Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: op vr, 25 apr 2003, 00:30:42

Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: op vr, 25 apr 2003, 00:30:42
(Jep, ik ben nieuw)

Mijn Polootje uit 1.0 uit 1988 loopt al vanaf dat ik em heb onregelmatig stationair, vaak slaat ie zelfs af voor een stoplicht. Toen ik em net had 'bokte' ie bij een koude motor zeer hevig en erg vaak. Dat bokken en schokken veroorzaakte tot 3x toe een panne-geval op de snelweg. Contactpuntje verbrand... Die fijne garage van mij lapt het blikje (zo heet ie nou eenmaal) weer simpel op door het puntje te vervangen en klaar is kees. Tot de volgende dag de motor steeds iets onregelmatiger gaat lopen.
Nu betaal ik me helemaal scheel aan die onhandige-harry garage en ben ik dus zelfs aan het werk gegaan.
Helaas kan ik maar niet verhelpen dat de motor onregelmatig stationair loopt en zeer heftig pruttelt en schokt bij het optrekken. Bij hogere toerentallen is er niets aan de hand (165 km/u op de teller). Ik denk zelf aan een combinatie van 1. afstelling carburateur dus lucht/brandstof verhouding en
2. onsteking tijdstip net niet goed (puntje is hartstikke nieuw)

Ik weet niet hoe ik de ontsteking moet afstellen, kan iemand mij advies geven, want ik vind het zo zonde van het motortje (250.000 op de teller en toch betrouwbaar)

Euhh... Eigenlijk dus: HELP! :O
Alvast erg bedankt!
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Ken op vr, 25 apr 2003, 02:14:22
Ik weet wat ik het eerste controleer als mijn Polo'tje raar begint te doen, de dichting tussen carb en inlaatcollector.

Ik heb maanden rondgereden met een stilvallende motor en onnoemelijk veel dingen geprobeerd en wat was de oorzaak:
dichting volledig doorgescheurd. Nieuwe (lees tweedehandse) geplaatst en geen problemen meer gehad.

Dus misschien ook eens die dichting nakijken!
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Markopolo op vr, 25 apr 2003, 03:09:29
Correct me if I'm wrong somebody, maar volgens mij hoort er op een 88er polo geen contactpuntjes meer te zitten. Tenzij er een ooit een oudere motor ingezet is.

Maar goed, als je contactpunten regelmatig doorbranden is het aan te raden om de condensator te vervangen.
Deze moet namelijk voorkomen dat er een vonk over de contactpunten wordt getrokken op het moment dat deze losgaat.
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: op vr, 25 apr 2003, 12:35:01
Het zou inderdaad wel kunnen dat de vorige eigenaar er een andere motor in heeft (laten) zetten. Bij het vervangen van de koppelingskabel bleek namelijk ook al dat de kabel van een 88'er polo niet pastte. Weet niet meer welke ze toen gebruikt hebben.

Maar even kijken; de afdichting van de carburateur -kan ik die controleren door WD40 te gebruiken? Of moet ik em er even afhalen en een nieuwe pakking tussen doen?

En die condensator -dat klinkt wel heel erg aannemelijk. Alleen euhh waar hoe wat zit ie?

Duidelijk een beginner hier dus... Alvast bedankt voor de tips!
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: op wo, 30 apr 2003, 14:56:51
Hiep ende Hoi!

Mijn polootje leek afgelopen week echt de geest te geven, niet zo best. Anwb erbij, bleek ie op 3 cilinders te lopen. De bougiekabel van cil 1 was kapot. Toch nog 130km p/u. Maar goed, het slechte stationair lopen bleek wel ineens over te zijn nu ie op 3 cilinders liep. Dus heb ik een nieuwe set bougiekabels gehaald (nee meneer we verkopen ze niet per stuk) en het blikje rijd zoals ie nog noiit gereden heeft (echt goed dus).

Opvallend was trouwens wel dat ik allerlei dozen voor mijn neus kreeg bij de winkel met de verkeerde kabels. Uiteindelijk bleek dat ik een set kabels moest hebben van een 1400cc polomotor. Vreemd toch? Hoe zou ik kunnen zien wat voor motor erin zit?
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Marcel86c op wo, 30 apr 2003, 23:18:08
wat dacht je van de motorcode?? :P
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: JurG40 op do, 01 mei 2003, 00:04:18
Uiteindelijk bleek dat ik een set kabels moest hebben van een 1400cc polomotor. Vreemd toch? Hoe zou ik kunnen zien wat voor motor erin zit?

Tussen de oude modellen van Vw zit qua bougiekabels geen of weinig verschil. Dus ik denk dat het deze keer meer aan de winkelmeneer dan aan de auto lag.
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Serge op vr, 02 mei 2003, 21:10:16
over het algemeen kan het balie personeel in automaterialen zaken of magazijn klerken bij de dealers niks meer dan een scherm afturen en opdreunen wat er staat (uitzonderingen daargelaten ,voor bepaalde personen)
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Douwe op za, 03 mei 2003, 17:14:58
Net zoiets als de hedendaagse monteur; die is gewoon komponenten wisselaar,nadenken??? Is er ook niet meer bij ,je doet gewoon wat de computer je opdraagt....
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Douwe op za, 03 mei 2003, 17:15:25
Net zoiets als de hedendaagse monteur; die is gewoon komponenten wisselaar,nadenken??? Is er ook niet meer bij ,je doet gewoon wat de computer je opdraagt....
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: patrick86c op za, 03 mei 2003, 19:54:37
huh! 2x?
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Douwe op zo, 04 mei 2003, 20:58:10
huh! 2x?

Voor de slechtzienden onder ons :D  :D












(foutje....)
Titel: Pruttel-prut bij lage toeren...
Bericht door: Serge op zo, 04 mei 2003, 21:33:47
foutje onder windows??