Het Polo86c Register

Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Jaap op ma, 21 jul 2008, 13:13:37

Titel: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op ma, 21 jul 2008, 13:13:37
In kort:
-------------------------------------
Standaard Polo 1/2 t/m 1985 (+/-)
Diameter remschijf: 239mm
Ongeventileerd

Remklauw: zwevend
Blokken: vierkant
Diameter zuiger: 48mm

-------------------------------------
Standaard Polo 2/2f vanaf 1985 (+/-)
Diameter remschijf: 239mm
Ongeventileerd

Remklauw: Vuist ( VW I )
Blokken: halve-maantjes
Diameter zuiger: 48mm
Remt door het grotere remvoering oppervlak beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker

-------------------------------------
Polo G40
Diameter remschijf: 239mm
Geventileerd
Remklauw: Vuistjes ( VW II)
Blokken: halve-maantjes
Diameter zuiger: 48mm

Remt door het grotere remvoering oppervlak beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker
Door het geventileerd uitvoeren hebben de remmen ook minder last van fading (Warm worden bij krachtig remmen kort achter elkaar en daardoor aan remkracht verliezen) of kromtrekkende schijven ( geventileerd = gekoeld + dikker = minder warm, minder snel krom.

-------------------------------------
Passend op Polo 1f/2/2f
Diameter remschijf: 256mm
Geventileerd
Remklauw: vuistjes (Girling 54/Lucas)
Blokken: halve maantjes
Diameter zuiger: 54mm

Remt door het grotere remvoering oppervlak én de grotere diameter (hefboom/moment) veel beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker
Remt ook echt nog een flinke stap beter dan de VWI(I) klauwen.
Nadelen: Voldoende!
1) 14" velgen. Ook je reservewiel niet vergeten: 13" past echt niet meer;
2) ZWAAR. De schijven zijn echt veel lomper, de klauwen zijn 'iets' lomper;
3) Vindbaarheid: Ja, ze zijn veel toegepast, maar de latere Girling 54 ( Golf II, Corrado ) past niet door andere steek aan veerpoot
4) Duur: schijven en blokken zijn een stukje prijziger
5) Had ik al vermeld dat ze ZWAARder zijn?
6) Overkill: Ja, als je deze remmen plaatst, zit er eigenlijk iets mis tussen je oren: 239mm is ruim voldoende zijn als je niet het circuit op gaat.


-------------------------------------


Type nummers én gebruik op verschillende voertuigen:  ATE  (http://order.tecdoc.net/ows2t/login?user=ateshop&pass=ateshop&country=de&language=nl) website.

Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op di, 22 jul 2008, 07:03:34
of je verkleint de rol omtrek en daarmee vergroot je de remwerking
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 22 jul 2008, 16:21:04
Lees: kleinere wieltjes/plattere bandjes = meer remvertraging? -dunno-
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: RoelG op di, 22 jul 2008, 16:44:56
Lees: kleinere wieltjes/plattere bandjes = meer remvertraging? -dunno-

Volgens mij wel. Heeft iets met natuurkunde te maken.
De afstand tot het middelpunt neemt af bij een verlaging van de banden.
Door afname van de de afstand tot het draaipunt is in verhouding minder energie nodig in het midden, waar de remschijf zit, een gelijkwaardige tegengestelde kracht te krijgen (lees: stil te komen staan)

Om deze reden verbeterd de remkracht als je grote schijven pakt meer dan dat je alleen kunt verklaren op basis van de grootte van de remblokjes die toeneemt. Het verschil tussen afstand van de buitenrand van de remschijf en de buitenrand van de band neemt af waardoor de remmen een grotere remkracht genereren bij een even grote druk op de remblokjes.

formule: (Kracht A * Arm A) - (Kracht B* Arm B) is hoeveelheid vertraging.

Bij vergroten van de schijf neemt Arm B toe
Bij verkleinen van de wielen wordt de Arm A verkleint.

Of zoiets. Is voor mij ook alweer circa 15 jaar geleden
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op di, 22 jul 2008, 18:34:35
Lees: kleinere wieltjes/plattere bandjes = meer remvertraging? -dunno-
Korter antwoord dan RoelG: Ja.
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: RoelG op di, 22 jul 2008, 23:54:12
Korter antwoord dan RoelG: Ja.

Nou ja, heb ik zo mijn best zitten doen....  Maar goed zo kan het ook  :D :D :D
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: RoelG op do, 31 jul 2008, 14:11:45
vervolgvraag.

heb vandaag lekker op de slopen van rotjeknor rondgestruind.

VWII klauwen zie ik alleen maar staan met ongeventileerde schijven...

Klopt dit (en heb ik dus de verkeerde gekocht)

Setje kost trouwens 30 euri's
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sjon op do, 31 jul 2008, 14:45:24
VWII klauwen zie ik alleen maar staan met ongeventileerde schijven...

Klopt dit (en heb ik dus de verkeerde gekocht)
Dan heb je waarschijnlijk VWI klauwen gekocht.......
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: RoelG op do, 31 jul 2008, 14:54:34
Dan heb je waarschijnlijk VWI klauwen gekocht.......

Tja. er staat op VWII

en ze komen van een golf 3  -dunno-
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sjon op do, 31 jul 2008, 16:42:33
Golf3.......euhhhh.......ikke niet weten -dunno-
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Dennis op do, 31 jul 2008, 18:09:37
VWII = VWII

Bij ongeventileerde schijven zitten er gewoon dikkere blokken op  -ja-
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jorp op do, 31 jul 2008, 18:48:38
Klopt ik heb ze ook vergeleken met mijn golf 3! Ze zijn presies hetzelfde!
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op do, 31 jul 2008, 19:53:36
huh?

Is de steek (boutgaten van de houder) dan wel goed? Onder mijn Golf 3 zitten standaard 256-er schijven, (geventileerd), en daarvan weet ik dat de steek in iedergeval NIET gelijk is aan de Polo.. 
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: RoelG op do, 31 jul 2008, 22:26:05
huh?

Is de steek (boutgaten van de houder) dan wel goed? Onder mijn Golf 3 zitten standaard 256-er schijven, (geventileerd), en daarvan weet ik dat de steek in iedergeval NIET gelijk is aan de Polo.. 

tja...das een lastige.

kwam er net bij jorp achter dat ik een grandioze fout heb gemaakt.

de houders zitten er niet bij.
(ik geef mijn genen de schuld)

Dus maar eens terug naar de sloop.
Hoop dat ze ze nog terugnemen en/of de juiste houders er bij doen.

Lekker....

gr. Roel
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op do, 31 jul 2008, 22:27:41
een oud leraar zei ooit eens tegen mij  kijken denken doen controleren  :)
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: RoelG op do, 31 jul 2008, 22:29:32
een oud leraar zei ooit eens tegen mij  kijken denken doen controleren  :)

Een oud leraar zei ooit tegen mij. de warmte doet rare dingen met mensen  :D :D :D

(dus nu geef ik de schuld aan de buitentemperatuur, merk je het?)

o ja. @ admin. sorry was niet mijn bedoeling hier zo off-topic te gaan. Hoort nu meer in mijn project  topic thuis lijkt me
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op do, 31 jul 2008, 22:31:55
eigen fouten afschuiven op onschulige celcius of fahrenheit zou enkelt veroorzaakt kunnen worden bij deze temperaturen door


(http://usadutch.com/blips/images/biertje.jpg)
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op do, 31 jul 2008, 22:33:11
btw proost -prut- ik tap er nog eentje  -prut- :)
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: RoelG op do, 31 jul 2008, 22:33:30
eigen fouten afschuiven op onschulige celcius of fahrenheit zou enkelt veroorzaakt kunnen worden bij deze temperaturen door


(http://usadutch.com/blips/images/biertje.jpg)

hmm...zo zien die gasten er op de sloop niet vaak uit  -wtf- helaas -boehoe-
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op do, 31 jul 2008, 22:41:16
eerder zo (http://www.deinehandwerker.de/132004/Uploaded/admin%7Cludolf1.jpg)
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: PoloDennis op vr, 01 aug 2008, 09:39:22
tja...das een lastige.

kwam er net bij jorp achter dat ik een grandioze fout heb gemaakt.

de houders zitten er niet bij.
(ik geef mijn genen de schuld)

Dus maar eens terug naar de sloop.
Hoop dat ze ze nog terugnemen en/of de juiste houders er bij doen.

Lekker....

gr. Roel

Je kan in combinatie met VWII klauwen de remblokhouders gebruiken die standaard op je polo zitten, Golf (in ieder geval  golf 2 en 3) icm VWII klauwen heeft helemaal geen losse remblokhouders, maar heeft ze geintergreerd in het wiellagerhuis. Alleen de grotere remvarianten hebben een wiellagerhuis met losse remblokhouders.

Een verschil met polo G40 is dan wel dat je geen beugel voorlangs je remklauw hebt dan, maar voor zover ik weet is deze combinatie zonder problemen.

edit:
Golf1 en Scirocco had blijkbaar wel losse remblokhouders in combinatie met VWII klauwen en ik meen vernomen te hebben dat in ieder geval de Scirocco remblokhouders zouden moeten passen op polo's, en ik neem aan dat die van de Golf1 dan ook passen. Zeker weten doe ik dit niet. Volgens mij zijn ook deze zonder beugel voorlangs.
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sjon op vr, 01 aug 2008, 12:15:00
Ja maar Roel gaat de overstap maken van vierkante remblokjes naar halve maantjes:
dan heb je die houders wel nodig
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: PoloDennis op vr, 01 aug 2008, 13:31:39
Ja maar Roel gaat de overstap maken van vierkante remblokjes naar halve maantjes:
dan heb je die houders wel nodig

Oh, ok, dat had ik er niet bij gelezen. Het jaar dat de polo van vierkant naar halve maantjes ging was in bouwjaar 1985 toch?
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sjon op vr, 01 aug 2008, 13:37:46
Oh, ok, dat had ik er niet bij gelezen. Het jaar dat de polo van vierkant naar halve maantjes ging was in bouwjaar 1985 toch?
Volgens mij tegelijk met heul veul update's: modeljaar 1986 (vanaf eind 1985)
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op do, 30 okt 2008, 18:25:19
Kwam bij het opruimen een lijstje tegen: Deze auto's hebben Girling 54 klauwtjes :)

Audi

Audi 80 ( 81, 85, B2 89, 89Q, 8A, B3 8C, B4 )     - 08-78      - 01-96
Audi 90 (81, 85, B2, 89, 89Q, 8A, B3)      - 10-84      - 09-91
Audi Coupe (81,85, 89, 8B )          - 07-80      - 12-96   
Audi Quattro (85)             - 07-80    - 07-91
Audi Cabriolet ( 8G7, B4 )          - 05-91    - 08-00
100 en 100 Avant ( 44, 44Q, C3 )      - 08-82      - 11-90
200 en 200 Avant ( 44, 44Q, C3 )      - 08-82      - 11-90

Fiat

Punto (176)               - 09-93      - 09-99
Punto Cabriolet ( 176C )         - 04-94      - 06-00
Punto Van (176L )            - 04-96    - 02-00
Tempra en Tempra SW (159)          - 03-90    - 08-97
Tipo (160)               - 07-87      - 04-95


Ford

Scorpio I en II ( GAE, GGE, GFR, GGR )       - 04-85      - 08-98
Sierra (GBC, BNC, GBG, GB4 )          - 08-82      - 02-93

Lancia

Y ( 840 A)               - 11-95      - 09-03

Volkswagen

Caddy II               - 11-95    - 01-04
COrrado                  - 08-87      - 12-95
Golf II, III en IV, Jetta en Vento (19E, 1H1)   - 08-83      - 06-02
Passat ( 32B, 3A2, 35i)          - 08-80      - 05-97
Polo Classic en Variant            - 11-95      - 09-01
Scirocco II (53B)            - 08-80      - 07-92
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Steilheck op di, 13 jan 2009, 09:55:40
Volgens mijn zoektocht op het forum schijnt, dus geen eenduidigheid hierover vandaar de vraag, G40/VWII remklauwen te passen binnen 13" velgen als je de schijven op 239 houdt?

Wie kan dit bevestigen?
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: martijn op di, 13 jan 2009, 10:11:51
En wat voor velgmaat heeft een G40 in originele trim?  -dunno-

 :D -nana-  Juist, 13", icm 239mm schijven.

Dat wil alleen niet zeggen dat alle 13"velgen zomaar over de VWII klauwen passen. Uitzonderingen bestaan altijd ;)
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Steilheck op di, 13 jan 2009, 10:16:47
Thanks Martijn! We gaan het meemaken welke velg wel of niet past.
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Pieter op wo, 14 jan 2009, 17:42:00
Ik weet er alles van ik heb al vele 13 inch velgjes gepast.

polo 1f velgjes passen niet
powertech 7J 13 inch ET 30 (geloof ik), past niet zonder spacer.

Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sjon op wo, 14 jan 2009, 18:08:18
Dit al toegepast? : VWII klauwen op VWI zadels (zonder die verveelde beugel) monteren (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,3955.0.html)
Titel: Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Steilheck op wo, 14 jan 2009, 19:27:32
Dat topic heeft mij geďnspireerd Sjon! Thanks.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 14 jun 2009, 00:05:07
Deze maar weer eens opgooien, want ik zie door de bomen het bos niet meer...
Wil nieuwe schijven en blokken gaan monteren. Heb een G40-onderstel (meerdere :D), weet dus dat ik 239 schijven moet hebben, in principe "innenbeluftet", mogelijk gegroefd of geboord. Maar wat zijn nou de goede merken om voor te kiezen, en wat voor bedragen moet ik aan denken?
Setje Zimmerman's "innenbeluftet und gelocht" vind ik (incl. Mintex remblokken) voor € 102,11 op Ebay... Maar voor mijn gevoel kan ik veel goeiekoper?
Een Brembo/Barum-set bijvoorbeeld voor  € 65?
'Slechts' "Innenbeluftet" vind ik al voor € 22,95 (merkloos), of zelfs mét blokken voor € 29,90?! -wtf- Om maar eens een paar uitersten te noemen? Bij één bepaalde Ebay-shop vind ik dan wel weer "gelochte" schijven, maar geen "innenbeluftete" schijven?!

Ik weet het niet meer, hoor?! Ik snap dat er in dit geval waarschijnlijk een hele hoop persoonlijke overtuigingen naar voren zullen komen, maar zelfs dát zal helpen een beter beeld te vormen. Ik vind mijn remmen echter wel belangrijk genoeg om niet over 1 nacht ijs te gaan... -ja-
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: patrick86c op zo, 14 jun 2009, 10:04:34
Ik heb BremboMax met EBCgreenstuff blokken en moet zeggen dat remt best goed.
als het goed is zijn er meer jongens die met deze setup rijden.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op zo, 14 jun 2009, 12:00:09
ik heb gisteren een achterwiellager vervangen.. had nog een achteras liggen van een 2f steilheck 1994. diameter v/d trommels was wel iets groter dus heb ik het lager er maar uit getikt.

zijn er nog veel verschillen in diameter wielremcilinders/trommels?
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Folkert op zo, 14 jun 2009, 13:59:40
@GG Ik zou voor de Brembo Max schijven gaan, die zijn wel gegroefd maar niet gelocht  :D,  ik heb ze ook en ze bevallen heel goed...

Ik heb verder Ferodo DS 2500 blokken, die bevallen ook goed...
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op zo, 14 jun 2009, 15:38:45
geboorde schijven gaan barsten . gegroefd is afdoende (groeven zijn tevens slijtage indicatoren )
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op zo, 17 jan 2010, 09:14:26
Binnenkort wil ik de achteras aanpakken, aangezien ik een as heb liggen van een steilheck en het onder een sedan moet, vraag ik me af of dit kan zonder uitwisselen/veranderen van trommels en remcilinders? kan me herinneren dat ik ooit met een kapot lager de complete trommel wou wisselen, maar de diameter was anders.. weet iemand waar hier en waarom dit verschil is? of kan ik gerust grotere/kleinere trommel nemen? en maakt het verschil in diameter v/d cilinders nog uit? (weet niet of dat bij polo ook verschillend is)

en ik vraag me af of er al eens iemand remschijven achter heeft gemonteerd? zoja, welke spullen zijn ervoor gebruikt?
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op zo, 17 jan 2010, 11:09:07
ja marcel ,maar schijven achter heeft je auto te weinig asdruk voor om effectief te zijn
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op zo, 17 jan 2010, 20:49:23
ja was al wel erg aan het twijfelen, dacht al zal wel meer voor de looks zijn dan voor het effect. trommels werken opzich prima..
en aangezien bij verlaging de remmen achter vaak harder remmen omdat de koets minder duikt dacht ik misschien is dit te compenseren..?
of meng ik nou de asdruk en remkracht in 1 potje? zal beide toch wel iets anders zijn..  -dunno-

nu ik dit nog een keer lees, lijkt me het probleem alleen maar erger te worden, harder remmen, maar evenveel asdruk = dus waardeloos...

toch? of is het nou toch echt tijd voor m'n laatste  -prut-?
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Dennis op zo, 17 jan 2010, 23:23:56
ja was al wel erg aan het twijfelen, dacht al zal wel meer voor de looks zijn dan voor het effect. trommels werken opzich prima..

Dit is juist en correct.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op zo, 31 jan 2010, 09:35:19
en weet  er ook iemand antwoord op m'n andere vraag hierboven? (verschillen in diameter trommels)
volgens mij was van m'n steiheck de trommel groter dan m'n sedan (ik zou juist andersom denken, sedan meer gewicht/grotere trommel? weet iig zeker dat ze niet dezelfde diameter hadden :)..)
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op zo, 31 jan 2010, 10:19:18
Trommels hebben 'af fabriek' allemaal dezelfde diameter ( 180mm x 30mm staat op 't zakje :) )
De remschoenen en voeringen zijn ook allemaal hetzelfde.

De remcilinders, daar zijn 3 (!) smaken van:

14,23 mm
17,xx mm
en
19,xx mm

14,23 -> auto's zonder rembekrachtiger, zonder last-afhankelijke-remkracht-verdeler

17,xx -> auto's met rembekrachtiger, zonder last-afhankelijke-remkracht-verdeler

19,xx -> auto's met rembekrachtiger en last-afhankelijke-remkracht-verdeler

Uitwisselen kan, maar niet zonder risico. Mijn Polo 1 ( 14,23 mm ) door verkeerde levering vervangen voor 19 mm.. noodstop = pirouette

Als je de auto verlaagd, moet je de last-afhankelijke-remkracht-verdeler bijstellen voor de nieuwe wagenhoogte (onbeladen is al laag)

Vergelijk remschijven van een Golf 2 dus met trommel met een remcilinder van circa 20mm

Als je remschijven van bijv Golf 2 plaats op de achteras, moet je de last-afhankelijke-remkracht-verdeler terugstellen, zodat de druk op de remmen achter afneemt.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op zo, 31 jan 2010, 13:41:45
Waarom zijn mijn trommels dan wel verschillend?

Nu zie ik ook waarom deze sedan na opbouw rembekrachtiger zo hard remt op de achteras :D
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op zo, 31 jan 2010, 18:07:50
Waarom zijn mijn trommels dan wel verschillend?
Geen idee. Er zijn bij VW maar weinig verschillende trommelmaten. Golf 1 t/m 2 heeft allemaal 180 mm,. pas achterin de jaren 80 kwam daar 200mm trommels bij, voor enkel de ABS modellen.

Slijtage kan een aantal millimeters uit de trommel doen slijten, maar echte diameter verschillen zijn er bij de Polo nooit geweest. Ook de 6N heeft gewoon 180 mm trommels, Lupo, etc etc.. tenzij er ABS op zit, dan 200, of schijfremmen.

moet wel een erg rare schade/ombouw zijn als je op een Polo 200mm trommels aantreft. Weet je het heel zeker?


Ik begrijp niet goed wat je trouwens bedoelt met:
Nu zie ik ook waarom deze sedan na opbouw rembekrachtiger zo hard remt op de achteras :D
De ombouw naar rembekrachtiger zal niets doen aan de remkracht op de achteras.. 

Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op zo, 31 jan 2010, 18:26:03
idd heeft eerder te maken met de diameter van de remcylinder
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op zo, 31 jan 2010, 21:14:24
idd heeft eerder te maken met de diameter van de remcylinder

jups;  -thumbsup-  en die wijzigen niet als je alleen een bekrachtiger plaatst. Maar goed: soms ' voel '  je dingen die er niet zijn..
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op zo, 31 jan 2010, 21:50:48
joh  :)
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op zo, 31 jan 2010, 22:52:53
kleinere wielremcilinders ipv een uitvoering met rembekrachtiger (= dus meer kracht naar de voering)

het is een paar maandjes geleden, zal het een deze dagen nog eens controleren wat voor een trommels er nou precies opzitten..

had toen een lager stuk, dacht ff gauw een trommel te wisselen, maar moest toch echt het lager wisselen. trommel paste niet (boel was al teruggesteld)
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op zo, 31 jan 2010, 23:21:52
kleinere wielremcilinders ipv een uitvoering met rembekrachtiger (= dus meer kracht naar de voering)


Nope, juist andersom.
Kleinere werk cilinder = minder kracht op de voeringen.

Bij polo's zonder bekrachtiger is de hoofdremcilinder klein ( 17 mm in tandem ),
Bij polo's met bekrachtiger is de hoofdremcilinder groot ( 20 mm in tandem ),

Ik begrijp wel dat de werkcilinders achter vervolgens bij een bekrachtigde polo groter zijn ( Er is immers pedaal-kracht-hulp ), maar de verhouding verschuift daarmee wel naar achter: voor veranderd er namelijk niets: gewoon standaard klauwtjes.

Als je nu een onbekrachtigde polo voorziet van een bekrachtiger, heb je dus alleen minder pedaal kracht nodig, maar de verhouding voor en achter blijft gelijk aan voor de ombouw... Ten opzichte van een Polo die af-fabriek al een bekrachtiger heeft, remt jouw auto juist minder sterk op de achteras!

Citaat
het is een paar maandjes geleden, zal het een deze dagen nog eens controleren wat voor een trommels er nou precies opzitten..

had toen een lager stuk, dacht ff gauw een trommel te wisselen, maar moest toch echt het lager wisselen. trommel paste niet (boel was al teruggesteld)

Ah, wilde de voeringe niet in de trommel passen, of pastte het trommeltje niet goed over het lager heen?  De lagers zijn namelijk niet zomaar uitwisselbaar! De achterwiellagers zijn complete sets! De lagerring welke je in de trommel perst hoort bij het rollager. Verschillende lagers (verschillende merken) kunnen verschillende interne diameter gebruiken!  Dus altijd als set wisselen! Losse trommels wisselen is niet aan te raden!

Maar je verhaal wordt al wel een stuk duidelijker: op het oog lijken de trommels dus ongeveer even groot, maar het pastte dus net niet?

Dat kan dan nog ongeveer 1 ding betekenen:
De trommels op de auto zijn ooit eens uitgedraait en er zijn, speciaal daarvoor verkrijgbare, overmaats remvoeringen geplaatst. Overmaats voeringen passen niet (goed) in een niet uitgedraaide/uitgesleten trommel! De trommels die je als vervangers wilde gebruiken ( niet uitgedraait ) passen dan dus niet lekker over de voeringen heen.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op ma, 01 feb 2010, 12:47:10
ik dacht dat bij gelijke remkracht er juist een grotere kracht op kleinere cilinders staat dan op de grotere, (bij smallere banden drukt de auto toch ook harder op de band? iig de band op het wegdek dan..) wat is hier dan anders aan als dit niet zo is?
(met rembekrachtiger is dan groter omdat er anders te hard op de achteras geremd wordt door het effect van de bekrachtiger, zo had ik het me bedacht)

ff gauw naar de trommels gekeken, maar tis te verroest om nog te lezen (ligt buiten onder afdakje :))
maargoed, nou weet ik iig wat de verschillen precies zijn in de achterremmen. tnx  -thumbsup-
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op ma, 01 feb 2010, 19:53:00
ik dacht dat bij gelijke remkracht er juist een grotere kracht op kleinere cilinders staat dan op de grotere, (bij smallere banden drukt de auto toch ook harder op de band? iig de band op het wegdek dan..) wat is hier dan anders aan als dit niet zo is?
(met rembekrachtiger is dan groter omdat er anders te hard op de achteras geremd wordt door het effect van de bekrachtiger, zo had ik het me bedacht)

ff gauw naar de trommels gekeken, maar tis te verroest om nog te lezen (ligt buiten onder afdakje :))
maargoed, nou weet ik iig wat de verschillen precies zijn in de achterremmen. tnx  -thumbsup-

 en u was monteur ?


als je nu 2 kg op 1cm2 zet is dat dus 2kg kracht
 zet je nu 2kg op 2cm2 is dat dus 4kg kracht
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sieperman op ma, 01 feb 2010, 22:53:44

als je nu 2 kg op 1cm2 zet is dat dus 2kg kracht
 zet je nu 2kg op 2cm2 is dat dus 4kg kracht

Is dat geen linke opmerking Serge?
Als ik een tegel plat op mijn tenen leg doet `t echt minder zeer dan wanneer ik `m er op de zijkant op zet.
2 kg blijft 2 kg er zal een afstand/arm bij moeten komen om van de 2 kg 4 te maken.

Misschien is het handig erbij te vermelden dat de kracht vergroot wordt omdat de kracht hydraulisch door wordt gegeven van een kleine op een grotere cilinder daardoor moet de kleinere een grotere afstand afleggen dan de grote zal doen. Kracht maal arm?
Dit zou misverstanden kunnen voorkomen :P
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op ma, 01 feb 2010, 23:34:13
goed zal het wat anders formuleren .
 stel je oefent met je hoofdremcylinder een kracht uit van pendaaldruk van 15kg (is dus 150n)
 dat wordt dus een hefboom van 12 cm (voorbeeld )
150 x 12 =1800nm

stel je hebt een zuiger diameter van 20mm in je hoofdremcylinder is dus een oppervlakte van 3,14 cm
 dus per cm2 heb je dus 1800nm:3,14=573nm/cm2
jeb je nu een wielremcylinder van 14mm diameter (1,4cm )heb je een oppervlakte van 1,53cm2
 dus 573nm/cm2 x 1,53cm2 =totaalkracht van 876,7nm

begint het al te dagen ?

vast niet

heb je nu een wielremcylinder van 17mm diameter (1,7 cm )is dus een oppervlak van 2,26cm 2

 dus 573nm/cm2 x 2,26cm2=1295nm

 nu wel duidelijk dan ? zoniet duik maar eens in je natuurkunde boeken

Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Jaap op ma, 01 feb 2010, 23:42:05
 -thumbsup-

Ik kan m volgen!

Grotere hoofdremcilinder verminderd de benodigde pedaalslag, maar doet de benodigde kracht toenemen. Met een bekrachtiger kan je dus een grotere remcilinder gebruiken, en zo de pedaalslag verminderen.

Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op ma, 01 feb 2010, 23:43:51
en dan heb je nog te maken met wrijvingscoefficient van de remvoering tov de trommel . diameter trommel tov je wiel omtrek , oppervlakte remvoering ,raakvlak remvoering trommel .
wrijvingscoefficient band wegdek (hele erntige variabele )

 er zit meer achter je remmen dan je denkt . maar je moet ook zo denken ,onafgeveerde massa tov de afgeveerde massa , verschil moet zo groot mogelijk blijven (lees de onafgeveerde massa ,moet zo licht mogelijk blijven )ivm wegligging , standaard g40 remmerij is ernstig lichter dan een 280 corrado remmerij .

zolang je je wielen met je voetrem kunt blokkeren ,heb je geen grotere remmen nodig of krachtigere remmen .

grofweg is je auto in gewicht een 60/40 verdeelt en zul je voor de meeste remwerking nodig hebben
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Serge op ma, 01 feb 2010, 23:45:02
-thumbsup-

Ik kan m volgen!

Grotere hoofdremcilinder verminderd de benodigde pedaalslag, maar doet de benodigde kracht toenemen. Met een bekrachtiger kan je dus een grotere remcilinder gebruiken, en zo de pedaalslag verminderen.



kijk jij vat hem als 1 van de weinigen  -thumbsup-
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op di, 02 feb 2010, 13:12:47
nou snap ik 'm weer, alleen zijn andere dingen nu ? geworden :D dat zal ik vanavond eens uitzoeken..
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Der Ghopmeister op zo, 15 aug 2010, 09:22:29
van onze duitse collega's  -klus-

http://www.polomagazin.de/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=37
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: nielsfeenstra op zo, 22 aug 2010, 16:29:18

Audi

Audi 80 ( 81, 85, B2 89, 89Q, 8A, B3 8C, B4 )     - 08-78      - 01-96
Audi 90 (81, 85, B2, 89, 89Q, 8A, B3)      - 10-84      - 09-91
Audi Coupe (81,85, 89, 8B )          - 07-80      - 12-96   
Audi Quattro (85)             - 07-80    - 07-91
Audi Cabriolet ( 8G7, B4 )          - 05-91    - 08-00
100 en 100 Avant ( 44, 44Q, C3 )      - 08-82      - 11-90
200 en 200 Avant ( 44, 44Q, C3 )      - 08-82      - 11-90

Fiat

Punto (176)               - 09-93      - 09-99
Punto Cabriolet ( 176C )         - 04-94      - 06-00
Punto Van (176L )            - 04-96    - 02-00
Tempra en Tempra SW (159)          - 03-90    - 08-97
Tipo (160)               - 07-87      - 04-95


Ford

Scorpio I en II ( GAE, GGE, GFR, GGR )       - 04-85      - 08-98
Sierra (GBC, BNC, GBG, GB4 )          - 08-82      - 02-93

Lancia

Y ( 840 A)               - 11-95      - 09-03

Volkswagen

Caddy II               - 11-95    - 01-04
COrrado                  - 08-87      - 12-95
Golf II, III en IV, Jetta en Vento (19E, 1H1)   - 08-83      - 06-02
Passat ( 32B, 3A2, 35i)          - 08-80      - 05-97
Polo Classic en Variant            - 11-95      - 09-01
Scirocco II (53B)            - 08-80      - 07-92


welke remklauwen van dit lijsten passen standaard op mijn polo veerpoot de sirocco dat weet ik maar welke nog meer
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op wo, 25 aug 2010, 21:13:42
Hoezo, is dat je wagenpark?  -nana-
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: nielsfeenstra op do, 26 aug 2010, 20:36:20
nee maar remklauwen van een sirocco kan ik niet vinden
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Der Ghopmeister op do, 26 aug 2010, 21:13:00
welke van een scirocco? de VWII 239mm of de Girling 54 256mm

De VWII met 239mm geventileerde schijven:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/normal_G40remupgrade_%281%29.JPG)

De Girling 54 met 256mm schijven:
(http://i131.photobucket.com/albums/p306/mbr_rc/Volkswagen/43084a6f.jpg)
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: nielsfeenstra op vr, 27 aug 2010, 18:50:27
ik kan ze allebij niet vinden maar ben opzoek naar de girling 54met die 256ers
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: nielsfeenstra op za, 28 aug 2010, 23:17:35
ik zie egt door de bomen het bos niet meer welke remklauwen (girling 54) van welke auto's kan ik nou op mijn polo plaatsen

die van een golf 3 schijnen de afstand van de bout gaten groter te zijn en die van scirocco kan ik niet vinden en audi 80 kan ik wel vinden maar passen die ook ?
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: FuriouZ op di, 11 jan 2011, 12:55:30
volgens mij zijn de 15,9mm wielremcilinders vanaf een bepaald bouwjaar (weet zo ff niet meer welke, dacht 7-86) geplaatst en niet met of zonder rembekrachtiger. het remkrachtverdeler verhaal klopt volgens mij wel.
Was gister aan het zoeken naar verschillende wielremcilinders en daarbij stond: tot en vanaf bouwjaar. mijn polo is van na dat bouwjaar dus zouden er 15,9mm cilinders op zitten wat klopt (polo is geleverd zonder rembekrachtiger en zonder remdrukverdeler)
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: martyn_86c op di, 11 jan 2011, 13:02:25

De Girling 54 met 256mm schijven:
(http://i131.photobucket.com/albums/p306/mbr_rc/Volkswagen/43084a6f.jpg)

Dit zijn de mijne!  -thumbsup-

Gevonden op eBay.de!! Gewoon geduld hebben... komen geregeld voorbij!
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Victor-J op wo, 25 sep 2013, 23:21:04
Oke, mijn huidige schijven zijn (helaas) alweer krom. Gewoon mijn eigen fout, na het rondje op de Ring ben ik gelijk stil gaan staan.
Nu zit ik te kijken wat een wijze stap zou kunnen zijn. Op de engelse fora zijn ze aardig gek van de 256mm schijven. Zoals ik gelezen heb zou ik de hele set van een Scirocco 16V over kunnen nemen, en dat het ook past.
Maar ook lees ik dat als ik de gewone OEM schijven van de G40 neem met bijvoorbeeld een setje Ferodo DS2500 blokken het ook al wonderen kan doen.

De insteek is dus dat ik misschien wat vaker de Ring/Zandvoort/Assen of een circuit op wil. Niet competitief maar bij vrij rijden dagen bijvoorbeeld.

Meningen of ervaringen?
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: mike.roodvoets op wo, 25 sep 2013, 23:27:58
Met G40 schijven en blokken uit een bamiland rem ik al harder dan de banden aankunnen. Goede G40 schijven en goede blokken moeten het goed doen op het circuit o.a. zimmerman schijven. En gewoon alles de kans geven om af te laten koelen. Doe je dat niet trekken ook de grootste schijven krom.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Victor-J op wo, 25 sep 2013, 23:30:39
Ik moet daarbij wel vermelden dat ik op het engelse G40 forum gelezen heb dat je net zo goed de gewone vlakke schijven kan nemen ipv de gegroefde of de geperforeerde. Schijnen weinig toe te voegen. Is door iemand gezegd die heel veel track days doet met z'n G40. Weet niet of mensen dat kunnen bevestigen.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Hofstay op do, 26 sep 2013, 00:04:39
Schijven met sleuven/gaten zullen theoretisch minder snel last krijgen van fading. Kwa remkracht zal het niet bijster veel uitmaken gok ik.
Ook met die DS2500 ben ik het niet mee eens. Zou persoonlijk eerder voor EBC blokken gaan (greenstuff of redstuff als ik veel circuit zou rijden)
Nadeel van EBC Redstuff is dat ze pas fatsoenlijk remmen als ze een beetje opgewarmd zijn.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sjon op do, 26 sep 2013, 08:48:20
Mijn ongezouten mening:
-EBC schijven (gegroefd & spotted) icm greenstuff blokken: remt amper beter dan origineel spul,
wel 't voordeel van minder remstof en vooral minder agressief. Leuk voor op straat, niet voor circuit.
-dezelfde EBC schijven (gegroefd & spotted) icm CL-brakes blokken: mits opgewarmd een betere remvertraging,
maar de schijven vielen door de mand, wat een troep => he-le-maal vol met scheurtjes -gert- 

Bovenstaand was bij mij nog in de maat 239mm, nu overgestapt op 256mm massieve groep N schijven van Sandtler
icm CL-brakes blokken => nog niet mee 't circuit opgeweest, maar op straat remt 't al een flink stuk beter.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Victor-J op do, 26 sep 2013, 09:52:11
Heb jij alles nieuw gekocht, dus ook de remklauwdragers en de remklauwen? In de maat 256mm.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Dennis op do, 26 sep 2013, 10:17:19
Mijn ervaring met DS2500: na 2 dagen circuitgebruik (racelicentie-cursus met BMW 320) aan de voorkant helemaal versleten tot op het ijzer. Remde op zich prima.
Daarna Hawk blokken met nieuwe Brembo schijven (standaard), en daar zijn al iets van 7 circuit-dagen mee gereden zonder extreme slijtage.

Hawk/CL: kost wat (set blokken iets van 200 euro), maar remt beter en gaat langer mee.

Maar het blijft belangrijk om de remmen rustig af te laten koelen. Al helemaal niet meteen vanaf de baan stil gaan staan en poot op het rempedaal houden.

Als je toch nieuw wilt kopen: Wilwood setjes voor Golf 1 met 256mm schijven passen ook op Polo. Voordeel is dat klauwen stuk lichter zijn als de 54mm klauwen. Scheelt boel onafgeveerd gewicht.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Victor-J op do, 26 sep 2013, 11:26:57
Klopt, heb ze te koop zien staan. Maar dan ga je al snel richting de 500+ euro. Dat is mij dan net iets te veel.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Sjon op do, 26 sep 2013, 12:12:52
Heb jij alles nieuw gekocht, dus ook de remklauwdragers en de remklauwen? In de maat 256mm.
Remzadels gebruikt van Scirocco 2 16v (succes met zoeken)
Remklauwen gereviseerd, ook van Scirocco 2 16v, maar kan ook andere VAG:
wel opletten met de breedte ivm dikte remblokken.
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 25 aug 2015, 22:54:38
Over upgrade gesproken...
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: EMP op wo, 26 aug 2015, 07:30:11
daar past geen 13" meer overheen :D 14 waarschijnlijk ook niet  -uitlachen-

wel gaaf! al vraag ik mij af of het nodig is voor een auto van ±750 kg
Titel: Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
Bericht door: nappertje op wo, 26 aug 2015, 08:05:45
Die kan wel een 'stoppiebar' gebruiken -uitlachen-