewerker zijn best heeft gedaan. Vergeet niet dat blanke lak werkt als een vergrootglas, alle oneffenheden worden zichtbaar of uitvergroot.
Vooral met de tegenwoordige water gedragen basis lakken die op de meeste (personen) auto's zitten is het opassen geblazen wat het voorbewerken betreft!
Dit is in grote lijnen de praktijk.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op vr, 30 sep 2011, 17:59:24
Hee Arno, jah die restylers kunnen het wel , ma niks voor mij hoor de hele dag zitten te turen en kloppen. Ja ik kan restylen zoals ik al zei, standaard deukjes krijg ik weg ma ik ben geen profi, mijn setje is ook standaard. Tis leuk als afwisseling :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op vr, 30 sep 2011, 18:11:47
Hoi EveG40: Hmmmm motorblok lakken: hittebestendige lak lijkt me het enigste mogelijkheid, maar als het een soort sierkap is dan kun je dat ook met gewone autolak doen, probeer altijd een 2 componenten lak te gebruiken als aflak. De huidige autolakken mogen heel warm worden.
En nu die emblemen: das minder mooi zeg: hoogswaarschijnlijk zitten er gaatjes achter waar dan weer klemmetjes in zitten. De kans is groot dat de roest ook aan de binnenkant van de klep zit -boehoe-.
De beste manier is (zand)stralen maar kan me voorstellen dat je dat niet altijd bij de hand hebt :). dus: zo goed mogelijk de roest verwijderen , roterende staalborstel o.i.d.
Als grondlak een etsende wash primer gebruiken of een Epoxi Primer en aflakken met een 2k produkt.
ps: over een wash primer mag geen watergedragen basislak! (i.v.m. hechting)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op vr, 30 sep 2011, 19:37:05
Het komt bijna altijd voor dat de vlijtige doe-het- zelfer toch te grof geschuurd heeft , deuken heeft laten zitten, de filler niet goed geschuurd heeft, verkeerde materiaal gebruikt enz enz. de thuis klusser denkt meestal een 100% klusje gemaakt te hebben en als wij hem dan gespoten hebben dan valt het vaak tegen, niet strak, plamuurplekken zichtbaar, gaatjes in de lak enz enz.
Een gouden regel: een spuiter laat zien hoe goed de voorbewerker zijn best heeft gedaan. Vergeet niet dat blanke lak werkt als een vergrootglas, alle oneffenheden worden zichtbaar of uitvergroot.

Dat klopt idd. Dat is ook de rede dat mijn baas dit soort werk niet eens aanneemt. Het brengt te veel gedoe met zich mee. Mensen menen een heel kunstwerk gemaakt te hebben maar op het moment dat er lak op zit en het glanst valt het op eens erg tegen.
Een auto echt strak maken en goed voorbewerken moet je gewoon vaker gedaan hebben.

Wij maken tegenwoordig veel voor lease en verzekeringsmaatschapijen wat het hele vak ook weer naar de klote helpt. Kwaliteit lijkt niet meer boven aan de lijst te staan maar het draait veel om snelheid. Diknekken/stropdassen die ergens op een kantoor zitten en nog nooit een schroevendraaier in de hand hebben gehad bepalen hoeveel tijd wij krijgen voor een auto. Iets wat tegenwoordig niet meer klopt en de moed van veel schadeherstellers in de schoenen laat zakken. En ook ik heb het er niet meer zo naar mijn zin zoals het ooit eerder was.

Ik werk nu 11 jaar in de autoschade en de eerste jaren was het duidelijk anders. Ik maak mijn auto`s dus zelf helemaal klaar en breng ze naar een andere spuiter (klein hobby bedrijfje). Ook hij meende dat ik een hobbyist was en wilde dus eerst mijn werk zien voor er afspraken gemaakt konden worden. Toen eenmaal een klus bij hem kwam was hij zeer tevreden en was het eigenlijk beter als zijn eigen werk. Sinds dien kan ik met hem afspraken maak voor ALLEEN spuitwerk. Kant en klaar aanleveren dus.

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: JJ op vr, 30 sep 2011, 20:18:36
Ik heb alle delen op en aan het motorblok met Hittebestendige verf van Motip gedaan (uit de knikkerbus), blijft super zitten -thumbsup-
Ook leuk werk om te doen zo'n motorblok opleuken -naughty-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op vr, 30 sep 2011, 20:26:11
Tnx, Julion! Ik zal maar een goede dag besteden aan t logo...ik verwacht idd het ergste.

Wat betreft het motorblok, het is alleen het logo wat weer rood moet worden:
(http://img51.imageshack.us/img51/5509/motorblok.jpg)

JJ, zie net je reactie, ik ga eens kijken voor mooi rood ;)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: JJ op vr, 30 sep 2011, 20:27:48
Heb die van mij nou zo gekregen -klus-

(http://i1009.photobucket.com/albums/af211/FalleNk810i/VW%20polo/DSC_1569.jpg?t=1289157780)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op vr, 30 sep 2011, 20:39:47
 -cool- En hoe heet die kleur rood?
Op het moment is alleen het logo aan de beurt en wil de rode lijn bij mn bumpers opnieuw trekken ;)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: C1Rob op vr, 30 sep 2011, 22:50:17
Ik heb hier in de buurt een keer zitten kletsen met een spuiter die bezig was met een auto van mn toenmallig stage bedrijf. Hij moest hem nog even wassen voor ik hem weer mee kreeg dus ik dacht, even vragen voor de golf. Kon geloof ik na de folder gekregen te hebben voor 1000 euro gespoten worden mits ik het voorwerk deed. Mica en metallic zat je al aan de 1500 geloof ik...

Opzich hartstikke mooi maar als ik een auto ga laten spuiten moet het ook echt een auto zijn waar ik een hele tijd in ga rijden of een auto die echt op de lak na in super staat is... anders waag ik de gok wel om te gaan rollen als het echt nodig is ;)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 01 okt 2011, 00:22:08
Ok nou veel vragen  en reacties :), een auto overspuiten is afhankelijk van het werk. volgens de calculatie zijn er grofweg 4 werkzaamheden: 1: de en montage  2: Plaatwerk 3: voorbewerken 4; spuiten.
Ik ga nu even op het laatste  in omdat dit relevant is en anders wordt het misschien onoverzichtelijk  :)
De post spuiten houdt in:
1: De soort lak , de hoeveelheid natuurlijk, is het uni kleur of 2 lagen metallic. Daarnaast zijn er  duurdere (basis)lakken zoals parelmoer en/of mica. dat houdt in sommige gevallen in dat er een apparte grondlaag voorgespoten moet worden.
2: blanke lak, is normaal gesproken 2 lagen (er is een keuze uit een kras vastere en dus duurdere versie) .
3:Het afplakken en ontvetten van de auto inclusief de materialen zoals plakband en afplakpapier ed.( 2 deurs polootje is minder werk dan een 4 deurs auto met 5e deur)
4:spuitcabine gebruik, denk aan verwarmen op 60 graden (40 min)en tussendrogen van de basislak.
5:Arbeidsuren, grote auto is meer werk
 Voor het spuiten van een polo, dus geheel voorbewerkt en staat al in de grondverf, geschuurd en al en alleen de buitenkant. Dan is een prijs van rond de 750/1000 euro een gangbaar bedrag.
Als zo'n verzoek komt bij ons dan willen wij altijd de auto zien. Het komt bijna altijd voor dat de vlijtige doe-het- zelfer toch te grof geschuurd heeft , deuken heeft laten zitten, de filler niet goed geschuurd heeft, verkeerde materiaal gebruikt enz enz. de thuis klusser denkt meestal een 100% klusje gemaakt te hebben en als wij hem dan gespoten hebben dan valt het vaak tegen, niet strak, plamuurplekken zichtbaar, gaatjes in de lak enz enz.
Een gouden regel: een spuiter laat zien hoe goed de voorbewerker zijn best heeft gedaan. Vergeet niet dat blanke lak werkt als een vergrootglas, alle oneffenheden worden zichtbaar of uitvergroot.
Vooral met de tegenwoordige water gedragen basis lakken die op de meeste (personen) auto's zitten is het opassen geblazen wat het voorbewerken betreft!
Dit is in grote lijnen de praktijk.

hier sluit ik me bij aan tot in detail -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 01 okt 2011, 00:25:33
Dat klopt idd. Dat is ook de rede dat mijn baas dit soort werk niet eens aanneemt. Het brengt te veel gedoe met zich mee. Mensen menen een heel kunstwerk gemaakt te hebben maar op het moment dat er lak op zit en het glanst valt het op eens erg tegen.
Een auto echt strak maken en goed voorbewerken moet je gewoon vaker gedaan hebben.

Wij maken tegenwoordig veel voor lease en verzekeringsmaatschapijen wat het hele vak ook weer naar de klote helpt. Kwaliteit lijkt niet meer boven aan de lijst te staan maar het draait veel om snelheid. Diknekken/stropdassen die ergens op een kantoor zitten en nog nooit een schroevendraaier in de hand hebben gehad bepalen hoeveel tijd wij krijgen voor een auto. Iets wat tegenwoordig niet meer klopt en de moed van veel schadeherstellers in de schoenen laat zakken. En ook ik heb het er niet meer zo naar mijn zin zoals het ooit eerder was.

Ik werk nu 11 jaar in de autoschade en de eerste jaren was het duidelijk anders. Ik maak mijn auto`s dus zelf helemaal klaar en breng ze naar een andere spuiter (klein hobby bedrijfje). Ook hij meende dat ik een hobbyist was en wilde dus eerst mijn werk zien voor er afspraken gemaakt konden worden. Toen eenmaal een klus bij hem kwam was hij zeer tevreden en was het eigenlijk beter als zijn eigen werk. Sinds dien kan ik met hem afspraken maak voor ALLEEN spuitwerk. Kant en klaar aanleveren dus.



Dit maakt nu waarom ik van baantje ben gaan wisselen. Altijd gezeik dat t sneller moet en goedkoper. Daarnaast krijg je als spuiter gewoon te weinig betaald en ben je altijd in de late uurtjes aan het klooien om een euro extra te hebben. Maar wel een mooi vak. Mn droom is om ooit een echte 30/40er jaren hotrod te bouwen. Eigenlijk ik zon bedrijf als allrounder te werken of zelf zoiets runnen. maar goed......
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 19:14:32
FF reageren op Arno 83 en sprint26.
Helaas herken ik de verhalen van sneller werken en kwaliteitsverlies en s'avonds doorwerken :(
Ik kan alleen vertellen hoe en waar ik werk. Ik werk al meer als 20 jaar in de autoschade en heb al heel veel veranderingen meegemaakt, uren registratie ,groene polis, watergedragen lakken, HVLP spuiten, steeds meer herstellen i.pv. vernieuwen, spotrepairs en deel reperaties, foto's maken van alle reparaties in de geschuurde plamuur voor de verzekeringsmaatschappijen enz enz.
Er zijn op dit moment ong. 1200 autoschadeherstelbedrijven in nederland. Er worden steeds minder schades gereden, oorzaken: verkeersveiligheid is toegenomen (rotondes , drempels en andere snelheids beperkende maatregelen) verder zijn de auto's steeds veiliger geworden ( wegligging ,banden, elektronische snufjes die de passieve veiligheid bevorderen). Ook komen er steeds meer kleine auto's op de weg die relatief gezien ook kleinere schades rijden (aan een grote dure auto kun je meer schade rijden en dus meer geld verdienen)
Het huidige schade aanbod kan verwerkt worden door 600 schade bedrijven i.p.v. de huidige 1200!!!
Er is o.a. door de grote verzekeringsmaaschappijen (ABS, Achmea, Tophertsel, Interpolis, Schade Garant ) een formule bedacht om het schadeaanbod te verdelen onder de bedrijven. (dit heet "gestuurde schadestroom" dus niet het werk van particulieren).
Bedrijven die in de "eerste kring" geplaatst worden daar gaat het eerste het werk naar toe. is er werk "over" dan gaat dat naar bedrijven in de "tweede kring".
Om in die "eerste kring" te komen moet een bedrijf aan strikte voorwaarden voldoen zoals gereedschap, kennis ,opleiding personeel enz enz. Verder moet  je 10% inleveren op je uurloon en mag je niet te veel vernieuwen maar moet je dus meer repareren, Lijkt op een wurg contract niet?
De kleinere (vaak ook minder kwalitatief) bedrijfjes worden de dupe en zullen andere bronnen aan moeten boren om het hoofd boven water te houden.
De kwaliteit van de reparaties gaat er bij ons zeker niet op achteruit!
Steekproeven door verzekeringsmaatschappijen (na de reparatie) worden veelvuldig uitgevoerd. Je kunt als bedrijf een "gele kaart" krijgen , een soort waarschuwing. Bij veelvuldige herhaling kun je je licentie kwijtraken!
Wij hebben heel veel jonge auto's te repareren en de eigenaren zijn vaak erg kritisch.
En wat overwerken betreft: ik heb misschien in al die jaren nog geen 10 uur overgewerkt!-thumbsup-
Kortom:je moet je onderscheiden als autoschade bedrijf, er zijn er gewoon te veel.
Ook ik heb in mezelf geinvesteerd in de loop der jaren, ik heb vele opleidingen /cursussen gevolgd(en vele in eigen tijd en op eigen kosten).Ik heb mij gespecialiseerd in jeugdigen en opleiding. Verder coach ik jongeren op emotioneel / sociaal gebied. Praktijk en stage begeleider is daarom ook een van mijn taken.
Ik heb misschien makkelijk lullen maar dit is mijn verhaal :)
Tip: Denk in mogelijkheden niet in on-mogelijkheden :)

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: JJ op za, 01 okt 2011, 19:20:09
-cool- En hoe heet die kleur rood?
Op het moment is alleen het logo aan de beurt en wil de rode lijn bij mn bumpers opnieuw trekken ;)


Deze: http://www.motip.nl/?page=23&id=1136
Is maar 1 kleur rood van de hittebestendige lakken, wel lekker makkelijk dus -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op za, 01 okt 2011, 19:48:13
Ah mooi!
Tnx

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op za, 01 okt 2011, 20:23:17
@julion: wij zitten in de eerste ring. het aanbod is hoog maar met al dat smeren enz kan het eind resultaat wel goed zijn maar de kwaliteit op lange duur lijkt mij niet. ik zou zelf, als ik en nieuwe auto heb met schade nooit zo laten maken. niemand bij ons in de werkplaats zou aan zijn eigen auto zoveel plamuren zoals we nu soms moeten. Mijn idee is dat de kleine bedrijven het nu zwaar hebben maar het uit eindelijk goed gaan krijgen als als de 2e hands lease auto markt op zijn gat gaat liggen omdat het al
http://m.facebook.com
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op za, 01 okt 2011, 20:30:17
die plamuur bakken slechte reclame is voor de grote bedrijven. bij de kleine bedrijven zitten prutsers bij maar soms ook echte vakmannen waar wij niet aan kunnen tippen of mensen die weg willen uit die schade wereld. Het is een erg mooi vak wat ook maar weinig mensen kunnen maar ik vind echt dat het kapot word gemaakt en partijen met 0,0  verstand van auto schade te veel macht hebben.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 20:36:22
Nog even reageren op de verdienste in de autoschade branche.
Wij vallen onder CAO kleinmetaal, 38 urige werkweek.
ben je onder de 23 jaar dan geldt het volgende.
Er zijn vier salaris categorieen: 1: W.M.L (Wettelijk Minimum Loon)
2:VMBO  3:vak diploma  4:voortgezet vak diploma.
Alle leerlingen die ik heb mogen begeleiden kregen ALLEMAAL te weinig salaris! -naughty- Ik heb dat wel weer recht kunnen zetten( 8 jaar OR ervaring -nana-) maar toch.... moest niet kunnen! Goed kijken is mijn advies dus :)
Ben je ouder dan 23 dan kom je in zgn "schalen" terecht: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, elke schaal heeft weer zijn tredes.
De Autoschadehersteller zit in schaal E of F.
Verder gaan functiejarenn mee tellen, en je kunt ingedeeld worden in 3 "groepen" van zelfstandigheid, dit is dus onderhandelbaar met je werkgever).
Het verhogen van mijn salaris, bovenop de geldende CAO, heb ik gedaan door in totaal 3x mijn werkgever voor de keuze te stellen: een salarisverhoging of ik ga bij de concurrent beginnen, ik ben uiteindelijk 1x verkast :)
Verder heb ik 1x overwogen het onderwijs in te gaan maar ik moest te veel salaris inleveren, licentie halen en kreeg geen zekerheid op een baan. Ik heb nu een meer dan ruim modaal inkomen en ben daar tevreden mee.
Ik ga bewust geen bedragen noemen, dat kan een vertekend beeld geven. Als er mensen zijn die wel specifieke informatie willen m.b.t. hun salaris dan wil ik dat via een PM verduidelijken.



Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 20:47:12
Arno, Wij hebben nu een nieuw systeem om uit te deuken, ben ff de naam kwijt, maar met die klemmetjes opzetten en met een grote klem zeg ma terugtrekken.
 wat heb jij liever? een achterscherm dat uitgedeukt is op de goede manier dan he? of hetzelfde achterscherm vernieuwen?
Bij het uitdeuken blijven ALLE originele kitnaden en puntlassen zitten de plaat blijft verzinkt tussen de puntlassen.
In veel gevallen kies ik dus voor uitdeuken, en dat veel plamuren valt in de meeste gevallen.
Een achterscherm doorhalen bij de achterklep kan een hele grote afstand zijn, ook al las je het met koper-silicium dam 'trekt' de plaat nog en moet er in veel gevallen nog veel plamuur op.
Vernieuwen is kwalitatief niet altijd beter, alles valt of staat natuurlijk bij het vakmanschap :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 01 okt 2011, 20:49:48
FF reageren op Arno 83 en sprint26.
Helaas herken ik de verhalen van sneller werken en kwaliteitsverlies en s'avonds doorwerken :(
Ik kan alleen vertellen hoe en waar ik werk. Ik werk al meer als 20 jaar in de autoschade en heb al heel veel veranderingen meegemaakt, uren registratie ,groene polis, watergedragen lakken, HVLP spuiten, steeds meer herstellen i.pv. vernieuwen, spotrepairs en deel reperaties, foto's maken van alle reparaties in de geschuurde plamuur voor de verzekeringsmaatschappijen enz enz.
Er zijn op dit moment ong. 1200 autoschadeherstelbedrijven in nederland. Er worden steeds minder schades gereden, oorzaken: verkeersveiligheid is toegenomen (rotondes , drempels en andere snelheids beperkende maatregelen) verder zijn de auto's steeds veiliger geworden ( wegligging ,banden, elektronische snufjes die de passieve veiligheid bevorderen). Ook komen er steeds meer kleine auto's op de weg die relatief gezien ook kleinere schades rijden (aan een grote dure auto kun je meer schade rijden en dus meer geld verdienen)
Het huidige schade aanbod kan verwerkt worden door 600 schade bedrijven i.p.v. de huidige 1200!!!
Er is o.a. door de grote verzekeringsmaaschappijen (ABS, Achmea, Tophertsel, Interpolis, Schade Garant ) een formule bedacht om het schadeaanbod te verdelen onder de bedrijven. (dit heet "gestuurde schadestroom" dus niet het werk van particulieren).
Bedrijven die in de "eerste kring" geplaatst worden daar gaat het eerste het werk naar toe. is er werk "over" dan gaat dat naar bedrijven in de "tweede kring".
Om in die "eerste kring" te komen moet een bedrijf aan strikte voorwaarden voldoen zoals gereedschap, kennis ,opleiding personeel enz enz. Verder moet  je 10% inleveren op je uurloon en mag je niet te veel vernieuwen maar moet je dus meer repareren, Lijkt op een wurg contract niet?
De kleinere (vaak ook minder kwalitatief) bedrijfjes worden de dupe en zullen andere bronnen aan moeten boren om het hoofd boven water te houden.
De kwaliteit van de reparaties gaat er bij ons zeker niet op achteruit!
Steekproeven door verzekeringsmaatschappijen (na de reparatie) worden veelvuldig uitgevoerd. Je kunt als bedrijf een "gele kaart" krijgen , een soort waarschuwing. Bij veelvuldige herhaling kun je je licentie kwijtraken!
Wij hebben heel veel jonge auto's te repareren en de eigenaren zijn vaak erg kritisch.
En wat overwerken betreft: ik heb misschien in al die jaren nog geen 10 uur overgewerkt!-thumbsup-
Kortom:je moet je onderscheiden als autoschade bedrijf, er zijn er gewoon te veel.
Ook ik heb in mezelf geinvesteerd in de loop der jaren, ik heb vele opleidingen /cursussen gevolgd(en vele in eigen tijd en op eigen kosten).Ik heb mij gespecialiseerd in jeugdigen en opleiding. Verder coach ik jongeren op emotioneel / sociaal gebied. Praktijk en stage begeleider is daarom ook een van mijn taken.
Ik heb misschien makkelijk lullen maar dit is mijn verhaal :)
Tip: Denk in mogelijkheden niet in on-mogelijkheden :)



Tja out of the box denken...... Maar ik ken het opleiden van jeugdigen, of je daar zo vrolijk van moet worden. Gelukkig valt het in de sector waar ik nu in werk wel mee, maar toch kom je er soms tegen -gert-. Dit is ook een groot onderdeel van mijn werk als verpleegkundige. Verder ben ik blij dat ik uit deze sector ben gestapt. Ik doe het werk wel voor de hobby, dus voor mijzelf. Verder klopt je verhaal als een bus. Wel merk ik dat er steeds meer mensen met de kleine beurs naar ons toe komen, waar geen mogelijkheden zijn worden deze toch gemaakt voor de klant. We hebben geen personeel en zitten gelukkig redelijk goedkoop met alle faciliteiten om net werk te kunnen maken. De cabine en het pand zijn al oud maar dat zegt mij niet zoveel. Natuurlijk werken we ook niet voor niets en moeten we er ook nog ons brood of mee bijverdienen.

Maar goed daar gaat dit topic niet over. we gaan maar weer voor de praktische kant van het schadewerk en niet de management kant.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 20:56:43
Klopt Sprint 26 maar wel leuk om er ff over te kletsen met je -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 01 okt 2011, 21:02:54
Klopt Sprint 26 maar wel leuk om er ff over te kletsen met je -thumbsup-


Ah geen probleem, alleen interesseer ik me voor het werk en niet voor de corupte wereld met verzekeringen en criminelen in stropdas die de centen opstrijken........ik denk dat dit topic beter is om mede-hobbyisten kennis mee te geven over het voorbewerken of aflakken van auto's.

trouwens zeg maar gewoon Ramon
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 21:21:36
ke Ramon,  van de andere kant is het ook weer goed dat er gekeken wordt naar de efficientie van alles, Als ik zie wat er, alleen al bij ons, weggegooid wordt.......wat nog gerepareerd kan worden -boehoe-
En die scherpe regels komen ook vanwege "fraude" van de bedrijven die activiteiten opgeven die ze niet uitvoeren (uitspuitzones opschrijven maar dan vervolgens rechtaf spuiten, sielijsten laten zitten, onderdlen als vervangen opschrijven maar wordt wel uitgedeukt, extra schade maken zodat grensdelen ook gespoten kunnen worden)
Als iedereen zich aan de regels zou houden dan zouden de premies een stuk lager zijn. Ik denk dat we de "schuldigen " moeten zoeken bij alle betrokkenen.
En nog iets: als mensen een schade betaald krijgen zijn ze vaak een stuk kritischer dan dat ze het zelf moesten betalen, de vraag is dan of ze de schade uberhaubt zouden laten maken :D
Wij als gebruikers hebben een grote invloed op de hoogte van de premies :)
Sorry ma blijft leuk deze gesprekjes :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op za, 01 okt 2011, 21:36:49
Arno, Wij hebben nu een nieuw systeem om uit te deuken, ben ff de naam kwijt, maar met die klemmetjes opzetten en met een grote klem zeg ma terugtrekken.
 wat heb jij liever? een achterscherm dat uitgedeukt is op de goede manier dan he? of hetzelfde achterscherm vernieuwen?
Bij het uitdeuken blijven ALLE originele kitnaden en puntlassen zitten de plaat blijft verzinkt tussen de puntlassen.
In veel gevallen kies ik dus voor uitdeuken, en dat veel plamuren valt in de meeste gevallen.
Een achterscherm doorhalen bij de achterklep kan een hele grote afstand zijn, ook al las je het met koper-silicium dam 'trekt' de plaat nog en moet er in veel gevallen nog veel plamuur op.
Vernieuwen is kwalitatief niet altijd beter, alles valt of staat natuurlijk bij het vakmanschap :)
miracle puller -dunno- Of je hebt het over echt iets nieuws? Mijn baas probeert ook vaak nieuw te ijn met gereedschappen. We hebben het ook vaak meteen. Hij koopt het vaak zodra er hi-teck op staat. Zo worden ook peper dure gereedschappen gekocht terwijl er niet getest is en dus in een hoek verdwijnen en nooit meer aangekeken worden. We krijgen ook vaak te horen dat mijn baas wel erg veel doet aan nieuwe technieken en gereedschappen. Wel leuk maar soms zit daar ook een mindere kant aan omdat er da verwacht word dat we wonderen kunnen verrichten wat nogwel eens tegen valt. Maargoed veel gereedschappen maken het werk wel makkelijker.


Wat je zegt met het achterscherm: dit is idd een punt wat goed overwogen moet worden. Een nieuw achterscherm hoeft zeker niet beter te zijn. Als je de originele puntlassen kunt laten zitten moet je dat doen.

Laatst hadden wij een auto met een plat achterscherm. Moest er uit getrokken worden. Scheur op de naad. Gaten door de spotter. Uiteindelijk nog niet goed te krijgen met het achterlicht, deuk was te scherp en de vouw kwam er niet uit. Toch een nieuw scherm gevraagd. Kreeg ik niet en ik moest een deel er uit zagen, in model kloppen en terug er in lassen.
Zo las je dus het uitgezagen stuk, de schuur op de naad en de gaten van de spotter. Daarna nog als een stukadoor aan het werk om het een beetje aardig te maken …….. In die gevallen denk ik dat een nieuw achterscherm toch beter was en ook sneller klaar was.

Dit soort dingen zijn ook wel een uitdaging natuurlijk en ik vind het niet altijd erg maar bij platte toyota deuren of voor schermen die 150 nieuwe kosten denk ik : Loop toch niet te beunen en hang er nieuw spul aan.

Ah geen probleem, alleen interesseer ik me voor het werk en niet voor de corupte wereld met verzekeringen en criminelen in stropdas die de centen opstrijken........ik denk dat dit topic beter is om mede-hobbyisten kennis mee te geven over het voorbewerken of aflakken van auto's.

trouwens zeg maar gewoon Ramon

Klopt! Het is een rare wereld tegenwoordig. Sommige vinden het wel prettig zo en andere hebben de broek op de enkels hangen van wat er allemaal gebeurd en hoe het gebeurd.

We gaan over op het tips geven aan mede forumers
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 21:43:54
Yep Miracle system!!
Maar dat verhaal met dat achterscherm..........dat heb ik nog nooit meegemaakt en komt bij ons niet voor. Bij twijfel met de schade opname wordt er met mij overleg gevoerd of wel of niet vernieuwen, ook met de plaatwerkers heb ik overleg. Stuk eruit halen in de vorm kloppen? en opnieuw erin lassen? hmmm bestel ik alsnog een nieuw achterscherm, is per saldo nog goedkoper,en ga in gesprek met diegene die de schade heeft opgenomen...nieuwe bril misschien? -nana-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 01 okt 2011, 21:51:38
ach ken het nog van toen, bazen die zich een dikke doen met high tech shit, willen voorop lopen. Zit hem in de persoonlijkheid, narcisme heet zoiets. Mijn vorige baas was ook zon gast en de werklui ergerden zich eraan kapot. Zij zouden allen liever 5tientjes of een honderd euro erbij willen hebben, maar een nieuwe bus of gereedschap is toch ff belangrijker dan gemotiveerd personeel dat aan de geng is.

Maar goed , deze discussie roept weer een reactie op...............laten we nu maar echt overgaan naar de leuke kant van ons beroep/ exberoep.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 21:57:19
Jah Ramon laten we dat maar doen, jammer dat je die ervaring hebt gehad, ik zie het gelukkig nog positief :)
vanaf nu : back to topic -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 01 okt 2011, 22:00:30
Jah Ramon laten we dat maar doen, jammer dat je die ervaring hebt gehad, ik zie het gelukkig nog positief :)
vanaf nu : back to topic -thumbsup-

Ik zie het nu ook positief. Heb trouwens ook een leuke tijd gehad hoor, zeker als jongens onder elkaar.......

back on-topic....

ik heb geen vragen :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op za, 01 okt 2011, 22:01:51
zo ramon jij beschrijft even gauw mijn baas. wij hebben alles t nieuwste + nieuwe caddy, transporter en crafter.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 22:09:23
Gelukkig Ramon want negativieteit brengt je niks, wij keeten ook heel wat af hoor, me and the boys uitlachen2
Shit ik zou on topic blijven, ik kan het ook niet laten -oops-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: arno83 op za, 01 okt 2011, 22:13:59
Gelukkig Ramon want negativieteit brengt je niks, wij keeten ook heel wat af hoor, me and the boys uitlachen2

Ja dat ken ik ook zeker. Vrijdag middag radio NL middag en polonaise door de tent. Soms is het groot feest en word er zelf te veel geouwehoerd. Dat houd het zeker leuk.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 01 okt 2011, 22:27:24
Ik werk voor te leven , ik leef niet voor te werken :)
Ik wil op de eerste plaats praktijkbegeleider zijn, daar ligt mijn voldoening/passie. Autoschade : automatische piloot vaak.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op wo, 12 okt 2011, 12:52:25
Kan ook in eigen topic, maar hier stonden al foto's van mijn 'schade' ;)

Ik kon het niet laten en heb het logo er aan de achterkant afgehaald. Na eerst te zijn geschrokken, heb ik het schoongemaakt en ziehier het resultaat:
(http://img8.imageshack.us/img8/442/img0565mp.jpg)
(http://img843.imageshack.us/img843/7499/img0564ci.jpg)

Logo was dus ook al overgeschilderd, eerst was het zwart groen geschilderd, erna weer zwart. Schoonmaken gaat moeilijk en wil het logo ook eigenlijk niet terug plaatsen...
Wat is de meest snelle oplossing om dit weer toonbaar te maken? (of gewoon even de winter door?)


Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Bas op wo, 12 okt 2011, 13:01:58
Is het verroest staal rondom dat plastic dopje? Het lijkt haast wel polyester op de foto?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op wo, 12 okt 2011, 13:15:31
Het is een of ander dik zwart goedje rondom het plastic dopje  -dunno- Het is keihard en zou het er alleen af kunnen bikken...Daaronder zit roest...
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Bas op wo, 12 okt 2011, 13:31:32
Grote kans dat je na het schoonmaken een groot gat in de klep overhoudt...

Het snelste is in dat geval een ander kapje vinden in de juiste kleur. Anders wordt het dichtlassen en overspuiten.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op wo, 12 okt 2011, 13:36:13
 ??
Wat voor kapje bedoel je?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: C1Rob op wo, 12 okt 2011, 13:49:05
??
Wat voor kapje bedoel je?
achterklep ben ik bang  -dunno-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: EveG40 op wo, 12 okt 2011, 13:53:22
 -gert- jeetje...

Maakt eigenlijk ook niet uit, dat ding is al in 2 kleuren groen...

Maar voor nu dan maar zo laten? Logo terugplaatsen is ook niets...
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op wo, 12 okt 2011, 23:25:15
Ik zou toch de roest even aanpakken en later afwerken, T'is nu nog wel te fixen met wat handenarbeid!

Dit is geen gek spul en het schijnt te reageren met ijzer-oxidatie, ik heb nog geen ervaring op de lange termijn  -dunno-
http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=7&sid=410&pid=7162&detail=true
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op ma, 17 okt 2011, 19:18:02
 -boehoe- Ik ben bang dat de roest ook in de binnenkant van de klep zit aargh.gif
Zo goed mogelijk weghalen en epoxy-primer gebruiken, daarna aflakken.
Het blijft een lapmiddel
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op zo, 23 okt 2011, 22:11:12
Schuurpapier!

Wat voor....?
Wanneer ?
Hoe?
Waarmee?
Waarom?

Reden: krijg steeds van die korreltjes van stof dat zich ophoopt, word er een beetje gek van :P
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op zo, 23 okt 2011, 23:08:51
Schuurpapier!

Wat voor....?
Wanneer ?
Hoe?
Waarmee?
Waarom?

Reden: krijg steeds van die korreltjes van stof dat zich ophoopt, word er een beetje gek van :P

kwalitatief goed schuurpapier en een stofzuiger??

ja het slibt altijd wel vol, maar goed papier minder. er zijn blokken om mee te schuren waar je op t einde een stofzuiger kunt zetten, hap je zelf ook minder stof.....
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op zo, 23 okt 2011, 23:16:03
En hoe dan, met draaiende bewegingen of rechte lijnen.
Hoe groot zijn die blokken?
Heb nu een bestaande laag geschuurd met 400, is dat te fijn?
Tot hoever/waar begin je alvorens het plamuren?

Waarmee plamuur je?
Heb nog fijnplamuur staan van Motip maar hoe diep mag de deuk zijn?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op ma, 24 okt 2011, 22:54:38
hmmm MK1, ik denk dat de lak die je nu schuurt een 1K is, omdat je schuurpapier zo volloopt. probeer es een lapje met thinner en was de lak eraf, tis hoogstwaarschijnlijk bijgetipt.
slijp met een tolletje of dremel de roest zoveel mogelijk weg en schuur de randjes uit met P400,
plamuur de blanke plaats en zorg ervoor dat je niet te ver plamuurt.
primeren en Bijtippen of spuiten( Spot-repair maken)met een 2K lak.
Nogmaals: het blijft beunwerk, en je moet ervaring hebben om dit netjes te kunnen bijwerken.
Sorry MK1 ma het is nu eenmaal specialistenwerk  -ja-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op ma, 24 okt 2011, 23:13:32
1: Mijn hele auto bijgetipt, lijkt me niet.
2: Met thinner dus plaatselijk (proberen) de lak weg te poetsen.
3: machinaal ijzer blank maken en dan vloeiend uitschuren
4: Niet te ver plamuren=> alleen de deuk, anders krijg je een "bult".
5: Bijna Elk paneel moet helemaal worden gespoten.
6: Beunwerk? Ik kan het altijd nog door jou laten doen toch?  -nana-

Specialist ben ik niet maar heb wel 7 jaar ervaring in de polyester en lever klantgerichte oplossingen voor allehande problemen ook bij derden (voor een werkgever en met mijn eigen bedrijfje) maar ga geen wedstrijd van kennis maken. Vind je opmerking ook een beetje negatief. Ik kan me beter goed gaan voorbereiden ipv steeds op mijn bek gaan. Het is ook een gevoelsvak maar aangezien ik het toch maar eens zelf wil gaan proberen ivm mijn budget ga ik hier lekker veel vragen stellen. Dit topic is ook gestart dacht ik omdat het vragen andere topics vervuilt.

Wil nog steeds graag weten welke merken er door de "specialisten" worden gebruikt en waar eventueel te koop?

iemand nog tips en tricks wat het iets makkelijker maakt?
Alvast bedankt!
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: martijn op di, 25 okt 2011, 06:53:11


Specialist ben ik niet maar heb wel 7 jaar ervaring in de polyester maar ga geen wedstrijd van kennis maken. Vind je opmerking ook een beetje negatief. Ik kan me beter goed gaan voorbereiden ipv steeds op mijn bek gaan. Het is ook een gevoelsvak maar aangezien ik het toch maar eens zelf wil gaan proberen ivm mijn budget ga ik hier lekker veel vragen stellen. Dit topic is ook gestart dacht ik omdat het vragen andere topics vervuilt.



 withstupid  een topic om tips te geven dat elke keer eindigt dat je:
a. eerst een opleiding moet gaan volgen
b. een loods met spuitcabine en goede apparatuur moet gaan kopen
c. het daarna beter door je personeel kan laten doen....

daar heb je niet veel aan..

@MK1 madness;

Ik heb mijn auto ook plaatselijk bijgewerkt, als je goed kijkt zie je het, maar het ziet er echt wel netjes uit. Mijn voldoening zit ook in het feit dat ik het zelf gedaan heb, dan mag het ook  ietsje minder zijn.

Mijn tips; ik schuur met een excentrische machine (simpele bosch) de panelen, daarna plamuren (2K fijnplamuur van de Brezan, merk Presto).
Daarna met een schuurblok van grof naar fijn opschuren in een haaks patroon (horizontaal/verticaal /horizontaal/verticaal etc. etc., totdat de plamuurplek steeds vlakker wordt en je bijna weer gelijk bent aan de originele lak.
Op het einde maak ik steeds meer een draaiende beweging met een korrel 400
Laten drogen
Lichtjes nevelen met matzwart en met korrel 600 naschuren (ter controle op vlakheid)
Eventueel nog bijschuren/bijwerken waar nodig met plamuur
Primer aanbrengen (ik gebruik Motip)
Drogen, goed nalopen met een lamp (liefst binnen) om te controleren of je nog rimpels/overgangen ziet
Daarna in 3 a 4 lagen de kleur aanbrengen, in niet te dikke lagen, met tussenpozen van ongeveer 10 minuten.

Zo gaat het bij al enkele keren vrij goed, als je het een beetje in de vingers hebt en rustig te werk gaat lukt het wel.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op di, 25 okt 2011, 15:13:45
Bedankt! Duidelijk verhaal! Gelukkig gaat me het plamuren wel goed af, het schuren vaak wat minder.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op wo, 26 okt 2011, 08:42:47
Je vroeg nog tips mbt keuze van papier......we hebben het er al eens over gehad. als je gewoon 3m koopt dan weet je dat je goed papier hebt. wij gebruiken ook wel eens ander papier maar dat moet ik eens kijken wat de naam is. Gebruik plamuur en papier van een goe merk dan heb je minder gezeik. Stofzuiger is ook handig. Mijn 3m blokken hebben een aansluiting voor een zuiger...

Vroeger werd er plamuur nat geschuurd, tegenwoordig niet meer ivm het poreuze en vocht. Dus droog schuren. Een deuk het leifst helemaal blank schuren en randen goed uitschuren, dus geen plamuur op lak. Wel op een epox. Scuren mag van zo grof tot P220 , daar plamuur je op. Plamuur schuur je liefst met blokken of je moet al rechte handen hebben. Het is een gevoel, hoe je schuurt ligt een beetje aan de plek en de grootte van de deuk. In de regel schuur je van L naar R en van B naar Beneden, daarbij mag je ook roteren, dat merk je wel, wat het nodig heeft om goed te worden zeg maar. Plamuur kun je met P80 beginnen, maar zorg ervoor dat je alle stappen van niet  meet dan 100 terug schuurt. Dus P80 -120-220-320 , zo doe ik het , natuurlijk kunnen de stappen ook anders zijn, ik hd in ieder geval deze. Om te zien of er nog krassen tijdens het in stappen terug schuren aanwezig zijn kun je controle poeder kopen. Een potje met zwart stofje wat je erop doet en als je scuurt zie je randjes en krassen van de vorige stap. Ook kun je hiervoor een spuitbusje matzwart gebruiken. Op P320 spuit je primer, niet te fijn want dan krijg je problems met hechten. Tussenstappen kun je als de deuk strak is ook terugschuren met de ex.rot.machine. Maar dat doe je als je handig en vaardiger bent. Dellen war de primer ook komt kun je matteren met p320. Primer erop. deze schuur je met de machine glad, gebruik ik meestal p400 of p500, ligt eraan of er een metallic of een unikleur opkomt. Metallic zie je sneller krasjes in de aflak. De plamuurplek weet je dus je kunt ervoor kiezen om de plek waar dus de primer al opzit nog even te blokken met een p320 of 360. Daarna naschuren met p500. Randjes kun je evt met p1000waterproof doen.

zo doe ik t.....maar geloof dat dit verhaal al ergens stond  -thumbsup-

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op wo, 26 okt 2011, 12:30:31
We hebben er hier al een beetje over gebabbeld en via pb ook heel veel aan je adviezen gehad. Deze details zijn me nu wel een heel stuk duidelijker  -thumbsup-
Die blokken en schuurpapier zijn bij de automaterialen handel gewoon te krijgen? Ik werd laatst raar aan gekeken bij de wat fijnere soorten.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op wo, 26 okt 2011, 19:38:59
 -klappen- Petje af, Sprint 26!!
Klopt als een zwerende vinger wat je daar zegt!
Klasse :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op wo, 26 okt 2011, 21:48:45
We hebben er hier al een beetje over gebabbeld en via pb ook heel veel aan je adviezen gehad. Deze details zijn me nu wel een heel stuk duidelijker  -thumbsup-
Die blokken en schuurpapier zijn bij de automaterialen handel gewoon te krijgen? Ik werd laatst raar aan gekeken bij de wat fijnere soorten.

Droog papier heb je geloof ik al van p40 /p60 tot p1000 of meer. Ik gebruik enkel voor plamuur van 80 tot 320, hierop de primer. Primer schuren met p500 en dan de delen waar uitgespoten moet worden daar komt voor te matteren een p1000 droog overheen met machine. Het schuren van plamuur is een handigheid. Je kunt ook voor het begin al veel strakschuren met een machine, daarn blokken.

Bij wat voor een zaak ben je geweest, gewoon een automaterialen zaak. Ga eens bij een speciaalzaak kijken  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op do, 27 okt 2011, 22:56:18
Ze zullen wel raar hebben gekeken omdat er nooit naar gevraagd word. Ik heb een beetje gegoogeld maar hier in de buurt vind alleen de schade/herstelbedrijven maar geen "winkels". Misschien kan iemand een naam noemen of goede sites?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 27 okt 2011, 22:57:45
Een professioneel verfbedrijf, waar ze autolakken mengen/verkopen...
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op do, 27 okt 2011, 23:01:11
Doen ze bij de materialenhandel, loopt de hele dag een menger rond.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 27 okt 2011, 23:38:11
Lezen, Ronnie:
Een professioneel verfbedrijf, waar ze autolakken mengen/verkopen...


Welke stad?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op do, 27 okt 2011, 23:41:29
Citaat
waar ze autolakken mengen/verkopen

vandaar mijn antwoord

Ik heb het eerste wel gelezen, maar ken er niet 1 hier in een straal van 25 km, daarbuiten ook niet trouwens -dunno-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 28 okt 2011, 00:00:54
Effe naar Zwolle (http://www.deverfgrossier.nl/) of naar Tuk (Verfhandel de Vos)? -dunno-     
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op vr, 28 okt 2011, 12:28:25
Das een goeie link, zal vanavond ff verder kijken!
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op vr, 11 nov 2011, 21:53:20
Ik heb voor €35 p/l basislak/blankelak op het oog. Is dat een redelijke prijs ?(Ik zit bij mijn normale leverancier op €42,50 op wens van de normale spuiter ivm met het merk).
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op vr, 11 nov 2011, 23:01:52
vergeet niet dat er verdunner en verharder bij komt? De prijs is niet verkeerd verder :)
ps:denk eraan dat een spuiter laat zien hoe de voorbewerker zijn werk gedaan heeft.......de blanke lak werkt als een vergrootglas. laat je klus door een pro uitvoeren anders kun je je afvragen of je zoveel geld wilt uitgeven voor de lak.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op za, 12 nov 2011, 10:19:40
 :) Je hebt wel heel weinig vertrouwen in me hé? Je geeft me weer het gevoel dat ik het niet zelf moet gaan doen of het zelf regelen. Deze opmerkingen hebben geen toegevoegde waarde ondanks dat het je vakgebied is. Nogmaals : mijn klanten heb ik nooit horen klagen en ik kan echt wel zien of iets strak is of niet, ik heb geen bril nodig. Zelfs "pro's", zoals jij je zelf o.a. noemt, maken fouten toch? 
Je hebt het over verharder bij een 1k basislak en blanke lak, verklaar je nader?

Voor die prijs is het dus niet gek. Bestelling geplaatst  -nana-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: patrick86c op za, 12 nov 2011, 11:48:46
 -goodjob- Ronnie
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op za, 12 nov 2011, 12:14:47
 -off-  nuttige -foto- worden gemaakt ;)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 12 nov 2011, 21:21:30
-off-  nuttige -foto- worden gemaakt ;)

Ben wel benieuwd naar je resultaat. Laat foto maar komen.....ben je er al aan bezig en wat ben je aan het doen?

Zelf spuiten kan.....zeker proberen  -thumbsup-, aldoende krijg je er steeds meer feeling voor en heb je voor jou de juiste producten. Fouten maakt iedereen, Kijk naar mijn klus  -dunno- . En heb in mijn schadeherstel periode ook wel eens een klusje minder mooi gemaakt dan het ander. Vaak kwam dat ook door tijdsdruk of kosten. Het mag allemaal niets kosten, moet vandaag al klaar en het result moet 1000 % zijn.

Wel zul je als je zoekende bent leergeld betalen. Wel tof dat je zelf aan de slag bent/gaat. Mocht ik je kunnen helpen dan hoor ik t wel. bied je hulp aan, maar weet ook niet alles  :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op za, 12 nov 2011, 22:09:04
 -thanks-, weet ik toch.
In de originele motorkap zaten twee deukjes, de tweede kwam tevoorschijn bij het verwijderen van de zwarte verf. Die verf lostte op met graffiti verwijderaar trouwens. Ik heb doorgeschuurd tot het blanke metaal en de randen uitgeschuurd. Daarna met een 2k fijnplamuur van Motip opgevuld, dwz opgezet tot de randen van het uitgeschuurde vlak, iets opliggend. Ik laat het even zo, hij staat in de schuur redelijk droog en de temperatuur is iets constanter zodat de uitharding beter kan geschieden. Bij die potjes word er vaak teveel verharder bij de plamuur gedaan wat de kwaliteit niet ten goede komt. Ik laat het lekker rustig afkoelen en uitreageren. Dinsdag ff schuren en nog een laagje spuitplamuur erop en dan kan er een primer op. Het spuiten duurt nog wel ff, eerst langzaam de auto rondom van grote deuken ontdoen. Dan een zaterdag de kleine deukjes pakken en alles schuren. Dan zal de week erna de verf er wel op gaan.


De foto's komen online als mijn "snelle" computer het weer doet....
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 12 nov 2011, 23:40:03
Poeh poeh MK1, hoe lang zijn je teentjes? en hoe kort is je lontje? :)
Wie zegt dat ik weinig vertrouwen in je heb? En ik zou je WEER het gevoel geven dat je iets niet zelf moet doen of regelen?  -dunno- Fijn dat je geen bril nodig hebt en dat jouw klanten nooit klagen. Super kerel dat jij kunt zien of iets strak is of niet, fijn voor je! En jah fouten maken we allemaal.Ik heb echt niet de intentie om iemand de les te lezen of om hem/haar een naar gevoel te bezorgen. Dat jij mijn woorden dusdanig interpreteerd.....tja daar kan ik niks aan veranderen dat is jouw keuze. Ik hoop niet dat je je vaker zo aangevallen voelt, dan hoef je je nl ook niet zo vaak te verdedigen. Je zou in het vervolg ook eens kunnen vragen of mensen het ook zo bedoelen i.p.v. direct conclusies te trekken. -thumbsup-
Oh jah....jij schreef: Ik heb voor €35 p/l basislak/blankelak op het oog. , ik gaf als tip de verharder en de verdunning niet te vergeten. Vervolgens wil je dat ik me nader verklaar, welnu: ik weet niet wat je bedoeld maar 1K basislak moet verdund worden, dit geldt ook voor blanke lak waar dan ook nog verharder bij komt.
Succes met je klus :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op zo, 13 nov 2011, 00:07:21
Ik had niet genoeg smileys blijkbaar om gewoon duidelijk te zijn....sorry. -oops- :( -hug- -thumbsup-

Als het moet vragen: "Hoe wil je dat ik dit interpreteer dan?":
Citaat
Sorry MK1 ma het is nu eenmaal specialistenwerk 

Citaat
laat je klus door een pro uitvoeren

Over de 1k: Gewoon een serieuze vraag dacht ik. Bedankt voor je antwoord, duidelijk  -thanks-  -notworthy- -goodjob-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op zo, 13 nov 2011, 00:09:46
-thanks-, weet ik toch.
In de originele motorkap zaten twee deukjes, de tweede kwam tevoorschijn bij het verwijderen van de zwarte verf. Die verf lostte op met graffiti verwijderaar trouwens. Ik heb doorgeschuurd tot het blanke metaal en de randen uitgeschuurd. Daarna met een 2k fijnplamuur van Motip opgevuld, dwz opgezet tot de randen van het uitgeschuurde vlak, iets opliggend. Ik laat het even zo, hij staat in de schuur redelijk droog en de temperatuur is iets constanter zodat de uitharding beter kan geschieden. Bij die potjes word er vaak teveel verharder bij de plamuur gedaan wat de kwaliteit niet ten goede komt. Ik laat het lekker rustig afkoelen en uitreageren. Dinsdag ff schuren en nog een laagje spuitplamuur erop en dan kan er een primer op. Het spuiten duurt nog wel ff, eerst langzaam de auto rondom van grote deuken ontdoen. Dan een zaterdag de kleine deukjes pakken en alles schuren. Dan zal de week erna de verf er wel op gaan.


De foto's komen online als mijn "snelle" computer het weer doet....

Nog toevoegingen, positieve of "dat zou ik anders doen" opmerkingen? Ik sta er serieus voor open, deel ze aub?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op zo, 13 nov 2011, 00:38:29

Heej MK1, niks sorry hoor, hoeft helemaal niet :) waarvoor en voor wie zou jij je moeten verontschuldigen? Jij zegt wat je zegt en ik zie het soms anders, daar is niks mis mee wat mij betreft :)
Ik vind het alleen jammer dat je je zo verdedigd, dat doe je alleen maar als je je aangevallen voelt en dat is nou net wat niet mijn bedoeling was. Ik ben misschien wel niet duidelijk genoeg geweest, dat kan toch ook? :)
Even terug komen op jouw vraag hoe jij dit ( Sorry MK1 ma het is nu eenmaal specialistenwerk  en 
laat je klus door een pro uitvoeren )moet interpreteren: A: gezien jouw reactie heb jij dit al geinterpreteerd :) en B: Je MOET helemaal niks beste MK1, ik geef geen waarde oordeel over jouw en/of jouw kennis/kunde. Het zegt misschien iets over jezelf -ja-
Misschien ben JIJ zelf wel die pro en specialist, ik weet het niet. Als jij jezelf die klus toevertrouwd, gewoon doen! Dan ben jij die pro en die specialist. Dat zou toch ook kunnen? :) -hug-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op zo, 13 nov 2011, 07:11:41
Aaaaaahhhhhhhhhhh -hug-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op zo, 13 nov 2011, 09:38:43
Ik had hier een heel verhaal getypt maar genoeg  -off-
Geen op- of aanmerkingen dus  -hug-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op zo, 13 nov 2011, 21:17:23
 -love-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op ma, 05 dec 2011, 17:20:49
Hier mijn probleem maar eens in de groep gooien .

Ik ben bezig met het spuiten van een booskijker , nu laat alleen op een paar plekken de lak na het spuiten meteen los .
Heb omdat de vorige lak er gehavend uit zag tot op het plastic alle verf er af geschuurd .
Daarna heb ik de booskijker met een kunststsof primer behandeld , en ik dacht hem daarna wel even in de grondverf te zeten .
Nou niet dus de verf rimpelt gewoon omhoog , iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?
Heb al 2 keer deze behandeling gedaan maar blijf het probleem houden .
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: patrick86c op ma, 05 dec 2011, 17:40:36
Alles van het zelfde merk spuitbussen?
En wat is de omgevings temperatuur waar je spuit?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op ma, 05 dec 2011, 19:00:55
Alles van het zelfde merk inderdaad spuit op kamer temperatuur omdat het in de schuur te koud is  -naughty-
Het zijn ook maar een aantal plekken van de booskijker waar de verf opbolt .
Heb zelf nog even gedacht aan siliconenspray of iets in die geest wat op de booskijker zou kunnen zitten .
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: RoelG op ma, 05 dec 2011, 19:51:42
Alles van het zelfde merk inderdaad spuit op kamer temperatuur omdat het in de schuur te koud is  -naughty-
Het zijn ook maar een aantal plekken van de booskijker waar de verf opbolt .
Heb zelf nog even gedacht aan siliconenspray of iets in die geest wat op de booskijker zou kunnen zitten .

niet ontvet dan?  -dunno-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op ma, 05 dec 2011, 20:03:15
Ik heb het probleem in een pb eens voorgelegd aan Ramon:

Citaat
Ja je moet opletten met bumpers die bv in de wax gezet zijn of met olie ingesmeerd worden om ze mooi zwart te doen lijken.

Beide is goed, ik schuur de bumpers ook altijd met p220 en daarna goed schhonmaken. Van ICI autocolor hadden we bij mijn vorige werkgever van die vloeistof om te reinigen. Daar was dan ook weer de kunsstofprimr op aangepast en daarbij hoorde ook weer de primer. Het best is dus passende producten gebruiken.


Citaat
Ik was ze na het schuren altijd goed met thinner of siliconenverwijderaar. Ik heb er ook geen speciaal reinigingsmiddel voor. Vroeger hadden we zon spul wat je in je schuurwater moest doen en dan met een matje schuren.

Het probleem met kunststof is dat als het gesmeerd is met producten dan kunnen deze stoffen na het spuiten uit het kunsstof komen en voor problemen zorgen.

De thinner deed bij mij het probleem oplossen.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: RoelG op ma, 05 dec 2011, 20:07:54
Ik heb het probleem in een pb eens voorgelegd aan Ramon:

De thinner deed bij mij het probleem oplossen.

idd altijd met thinner gedaan  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op ma, 05 dec 2011, 20:17:28
niet ontvet dan?  -dunno-

Ontvetten doe ik met thinner .
Zal eens kijken of ik morgen een foto kan plaatsen van wat er gebeurd .
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op ma, 05 dec 2011, 20:21:13
Oh ooh, ramp-foto's.... Staan ook in mijn geheugen. -boehoe-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op ma, 05 dec 2011, 20:32:52
je doet eigenlijk niet veel verkeerd...

schuren, ontvetten, temperatuur, kunststof primer, primer en dan weer schren en entjes aflakken.

Ik neem aan dat het kunststof al eerder ook een kleur had? dus dat er allerlei reinigingsmiddelen opzitten is onwaarschijnlijk.
Wat je misschien wel vergeten betn is het dun opbouwen van de lakken. bij dit soort klusjes leg ik er na het ontvetten vaak eerst een heel dun laagje op, zo kun je zien wat het doet, daarna nog een keer dun en dan het laatste laagje iets dikker. Dit kn je bv ook met het opbouwen van de lak doen.

als het spoilertje echt heel netjes en gaaf is kun je na de primer ook kleur spuiten. Maar dit ligt ook weer aan het systeem.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op ma, 05 dec 2011, 21:05:21
De spoiler heeft minstens 2 kleuren gehad voor zover ik kan zien .
Heb de eerste keer ook dun gespoten het zwart schemerde nog door , heb met tussenpozen van ongeveer 10 min verschillende lagen grondeverf aangebracht .
In eerste instantie zag ik ook niks maar naarmate de laag dikker werd zie je het opbollen .
Het komt eigenlijk alleen boven op de spoiler voor , in de gluef waar ook de gaten voor de bevestiging zitten .
Moet wel zeggen dat de lak die erop zat er zeer slecht op zat , vandaar ook dat ik tot op het plastic het verf eraf heb geschuurd .

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op di, 06 dec 2011, 22:59:57
hm kunststof spuiten geeft vaak problemen....
Wat Sprint zegt sluit ik me bij aan.
Wat algemene info:
Wij hebben van Sikkens een spuitbus primer die geschikt is voor (bijna) alle kunststoffen.
Het advies van Sikkens is echter om een 2K  kunststof primer te gebruiken.
Achter op het spoilertje staat een code bv: PP, PE of iets dergelijks, dit geeft het soort kunststof aan.
Sommige kunststoffen zijn eenvoudigweg niet te spuiten (denk aan bv jerrycans)
Ik verwacht niet dat een booskijker van dit soort kunststof geamaakt is, maar je klachten lijken er wel op.
Je kunt een test uitvoeren om te kijken of kuststof te spuiten is of niet: snij een reepje kunststsof af en steek het aan. Blijft het vlammetje rustig branden zoals een kaars dan is het niet te spuiten. Brand het vlammetje onregelmatig en vallen er druppels vanaf dan is het wel te spuiten.
Ik kan je, als je wilt, ook de tabel geven, kun je alle voorkomende kunstoffen zelf nazien.
Maar dan nog: wij krijgen nieuwe bumpers aangeleverd in de primer, die vervolgens totaal niet hecht, wat moet je dan?
Als wij nieuwe bumper krijgen die niet in de primer zitten dan moeten ze met warm water met shampoo afgewassen worden en dan een half uur stoken in de cabine. Dit is om het "vet" dat in de persmal zit uit de bumper te laten "zweten".
Het blijft opletten met kunststof, gelukkig gaat het bij ons zelden mis.

Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op di, 06 dec 2011, 23:42:41
Ik zeg: plaatsen die tabel, dan heeft iedereen er wat aan!  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op wo, 07 dec 2011, 13:10:56
Zal vandaag of morgen weer is de spoiler schuren tot aan het plastic en weer van voren af aan beginnen .
De afgelopen 3 dagen ben ik met hele andere dingen bezig geweest dan de polo  :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op vr, 09 dec 2011, 22:46:38
nou, hier de beloofde info voor het spuiten / voorbewerken van kunststoffen.  :)
Ik plaats de technische informatie van Sikkens, de produktlijn die wij gebruiken.
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op za, 10 dec 2011, 00:12:12
Vanmiddag/vanavond weer fanatiek aan het schuren/spuiten geweest .
Het resultaat tot nu toe ziet er veelbelovend uit .
Denk dat ik te snel na het afnemen met thinner ben gaan spuiten ofzo , want heb nu geen last meer van opbollende lak  -dunno-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op za, 10 dec 2011, 00:20:39
Vanmiddag/vanavond weer fanatiek aan het schuren/spuiten geweest .
Het resultaat tot nu toe ziet er veelbelovend uit .
Denk dat ik te snel na het afnemen met thinner ben gaan spuiten ofzo , want heb nu geen last meer van opbollende lak  -dunno-


julion klopt, was het vergeten van de codes en de passende primers -thumbsup-

Raymond succes, en result misschien even visueel maken -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op za, 10 dec 2011, 00:23:29
Ligt nog te drogen Ramon , maar het resultaat zal zeker te zien zijn hier  :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op za, 10 dec 2011, 10:17:48
Handige info Julion!

Ben ook wel benieuwd naar het eindresultaat!
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 10 dec 2011, 23:16:24
 -oops- thks!
Als het nou helemaal niet lukt Raymond, dan wil ik het voor je doen volgens de , nu bekende, Sikkens methode  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op za, 10 dec 2011, 23:19:28
 -dunno-  -oops- Julion?
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op za, 10 dec 2011, 23:24:26
thks is voor je compliment en " -oops- " das een beetje blozen :)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: mk1-madness op za, 10 dec 2011, 23:26:06
 -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op zo, 11 dec 2011, 02:10:29
Het is gelukt alleen nog even nat schuren en blanke lak er over heen  :)
Thanks voor het aanbod Julion  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op zo, 11 dec 2011, 14:54:57
doorzetterje jij, I love it  -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Raymon op ma, 19 dec 2011, 00:51:36
En dit is het resultaat , ligt nu te drogen van staat net in de blanke lak  :)

(http://i42.tinypic.com/9urlap.jpg)
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: Julion op ma, 19 dec 2011, 18:52:36
Klussen met forum-kijkers   -thumbsup-
Titel: Re: Autoschade herstellen, voorbewerken en spuiten?
Bericht door: sprint26 op ma, 19 dec 2011, 20:14:02
hey...goed bezig ;)