Auteur Topic: Andere nokkenas monteren, hoe ga ik juist te werk?  (gelezen 1109 keer)

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Andere nokkenas monteren, hoe ga ik juist te werk?
« Gepost op: ma, 30 jun 2008, 13:27:10 »
Hallo,

Wil nu m'n 280/280/113° nokkenas gaan monteren in m'n gk kop.
Waar moet ik op letten, aan denken alvorens ik begin  -klus-.
Is met verstelbaar nokkenastandwiel, maar ben hier zeker niet mee ervaren, dus zijn enkele tips mss wel handig.

Hoe kan ik het best controleren/meten 'toch voor de zekerheid' of m'n kleppen niet tegen m'n zuigers botsen?

Om m'n distributie juist te zetten, kan ik deze om te beginnen juist positioneren door even het oude nokkenas tandwiel te monteren en zo +- juist te zetten? (putje in tandwiel tegenover streepje op blok). Of ben ik dan al verkeerd bezig?

Alle tips welkom! -thumbsup-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Andere nokkenas monteren, hoe ga ik juist te werk?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 30 jun 2008, 13:46:41 »
Goed begin is het halve werk :)

Nokkenas 'scherp' zou met een standaard nokkenastandwiel goed kunnen staan: Het is geen garantie, maar bij de meeste nokkenassen zal het standaard nokkenastandwiel waarschijnlijk zorgen voor exact de juiste positie ( met het streepje op nul), maar dan wél zonder de gemonteerde tandriem. Juist de scherpte en afwijkingen in koppakkingdikte, gevlakte kop, gevlakt onderblok zorgen voor een veel kritischer instelling, waardoor de nokkenas mét gemonteerde riem nét buiten het puntje staat.  Deze kleine (of zelfs grote) afwijking vang je op door een verstelbare nokkenaspoelie te gebruiken.  Bij een standaard nokkenas zijn de tijden veel minder 'scherp' (want de nokken puntiger), waardoor deze veel minder kritisch is voor verschil in koppakkingdikte; feitelijk staat een standaard nokkenas waarschijnlijk altijd 'iets' naast het optimum (met gemonteerde riem).  Zonder riem kan de nokkenas exact staan zoals ie op BDP hoort te staan.

Kijk vóór je begint goed naar de stand van de nokken op cilinder 1 en cilinder 4: Dicht en ' op tuimelen ', maar een exacte handleiding kan Serge het beste geven.
« Laatst bewerkt op: ma, 30 jun 2008, 13:48:33 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Andere nokkenas monteren, hoe ga ik juist te werk?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 30 jun 2008, 13:49:05 »
Toch bedankt voor het eerste zetje! -thumbsup-

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Andere nokkenas monteren, hoe ga ik juist te werk?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 30 jun 2008, 18:43:19 »
Heb even een 'vrije' vertaling gemaakt  :D van een deel van de text op de Schrick site te downloaden handleiding.
Kan wel zijn dat er hier en daar een kemel van een vertalingsfout in staat. Verbeter me waar nodig! -thumbsup-

Orig folder; http://www.avl-schrick.com/dat/MK/Nockenwelleneinbau%20%20Camshaft%20Installation-berichtigt-25102005.pdf

1)Tijdens de installatie , moet de ‘kleplift in BDP’ aan de Inlaat en Uitlaat klep gemeten worden.
Komt hij overeen met de Catalogus gegevens?

2)Hoe groot is de hoogte van de klep tot aan de zuigers wanneer de zuiger in BDP staat?

De hoogte moet minimum 1,5 mm groter zijn als de gemeten kleplift in BDP.

3)Er moet zeker voor gezorgd worden dat bij maximum ‘überschneidungshub’ (overlapping?) de inlaat en uitlaat klepveerschotels zich niet kunnen bewegen (min 1,5mm Afstand)

De bovenste klepveerschotel moet bij maximum lift min 1,5mm Afstand tot de ‘Ventilschaftdichtung’ (klepafdichtingen)
De klepveer moet bij maximum kleplift minimum 1,0mm Veerweg reserve hebben.
(zie Bild 4)

‘Ter controle is het niet voldoende de motor met de hand te verdraaien.De afstanden moeten gemeten worden.
Vanwege de elesticiteit van de onderdelen kan de motor (zelfs met geblokeerde onderdelen) door gedraait worden.



(Zie bild 4)
 

4)How to ensure correct
Camshaft Timing?

De juiste positionering kan meestal met het serie-inbouwvoorschrift bereikt worden.

Daar de Nokkenasvormen en hoeken kunnen anders zijn als bij de standaard nokkenas moet je de kleplift meten op het BDP om zeker te zijn van de correcte  ‘hoek-positie’.

Tijdens iedere nokkenas installatie moeten de klep-zuiger en klep-klep afstanden gemeten worden.
De klepveren moeten gecontroleerd worden of ze voldoende ‘ruimte’ hebben bij maximum kleplift en de nokkenas zou moeten gemakkelijk draaien.

5) Wanneer er geen inbouwvoorschriften van de Fabrikant meer voorhanden zijn ,moeten de volgende punten bekeken worden;
 
*Draai de krukas tot in een bepaalde hoek dat de meerderheid van de zuigers zo ver mogelijk weg staan van het BDP.

*Olie al de oppervlaktes van de ‘nieuwe’ opgekuiste nokvolgers en nokkenas.

*Zet de nokvolgers en nokkenas in de cil-kop en span de ‘lagerkappen’ rustig aan met regelmatige kracht tot ze allemaal in hun zitting zitten.

*Alle bouten aanspannen met een momentsleutel

•   ‘Geleid’ nu de nokkenas tot de positie waarin de kleppen geopend zijn bij de specifieke klep-overlap ‘lift’. (Tuimelen?) in BDP en fixeer ze.

   (Dit betekent; in draairichting van de motor de inlaat klep is begonnen met openen en de uitlaatklep is begonnen met te  sluiten).

.      De volgende stap is de krukas verdraaien tot dat de zuiger (van de eerste cilinder) op z’n BDP staat.
.     In deze cilinder zouden de kleppen nu moeten op overlap staan (tuimelen?).
      De krukas niet verder draaien dan BDP!

.     Dan de nokkenas’aandrijving’ monteren. ‘de fixeringen lossen’ en de aandrijving (riem) aanspannen.
      De krukas 720° ‘2 omwentelingen ‘ draaien en meet de ‘overlap-lift’ op het BDP nog eens.

.     Wanneer de gemeten waarden kloppen met de specificaties ; is de nokkenas onder de juiste hoek gepositioneerd t.o.v                                         de krukas.


Leuk dat ze het op hun site zetten. Is natuurlijk wel info uit het boek en er gaat niets boven wat extra info uit de praktijk! -thumbsup-
Staat ook weinig tot niets bij van het gebruik van het variabel nokkenastandwiel? -dunno-

Dus laat maar komen die extra uitleg. -thumbsup-



 
« Laatst bewerkt op: ma, 30 jun 2008, 18:45:45 door Rétrokroezer »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Andere nokkenas monteren, hoe ga ik juist te werk?
« Reactie #4 Gepost op: ma, 30 jun 2008, 18:55:57 »
nu je de kop los hebt .: nokkenas monteren met kleppen en reutemeteut. kleppen stellen (in 0,20 en uit 0,30) als dit gedaan is de nokken van de nokkenas van cylinder 4 beiden evenwijdig naar beneden zetten . als de kleppen evenwijdig staan (lees gelijke hoogte )
zo laten staan .
 plaats verstelbare pouly met de stand op het midden en de stel bouten los .
.
 pplaatsde kop op de motor met de zuiger van cylinder 1 in exacte bdp (lees niet merkteken ,maar exacte gemeten bdp )

als alles volgens het boekje vast zit .

plaats de disriem en leg deze om de krukas en nokkenas pouly .
span de waterpomp totdat de riem op de juiste spanning staat .
draai de stelbouten van je nokkenas pouly vast .

et voila motor staat exact op tijd
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Andere nokkenas monteren, hoe ga ik juist te werk?
« Reactie #5 Gepost op: ma, 30 jun 2008, 19:33:31 »
Owké,

Bedankt!