Het Polo86c Register
Algemeen forum => Voorstellen => Topic gestart door: mecanieker op di, 06 dec 2016, 22:33:11
-
Altijd wou ik al een "bike powered" auto maken. na lang zoeken een polo gevonden.
Reeds 1 jaartje ben ik aan het bouwen aan het wagentje. Op zich vooral omdat ik het ooit eens wou maken, niet omdat het razend snel zal zijn.
origineel was de polo een diesel en is nu dus een 1000cc komende van een Honda cbr. de wagen heb ik RWD gemaakt. alvast enkele foto's.
klaar is hij nog niet, ik kwam op het forum omdat ik de voorophanging wou regelbaar maken en wou weten wat ik zou nodig hebben om dit "DIY" te kunnen doen.
na wat zoeken kan ik al één en ander wel vinden, alle tips welkom. zoals hij nu staat ligt hij vooraan op het eind van zijn schokdemper, niet ideaal dus. (als wijze van testfit heb ik de originele veren afgezaagd, wat echt niet ideaal is maar wel goed om dan op te meten)
Zoals gezegd is hij nog niet klaar, motor loopt, ophanging achter zit er onder, rempomp aangepast. nog wat kleine zaken af te werken voor een eerst "testrit" om dan vervolgens alles opnieuw te demonteren en piekfijn in orde te maken en te schilderen.
wat denken jullie van een dergelijke ombouw ? :-)
(https://www.mupload.nl/img/cmdzv98ddjw5k.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/ctwbuyy7z2ipp.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/9vfsdsgokryeo.jpg)
-
nog enkele fotos
(https://www.mupload.nl/img/u5xdjza0kgx6p.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/7ogkc7dyw3bwj.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/va0hbmjk1sfrd.jpg)
-
(https://www.mupload.nl/img/rgzjfqrsqmljp.jpg)
-
-welkom- en -hitit-
Dit is wel heel leuk om te zien, wat voor achteras heb je gebruikt?
-
Errug leuk! Vooral ook benieuwd naar de specs van de RWD-conversie: welke as, en welke cardan?
-
Allereerst ik doe het je niet na om een polo rwd te bouwen.
Anderszijds vind ik het er nogal knullig uitzien en eigenlijk zonde dat je zo op de foto een nette koets onherstelbaar hebt toegetakeld.
Een voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de ophanging van je motor aan de bestuurderszijde deze gaat geheid je motor laten torderen .
Tevens heb je mijn inziens wel heel willekeurig de slijptol in je koets gezet .
Vergeet niet dat je om een mening vroeg en deze nu dus gehad hebt :)
-
:) De achteras komt van een Opel kadett en is aangepast om ze er onder te krijgen. De Kardan is maatwerk, maar als basis ook deze van de kadett.
De slijptol heeft inderdaad behoorlijk wat werk verricht 😀
Bedoeling is na er eens mee gereden te hebben de bodem volledig vlak te maken vandaar de wat "ruwe" vormen. Eerst zien hoe het wagentje zal rijden om dan alles nog bij te sturen waar nodig. Er is helaas geen handboek van hoe we zo iets moeten maken het is van "probleem" naar "probleem"
Tips voor die voorste "coilovers" ?
-
Ingekorte dempers + verlagingsveren monteren (zoals bij iedere fatsoenlijk verlaging) en klaar toch?
Anders snap ik 't probleem nog niet -dunno-
-
gaaf project, ben benieuwt hoe je ermee verder gaat (vooral qua tunnel lassen enzo)
-
Ingekorte dempers + verlagingsveren monteren (zoals bij iedere fatsoenlijk verlaging) en klaar toch?
Anders snap ik 't probleem nog niet -dunno-
voorstel van dempers en veren ? ik las reeds links en rechts dat men ook de arm waar het stuurhuis aan zit verlaagd.
Ik dien er mee rekening te houden dat het gewicht op de vooras lager is dan origineel. wanneer ik de diesel motor demonteerde kwam de wagen zo'n 8 cm naar boven, gezien de motor nu behoorlijk lichter is dien ik meer te zakken om dat te compenseren. ik kan niet duidelijk vinden waar we dergelijke zaken best kopen of wat jullie zoal doen. passen jullie eventueel originele dempers aan ? dat is me niet zo duidelijk terug te vinden.
Allereerst ik doe het je niet na om een polo rwd te bouwen.
Anderszijds vind ik het er nogal knullig uitzien en eigenlijk zonde dat je zo op de foto een nette koets onherstelbaar hebt toegetakeld.
Een voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de ophanging van je motor aan de bestuurderszijde deze gaat geheid je motor laten torderen .
Tevens heb je mijn inziens wel heel willekeurig de slijptol in je koets gezet .
Vergeet niet dat je om een mening vroeg en deze nu dus gehad hebt :)
uiteraard het is iedere zijn mening, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde ! verschillende vrienden van me denken er hetzelfde over zoals u Raymon :-)
zoals verteld is het voor mij het plezier van het bouwen en de verschillende raadsels die erbij komen op te lossen of er een oplossing voor te zoeken. bovenal die ik alles met een beperkt budget en zoek zoveel mogelijk te her gebruiken.
de meest ingrijpende verbouwing is de midden tunnel. Alle andere zaken zijn zoveel mogelijk op originele punten aangepast, bij de achteras kan er zo weer de originele onder :-)
-
Gaaf! Kan niet wachten op de eerste beelden van een driftende polo 2 -naughty-
-
Dat je koets omhoog kwam toen de diesel eruit ging is niet vreemd, de diesel heeft juist sterkere veren vanwege het hogere gewicht op de vooras. Er zijn diverse verlagingskits te verkrijgen (veer+demper) waarmee je wel omlaag kunt. ik denk dat de pitman-arm verlagen veel te veel werk is voor jouw auto, dat is echt als je 80+ omlaag wil en je stuurstangen raken je kas...
-
ik ben wel liefhebber -thumbsup-
en een polo koetswerk met de slijptol bewerken om zo iets te maken vind ik minder erg als hem maar laten wegroesten -klus-
-
Die 2 stalen platen aan weerszijde van de tunnel met die 3 bouten erdoor, waar je achterbank zat zeg maar. Waar zijn die voor?
-
Die 2 stalen platen aan weerszijde van de tunnel met die 3 bouten erdoor, waar je achterbank zat zeg maar. Waar zijn die voor?
Meest logische lijkt mij dat de ophanging van de achterdiff/as .
-
Ja daar was ik al bang voor toen ik het zag maar wilde het niet geloven
-
Meest logische lijkt mij dat de ophanging van de achterdiff/as .
klopt, maar dat is niet de hoofdbevestiging van de achteras :-) dat zou het niet halen anders.
De achteras zelf zit vast op de originele bevestigingspunten links en rechts an dan aan de veerpoten boven.
-
Ja daar was ik al bang voor toen ik het zag maar wilde het niet geloven
bang voor ? :-)
-
Hoe wil je je as op 6 punten vast zetten en dan ook nog laten in veren -dunno-
Graag meer detailfoto,s -naughty-
-
bang voor ? :-)
Ja bang voor idd, dit soort projecten zijn natuurlijk heel gaaf maar daar heb je wel serieuze constructieskills voor nodig en als ik op de foto's af ga zie ik nogal wat dingen waarvan ik zoiets heb dat lijkt me nou niet de juiste aanpak voor zo'n project.
Het is wel een auto en die moet veilig zijn, een rwd bouw je niet voor niks.
Daar wil je zijwaarts mee kunnen, dan komen er nogal wat krachten op heel je auto. Je achterwielophanging krijgt het echt zwaar te verduren.
-
hmm.... bijzonder. ik keek net, met mijn beperkte natuurkunde achtergrond, naar die metalen platen links en rechts en bedenk me dat hier wel een logische gedachte achter zit.
Het brengt namelijk enige sterkte terug die weg is door het weghalen van een deel van het plaatwerk in het midden....
Ik vind het een leuk project. Volgens mij wel degelijk overal over nagedacht.
Beetje jammer om meteen het huidige mock up verhaal te beoordelen alsof het het eindproduct is.
Zoals aangegeven gaat in ieder geval de bodem er nog uit. Ik neem aan dat er verder ook nog flink aan gesleuteld wordt.
Dit is, zo ver ik zie en begrjip, alleen nog een 'proof of concept'.
En daar voldoet het toch prima voor?! -dunno-
-
Dat 'proef' ik ook uit de berichten van mecanieker: h.e.e.a. is voorlopig bevestigd,
eerst de knooppunten oplossen + een proefritje en dan pas voor 't echie
-
Ik vraag me meer af wat de reden is om de motor voorin te leggen en niet gelijk achter. Scheelt een hoop slijp werk en gedoe van de cardan
-
Heb je meer fotos van de achterwielophanging?
Ben wel benieuwd hoe je dat verder aangepakt hebt.
-
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)
-
hmm.... bijzonder. ik keek net, met mijn beperkte natuurkunde achtergrond, naar die metalen platen links en rechts en bedenk me dat hier wel een logische gedachte achter zit.
Het brengt namelijk enige sterkte terug die weg is door het weghalen van een deel van het plaatwerk in het midden....
Ik vind het een leuk project. Volgens mij wel degelijk overal over nagedacht.
Beetje jammer om meteen het huidige mock up verhaal te beoordelen alsof het het eindproduct is.
Zoals aangegeven gaat in ieder geval de bodem er nog uit. Ik neem aan dat er verder ook nog flink aan gesleuteld wordt.
Dit is, zo ver ik zie en begrjip, alleen nog een 'proof of concept'.
En daar voldoet het toch prima voor?! -dunno-
je begrijpt me helemaal ! Verschillende zaken zijn zeker voor verbering vatbaar, maar naar mijn idee wel ok om eens een testrit te maken.
hoe dan ook gaat hij terug helemaal uit elkaar om alles dan te schilderen en correct af te werken. Alles dadelijk definitief afwerken en schilderen kan tegenvallen wanneer je nog wat wil bij werken aan het concept. Een 2de reden is ook, hoe gaat het rijden ? nergens kon ik ergens een gelijkaardige setup vinden, als het tegenvalt ga ik zoek naar een leuk alternatief van motor. Toch? :)
Dat er nog veel werk aan is klopt helemaal, het is dan ook een project als ontspanning :)
Ik ben enig wat verwonderd dat niemand nog vroeg naar de mogelijkheid om achteruit te rijden, die vraag krijg ik anders vrijwel dadelijk :-)
Heb je meer fotos van de achterwielophanging?
Ben wel benieuwd hoe je dat verder aangepakt hebt.
ik kijk voor nog enkele fotos wanneer hij nog even op de brug staat, maar hierbij een Voorbeeld van de achteras die ik heb gebruikt als basis.
(https://s30.postimg.org/w87vziqtt/achteras_kadett_vb.jpg) (https://postimg.org/image/vvghtc8jx/)uploading pictures (https://postimage.org/)
hierbij een minder scherpe foto reeds van als hij op zijn wielen staat.
(https://s24.postimg.org/qg3y5xk5x/IMG_20160603_214859.jpg) (https://postimg.org/image/jpngwhx01/)photo uploading (https://postimage.org/)
-
Ik vraag me meer af wat de reden is om de motor voorin te leggen en niet gelijk achter. Scheelt een hoop slijp werk en gedoe van de cardan
Dat klopt, helemaal ! Maar ik heb mijn reden waarom ik het niet zo wil doen :-)
Het is niet meteen ook de gemakkelijkste manier hem achteraan te bouwen, je dient ook de achterophanging te maken, hoe dan ook. Je dient dan te beginnen werken met een ketting overbrenging die veel kracht moet overbrengen en bijna vlak naast je komt te zitten tijdens het rijden.
Ok die motor maakt veel lawaai, voor het comfort dien je er niet mee te rijden, maar als hij vlak naast je zit of onder een motorkap denk ik wel dat dat nog een verschil maakt.
Ik heb zeker het idee van hem achteraan te maken gehad, maar dan uit koppigheid toch besloten de motor vooraan te steken :) uiteindelijk denk ik het leukste om te doen en het meest verschillend misschien van ander "bike engined projects"
-
Iedereen weet toch wel dat je met een motor-motor/bak alleen voorruit kan. Daar zal je vast ook wel over nagedacht hebben. Ik denk dat iedereen hier ook een beetje terug kijkt naar de RWD polo 6N. Die was puur voor de fun en het betere driftwerk.
-
Heb zelf ook een Polo 1 staan die omgebouwd was naar RWD dmv Kever-motor+bak. Geloof dat daar gebruik werd gemaakt van de achteras van een Golf Syncro...
-
Gaaf project.
Achteruit is natuurlijk op andere manieren ook te bouwen word niet veel gebruikt als je er rekening mee kunt houden.
Desnoods de zelfde motor als op een caravanwiel, kun je tenminste achteruit haha
Succes met de bouw kijk uit naar de rest en de fun ervan!
-
Hoe is 't met dit project?
-
Te koop:
https://www.2ememain.be/autos/volkswagen/polo/polo-86c-honda-cbr-1000-367079984.html (https://www.2ememain.be/autos/volkswagen/polo/polo-86c-honda-cbr-1000-367079984.html)
-
Leuke wagen alleen jammer dat dit niet meer op de openbare weg te gebruiken is...
-
Hoe bedoel je?
-
Dit is alleen nog te gebruiken op circuit waar je zonder kenteken mag rijden of op prive terrein.
Ga er niet vanuit dat deze wagen nog nederlandse apk of belgische keuring heeft/krijgt, toch?
-
Hoe de regels zijn in Belgi? weet ik niet.
Had 't een NL-auto geweest, vraag ik me af of dat 't is om te keuren.
Fwd naar rwd is mogelijk (op VF is/was een Jetta 1 met rwd)
Motorfietsmotor in een auto lijkt mij ook niet onmogelijk (wel zorgen dat er een achteruit op zit).
De combinatie van die 2 is misschien tricky, goeie kans dat de lokale RDW-keuringsstations je doorsturen naar Lelystad -dunno-
-
Precies dat. En kan me haast niet voorstellen dat dat door Lelystad als goed/ok bevonden word...
-
In België raakt deze wagen nooit meer door de keuring.