Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Steilheck op wo, 16 sep 2009, 19:48:52
-
Ivm met een afgebroken dagteller-reset-pookje en een defecte benzine meter komt hier een How-to demontage tellershuis
Nodig:
Schroevendraaier met platte vouw
Schroevendraaier met kruiskop
Dop/Steeksleuteltje 7mm
Boortje 2 mm en 3 mm
Dremel/boormachinetje
Staafje/boutje van ongeveer 2 1/2 cm lang en diameter van 2 a 3 mm
Superlijm/nagellak oid
Was met foto's en schrijven van deze How-to een avondje werk.
-
Schroef alle schroeven en moertjes los behalve het aangegeven moertje. Deze vast laten om de temp meter aan het folie te laten. Is makkelijker bij het weer in elkaar zetten.
Denk ook aan het schroefje van de transistor (rechtsboven op foto)
Voorzichtig de stekker die aan het folie zit losmaken van de km-teller.
Folie met beleid loshalen en samen met wit plastic middendeel van het cockpit huis verwijderen.
-
Nu kun je zonder problemen de Toerenteller en/of de KM-teller eruit liften.
Let er op dat je geen wijzers afbreekt!
-
Nu de benzine meter uit het Toerentellerhuis schuiven. Nokjes een beetje oplichten en met beleid schuiven maar.
-
Om werking benzinemeter te testen: 4 1/2 volt levert driekwart tank op.
Dit cockpitje was verkocht met een niet werkende benzine meter. Het probleem zal dus ergens anders liggen. Misschien dat dit breukje in het folie er iets mee van doen heeft. Ga ik nog uitzoeken => Zo te zien is het rode draadje een oplossing voor de verbroken verbinding. Maar waarschijnlijk niet voor de niet werkende benzine meter.
Twee boutjes los om de beschermkap aan de achterkant van de KM teller te lossen.
-
boutjes los, dagtellerhuis eruit schuiven en verder demonteren.
-
In het afgebroken pookje eerst met een 2 mm boortje een gaatje geboord en daarna met 3 mm nog iets geruimd. Vervolgens stukje boutje los erin geplaatst en weer even in elkaar om werking te testen.
Dan weer even uit elkaar. Met boutje erin ging het dagtellerhuis niet meer in de KM teller.
In de omgekeerde volgorde hele KM tellertje weer opgebouwd. Daarna met nagellak boutje vastgezet. Kan indien nodig weer makkelijk los.
Voor de KM teller stand aanpassers onder ons. Op de onderste foto staat een schroef die je los kunt draaien om de verbinding met de snelheidsmeter te lossen. Dan kun je je teller omhoog of omlaag te schroeven. Kan allebei! Lopen de opvolgende teller rollen gewoon mee naar een lagere stand.
-
Zo weer een avondje nuttig besteed!
Las net in een oude topic van Nielzzz (http://www.steilheck.nl/smf/index.php?topic=800.0) (Zelfde verhaal maar helaas nu zonder foto's) Dat hij een manier had voor het makkelijker verdraaien van de KM stand. GA ik later ook proberen emt wederom foto's.
-
Schitterend voorbeeld van hoe een how-to er uit moet zien! -thumbsup-
-
-goodjob- -thanks- nu gaat ik ook ff proberen de tellert goed te zetten -hug-
-
Hoe krijg je bij een 2f de naald los?
-
idem dito
-
Om de beschermkap te verwijderen moeten een paar schroeven los die achter de tellerplaat zit. Maar krijg de naald er niet af..
-
(http://nielsthooft.com/images/31.jpg)
:D
-
Excuzes les mots/mods: beetje topic vervuiling en de zoekfunctie gebruiken. Zeer recent nog in een ander topic besproken. Bezem?
-
nu zie ik het ook, zat op de foon..
lekker duidelijk.. -dunno-
-
Ik krijg de tellerbak er veel simpeler uit namelijk als volgt:
3 schroeven van de plastic behuizing om het stuur los, plastic behuizing eraf.
Radio eruit en via het radio gat de klemmetjes indrukken en plop daar is je tellerbak, alleen nog even de stekker los.
-
via het radio gat -dunno- dan hebbie of lange dunne armpies of je hebt een 2f want die heeft de radio hoger in t dash toch -dunno-
-
-foto-
-
Gaat om een 2F, zo doe ik het ook bij een 2F.
-
wou net zeggen bij een 2 moet je verdomt dunne en lange armen hebben :D
-
Enig idee hoe je een teller kan resetten? Ik heb origineel een teller met maar 5 cijfers zonder toerenteller en klok. Auto heeft nu iets meer dan 76000km op de teller. Heb een teller gekocht met 6 cijfers, klok en toerenteller, maar die teller heeft nu 247000 km of zo. Hoe kan ik hem dus gelijk krijgen met de originele km's van m'n auto? -dunno-
-
Boormachine erop en even 19000 km doordraaien... :D
Kijk even via de zoekfunctie, is genoeg over te vinden (zelfs incl foto's/Howto volgens mij?)
-
3 schroeven van de plastic behuizing om het stuur los, plastic behuizing eraf.
Radio eruit en via het radio gat de klemmetjes indrukken en plop daar is je tellerbak, alleen nog even de stekker los.
Zo heb ik het ook gedaan, maar het is wel een heel gepriegel. Uiteindelijk aan de linkerkant met een hele platte schroevendraaier tussen dashboard en instrumentenpaneel de klemmetjes ingedrukt.
En die stekker aan de achterzijde verwijderen is heel moeilijk als je grote handen hebt.
Voor de volledigheid nog wat foto's van de achterzijde van een instrumentenpaneel uit de Polo 2F (in ieder geval in die van mij).
-
Die dingen zijn een heel gepriemel!!
Ik deed het met tandenstokers maar ik heb het er waarschijnlijk vorige keer niet juist terug in gemonteerd,
ding wil er niet meer uit,
kzal alternatieve methode met platte schroevendraaiers eens testen
via radiogat gaat ook niet mijn armen zijn te dik -nana-
tgaat over een 2f