Het Polo86c Register

Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 21:42:45

Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 21:42:45
We leven April 2003.

Via via word mij voor 50 euri een Polo aangeboden: Eigenaresse heeft een andere auto (Golf-2 Diesel) gekocht, en misschien dat ik nog interesse zou hebben.

Zo gezegt zo gedaan: Auto bekeken, bleken ze er toch wel 100 euri voor te willen hebben.

Rampenbak: Homokineten kapot, voorwiellagers gaar en ex-gasser met niet-zo-ex-achterschade. Maar ach: 1.3 MH blok, luxe CL uitvoering, en nog een weekje of wat apk

Wel helemaal vol met Poehoe beer stickers.

Reden aankoop: De groene steilheck is 'klus-klaar': D'r valt weinig nog aan te verbeteren / veranderen zonder echt ingrijpend/non-reversibel te werk te gaan. En: aan de dagelijkse auto kan je zo slecht klussen: die moet je de volgende ochtend weer naar je werk kunnen brengen
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 21:46:23
foto 1: de achterkant.

Al ontdaan van Pooh-beer. Verder nix aan gedaan.

Mooie wieldoppen?! Jammer dat het er maar 3 zijn
Mooie verlaging?! Jammer dat er alleen rechts voor 1 verlagingsveer zit (en de rest origineel)
Mooie uitlaat?! Jammer alleen dat ie zo rot is
Mooie kofferbak?! Jammer dat ie vol zit met body-safe en schimmel
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 21:49:27
't interieur..

Zag er ook echt zo smoetzig uit. Extra luxe uitvoering: interval op de ruitenwissers, maar geen rechter buitenspiegel.

Radio? Met 1 speaker
Antenne? Nee, radio-antenne is aangesloten op de grijs-blauwe draad van de binnenverlichting :-)

Achterbank is trouwens (oh hoe zeldzaam) in 2 delen neerklapbaar, met heupgordels!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 21:54:00
Aan het werk dus, voor de APK:

Van Marcel 2 voorpoten geleend, met goede dempers, goede veren en vooral; redelijke voorwiellagers.
Zelf 2 aandrijfassen erbij gesprokkeld, en een draagarmpje.

Natuurlijk een flinke olie lekkage aan de benzine pomp.. vervangen voor een andere oude, ook lekke benzine pomp..

Nokkenaskeerring; dito, maar die meteen vervangen voor een nieuwe.

1 dag voor de keuring erachter gekomen dat de vulhals rot was. Met lege tank toch nog nipt goed gekeurd...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 21:58:39
En rot is ie op wel meer plaatsen. Echt een fijne spanjaard.

-Rotte bestuurdersdeur (ooit schade met veel plamuur weg gewerkt
-Rotte dorpel (daar waar de benzine uit de rotte vulhals alle tectyl heeft weg gespoeld.
-Rotte accubak
-Rot achterlicht..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 22:01:41
Het plan van een two-tone polo hangt al sinds m'n stage in belgië in m'n hoofd... De technische dienst van de stad Gent rijd rond in wolkengrijze polo's, met oranje dak + A B en C zuilen..

Omdat de voorruit ook al niet APK waardig is, deze vervangen voor een duits ruitje dat ik nog had staan. Gelijk de randen even onderhanden genomen met Serge: rond de voorruit alvast een begin gemaakt met ontroesten en wit spuiten.

De two-tonert word namelijk wit met blauw; Wit dak met blauwe onderkant. Zoals je zoveel oude vw busjes kunt herinneren....

(foto volgt)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 apr 2004, 22:13:54
blauw - wit => smurfen bak!

Omdat ik dus dacht dat de kleur op t kenteken moet kloppen,. wilde ik m liefst blauw houden..

Maar wat voor blauw pakte ik van de schap?

Precies.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Koen op zo, 04 apr 2004, 22:26:31
Waarom heb je nou op de 2e foto het kenteken onherkenbaar gemaakt? Waarom dan niet op allebei de foto's?  -gert-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op ma, 05 apr 2004, 07:30:11
ja gut: zat gisteravond shit op te laaien uit 't foto boekske.. deze was al 'aangepast'.. vandaag.

RF-12-TY is het dus (kan mij t rotten :-)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Koen op ma, 05 apr 2004, 20:32:46
haha, ik heb nu een RJ-..-.. is dus 2 dagen jonger of zo?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Hajo op di, 06 apr 2004, 16:11:10
haha, ik heb nu een RJ-..-.. is dus 2 dagen jonger of zo?

Maak r 2 maanden van

 -dj-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Wendy op wo, 07 apr 2004, 07:40:19
Al ontdaan van Pooh-beer.

ben je nog steeds dankbaar!!! -hug-  -love-  -hug-  -love-
was trouwens teigertje! -gert-



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 15 apr 2004, 21:05:31
Naja, dan maar niet chronologisch:

't 1.4 ABD blok dat uit een seat ibiza kwam vallen,
moet dus 'gaan presteren'. om te beginnen dus even 'uit elkaar'.

gelukkig waren de lagerschaaltjes (hoofd + drijfstanglagers) nog harstikke goed... nauwelijks ingesleten.. maar omdat de zooi natuurlijk uit m'n handen klapt.. zitten ze nu bijna allemaal vol putjes. godvah.. dat worden nieuwe :-(

Maar goed: de 1.4 moet gaan presteren.. 60 pk standaard met 'elektronische sproeier' is ongeveer te vergelijken met een 1.3 met carb. (55pk)..  dus alleen blok wisselen levert niet zoveel vermogen op.

Dus: compressie verhogen. De standaard compressie is ongeveer 1 op 9,5. Die moet omhoog naar 1 op 10,5

Beetje gerekend, kommetje zus enzo: door het blok met 1,5 mm te vlakken, en de zuigers idem word de compressie ruimte kleiner, en komt de verhouding op ongeveer 1 op 10,7 uit. Met GK ontsteking en ron98 komt het dan helemaal in orde..

Blok vlakken: 45 euri per 200'ste millimeter, bij HRW revisie in wageningen. Das dus 7x voor 1,4 mm.. das nie gaaf.. Dat moet anders.

Dus dan gewoon onder de frees!

Hier het originele blok, al onder de frees..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 15 apr 2004, 21:07:53
en dan nog eens en nog eens en nog eens..

HEEEL langzaam via 0,iets eraf, naar 0,5 mm eraf, nog eens 0,3 en nog eens 0,2 (extreeeeem langzaam).. en het totaal was 1,5 mm lager :-)

Nu de zuigers nog.. en dan komt het grote geld uitgeven: Opbouwen :(
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 15 apr 2004, 21:08:40
Laatste gang:
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 15 apr 2004, 21:18:10
En KLAAR.

En ja: er is nog 'iets' vlees over boven de dynamosteun... ziet er op de foto erger uit dan het is



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op do, 15 apr 2004, 22:41:56
goed bezig jaap.ik heb funkel nagel spik splinter nieuw 4 zuigers liggen voor 1.6 16 v  -love-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: patrick86c op vr, 16 apr 2004, 10:09:25
jaap is niet bang. -naughty-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 16 apr 2004, 11:31:35
Niet bang nee...


Maar toen ie er in 1 keer 0,5 mm af rausde.. toen deed t blokkie wel vonk vonk..

Motorcode inslaat op de 'dynamosteun' gaan we wellicht ook maar niet doen.. beetje weinig vleesch
Titel: Two-tonert project
Bericht door: alfred op vr, 16 apr 2004, 11:55:57
wavoor kop ga je gebruiken? Waren andere/langere drijfstangen (als die er zijn) monteren geen makkelijker oplossing om de compressie te verhogen? Ziet er iig wel erg goed uit.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 16 apr 2004, 13:05:13
Kop van een PY (G40)..

Maar niet omdat dat nou zo'n speciale kop is :-)

Nee, die is gewoon gelijk aan een MH of welke andere 'geen-compressie-ruimte kop' dan ook.

Kopje word wel 'ietsje' bewerkt..

ooit wellicht de optie open houden voor ooit een sleeptuimelaarkopje, maar die hydro's hebben wel grotere (standaard) kleppen..  en ik wil het blokje dagelijks gaan gebruiken, dus dan is 10.000 rpm niet echt wenselijk (qua duurzaamheid)

Langere drijfstangen/andere zuigers: gekeken, gemeten maar de voorhanden zijnde zuigers passen niet, zijn te ver afgesleten of passen niet. Drijfstangen zijn ook verschillend..

Ach,. hoeveel werk is dit.. a-symetrisch slijpen van de krukas kan ook, met overmaats lagerschalen, maar dit was ietsje goedkoper.



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 13 mei 2004, 11:22:33
Update: D'r zit weer een jaar APK op! YEEEEEY!

Heeft nog wat werk/tijd gekost, maar dan heb je ook wat..

Aantal kleine puntjes, maar vooral de remmen / lagers achter wilden niet mee werken.. (handrem bleef vast zitten, remcylinders lek, etc etc)

Dan maar een setje andere trommels erop.. Beeeetje grotere cylinders erin,.. en dat merk je! Binnenkort een remkrachtverdeler scoren, want hij blokkeert achter nu wel erg graag....

Serge, Marcel: Bedankt!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 25 mei 2004, 22:38:02
Omdat ik m'n camera toch bij had..

Proef passing van de zuigers (afgedraaid) in het blok (afgefreest)..

zoals je ziet: zuigers komen NET boven het blok uit.. 'klep' vorm van de inlaat is precies even hoog met het blok..

(En nee, dat is dus NIET erg,. d'r komt immers nog een koppakking tussen kop en blok.. die geeft net dat beetje extra speling, en ja.. dat word Ron98 tanken.. )
Titel: Two-tonert project
Bericht door: alfred op di, 25 mei 2004, 23:06:28
Update: D'r zit weer een jaar APK op! YEEEEEY!

Heeft nog wat werk/tijd gekost, maar dan heb je ook wat..

Aantal kleine puntjes, maar vooral de remmen / lagers achter wilden niet mee werken.. (handrem bleef vast zitten, remcylinders lek, etc etc)

Dan maar een setje andere trommels erop.. Beeeetje grotere cylinders erin,.. en dat merk je! Binnenkort een remkrachtverdeler scoren, want hij blokkeert achter nu wel erg graag....

Serge, Marcel: Bedankt!

Verdeler van origineel vauwee? Hoe wil je die er tussen meubelen? Want can zou je toch de complete leidingen over moeten zetten of werken met flensen? Het schijnt toch ook te 'verdelen' zijn op de bekrachtiger?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 26 mei 2004, 07:43:22
standaard zit er een verdeler in de hoofdremcylinder..

Maar de zwaardere modellen (3f, GK, PY en de dieseltjes (en misschien nog wel meer) heeft een (extra?) verdeler aan de achteras.

Bij hogere belasting van de achteras, gaat er meer remdruk naar die as. Bij lege auto, gaat er veel minder druk naar de achteras.

De leidingen zul je moeten aanpassen. Beste/Makkelijkste optie: alles mee nemen van onder de slopert waar je de verdeler van mee neemt, maar anders: aanpassen. Remleidingen kan je inkorten, voorzien van flensjes (met het juiste gereedschap), verlengen, verkorten etc etc.

Bij m'n groene polo was het achterste deel van rechts achter verrot. (of in iedergeval: niet apk waardig meer). Alleen het stuk van achter tot net voor de achteras vervangen, met een koppelstukje.. kan allemaal
Titel: Two-tonert project
Bericht door: alfred op wo, 26 mei 2004, 08:43:58
Ik had zelf een sandtler verdeler, maar dies reeds verkocht. Is hetzelfde principe a;s die van oa. wilwood, dus handmatig via een 'kraantje' te regelen. Maar begrijp ik goed dat een originele 'volautomatisch' de juiste verdeling aanhoudt?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 26 mei 2004, 11:26:09
Ja, van die race dingen zijn natuurlijk ook harstikke tof...

Maar voor 'normaal' straatgebruik een beetje overdone wellicht.

De 'standaard' verdeler stelt niet zoveel voor hoor verder: zit gewoon een veertje/stangetje aan je achteras, die meet hoever de auto ingeveerd is, en hoe verder ingeveerd, hoemeer remkracht naar achteren vloeit..

Wat dan weer wel fijn is aan de santler dingen.. zoals je zelf al zegt: met een kraantje,. klaar

Die standaard dingen hangen dus aan je achteras, en afstellen is een kriem. (heb ik van horen zeggen).

niet zo gek ook.. ff onder de auto tijgeren is er niet bij..

Wel een leuke: Er was ooit een discussie over een auto die achter eerder blokkeerde dan voor... Als je je auto namelijk verlaagd, maar je past de verdeler niet aan.. denkt ie dus dat ie constant zwaar beladen is.... en als dat dan niet zo is..  
ga je rond..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op wo, 26 mei 2004, 11:49:29
kwestie va uato ff op de brug en goed zetten ,geen zweetklier aan dus -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 26 mei 2004, 19:10:05
Nee, t zal niet..

Maar goed: ff hier updaten:

Vanaf vanmiddag 3 uur, tot uurtje of half 7 aan het wegen en schuren geweest..

Alle 4 de zuigers zijn nu even  zwaar, 235,40 gram
Verschil was behoorlijk.. zuiger #2 was 2,5 gram zwaarder dan zuiger #1. van 4 hoefde bijna nix af, (lettertjes aan de zijkant van de zuiger), van 3 een beetje.
zuiger nummer 2 is nu echt helemaal 'letterloos': zijkanten flink lopen vijlen (daar waar de pistonpen door komt), en dan ook nog aan de onderkant goed bezig geweest..  wat een kut-job..

Maar goed: dan meteen drijfstangen ook maar mee doen: eerst de kapjes wegen.. ah: alweer 2 gram te zwaar op zuiger 2 (t.o.v. de lichtste #3).. ben er maar mee gekapt nu,. morgen weer een dag..
130,5 gram zijn #1 #3 en #4.. nummer 2 is van 132. zoveel al gedaalt naar 130. nog wat...

dan de drijfstangen nog,.. en dan kan het bouwen van 't onderblok beginnen..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: alfred op wo, 26 mei 2004, 22:37:22
Wat voor weegschaal gebruik je?

En wat is je streven? Alleen de drijfstangen op een gelijk gewicht of allen op een gelijk maar zo licht mogelijk gewicht?

Ga je ze na deze actie ook 'kugelstralen' om de drijfstangen te verstevigen? Ik was dit namelijk ook allemaal van plan maar ik heb me laten vertellen dat je het lichter maken en het op gelijk gewicht brengen beter uit kon besteden, want denk je ook nog wel na over de balans? en hoe bepaal je die bij bijvoorbeeld een drijfstang?



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 26 mei 2004, 22:55:53
Kugelstralen: Nee,..

Polieren: ook nee.. Mij te veel werk..

We hebben op 't werk een aantal weegschalen. Omdat die dingen allemaal nogal zwaar zijn, kan t niet op de analytische balans, maar doe ik t op de bovenweger.
Die is tot 1 honderdste gram nauwkeurig.

Gaat opzich niet echt om 't exacte gewicht, maar dat ze wel allemaal exact evenveel wegen.

Het vijlen probeer ik zoveel mogelijk te doen op de giet randen, of op 'opschrift'.

Oude foto:
 

Als je de zuigers zo bekijkt, zit er een sleuf, links en rechts van het blauw 55,2 opschrift.. Daar waar de pistonpen doorheen komt: Daar vijl ik de letters 1 voor 1 weg (bij zuiger nummer 2 gewoon helemaal.

De drijfstangen gaan niet voor 'zo laag mogelijk' qua gewicht, maar gewoon voor 'gelijk' gewicht..

dus niet zo:


en ook niet gepolijst..
gaan veel verhalen van rond: De een zegt: polijsten: hoe gladder het oppervlak, hoe minder kans dat er een breuk optreedt, want er is geen 'start' barst.
Aan de andere kant: kugelstralen geeft 'verdichting' van de massa, maar juist veel ruwer oppervlak..

Ik wil toch gewoon 'lowbudget' tunen, en doe dus vooral dat dat ik zelf kan. Om de balans zo goed mogelijk te houden weeg ik dus elk onderdeeltje apart uit, en zorg ervoor dat ie evenzwaar is als z'n broertjes/zusjes. Vijlen doe ik zoveel mogelijk symetrisch op de 'giet' randjes.

Zal morgen wel eens foto's maken van 't verschil in zuiger 2 en 3,. en drijfstanglagerkap 2 en 3 :-)

M'n krukas komt er dus ook niet zo uit te zien:

kwijl!

Want mijn krukas blijft gewoon standaard zoals ie is: af fabriek gebalanceerd..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 10:48:02
onderkant: excuses voor de slechte beeld kwaliteit :-)

Zuigers:
Bij de 'voorste' (nummer 2) zie je veel werk: schaaf en schuur

Bij de achterste (nummer 4) is er alleen een beetje gepoetst

Kappen:
De voorste (#2) is 'zonder nummers', flink geschaaft
De achterste (#4) bijna on aangeraakt



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 10:50:43
Nogmaals: excuses voor de slecht beeldkwaliteit.

Linksvoor: zuiger 2.. Alle letters zijn weg, en het vlak is ook nog gevijlt (is ook echt smaller nu).

Rechtsachter: alleen 2 lettertjes weg.

Zo ook de lagerkappen...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 10:55:51
Ach.. t ziet er in iedergeval een stuk beter uit dan toen ze NET uit het blok kwamen..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op do, 27 mei 2004, 11:01:36
jaap gaat voor een soepel lopend motortje ,met een beetje oemph ,gezien de compressie waarden zou ik wel een 8p bak gaan plaatsen ,aangezien het motortje veel trekkracht in koppel zou gaan leveren (daar is de kop ook naar bewerkt )
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 11:46:19
Heb ik nou net geen 8p op de schap liggen,.

en ook geen AHD. (die in de groene moet of gereviseerd, of gewoon lekker blijven hangen waar ie nu in hangt).

Soepel de poepel

Hedde gij nou al weer vrij? ( en dat rijmt )..
Of loop je met tussenpozen van toilet naar pc...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 11:47:37
Ochja.. ik ga niet voor pk's (ja, tuurlijk wel)..

Maar inderdaad meer voor koppel..

Liefst zoveel dat ik boutjes nodig heb op m'n kroonwiel.  U begijp?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op do, 27 mei 2004, 11:54:50
Heb ik nou net geen 8p op de schap liggen,.

en ook geen AHD. (die in de groene moet of gereviseerd, of gewoon lekker blijven hangen waar ie nu in hangt).

Soepel de poepel

Hedde gij nou al weer vrij? ( en dat rijmt )..
Of loop je met tussenpozen van toilet naar pc...

nee ik heb een strippenkaart die tijdens de tussenstop van plee naar pc laat knippen  -moon-


maaarrreeeuuuh weet nog wel een 8p bak te liggen in veenendaal
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 17:55:37
Gewichten (for future reference)

VOOR:            & NA

Zuiger 1 : 236,61 => 235,40
Zuiger 2 : 237,89 => 235,40
Zuiger 3 : 235,42 => 235,40
Zuiger 4 : 235,59 => 235,40


Drijfstang 1 : 272,28 => 272,16
Drijfstang 2 : 274,33 => 272,16
Drijfstang 3 : 272,51 => 272,16
Drijfstang 4 : 272,19 => 272,16


Kap 1 : 130,05 => 130,05
Kap 2 : 132,22 => 130,05
Kap 3 : 130,35 => 130,05
Kap 4 : 130,12 => 130,05

Tesamen gewogen: 637,62 gram per 'set'

Lagers 1 :  12,29/12,28  = 24,57
Lagers 2 :  12,23/12,21  = 24,44
Lagers 3 :  12,24/12,18  = 24,42
Lagers 4 :  12,20/12,18  = 24,48

Bouten: varierend van 20,99 tot 21,38

Dus met de bouten kan ik nog een beetje spelen om de gewichten van de lagers een beetje op te vangen

Word dan 0,7 gram verschil tussen de zwaarste en de lichtste combinatie van zuiger,drijfstang,lagers en pistonpen ...

Oei oei oei..

dat was 4,1 gram!



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Dennis op do, 27 mei 2004, 18:33:05
Goed bezig!

Zoek je nog carbs?   -dj-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 18:59:05
ja, maar nu even niet :-)


Liggen ze nog goed op t schap?

Prijs pm'en mag altijd natuurlijk...

bak heeft voorrang..  'mential note for Douwe; als je AHD bak + bovenste steun + schakelmechaniek  + assen ziet liggen: Apart houden'
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 19:22:27
verschil tussen ene en andere zuiger (nog eens duidelijker)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 19:24:02
linker drijfstang: alleen een beetje bij 't kopje geschuurd

rechter: niet gepolijst, maar wel helemaal, overal gedremelt
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Douwe op do, 27 mei 2004, 19:26:26
Nu de lagerkappen nog een beetje lichter maken...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 20:07:37
Want? (vertel)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 21:40:22
Nog even een fijne lijst:

hoofdlager (krukas) kappen; 65Nm
drijfstanglagerkapppen; 30 Nm + kwartslag.
carter: 20 Nm (6 kant) (2 aan bakkant met slechts 8Nm (inbus)
Krukastandwiel: 80 Nm
nokkenastandwiel: 80Nm
dynamopoelie: 20Nm
kop: 40Nm, 60 + halve slag
M10 => 45Nm
M8 => 25Nm
Lagerkappen nokkenas; 6(!) Nm + kwart slag
Verdelerkap (5e kap) 10Nm
Vliegwiel: nieuwe bouten! 100Nm met loctite

Klopt t allemaal als een zwerende vinger in een bak accuzuur?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Douwe op do, 27 mei 2004, 22:01:49
Want? (vertel)

Is weer minder in beweging te brengen massa, zie ook vliegwiel..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 27 mei 2004, 22:26:47
Ja.. maar ik wil ook niet teveel eraf (stevigheid)...

vind 'in balans' al mooi zat.. :)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op do, 27 mei 2004, 23:21:39
balans is goed genoeg gezien het doel om niet boven de 7500 rpm te komen
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 28 mei 2004, 05:45:37
Waar halen jij en marcel dat toch steeds vandaan? (Die toerenbegrenzingen...)...

ik vind 8000 ook best een mooi getal :)


 -hitit-  withstupid  withstupid  withstupid
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op vr, 28 mei 2004, 07:10:05
zoek dan eerst maar eens een nokker van 270  -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Douwe op vr, 28 mei 2004, 18:25:14
Waar halen jij en marcel dat toch steeds vandaan? (Die toerenbegrenzingen...)...

ik vind 8000 ook best een mooi getal :)


 -hitit-  withstupid  withstupid  withstupid

YES!! janken met dat ding....

alleen wat vaker zuigerveertjes wisselen..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 28 mei 2004, 18:36:10
Ach,. ben al lang blij dat je nog steeds geen post hebt gehad uit leeuwarden....
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op vr, 28 mei 2004, 21:17:14
eerst koppel dan janken
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 28 mei 2004, 22:40:13
Stond vandaag nog naast een leuk 'vervoersmiddel'

denk dat t die gaan worden.. (qua carbs)..

Mijn huistuners zijn 't er over eens...

De een zegt: als ik nog eens zou bouwen, dan nam ik '......' want en zuinig en snel mogelijk

De ander zegt: been there, done that! (still driving it!)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op vr, 28 mei 2004, 22:41:22
laat me raden kinei carbs van honda cbr fireblade
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op za, 29 mei 2004, 10:29:02
jij mag nooit meer raden..


En dan nog even wat 'ladeluftgekuhlt' slangen scoren en verzagen :-)


idee:
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op za, 29 mei 2004, 10:35:02
't moet namelijk wel een stil gebakje worden, maar toch voldoende lucht krijgen..

Die open trechters achter de lampen laten uitkomen: helemaal dicht, met alleen een opening naar beneden (binnenscherm) Koud, 'schoon' en stil.


Stukje pasta (met bolognaise) moet dan verlengt worden met een flink lange 6N diesel-'ik ben een trapezium, pas mooi onder de tunnel en ik ben stil'-tussendemper, en mega back-box met uitstoomopening haaks naar beneden, en dummy 1.0 s-bocht :-)


'Stille wateren hebben diepe gronden' aufkleber, en gaan. In navolging van 'sweet dreams' op de koen-is-sleeping-sleeper-golf



Titel: Two-tonert project
Bericht door: patrick86c op za, 29 mei 2004, 12:08:23
nou nou,wat een tekst -love-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op za, 29 mei 2004, 20:40:16
heb vandaag ff gekeken, maar de rechter slang moet toch wel wat langer worden..

ach,. dat spul kost toch geen drol

Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 30 mei 2004, 20:25:17
Vandaag mezelf weer nuttig gemaakt als sta in de weg..

Maar: wel 4 zuigers erin gezet, aangepaste oliepomp erin gezet en carter geplaatst.


Kijk. Onderblok is bij deze af.

Kop is nu aan de beurt:
inlaatpoorten (bewerkt) stralen
klepgeleiders vervangen (liggen klaar)
kleppen polijsten en inslijpen
zooitje monteren en op het onderblok schroeven..
(mental note: Serge een koppakking laten halen bij de dealer en zelf bij de Axima ff kopbouten scoren)

Dan kan ie er eind van de week in..
Vermits ik een koppeling heb, en een bak!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 04 jun 2004, 07:47:06
Ok,.

Onderblok zit inelkaar. Gaan met die kop..

Kop is van G40, maar kleppen komen uit de ABD. Die ABD had
een beetje versleten/vastzittende zuigerveren, en zal dus wel redelijk wat olie(damp) via de carteronluchting richting inlaat hebben gestuurd..

1 klep had gewoon een hoedje met kool!! (viel er zo af). De andere hadden gewoon vast gekoekte zooi..

Hier een fototje van de kleppen VOOR en 1'tje NA
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 04 jun 2004, 07:49:12
De kop  was dus door Serge reeds bewerkt.

Omdat ik een seikert ben, wil ik graag de inlaatkanalen 'ruw' en niet 'glad' (d'r zijn discussies over mogelijk wat t beste is).

Ik wil vooral ruw omdat de inlaat die er op komt ook ruw is,..

Maar goed: kop dus, zelf gestraalde inlaatpoorten:



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 04 jun 2004, 07:56:45
klepgeleiders vervangen, kleppen inslijpen, dan kan de kop er ook weer op!

Van het weekend inbouwen? Nee,. koppelling is nog onderweg, en versnellingsbak heb ik NOG niet geregeld. Waarschijnlijk heb ik wel een deal over een 8p bak. Langer, maar ach.... draait ie niet zoveel toeren bij 200 km/u. (moeha)



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op vr, 04 jun 2004, 22:31:50
inlaat spruitstuk moet ook bewerkt worden aangezien anders de kop weinig winst boekt(samenspel)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op vr, 04 jun 2004, 22:33:01
ow en mentale noot is uitgevoerd een vag pakkedingetje van malenstein uit chickenvillage
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 04 jun 2004, 23:12:53
Bak is geregeld..

Nu alleen nog 't schakelmechaniek + pook regelen van een 4 bak... Klinkt raar, maar t is waar..

Komt een 8P bak aan te hangen,. helaas geen AHD, maar ach: dan draait ie tenminste niet zoveel toeren op de snelweg...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: patrick86c op za, 05 jun 2004, 12:44:08
kijk aan,dus de 2 tonerd gaat binnenkort weer de weg op.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: martijn op za, 05 jun 2004, 14:30:10
Waarom een 4bak mechanisme voor een 5bak? Is dit pologica?

 -dunno-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op za, 05 jun 2004, 18:36:41
Nee, geen 4 bak mechanisme op een 5 bak :-)

ik heb met een andere Jaap geruild: 1 vierbak + pook + steun + mechanisme ruilen tegen 1 vijfbak + pook + steun + mechanisme..

Vandaar..  
Ik trek morgen (of vandaag nog) onder de two-tonert het mechanisme uit, een losse 4 bak heb ik al liggen..

De andere Jaap gaat rally/stockcar rijden ofzoiets, gebruikt alleen de 1e en 2e versnelling.. Best. Hij blij, ik blij :-)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: polo 3 op zo, 06 jun 2004, 18:24:00
wat is er precies aangepast aan die oliepomp dan? grotere opbrengst ofzo?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 06 jun 2004, 22:03:12
Nee,. nix hogere opbrengt..

Omdat ik 'laag' rij, en een ongelofelijke sukkel ben,. wilde ik liever niet het 'diepe' carter van de ABD rijden..

De pomp vertrouwde ik in principe wel: blokje had eigenlijk net z'n eerste echte kilometers gelopen... (pomp heb ik ook opengehad: zag er als nieuw uit!).

Maar goed; Carterpan van een 'oudere' motor geplaatst: Om precies te zijn, de kapot gelopen NZ van Jeroen. Omdat het ABD 'zuignapje' wat dieper is, het zuignapje van de NZ erop gezet. (piest precas/ past precies).  Nu moet er dus wel een ouder type peilstok in, maar das niet zo'n probleem.

Ansich is meer olie altijd beter, want dan word ie niet zo snel 'te heet', maar ik ga toch liever maximaal laag :-)

Het 'te kort' aan olie vang ik op door een olie-koeler te plaatsen
Titel: Two-tonert project
Bericht door: polo 3 op ma, 07 jun 2004, 18:32:59
ach so,nu snap ik t,kijk weer wat geleerd -hug-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op ma, 07 jun 2004, 20:28:23
ik ga wel niet zo laag en neem een alu carter van 5l .maar wel zo stug qua ophanging
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 11 jun 2004, 21:33:34
Les 1:

G40 kop heeft 8mm dikke klepstelen, dus met dito klepgeleiders

ABD kop heeft 7mm dikke klepstelen, dus met dito klepgeleiders

Godvah; Klepgeleiders besteld van G40 gaat dus niet werken: Kleppen 'vallen' er zo goed als doorheen.

Dus klepgeleiders (en sealtjes) geruild voor ABD '7mm' klepgeleiders..

Godvah; Klepgeleiders passen nu wel perfect (klein braampje) om de kleppen, maar nu vallen de geleiders dwars door de kop...

TERING!

Redding nabij: Kleppen van ABD gaan dus in de lade, 3F uitlaat kleppen (thankx 2 Serge) en bewerkte MH? inlaatkleppen (thanhx 2 Marcel) dan maar..

klepgeleiders moeten dus WEER geruild.... Krijg er een beetje de balen van zo.. schiet niet op. Gisteravond weeeeer nix gedaan.. Verstelbare nokkenaspoelie ziet er nu nog steeds uit als een rond stukje rvs (no more, no less)...

Waarschijnlijk is de koppeling ook nog niet bij de deutsche sendung, en tot overmaat van ramp mitste ik nog een stukje voor de vijf-bak-pook ook. Weer 3 uur down the drain..

'k moest maar eens naar bed toe!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 13 jun 2004, 20:24:13
Dus me vandaag maar eens niet zo druk gemaakt om kopjes, geleiders of andere onzin, maar mindless borrin gaatjes boren..


Het resultaat..

 Met -klappen- voor Marcel en -klappen- voor Serge en ook -klappen- voor mezelf!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op zo, 13 jun 2004, 20:42:22
Nice! Ziet er goed uit Jaap! -wanker-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 20 jun 2004, 19:09:37
Goed nieuws voor Jaap vandaag. slecht voor Marcel.

Slechte nieuws eerst: Slangen voor Marcel waren er nog steeds niet

Goede nieuws:
Remschijven zijn aangekomen (10 euri per stuk,.. maar dan wel innenbelufted, brembo!).. niet helemaal zo goedkoop hoor.. incl versand + blokjes was ik echter nog steeds geen 50 euri kwijt (maar lagen ze wel in Duisburg).

Andere goede nieuws:
190 mm koppeling+drukgroep lag er ook al op mij te wachten..

Fijn!

Bak kan nu dus aan de motor! (als ik de bouten kan vinden)

(druklager had ik al aangeschaft)..

zou ik denemarken dan toch nog gaan redden?)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op zo, 20 jun 2004, 21:05:19
zonder carburateurs?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 20 jun 2004, 22:36:43
ik heb een hele goeie carburateur op m'n MHtje zitten. daar komt ie vast wel mee naar denemarken en weer terug..

is ie een beetje rustig ingelopen voor er 'multi-carbs' op komen..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 20 jun 2004, 22:57:44
damn!


Schiet me dus iets te binnen: Weet je waarom het blokje en de bak nog niet '1' kunnen gaan worden...


precies: VLIEGWIEL....

Marcel heb al gezocht voor mij vanavond, maar nix kunnen vinden.. Van de week dus misschien ff schummen in de schuur?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op ma, 21 jun 2004, 18:13:28
neem je toch het vliegwiel van je mh -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op ma, 21 jun 2004, 21:38:24
klopt.

Maar das niet handig: Eerst blok uitbouwen, slopen, vliegwil afdraaien, spul overzetten opbouwen, en dan pas blok inbouwen..


dan lijkt t net alsof je echt 2 dagen nodig hebt.....

Liefst gewoon, helemaal klaar maken op inlaat en uitlaat na, inbouwen fertig!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op di, 22 jun 2004, 01:08:57
ow btw er zitten tijdelijk voor de pas ff cb1 carbs op je kop -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 22 jun 2004, 09:00:10
Oh,.. fijn!

voor de pas.. offuh..

Heb je m gelijk ook ff in de beits gezet (de kop)?

Woensdag weer?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Dennis op di, 22 jun 2004, 11:45:37
Beits?? In de zin van schoonmaken met afbijtmiddel?

Dat doe je toch gewoon zo:  -uitlachen-




Nee, dit heb ik niet in mijn hoofd durfen halen, dan sta ik 100% zeker meteen buiten de deur!  -naughty-

Schijnt heel goed te werken (met 3in1 blokje), compleet vetvrij en superschoon..
Zodra ik op mijzelf woon zeker eens uitproberen  -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op di, 22 jun 2004, 12:36:09
-uitlachen-  Lijkt een beetje op m’n vader. Die spuit onderdelen voor z’n oldtimers op het gasfornuis onder de afzuigkap. De tegels waren ooit wit en beginnen nu aardig zwart te worden!    -gert-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Dennis op di, 22 jun 2004, 13:28:06
Hehe..
Ik kreeg laatst absoluut geen toestemming om een met hittebestendige verf gespoten uitlaatspruitstuk "af te bakken" in de oven.... -dunno-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Markopolo op di, 22 jun 2004, 18:15:26
ow btw er zitten tijdelijk voor de pas ff cb1 carbs op je kop -klus-

-naughty-  -naughty-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 22 jun 2004, 18:30:15
Beits?? In de zin van schoonmaken met afbijtmiddel?

Dat doe je toch gewoon zo:  -uitlachen-




Nee, dit heb ik niet in mijn hoofd durfen halen, dan sta ik 100% zeker meteen buiten de deur!  -naughty-

Schijnt heel goed te werken (met 3in1 blokje), compleet vetvrij en superschoon..
Zodra ik op mijzelf woon zeker eens uitproberen  -klus-

Das g*dverd*mme een heeel erg mooie miele vaatwasser.

De G582-SC ! Met besteklade.

heb ik ook!

Maar gelukkig vertelde Marcel mij dat ie het ooit met een paar onderdelen van de Puch had gedaan.. en dat moeders er toen niet zo blij mee was..

Oventje nodig? Gewoon wachten tot moeders niet thuis is :)

Ochja: in m'n nieuwe huisje zit een miniatuur vaatwassertje (40 cm).. dies veeelste klein voor bijv. onze wok, dus die gaat eruit. De Miele (60cm) verhuizen we over, dus die kleine.... Oi oi oi.. misschien dat ik die wel in de bij-keuken aansluit!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 22 jun 2004, 19:40:17
damn!


Schiet me dus iets te binnen: Weet je waarom het blokje en de bak nog niet '1' kunnen gaan worden...


precies: VLIEGWIEL....

Marcel heb al gezocht voor mij vanavond, maar nix kunnen vinden.. Van de week dus misschien ff schummen in de schuur?

Schwungrad ist gefunden..

Und starter ist auch dabei!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Wendy op do, 24 jun 2004, 22:30:21
Beits?? In de zin van schoonmaken met afbijtmiddel?

Dat doe je toch gewoon zo:  -uitlachen-




Nee, dit heb ik niet in mijn hoofd durfen halen, dan sta ik 100% zeker meteen buiten de deur!  -naughty-

Schijnt heel goed te werken (met 3in1 blokje), compleet vetvrij en superschoon..
Zodra ik op mijzelf woon zeker eens uitproberen  -klus-

WIJVEN!!!!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 25 jun 2004, 14:00:06
Gister avond dan eindelijk de kop erop gezet..

en er weer af, en er weer op en er weer af en er weer op!

hmmm,. het 'leek' erop dat de kleppen (en wel de uitlaatkleppen) tegen de zuigers kwamen: zwaar punt bij het draaien van de krukas (zonder bougies, dus 't was geen compressie). Dus kop eraf, van de 2e cylinder de kleppen ingesmeerd met kopervet, van de derde cylinder de zuiger ingesmeerd met kopervet..

kop erop, motor draaien, kop eraf. kijken: nix aan t handje..

Mmm, nog eens kijken, maar nu draaiend aan de krukas ipv de nokkenas: ah:.. tik/tok: nokkenas die een beetje 'klapt': scherpe nokken (dus echt scherpe nokken, geen scherpe nokkenastiming), die bij het indrukken ff wat kracht kosten..

Vliegwiel koppeling drukgroep: zit er allemaal op.

Volgende week ergens de bak + startmotor erop en omhangen?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Dennis op vr, 25 jun 2004, 14:12:57
Dat gaat wel lukken toch?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 25 jun 2004, 18:18:25
'klusjes van nix'


maar de tijd he.. oi!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 25 jun 2004, 18:29:32
heb vanochtend ff de lotto gewonnen, en meteen maar een andere versnellingsbak gekocht:

5 - Gang Getriebe mit Sporträdersatz und Gleitstein Sperre. Übersetzung bei 9000 U/min 168 km/h Spitze (ideal für Berg) Alle verbauten Teile sind Neuteile. NP EUR 4660,00 jetzt für VB 2950,00. Getriebe wurde für Kunden angefertigt und hat seitdem nicht gelaufen ! Wegen Hobbyaufgabe günstig
abzugeben.'

En toen werd ik wakker..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Dennis op vr, 25 jun 2004, 19:26:47
Hoezo kort?  -moon-

9000 toeren in z´n 5 en dan slechts 168 km/u...

Rijdt je daar te blèren met 9000 toeren, elke middenklasser komt je zo voorbij zetten...  -uitlachen-

Maar goed, in de sprint ben je de koning...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op vr, 25 jun 2004, 22:56:59
En daar gaat t om!

alhoewel: bij 20 naar 2 schakelen, bij 40 naar 3,.. dat schiet ook niet op.. kost tijd he..

alhoewel: recht vertand.. HAK HAK HAK
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 30 jun 2004, 09:15:59
Gaat ie het halen of niet?

ennuh: Marcel: Foto!

Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op za, 03 jul 2004, 23:12:39
Hij zit erin!!


Ik kan nu 'ala AryX' zeggen: Ik LAAT mijn motor vervangen :-)

hahaha..


Thumbs up for:

-Marcel Statz
-Serge Pot
-Wendy Pot
-Jeroen Ruissen
-Eli Veenendaal
-Axima Ede
-De Jong Ede
-Ackermann Wageningen
-Zijm Arnhem
-Hegeman Arnhem/Huissen
-Iedereen die ik vergeten ben
 
JEEEEEEJ!

Ruwe schattingen qua vermogen:

PK's: Te weinig
Nm's: Voldoende!

Nu komt t moeilijkste deel van de inbouw: inrijden....

Maar goed: de eerste thumbs up heb ik al wel verdient..
Van Meneer + Mevrouw in BMW 3 serie cabrio...



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Paul op zo, 04 jul 2004, 02:04:27
Gefeliciteerd Jaap!  -dj-  
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een heel klein ietsiepietsie beetje jaloers ben...
Ga mijn best doen hem zo snel mogelijk te bezichtigen en natuurlijk m'n best doen om mijn Shopper 1.4 ook snel af te krijgen, grtvrr... (geduld is een schone zaak)  -prut-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Marcel86c op zo, 04 jul 2004, 13:53:23
Oude eruit.....
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Marcel86c op zo, 04 jul 2004, 13:54:33
Nieuwe erin....
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Marcel86c op zo, 04 jul 2004, 13:58:04
Je ziet er weinig van, maar je merkt het wel  -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op zo, 04 jul 2004, 15:43:23
het waren ongeveer 4 uurtjes werk wat de motor betreft .maar jaap zal nooooooooit meer zijn licht vergeten uit te doen  -naughty-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 04 jul 2004, 21:03:46
ja,. je merkt t wel.


Als ik zelf moet schatten (uitgaande van het 'gevoel' dat de MH me gaf)

MH = 55 pk
ABD/MH/NZ/3F/MN 60 pk

MH = 1Nm
ABD/MH/NZ/3F/MN 90? 110? geen idee: veul!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op zo, 04 jul 2004, 21:08:17
Je ziet er weinig van, maar je merkt het wel  -klus-

weet ze wel dat ze groene oren opheeft -uitlachen-  -uitlachen-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 08:08:07
Mis ik iets?

gisteravond, 2e ritje.. ik rij de wijk uit, de snelweg op..


(helskabaal ineens onder de motorkap)

UIT UIT UIT! (en uitlaten rollen)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 08:09:47
Gelukkig had ik eerst niet door dat er hier iets mis zat, want ik wist dat de krukaspoelie krom was..

maar ik zag niet wat aan de v-snaar..

starten: HERRIE

starten: HERRIE

dan maar eens zoeken..

Hey: de kap van de distributie kijkt niet helemaal fris.. ff los halen..

Oh.. kijk nou: een boutje..

EEN BOUTJE?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 08:11:05
Dan ruk je de kap eraf, en ga je hengelen..



Dan durf je bijna niet te starten, maar je moet wat (langs de snelweg)..



- RENG RENG RENGGGG!!! RENG RENG!!! (en stationair lopen? Nee hoor!)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 08:13:06
Staat alles nog op tijd dan? Nope: Distributie staat een hele tand ernaast.. Duw eraf, en duw er weer op...

maar dan gaan de kleppen toch nog niet direct tegen de zuigers lopen? (met standaard nokkenas?)

Ik zal het vandaag weten: Compressie testen! (want hij rijd wel, maar hij loopt nu helemaal niet meer stationair!)

Ochja: boutje zit er weer in, maar draad erachter voelde dol aan.. Iets te strak aangedraaid?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 08:15:13
uitlaat zit wel weer dicht trouwens..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op di, 06 jul 2004, 08:58:31
Holy S..T! Sterkte Jaap. Wie heeft het boutje aangedraaid? -dunno- Niemand zeker? :(
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 09:16:02
Geen idee wie m heeft aangedraaid, maar hij zat waarschijnlijk TE STRAK aangedraaid.

Loctite to the rescue!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Markopolo op di, 06 jul 2004, 11:16:30
Holy moly, da's nie goe.......

(Wordt idd wel tijd om  -klus-  een iets minder vrolijk broertje te geven)



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 15:26:14
Conclusie:

De kleppen hebben heel ietsje de zuigers geraakt (of heel hard, dat kan natuurlijk ook), maar het compressie verlies is hopelijk minimaal

Vandaag vervangen: ontsteking (hall-sensor richting eeuwige jachtvelden) en carburateur. (tja, waarom eigenlijk: hij wilde gewoon niet goed lopen.

Helaas was er geen 1.6 Pierburg 2E aanwezig, ook geen 1.8,  dus gewoon voor een MH 1.3 2E gekozen. Alleen die is dus te arm bij stationaire loop. Gevolg: stationair blijft ie alleen draaien tussen de 1500 en 2000 rpm...

hmm.. hij loopt wel lekker en trekt wel lekker (boven de 2500 rpm tot 5000 rpm zeg maar).. daaronder loopt ie ook goed, maar doet ie nog een beetje bokkig..

zit er sterk aan te denken de two maar gewoon thuis te laten... . .     .                  .  




Wat denken jullie?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Markopolo op di, 06 jul 2004, 15:41:45
Dat zou wel heel jammer zijn.....als ie verder goed loopt, waarom niet ?
Maar je heb dus nog geen compressie gemeten ?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 15:48:45
Compressie: Nope.

Wel 6 bar op de cylinder 1 (en later ook nog ff 4) gezet, met de kleppen dicht (op ontsteken).

Dan hoor je wel wat sissen door de uitlaat.... marginaal volgens Serge, maar helemaal gerust ben ik niet..

Maar goed: grotere carb(s) moeten erop!



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op di, 06 jul 2004, 16:38:24
Joscha is vorig jaar ook in Hildesheim aangekomen. En die liep pas ROT!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Gert op di, 06 jul 2004, 16:38:27
Komt vast wel goed :)

Jaap : nu je verstek laat gaan neemt Bien de boekies en de stickers voor je mee .
Ik geef haar jouw nummer want ze is morgen vrij
Kan je afspreken
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Dennis op di, 06 jul 2004, 16:41:51
Joscha is vorig jaar ook in Hildesheim aangekomen. En die liep pas ROT!

Rot lopen door afstelling, of door mechanische problemen is wel een verschil natuurlijk.

Ik zou geen onnodig risico nemen.
Alhoewel ik ook niet heb kunnen doen wat ik perse voor Denemarken wou fixen: middendemper (goed lek) en een schokdemper vóór (heeft speling de zuigerstang).
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Markopolo op di, 06 jul 2004, 17:07:08
...
Dan hoor je wel wat sissen door de uitlaat.... marginaal volgens Serge, maar helemaal gerust ben ik niet..

92er Steilheck van m'n moeder blijkt al maanden op 1 cilinder 10,4  bar compressie te hebben terwijl de rest op 14,2 zit.
We (m'n pa en ik) hebben gisteren maar een paar bar lucht op de cilinder gezet, maar 't kwam er bij de uitlaat net zo hard weer uit.........

Tuurlijk 't loopt wat onrustiger, vooral stationair, maar rampzalig zou 'k niet willen noemen.

ps: Zijn er nog niet achter waarom die uitlaatklep niet sluit, zou dit aan de hydrostoter kunnen liggen ? Hij maakt verder geen lawaai of zo....... -dunno-



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 17:55:48
Komt vast wel goed :)

Jaap : nu je verstek laat gaan neemt Bien de boekies en de stickers voor je mee .
Ik geef haar jouw nummer want ze is morgen vrij
Kan je afspreken

verstek moet laten gaan ja.. Heb nog wel meer te doen :-)

(inpakken, auto 'marcel proof' maken, etc etc..)


Ik hoor bientje vanzelf wel 'rinkelen'



Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op di, 06 jul 2004, 18:26:14
gewoon rijden ,kan naar mijn inziens geen kwaad
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Douwe op di, 06 jul 2004, 18:41:50
gewoon rijden ,kan naar mijn inziens geen kwaad

Niet met een te arm mengsel...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 18:42:16
Als m'n andere huis tunert dat nou ook zegt..


wellicht dat de nieuwe filter-pan-deksel z'n goedkeuring kan dragen?

haubsache: motorraum ist sauber
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 18:43:24
ennuh: hij loopt (behalve stationair) nog best aardig.

dit is de V-max:
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 18:43:47
Yes,. that's Germany
Titel: Two-tonert project
Bericht door: patrick86c op di, 06 jul 2004, 19:50:22
niet slegt jaapio!!!!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 20:10:38
gewoon rijden ,kan naar mijn inziens geen kwaad

Niet met een te arm mengsel...

stationair te arm = altijd te arm?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Douwe op di, 06 jul 2004, 21:36:24
Kans is erg groot, zeker met een MH carbje....

(verschil tussen 1.3 en 1.6 is zo'n 25% )
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 06 jul 2004, 22:02:58
maar 't is maar een 1.4'tje he!

(ABD, geen ABU!)..  das maar 100 ml op 1300.. dus nog minder dan 8 % ! (sterker nog: maar 7,7 procent)..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op di, 06 jul 2004, 23:20:16
jaap waarom zeuren als ik je bougies vanmiddag gezien heb ,mengsel is voor normaal gebruik goed alleen de stationairsproeier is te klein ,rest kan wel .maar aangezien jeje telefoon niet opneemt ik heb hier een pierburg van een 1.6 liggen als je morgen overdag tijd hebt kunnen we wat opnderdelen uitwisselen met je oude mh carb en dan evt plaatsen .heb deze carb nog voor je geregeld vanavond voor 0 euries
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 07 jul 2004, 07:42:27
Ik lag al lang in bed man!

Zoveel te doen,. nog zoveel te doen!

Maar ehmz: 1.6 carb! Jehee! (ik kom vandaag wel even langs, maar eerst ff langs werk)..

Toch nog goed dat ik gister nog een standaard carb kocht. Heb ik er nu 1'tje over waar de onderdelen vanaf geplukt kunnen worden!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 27 jul 2004, 23:01:08
En weer wat lager:



Voor: 165/55 R13  (achter blijft ie voorlopig nog ff gewoon 'hoog')
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Volkswagenaar op wo, 28 jul 2004, 19:47:49
Heel gaaf project
En die kleurencombo is ook geweldig  -wanker-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op wo, 28 jul 2004, 20:02:17
Hoe is het met de Fiat velgjes Jaap?


En welkom Volkswagenaar!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Volkswagenaar op wo, 28 jul 2004, 21:00:25
Dankje Michiel :)

Ik lurk trouwens al enige tijd mee op dit forum.

Even voorstellen:

Martijn Wagenaar, 18 jaar, druk bezig met m'n rijbewijs.
Woon in Damwoude, Friesland. En hoop dat ik later ook in een Polo mag rond tuffen.  -naughty-

Leuke sfeer hier op het forum trouwens.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Gert op wo, 28 jul 2004, 21:08:04
Leuke sfeer hier op het forum trouwens.

Das alleen maar als ik geen penopauze aanval heb ..
Maar welkom -hug-

En Jaap : foto van die italiaanse beauties kan ook geen kwaad .. of een naam
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 28 jul 2004, 22:42:30
italiaanse beauties???




dit type. geen idee hoe breed/smal. Wel 13 inch, 4x98 (neem ik aan).

Interesse? Nee ik zie (nog) geen dollar tekens in m'n ogen. Maar als je serieuze interesse hebt, wil ik wel de moeite nemen echte foto's te maken.

Ben overigens zelf (nog) niet heel blij met de velgen combi:
't staat raar: voor vs achter
't staat raar: got-stretch, maar vooral een uitstekende wieldop!
en de kilometerteller afwijking moet ik nog uitrekenen... Effect van 'snel-weg' is er wel (ietsje), maar ook; sneller opschakelen... 100 (echte 100) in z'n 2; doe maar niet.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op wo, 28 jul 2004, 22:57:40
euhmmz jaap als je die alus niet gaat gebruiken die ik je gegeven heb ,weet ik er nog wel een plekje voor.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 29 jul 2004, 07:25:23
wie zegt dat ik die niet ga gebruiken? ;-)

Heb ze klaar liggen om verder te scotchen..  Stretched bandjes op lichtmetaal ziet er waarschijnlijk veel beter uit!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op ma, 04 okt 2004, 09:39:33
Update: Olieboot?

De RF-12-TY bijnaam '2-tone', krijgt er een nieuwe naam bij:

 ' RUFTY! '

Dat ie iets of wat olie lust wist ik al.. dat ie blauw pluimt weet ik nu ook..

Kom aanrijden bij 't stoplicht:
in stationair pokkelde die rond de 100 a 150 toeren, en valt dan uit (afstellen moet nog).. starten.. vroem....  
er stond een klein briesje welke de uitlaatgassen om de auto heen deed waaien: De lucht trok dicht.. in de kleur blauw..


Klepsealtjes? Zuigerveren? Koppakking? Geen idee nog....
Titel: Two-tonert project
Bericht door: martijn op ma, 04 okt 2004, 14:38:23
Kan geen kwaad!!  -wanker-  Als ik bij een kruispunt iemand voor moet laten gaan, krijg ik de roetdelen ook om de oren gesmeten..

Valt nog wel een beetje mee, maar ruiken doet ie wel..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op ma, 04 okt 2004, 15:55:01
is geen roet,. (nuja: niet alleen).. maar flink blauwe rook..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: martijn op ma, 04 okt 2004, 17:21:58
tja, dan wordt het misschien iets te gortig..

Ik heb bij mij het idee dat het ook aan de afstelling van mijn bakkie ligt (het ruikt ook naar een teveel aan brandstof, net als wanneer je de choke handmatig te 'hoog' hebt staan)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op ma, 04 okt 2004, 18:52:02
is geen roet,. (nuja: niet alleen).. maar flink blauwe rook..

blauwe rook is olie ,simpel .hoe waren de cylinders voor dta je de zuigers plaatste ?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op ma, 04 okt 2004, 19:26:01
Goed.

1'tje had een heel klein beetje flug rost.

't is duidelijk blauwe rook, maar zwart is ie ook (wat nou rijk??)

ach, ff in de gaten houden, volgende maand een keer losplukken: zuigerveertjes schat ik zo,. carterdruk is vrij hoog: pulserende lucht  -boehoe-  binnenkort maar weer  -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op di, 05 okt 2004, 00:36:57
ik denk dat je het zelfde probleem als ik heb gehad heb .
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 21 okt 2004, 09:44:10
Laatste update:

Votex skirts (ja echt) zijn geschuurd en staan in de kunststof primer... Nog even gewone primer erover en dan kunnen ze erop..

Tijd voor winterbanden is ook weer gekomen..  Maar ben te lui ze erop te zetten.. Iemand ze er al wel op liggen?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op do, 21 okt 2004, 10:58:47
Tijd voor winterbanden is ook weer gekomen..  Maar ben te lui ze erop te zetten.. Iemand ze er al wel op liggen?

Soort van...
Onder de groene steilheck liggen nu tijdelijk de hockenheimvelgjes. Beetje noodgedwongen omdat de 6x14 Borbets echt te erg aanliepen. Maar 5,5 x 13" is echt GEEN gezicht!  -gert-  Snel die schroefset klaarmaken en uitrollen! -klus-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 21 okt 2004, 11:32:15
DE schroefset?

(als in: DE schroefset?)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 21 okt 2004, 11:35:18
Even iets anders:

Lastafhankelijkeremkrachtverdeler gaat m niet worden..

Ik ga die dingen plaatsen die jij ook hebt op jouw steilheck:

van een scirocco gloof ik?

Heb jij misschien onderdeelnummer/meer info?

Kan je die dingen 1-malig instellen of hoe werken ze?

533 612 151 (A)  remkrachtregelaar (drukafhankelijk)..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op do, 21 okt 2004, 11:51:48
DE schroefset?

(als in: DE schroefset?)

Jup. DE schroefset.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op do, 21 okt 2004, 11:55:26
Even iets anders:

Lastafhankelijkeremkrachtverdeler gaat m niet worden..

Ik ga die dingen plaatsen die jij ook hebt op jouw steilheck:

van een scirocco gloof ik?

Heb jij misschien onderdeelnummer/meer info?

Kan je die dingen 1-malig instellen of hoe werken ze?

533 612 151 (A)  remkrachtregelaar (drukafhankelijk)..

Ik heb ze nog niet. Die gozer van polo16v.de heeft ze gebruikt.
Ik moet zeggen dat ik met de remmen die ik nu heb helemaal niet ontevreden ben! Achter gewoon standaard trommels (wel alles vernieuwd) en voor de VWII klauwen met Brembo schijven (ook allemaal nieuw). Noodrem van 180 naar 100 ging vrij beheerst   -naughty-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 21 okt 2004, 14:02:15
Wat voor zuigertjes in je trommels?

Jouw Plo is toch ook een '1.0 GL' op kenteken?

Ik heb onder de 2-tone dus 'grotere zuigertjes' van een 3F polo gezet, voor nog gewoon VWI klauwen.

Nu remt ie achter harder dan voor..

VWII klauwen + schijven remmen heb ik 'liggen', maar dan veranderd er aan de remkracht nog niet veel: VWII klauwen zijn gelijk aan VWI, en de schijf diameter is ook het zelfde. Geventileerde schijven zorgen immers alleen voor een betere warmte afvoer (en minder fading).. dus van 180 naar 100 is met VWI het zelfde als met VWII.. (maar doe het 5 keer achter elkaar, en dan merk je het wel!!)

Also: polo16v.de ga ik even lezen :-) (ik wist zeker dat ik een foto heb gezien van een Polo 2 met een extra dingetje op de hoofdremcylinder dat op ongeveer .1 mm afstand van het 16v blok zit..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 21 okt 2004, 14:06:47
Ik ga dus NU naar de dealer die dingen kopen..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op do, 21 okt 2004, 15:03:35
Achter gewoon normale 1.0 cilinders.

Hou me op de hoogte! (Kosten enzo)
Titel: Two-tonert project
Bericht door: -3S- op do, 21 okt 2004, 15:12:06
Op de Foto hierboven zit de remkrachtregelaar in het gat van de remleiding??? en De foto daarboven op de plaats van het remcontact???

Zit er dan nog verschil in of heb ik het mis?

 -dunno-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op do, 21 okt 2004, 15:13:32
Besteld. Morgen in huis. Ongeveer 55 euri per stuk.

We zullen zien. Ik heb de 'niet 16v' versie besteld.
Die heeft achter volgens mij gewoon trommels
De 16v versie is net zo duur (nuja: op een paar cent na dan)...

Geen idee wat ik nu gekocht heb.. of ze instelbaar zijn of niet (volgens mij niet), en of ze 'goed' zijn of niet..

Maar goed: baat het niet, dan ben ik 110 euri kwijt..
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op wo, 27 okt 2004, 10:47:33
Hoe werkt die remkrachtregelaar precies? Istie nog instelbaar?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 27 okt 2004, 11:57:52
Nog geen idee...

Nog geen tijd gehad om langs de dealer te gaan....

Wel grotere wielen gescoord ondertussen... de 2-tone gaat naar 175/55 R14 (14 inch staal 4x100 seat velgen).

De 175/65 R13 ballon banden die eerst rondom lagen 'stuurden' niet lekker : glijden/torderen

de 165/55 R13 'fiat cinquecento' bandjes die d'r nu op liggen (alleen voor) sturen wel veel beter, maar nou vullen de banden de wielkasten niet meer mooi :-(  Nog verder verlagen is geen optie... bodemvrijheid..

Dus dan maar 14 inch met platte bandjes...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Michiel op wo, 27 okt 2004, 12:37:19
Wel grotere wielen gescoord ondertussen... de 2-tone gaat naar 175/55 R14 (14 inch staal 4x100 seat velgen).

Dus dan maar 14 inch met platte bandjes...

Foto's?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jurian op wo, 27 okt 2004, 13:34:55
Geen 175/50 R14 bandjes? Heeft Melvin er ook onder en staat netjes.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: martijn op wo, 27 okt 2004, 16:07:12
dan wordt het gat tussen de wielen en de wielkasten nog groter...

da's dus geen oplossing! -moon-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op wo, 27 okt 2004, 16:16:00
175/50 R14? (merk/type?)

Zijn die er dan? Angstig plat!

Zal de ruimte beter opvullen dan 165/55 R13
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Markopolo op wo, 27 okt 2004, 18:23:52
Plat ? Zal wel meevallen toch.
Die van mij zijn 195/45/14 ( afrolomtrek is nagenoeg gelijk aan standaard  13" maatje )
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jurian op do, 28 okt 2004, 00:36:51
175/50 R14 Pirelli P6000 als ik mij niet vergis.
Titel: Two-tonert project
Bericht door: alfred op ma, 01 nov 2004, 11:48:53
Hoe werkt die remkrachtregelaar precies? Istie nog instelbaar?

De mijne zijn binnen. Het lijkt er niet op dat ze instelbaar zijn.

Misschien kan iemand uit de voeten met de volgende ingeslagen nummers:

13510 met haaks daar tegen aan een 2

3↓35
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op ma, 01 nov 2004, 12:06:58
De mijne zijn ook binnen..

Niet geinstalleerd nog..

GL krijgt eerst een nieuwe carterontluchtingsslang
de C en de CL staan allebei met een platte accu..

die gaan dus aan het infuus. zou ik ze 'parallel' kunnen opladen?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op zo, 16 jan 2005, 23:08:53
Two-Tone project is voorbij, over exit.

In iedergeval in MIJN bezit.

kas gaat over naar Serge. Hij zal dit project voortzetten met weer frisse nieuwe idee-en..


Nog 1 uit de oude doos...
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Serge op ma, 17 jan 2005, 07:20:56
ik weet hoe het verder gaat  -naughty-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Wendy op ma, 07 mrt 2005, 20:48:14
ik ook! @jaap: wat moet er qua interieur nog uit? neem aan dat je je poepbruine dash en je stoelen wilt houden?  -hug-
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 08 mrt 2005, 07:48:27
Jup..


Stoelen, dash, linker zonneklep, achterlicht-links, fahrwerk, koplampen, radiateur, oliekoeler, olie-filter-beugel, kabelboom motorruim, achterbumpert,..

zo ff 123 wat er nog uit/af moet..

Maar ik neem aan dat ie eerst nog door de APK gaat ergens ooit?
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Wendy op di, 08 mrt 2005, 07:58:10
begin vast met het interieur om te bouwen. heb nu zoveel troep liggen dat me dat handiger lijkt!
Titel: Two-tonert project
Bericht door: Jaap op di, 08 mrt 2005, 08:07:34
Prima...

Als de stoelen in de weg staan:.. kom ze zo halen!