Auteur Topic: Slechte koudloop AAV  (gelezen 1571 keer)

Offline Jeroen64

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1
Slechte koudloop AAV
« Gepost op: wo, 17 dec 2014, 12:01:15 »
Goede avond,

Sinds een tijdje loopt mijn '92 Polo Coupé 1.3 (AAV, mono-motronic / 8P 5-bak) erg slecht als ie koud is.
Bij het starten komt ie lastig op gang, vervolgens stottert ie wat en ploft ie uit, spelen met het rechterpedaal houdt 'm in leven, rijden met koude motor resulteer in bokken. Als hij lang genoeg aan blijft om op temperatuur te komen, gaat hij langzaam aan beter lopen. Als ie helemaal op temperatuur is loopt ie perfect.

Ik heb de volgende delen vervangen/acties ondernomen:
  • ECU resetten (accu polen tegen elkaar houden)
  • kvs temp. sensoren vervangen (blauw en zwart)
  • ECU vervangen
  • gasklephuis inclusief alle sensoren/actuatoren vervangen
  • bobine doorgemeten
  • bougie- en bobinekabels gecontroleerd op lekken (nat spuiten en kijken of het vonken trekt)

Na de ECU gereset te hebben leek hij het weer even goed te doen, maar 2 keer starten later en het was weer prut, toen deed ie het dus willekeurig, na het vervangen van de sensoren is die willekeur er uit, gewoon altijd prut.

En nog 1 merkwaardigheid; zonder blauwe sensor doet ie het ongeveer 5 minuten goed, daarna valt ie weer uit, sensor weer aansluiten en dan loopt ie weer.

Lang verhaal, wie kan mij helpen dit kwaaltje op te lossen?

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 dec 2014, 12:11:01 »
Koppakking? Controleer de druk op je koelslangen eens. Laat de dop er eens af na een ritje (wees verzichtig met losdraaien!!!)

Gr. Jorp
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #2 Gepost op: wo, 17 dec 2014, 17:06:39 »
Hee Jeroen, controleer ook even al je vacuüm slangetjes en je carterontluchting. Rotor en verdelerkap ook al eens bekeken?
Mijn AAV loopt op dit moment ook nog steeds niet al te best koud.. Je zou inderdaad zeggen dat het aan de blauwe temp-sensor ligt maar dat is het zeker weten niet.
Je kunt met remmenreiniger op valse lucht controleren, met name de inlaat en monopointvoetpakking willen nog wel eens lekken.

Onder de kap zit ook een blauw mechanisme met 1 slang naar de monopoint. Ik weet niet precies wat dit mechanisme doet, volgens mij is het een soort filter: Zag dat er een knik in de slang zat dus ga er eens een nieuwe opzetten.. Normaal maakt deze zo nu en dan een tikkend 'specht' geluidje, kan mij niet meer herinneren dat ik dit geluid nog vaak hoor... wie weet -thumbsup-  Je kunt die slang ook eens controleren.

Als je de luchtfilter demonteert zie je de inspuiting. bij mij lijkt hij koud veels te rijk te lopen, laatst liep hij zelfs heel even op 3 cilinders nadat hij startte op 4 -gert-
Als ik die slang heb vervangen en merk nog steeds geen verschil ga ik de gasklep potentiometer eens schoonmaken.

Het gekke is dat mijn AAV na 3 minuten rijden wel gewoon helemaal normaal doet.. Warm loopt hij echt super regelmatig stationair en pakt de wagen ook netjes op.. Heb wel wat kleine aanpassingen gedaan aan mijn motor, maar dan zou ik al veel eerder problemen gehad moeten hebben.

succes

« Laatst bewerkt op: wo, 17 dec 2014, 17:08:34 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #3 Gepost op: wo, 17 dec 2014, 19:04:07 »
Dit is volgens mij een veel voorkomend iets bij de AAV & AAU.
Ik had dit toen ook vroeger met mijn AAU en ik heb er mee leren leven.
Ik heb toen ook veel dingen vervangen maar hij bleef het doen,het gekke was wel als ik hem toen starte en kort daarna uitzette en weer opnieuw starte...dan was het weg.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #4 Gepost op: wo, 17 dec 2014, 20:34:42 »
Dit is volgens mij een veel voorkomend iets bij de AAV & AAU.
Ik had dit toen ook vroeger met mijn AAU en ik heb er mee leren leven.
Ik heb toen ook veel dingen vervangen maar hij bleef het doen,het gekke was wel als ik hem toen starte en kort daarna uitzette en weer opnieuw starte...dan was het weg.

Alle polo's die ik heb gehad met lekke koppakking waren toevallig een AAV of ABU. Of anders gezegd, alle polo's die ik kocht met lekke koppakking waren AAV motoren.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #5 Gepost op: wo, 17 dec 2014, 20:37:25 »
Ik bedoelde dat slechte koudlopen -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #6 Gepost op: wo, 17 dec 2014, 21:16:08 »
Nou.. net de slang vervangen en die zag er aardig gaar uit (van de specht), ik weet bijna zeker dat het knikje in de slang een belemmerende werking had. Ga nu een stukje proefrijden, hopelijk is dit de doorslag -naughty- :)
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #7 Gepost op: wo, 17 dec 2014, 21:17:12 »
zo niet.. dan weten we dat een monopoint een stereo uitkomst aan problemen oplevert -nana-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #8 Gepost op: do, 18 dec 2014, 06:52:56 »
Dit is volgens mij een veel voorkomend iets bij de AAV & AAU.
Ik had dit toen ook vroeger met mijn AAU en ik heb er mee leren leven.

Ik heb dit nooit gehad met mijn AAU.

Heb op dit moment dit "probleem" ook met mijn diesel, is ook een compleet andere werking maar 's ochtends laat ik hem even 2 minuten lopen voordat ik weg ga.
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #9 Gepost op: do, 18 dec 2014, 11:37:28 »
dat is inderdaad verstandig -thumbsup-

Zo... de slang vervangen en door de knik kwam er inderdaad geen lucht meer doorheen.
Ik merk al een hele verbetering in de koudloop  -thumbsup-
De specht heeft nog steeds winterslaap, want heb het geluidje nog niet gehoord. Ga hem straks thuis even doormeten of er überhaupt spanning op staat.

Vroeg mij altijd al af waarvoor dat blauwe specht mechanisme precies was. Hier even een schematische tekening hoe het ongeveer werkt:


De vacuümslang van de purge valve (blauwe specht) mond dus aan het gasklephuis om vervolgens restgassen mee te verbranden.
Tevens zorgt het ook voor luchtstroming in de benzineleiding zodat het bijdraagt om mengsel aan te zuigen:

Does your Audi A3, MKII TT, or VW MK5 R32 sometimes have erratic misfiring with no check engine light on? Don't worry, it's a common problem, and here is your solution. Here's how it works:

Evaporative purge system performs two important operations. Primary purpose of the system is entrapment of fuel vapor produced in the gas tank in order to ensure cleaner environment. Secondary purpose of the system is provision of ventilation for the gas tank by allowing outside air to enter the tank and take the space left behind by used fuel.

If you purge valve isn't operating properly, gas is getting choked off at the tank. Let the fuel flow freely and keep your charcoal canister clean with this Genuine Audi/VW replacement part. Keeping your EVAP system happy will keep your engine happy.

Het zal niet het meest belangrijke onderdeel zijn van een motor.. maar denk toch wel dat het voor rare problemen kan zorgen als er iets mis is met dit systeem. Het zit natuurlijk wel aangesloten op je vacuümsysteem dus onderschat het niet. Denk dat dit onderdeel in het algemeen vrij onbekend is bij iedereen op dit forum wat het precies doet. Hopelijk heeft iedereen er nu wat meer duidelijkheid over en zou men het kunnen nakijken als er iets fout gaat.

@Jeroen: Tikt jou specht wel nog afentoe? luister naar een tikkend specht geluid onder de motorkap en voel aan de blauwe purge valve of het daar vandaan komt -thumbsup-

Best dure grapjes trouwens die dingen (+-40 euro) :)

« Laatst bewerkt op: do, 18 dec 2014, 11:39:11 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #10 Gepost op: do, 18 dec 2014, 13:47:24 »
AAU/AAV is naar mijn idee juist redelijk probleemloos.
Juist om die reden ervoor gezorgd een zus van me een AAV kocht: scheelt mij weer werk :)

Bij m'n ouwelullenbak daily AAV (284dkm nu) is dat slangetje vanaf de dag van aanschaf (begin 2009)
plat/dicht door de te korte bocht. Buiten de auto hoor ik vaak die specht tikken
( -uitlachen- klote vogel mot onderhand al een complete boom neergehaald hebben)
Weet wel van 't bestaan van dat ding icm koolstoffilter en de werking ervan ook wel zo'n beetje,
maar heb geen vacuum getrokken brandstoftank en voor de rest ook geen last van -dunno-
Mijn gedachten: als die slang dicht zit, kan er ook geen valse lucht bij 't inlaattraject
en dus ook geen invloed hebben op 't mengsel.


Suggestie/idee/hersenscheet: draadbreuk richting je blauwe tempsensor -dunno-.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #11 Gepost op: do, 18 dec 2014, 17:59:58 »
Probleem loos kachelen onder de Sjon verwoording: Altijd-Afwachtend-Versnellen of wat was het :)

Bedankt voor het meedenken Sjon.. Ik denk dat de topicstarter ook wel iets kan met alle informatie.
Heb het een en ander doorgemeten qua sensoren en massakabels..

-De 'specht' aansluitconnector meet ik rond de 12 volt dus hij krijgt spanning.
-Blauwe tempsensor connector 4 volt??   -dunno-  (bij aanlsuiting hoor ik wel gelijk de gasklepstoter reageren)
-Zwarte tempsensor connector 10 volt
-Bobine ook rond de 12

Verder ben ik wel iets wijzer geworden: De blauwe 'specht' is officieel defect: Je kunt hem makkelijk testen door hem te demonteren en door het niet aanzuigende gedeelte te blazen (Als je voor de auto staat dus de linkeraansluiting die richting het koolfilter gaat).
Je mag er niet doorheen kunnen blazen.. de andere kant moet dus gesloten blijven. Dit verklaard waarschijnlijk ook waarom ome specht bij mij met pensioen is.
Vind ik niet gek na ruim 20 jaar :) de knik in de kabel zal het er misschien ook niet beter op hebben gemaakt.

Die knik zat erin sinds de 1.8 gasklephuis modificatie: De vacuüm aansluitingen zitten net iets anders waardoor de slang naar de specht net wat te kort was eigenlijk -naughty-
Voor deze tijd liep de auto wel beter in koudloop.. wie weet hangt het toch wel samen.

Dit is trouwens ook wel een apart kleurtje:


foto vanmiddag gemaakt.. Kan iemand de gele afzet verklaren? (voor zover gezocht kan ik er alleen maar in vinden dat er wel eens loodhoudende benzine is getankt, dat heb ik nooit gedaan). Tank meestal bij lukoil in België normale e95.. Misschien toch eens voor de grap bij de shell gaan tanken, geloof niet dat het die oorzaak is. je weet maar nooit natuurlijk met die Belgen :) Iemand anders die een verklaring hiervoor kan geven?

Net nog een zeer ervaren vag monteur gesproken en die zegt: Het zou zomaar kunnen dat die 'purge valve/specht' voor de ellende kan zorgen, hij moet in ieder geval regelmatig tikken. Morgen eens kijken op de sloop of ik er eentje kan vinden die in goede staat is. . Ook had ik gesproken met Volkswagen Sittard, daar zou ik vrijblijvend langs mogen komen om het erover te hebben met monteurs..  Agja, je kunt er wel aan wennen maar weet zeker dat het slecht koud lopen eerst veel beter verliep. De koppakking is dicht zover we hebben kunnen controleren. Als ie warm super loopt moet dat koud toch ook kunnen zou je zeggen  -naughty-

Om even terug te komen op het verhaal van Sjon hierboven: Als die slang dicht zit zou je inderdaad geen lekken moeten constateren, maar de slang zit er wel om aan te zuigen vanuit de specht richting de injectie.. Het circuit loopt vanuit je specht naar de koolfilter (achter de linkerkoplamp) En vanuit daar richting de tank. Het zou mij niets verbazen als het dus toch een rare invloed heeft op de gasrespons. Ik heb de laatste tijd wel wat meer last gehad van misfires, dus wie weet komt het toch vrij nauw.

De 4 volt op de blauwe tempsensor verbaas ik mij ook over trouwens, zowel koud als warm de weerstanden gemeten en die komen goed overeen. Misschien kun je dat ook nog even nameten Jeroen. Nieuwe sensoren kunnen soms van de fabriek af ook kapot gaan/zijn


Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Slechte koudloop AAV
« Reactie #12 Gepost op: ma, 22 dec 2014, 13:49:09 »
Nieuws: Had op de sloop een ABU specht op de kop getikt voor 5 euro, maar die was ook niet meer fris achteraf :)
Had voor de grap de dealer aan de lijn gehad: 160 euro voor een nieuwe -gert-

Goed nieuws: na wat inspuiten van remmenreiniger heb ik de oude specht weer aan het tikken gekregen: Heb hier een transformator waar ik 12v mee kan instellen.
De golf specht deed het ook heel even maar is toch vrij snel weer van z'n stokje gegaan.

Kan nog niet oordelen of de wagen weer perfect loopt nu aangezien de ecu nog niet helemaal juist is ingeleerd.. Ik heb het vermoeden dat het probleem zich nog steeds voordoet, anders moet ik er ook maar mee leren leven :)

Ervaar een spatader, rij G-lader.